Oświatowa Solidarność o wynagrodzeniach i kwalifikacjach
Krzysztof Wojciechowski, przewodniczący grup roboczych ds. wynagrodzeń oraz ds. wcześniejszych emerytur, opracował stanowiska i rekomendował ich przyjęcie. Oba stanowiska zostały przeanalizowane i przyjęte przez Radę KSOiW.
Ujednolicenie wynagrodzeń doradcy metodycznego
Danuta Utrata, przewodnicząca grupy roboczej ds. kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, podkreśliła potrzebę zmian w zapisach rozporządzenia celem ujednolicenia wynagrodzeń doradcy metodycznego niezależnie od miejsca świadczenia pracy. Zwróciła uwagę na szereg nieprawidłowości związanych z organizacją pracy, brak zachęt do bycia doradcą z uwagi na biurokrację, obowiązek świadczenia pracy w wymiarze ½ etatu w placówce oświatowej, co ogranicza czas potrzebny na doradztwo.
Zmieniające się zasady uznawania kwalifikacji
Ponadto na spotkaniu zespołu podniesiono problem stale zmieniających się zasad uznawania kwalifikacji, konieczne jest zatem konsekwentne doprecyzowanie kwalifikacji niezbędnych na poszczególnych poziomach kształcenia. Omówiła kwestie dotyczące testów predyspozycji zawodowej, profilu absolwenta studiów pedagogicznych i modelu nauczyciela (zaangażowany społecznie, wychowany ku wartościom, świadomy uczestnictwa w demokracji, krytycznie myślący, wychowawca i mediator). Propozycje rozwiązań zostaną przedstawione Radzie w formie stanowiska. Decyzję w tej sprawie Rada podejmie poprzez e-głosowanie.
Rekomendacje dotyczące awansu i oceny pracy
Izabela Lorenz-Sikorska, przewodnicząca grupy ds. awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli, przedstawiła rekomendacje dotyczące awansu i oceny pracy. Podkreśliła, że lepszym rozwiązaniem jest poprawa tzw. nowego awansu niż budowanie innego systemu. Warto rozważyć przywrócenie oceny dorobku zawodowego, ponieważ obecne rozwiązania, np. wymóg przeprowadzenia procedury oceny pracy w stosunku do osoby, która nie jest pracownikiem szkoły, są krytykowane zarówno przez dyrektorów, jak i nauczycieli. Ponadto warto zlikwidować przeprowadzenie obowiązkowych lekcji w obecności komisji, a zastąpić je rozmową podsumowującą z dyrekcją i mentorem. Zarówno w procedurach awansu zawodowego, jak i ocenie pracy należy zwiększyć rolę związku zawodowego. Ocena pracy powinna wynikać z konkretnych kryteriów uwzględniających rodzaj prowadzonych zajęć i ich specyfikę. Musi być obiektywna i sprawiedliwa. Uwagi, propozycje oraz odpowiedzi na pytania i rekomendacje przedstawione w prezentacji zostaną wykorzystane do przygotowania stanowiska Rady KSOiW i poddane procedurze e-głosowania.
CZYTAJ TAKŻE: Górnicy z ZG Sobieski oddali ponad 11 litrów krwi
Poniżej stanowiska przyjęte przez Radę KSOiW NSZZ „S”: