Druzgocący raport NIK! Rząd PO-PSL nie wykorzystał szansy na promocję polskiej gospodarki

Poprzedni rząd nie przygotował krajowej strategii promocji gospodarczej Polski. Dopuścił również do zaniedbań w sferze koordynacji podmiotów, które zajmują się działaniami promocyjnymi – wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli zatytułowanym „Promocja gospodarcza Polski”. NIK zwraca uwagę na marnotrawstwa, błędy i niewykorzystanie sprzyjających warunków do promocji polskiej gospodarki.
T.Gutry Druzgocący raport NIK! Rząd PO-PSL nie wykorzystał szansy na promocję polskiej gospodarki
T.Gutry / Tygodnik Solidarność

Brak ogólnokrajowej strategii promocji gospodarczej Polski spowodował, że instytucje, które tym się zajmują, miały oddzielne, własne strategie promocji na rynkach zagranicznych.Ten i wiele innych błędów, wskazanych przez NIK, którego szefem jest wybrany z rekomendacji Platformy Obywatelskiej, Krzysztof Kwiatkowski, sprawiły, że nie wykorzystano szansy na promocję polskiej gospodarki i wejście polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne.

Promocją gospodarki Polski zajmowało się w latach 2010-2015 w Polsce ponad 170 podmiotów. Zadania te starały się realizować spółki Skarbu Państwa, państwowe instytucje oraz przedstawicielstwa marszałków województw.

Mowa m.in. o takich instytucjach jak: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIZ), Polska Organizacja Turystyczna (POT) wraz z oddziałami zagranicznymi, Agencja Rynku Rolnego, Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA (KUKE), Instytut Adama Mickiewicza, a także 49 Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji zlokalizowanych w 44 krajach świata i 89 ambasad. W koordynacji promocji gospodarczej przeszkadzała nie tylko duża ilość podmiotów, która się tym zajmowała, ale również nadzorowanie ich działalności przez ośmiu ministrów: Spraw Zagranicznych, Gospodarki, Finansów, Skarbu Państwa, Sportu i Turystyki, Środowiska oraz Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ponadto własną politykę promocyjną, nie nadzorowaną przez ministerstwa, prowadzili marszałkowie województw i samorządy.

Skutkiem braku koordynacji i należytej współpracy pomiędzy podmiotami państwowymi było m.in. niecelowe, a przez to niegospodarne utworzenie dwóch niezależnych od siebie, ogólnokrajowych sieci obsługi inwestora o praktycznie tym samym zakresie zadań. W ramach dwóch programów operacyjnych wydano na nie ok. 62 mln zł. Sytuacja ta powstała w wyniku sporu dwóch podmiotów publicznych - Ministra Gospodarki i Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych — czytamy w raporcie NIK.

Nie spełniła również roli powołana powołana przez Prezesa Rady Ministrów, Rada Promocji Polski pod przewodnictwem Ministra Spraw Zagranicznych. Jak wynika z raportu NIK, Rada praktycznie nie podejmowała działań na rzecz promocji gospodarczej naszego kraju.

Ogólne koszty promocji były ogromne, w latach 2010-2015 wyniosły łącznie 2,5 miliarda złotych!

Więcej na wpolityce.pl

 

POLECANE
Magazyn Anity Gargas: Skazał na śmierć polskiego żołnierza i nie poniósł żadnych konsekwencji z ostatniej chwili
Magazyn Anity Gargas: Skazał na śmierć polskiego żołnierza i nie poniósł żadnych konsekwencji

22 dni - tyle zajęło komunistom schwytanie, skazanie na śmierć i wykonanie wyroku na Edwardzie Pytce - pilocie, który próbował wyrwać się ze stalinowskiego terroru. Ponad 1900 dni - tyle zajęła polskim sądom w III RP próba pociągnięcia do odpowiedzialności karnej stalinowskiego sędziego Bogdana Dzięcioła, który skazał Pytkę na śmierć. Z jakim rezultatem? 

GIS ostrzega: Szkło w butelkach popularnej wody mineralnej z ostatniej chwili
GIS ostrzega: Szkło w butelkach popularnej wody mineralnej

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ważny komunikat dla konsumentów. W naturalnej wodzie mineralnej gazowanej „Krystynka” mogą znajdować się fragmenty szkła. Spożycie wadliwego produktu wiąże się z ryzykiem połknięcia ciała obcego i poważnymi skutkami zdrowotnymi.

Eksplozja na Lubelszczyźnie. Jest nagranie pilne
Eksplozja na Lubelszczyźnie. Jest nagranie

W miejscowości Osiny w pow. łukowskim na Lubelszczyźnie doszło do niecodziennej sytuacji. Na pole kukurydzy spadł niezidentyfikowany obiekt, który wybuchł. Wojsko wydało komunikat w tej sprawie. W sieci pojawiło się też nagranie.

Eksplozja na polu na Lubelszczyźnie. Jest komunikat armii pilne
Eksplozja na polu na Lubelszczyźnie. Jest komunikat armii

W miejscowości Osiny w pow. łukowskim na Lubelszczyźnie doszło do niecodziennej sytuacji. Na pole kukurydzy spadł niezidentyfikowany obiekt, który wybuchł. Wojsko wydało komunikat w tej sprawie.

Żukowska uderzyła w Jana Pawła II. Skandaliczny wpis wywołał burzę gorące
Żukowska uderzyła w Jana Pawła II. Skandaliczny wpis wywołał burzę

Anna Maria Żukowska zamieściła na platformie X wpis, w którym szydzi z papieża Jana Pawła II. "Nie ma granic żenady, której obecna «uśmiechnięta koalicja» nie przekroczy…" – czytamy m.in. w komentarzach oburzonych internautów.

Niezidentyfikowany obiekt spadł na pole na Lubelszczyźnie i eksplodował z ostatniej chwili
Niezidentyfikowany obiekt spadł na pole na Lubelszczyźnie i eksplodował

W miejscowości Osiny w pow. łukowskim na Lubelszczyźnie doszło do niecodziennej sytuacji. Na pole kukurydzy spadł niezidentyfikowany obiekt, który wybuchł.

USA: Powstała nowa komisja ds. Ukrainy. Marco Rubio na czele z ostatniej chwili
USA: Powstała nowa komisja ds. Ukrainy. Marco Rubio na czele

Utworzono wspólną amerykańsko-europejsko-ukraińską komisję, która ma sformułować propozycję dotyczącą gwarancji bezpieczeństwa dla Ukrainy – podał we wtorek amerykański serwis Axios. Według źródeł na jej czele stoi sekretarz stanu USA Marco Rubio.

To jest dywersja. Szokujące doniesienia ws. polskich F-35 z ostatniej chwili
"To jest dywersja". Szokujące doniesienia ws. polskich F-35

Serwis Niezależna.pl poinformował o poważnych zastrzeżeniach dotyczących infrastruktury dla polskich myśliwców F-35. Według ustaleń portalu przy budowie hangarów w bazie w Łasku zastosowano materiały tańsze i słabsze niż te, które zalecał producent samolotów – firma Lockheed Martin. Amerykanie mieli nie wyrazić zgody na takie zmiany, co – jak twierdzi Niezależna – stawia pod znakiem zapytania bezpieczeństwo maszyn oraz warunki gwarancyjne.

Rozgrywka Trump - Putin - Zełenski. Trzy kluczowe punkty tylko u nas
Rozgrywka Trump - Putin - Zełenski. Trzy kluczowe punkty

Najpierw miało być Monachium/Jałta w Anchorage, podczas spotkania prezydentów USA i Rosji. Konferencja prasowa, bardzo krótka i sucha, chyba zawiodła wszelkich zwolenników tezy o zaprzedaniu się Donalda Trumpa Moskwie. Ale i tak pisali o zdradzie Stanów Zjednoczonych i o tym, że Rosja przez 20 lat nie podbiła Ukrainy, no ale teraz ma po swej stronie Trumpa. Głosili, że o Monachium/Jałcie dowiemy się dopiero podczas rozmów Trumpa z Wołodymyrem Zełenskim i liderami Europy. No i znów nie wyszło. Jak żyć?

Prezydent Karol Nawrocki szykuje ogromne zmiany w konstytucji. Powstanie specjalna rada z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki szykuje ogromne zmiany w konstytucji. Powstanie specjalna rada

Na przełomie września i października prezydent Karol Nawrocki powoła specjalną radę, która zajmie się opracowaniem projektu nowej konstytucji – ustalił reporter RMF FM Jakub Rybski. To jedna z najpoważniejszych inicjatyw politycznych od lat.

REKLAMA

Druzgocący raport NIK! Rząd PO-PSL nie wykorzystał szansy na promocję polskiej gospodarki

Poprzedni rząd nie przygotował krajowej strategii promocji gospodarczej Polski. Dopuścił również do zaniedbań w sferze koordynacji podmiotów, które zajmują się działaniami promocyjnymi – wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli zatytułowanym „Promocja gospodarcza Polski”. NIK zwraca uwagę na marnotrawstwa, błędy i niewykorzystanie sprzyjających warunków do promocji polskiej gospodarki.
T.Gutry Druzgocący raport NIK! Rząd PO-PSL nie wykorzystał szansy na promocję polskiej gospodarki
T.Gutry / Tygodnik Solidarność

Brak ogólnokrajowej strategii promocji gospodarczej Polski spowodował, że instytucje, które tym się zajmują, miały oddzielne, własne strategie promocji na rynkach zagranicznych.Ten i wiele innych błędów, wskazanych przez NIK, którego szefem jest wybrany z rekomendacji Platformy Obywatelskiej, Krzysztof Kwiatkowski, sprawiły, że nie wykorzystano szansy na promocję polskiej gospodarki i wejście polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne.

Promocją gospodarki Polski zajmowało się w latach 2010-2015 w Polsce ponad 170 podmiotów. Zadania te starały się realizować spółki Skarbu Państwa, państwowe instytucje oraz przedstawicielstwa marszałków województw.

Mowa m.in. o takich instytucjach jak: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIZ), Polska Organizacja Turystyczna (POT) wraz z oddziałami zagranicznymi, Agencja Rynku Rolnego, Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA (KUKE), Instytut Adama Mickiewicza, a także 49 Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji zlokalizowanych w 44 krajach świata i 89 ambasad. W koordynacji promocji gospodarczej przeszkadzała nie tylko duża ilość podmiotów, która się tym zajmowała, ale również nadzorowanie ich działalności przez ośmiu ministrów: Spraw Zagranicznych, Gospodarki, Finansów, Skarbu Państwa, Sportu i Turystyki, Środowiska oraz Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ponadto własną politykę promocyjną, nie nadzorowaną przez ministerstwa, prowadzili marszałkowie województw i samorządy.

Skutkiem braku koordynacji i należytej współpracy pomiędzy podmiotami państwowymi było m.in. niecelowe, a przez to niegospodarne utworzenie dwóch niezależnych od siebie, ogólnokrajowych sieci obsługi inwestora o praktycznie tym samym zakresie zadań. W ramach dwóch programów operacyjnych wydano na nie ok. 62 mln zł. Sytuacja ta powstała w wyniku sporu dwóch podmiotów publicznych - Ministra Gospodarki i Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych — czytamy w raporcie NIK.

Nie spełniła również roli powołana powołana przez Prezesa Rady Ministrów, Rada Promocji Polski pod przewodnictwem Ministra Spraw Zagranicznych. Jak wynika z raportu NIK, Rada praktycznie nie podejmowała działań na rzecz promocji gospodarczej naszego kraju.

Ogólne koszty promocji były ogromne, w latach 2010-2015 wyniosły łącznie 2,5 miliarda złotych!

Więcej na wpolityce.pl


 

Polecane
Emerytury
Stażowe