dr. Rafał Zgorzelski: „Rozwój polskiej kolei to większe bezpieczeństwo Polski i regionu”.

Inwestycje w kolej należy postrzegać nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego i odpowiadania na codzienne potrzeby społeczeństwa, ale także przez pryzmat roli, jaką odgrywa stanowiąc istotny element infrastruktury krytycznej państwa. Wobec wojny na Ukrainie jest to dziś szczególnie aktualne.

Po dekadach, gdy kolej w Polsce była zwijana, a stan techniczny dworców czy taboru odstraszał podróżnych od korzystania z pociągów, obecnie trwa proces odwrotny. Ogromna skala inwestycji powoduje, że stanowi dziś atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Trwają przedsięwzięcia, które wpływają na rozwój sieci kolejowej i to zarówno w wymiarze lokalnym, czego doskonałym przykładem jest program Kolej+, ale również krajowym i regionalnym, jak to jest w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten ambitny projekt ma doprowadzić nie tylko do znacząco lepszego skomunikowania Polski, ale również do stworzenia szybkich, efektywnych połączeń w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w deficytowym dotychczas układzie północ-południe. Należy mieć przy tym na uwadze, że rola kolei, jako ekologicznego środka transportu, będzie rosła i w Europie już pojawiają się rozwiązania legislacyjne, które ograniczają ruch lotniczy tam, gdzie kolej stanowi realną i atrakcyjną alternatywę.

Okres wakacyjny sprzyja myśleniu o podróżach pociągiem w kontekście wyjazdów urlopowych, na co dzień widoczne są natomiast aspekty związane z dojazdem do pracy czy szkoły. Kolej stanowi również naturalnie krwioobieg gospodarki i ma wpływ na atrakcyjność wymiany handlowej oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw. Wojna na Ukrainie przypomniała jednak również o kluczowym znaczeniu kolei dla wielowymiarowego bezpieczeństwa państwa. To właśnie tą drogą przewożony jest ciężki sprzęt wojskowy, amunicja i zaopatrzenie dla walczących stron. Również pociągami docierali do Polski uchodźcy uciekający przed rosyjskimi bombami spadającymi na ich domy. Wreszcie, kolej jest również wykorzystywana do transportu pomocy humanitarnej, zaopatrzenia i żywności – bez niej nie byłoby także możliwe zaopatrzenie kraju w węgiel, tak potrzebny podczas ostatniej zimy.

Rozwijając kolej w Polsce należy mieć na uwadze, że stanowi ona infrastrukturę podwójnego zastosowania. Stąd powinny być brane pod uwagę zarówno potrzeby społeczne i gospodarcze, które dominują na co dzień, jak i potencjalne wykorzystanie tej samej infrastruktury w sytuacji zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa. W ten sposób należy również postrzegać rozbudowę połączeń kolejowych w obszarze Trójmorza. Budowa brakujących połączeń w układzie północ-południe i lepsze skomunikowanie portów bałtyckich z czarnomorskimi i adriatyckimi to nie tylko nowe możliwości gospodarcze i korzyści dla społeczeństw regionu, ale to także istotny element zwiększania zdolności obronnych na wschodniej flance NATO. Jak głosi stara sentencja łacińska – si vis pacem, para bellum. Pamiętajmy, że należy ją odnosić również do przygotowań w obszarze infrastruktury krytycznej.

 

Autor: Rafał Zgorzelski- Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.


 

POLECANE
Afera SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie setek milionów złotych z ostatniej chwili
Afera SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za "wypranie" setek milionów złotych

Sąd Okręgowy Warszawa-Praga wymierzył w poniedziałek 14 lat więzienia głównemu oskarżonemu w sprawach SKOK Wołomin Piotrowi Polaszczykowi w procesie dotyczącym "wyprania" około 350 mln zł.

Posiedzenie ws. aresztu Ziobry odroczone. Sąd: W dokumentacji prokuratury są braki z ostatniej chwili
Posiedzenie ws. aresztu Ziobry odroczone. Sąd: W dokumentacji prokuratury są braki

Decyzja w sprawie ewentualnego aresztu Zbigniewa Ziobry nie zapadła. Sąd odroczył posiedzenie po wniosku obrony, wskazując na nieprzekazanie pełnej dokumentacji przez prokuraturę. Sam śledczy potwierdził, że materiały niejawne nie trafiły do akt.

Eksplozja pod Poznaniem. Są ranni z ostatniej chwili
Eksplozja pod Poznaniem. Są ranni

W nocy z niedzieli na poniedziałek w jednym z domów w miejscowości Plewiska pod Poznaniem doszło do eksplozji. Dwie osoby zostały ranne i trafiły do szpitala. "To proch prawdopodobnie doprowadził do wybuchu" – informuje Radio Poznań.

Rośnie eurosceptycyzm. Polexit z największym poparciem w historii badań z ostatniej chwili
Rośnie eurosceptycyzm. Polexit z największym poparciem w historii badań

Choć większość Polaków nadal opowiada się za pozostaniem w Unii Europejskiej, rosnące poparcie dla polexitu osiągnęło najwyższy poziom od lat. Najnowszy sondaż pokazuje wyraźną zmianę nastrojów w kluczowych grupach społecznych.

Pilne doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Pilne doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy z Białorusią. Ponadto zaraportowano także o sytuacji na granicy z Litwą i Niemcami w związku z przywróceniem na nich tymczasowych kontroli.

Koalicja przerżnie wybory. Według posła PSL powodem ma być brak rozliczeń polityka
"Koalicja przerżnie wybory". Według posła PSL powodem ma być "brak rozliczeń"

„Jeśli proces rozliczeń będzie się tak ślimaczył, koalicja 15 października przerżnie wybory” – taką diagnozę postawił w Radiu RMF24 poseł PSL Marek Sawicki.

Koniec buntu w NBP? Konflikt zażegnany z ostatniej chwili
Koniec buntu w NBP? "Konflikt zażegnany"

Trzech członków zarządu NBP, którzy stracili nadzór nad departamentami merytorycznymi 9 grudnia, odzyskało większość stanowisk – wynika z opublikowanej w poniedziałek struktury organizacyjnej NBP. – Konflikt został zażegnany – zadeklarował rzecznik prasowy banku centralnego Maciej Antes.

Zamach w Rosji. Generał odpowiedzialny za szkolenie armii zginął wskutek eksplozji gorące
Zamach w Rosji. Generał odpowiedzialny za szkolenie armii zginął wskutek eksplozji

Rosyjski generał major Fanił Sarwarow, odpowiadający za system szkolenia armii, zginął po wybuchu improwizowanego ładunku wybuchowego zamontowanego w samochodzie, którym się poruszał. Według rosyjskich śledczych za atakiem stoi 17-letni mieszkaniec Moskwy.

Lawina zabrała polską wioskę w Brazylii. Dramat mieszkańców Sao Casemiro pilne
Lawina zabrała polską wioskę w Brazylii. Dramat mieszkańców Sao Casemiro

Padało bez przerwy. Dzień, dwa, trzy, cztery. Deszcz nie ustawał, aż w końcu góry zaczęły się osuwać. Gdy opady wreszcie ustały, przyszła fala błota, ziemi i drzew. To, co budowano przez pokolenia, zniknęło w kilka chwil - tak zaczyna się reportaż Mateusza Jakubowskiego, który odwiedził polską wioskę w Brazylii i udokumentował skalę zniszczeń, jakie spowodował żywioł.

Porwał dziecko w Warszawie. Wskutek akcji służb zatrzymano obywatela Ukrainy z ostatniej chwili
Porwał dziecko w Warszawie. Wskutek akcji służb zatrzymano obywatela Ukrainy

Wielogodzinna interwencja policji na warszawskiej Białołęce zakończyła się zatrzymaniem 36-letniego obywatela Ukrainy i uwolnieniem 9-letniego chłopca. Mężczyzna groził dziecku krzywdą i nie chciał współpracować ze służbami.

REKLAMA

dr. Rafał Zgorzelski: „Rozwój polskiej kolei to większe bezpieczeństwo Polski i regionu”.

Inwestycje w kolej należy postrzegać nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego i odpowiadania na codzienne potrzeby społeczeństwa, ale także przez pryzmat roli, jaką odgrywa stanowiąc istotny element infrastruktury krytycznej państwa. Wobec wojny na Ukrainie jest to dziś szczególnie aktualne.

Po dekadach, gdy kolej w Polsce była zwijana, a stan techniczny dworców czy taboru odstraszał podróżnych od korzystania z pociągów, obecnie trwa proces odwrotny. Ogromna skala inwestycji powoduje, że stanowi dziś atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Trwają przedsięwzięcia, które wpływają na rozwój sieci kolejowej i to zarówno w wymiarze lokalnym, czego doskonałym przykładem jest program Kolej+, ale również krajowym i regionalnym, jak to jest w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten ambitny projekt ma doprowadzić nie tylko do znacząco lepszego skomunikowania Polski, ale również do stworzenia szybkich, efektywnych połączeń w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w deficytowym dotychczas układzie północ-południe. Należy mieć przy tym na uwadze, że rola kolei, jako ekologicznego środka transportu, będzie rosła i w Europie już pojawiają się rozwiązania legislacyjne, które ograniczają ruch lotniczy tam, gdzie kolej stanowi realną i atrakcyjną alternatywę.

Okres wakacyjny sprzyja myśleniu o podróżach pociągiem w kontekście wyjazdów urlopowych, na co dzień widoczne są natomiast aspekty związane z dojazdem do pracy czy szkoły. Kolej stanowi również naturalnie krwioobieg gospodarki i ma wpływ na atrakcyjność wymiany handlowej oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw. Wojna na Ukrainie przypomniała jednak również o kluczowym znaczeniu kolei dla wielowymiarowego bezpieczeństwa państwa. To właśnie tą drogą przewożony jest ciężki sprzęt wojskowy, amunicja i zaopatrzenie dla walczących stron. Również pociągami docierali do Polski uchodźcy uciekający przed rosyjskimi bombami spadającymi na ich domy. Wreszcie, kolej jest również wykorzystywana do transportu pomocy humanitarnej, zaopatrzenia i żywności – bez niej nie byłoby także możliwe zaopatrzenie kraju w węgiel, tak potrzebny podczas ostatniej zimy.

Rozwijając kolej w Polsce należy mieć na uwadze, że stanowi ona infrastrukturę podwójnego zastosowania. Stąd powinny być brane pod uwagę zarówno potrzeby społeczne i gospodarcze, które dominują na co dzień, jak i potencjalne wykorzystanie tej samej infrastruktury w sytuacji zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa. W ten sposób należy również postrzegać rozbudowę połączeń kolejowych w obszarze Trójmorza. Budowa brakujących połączeń w układzie północ-południe i lepsze skomunikowanie portów bałtyckich z czarnomorskimi i adriatyckimi to nie tylko nowe możliwości gospodarcze i korzyści dla społeczeństw regionu, ale to także istotny element zwiększania zdolności obronnych na wschodniej flance NATO. Jak głosi stara sentencja łacińska – si vis pacem, para bellum. Pamiętajmy, że należy ją odnosić również do przygotowań w obszarze infrastruktury krytycznej.

 

Autor: Rafał Zgorzelski- Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.



 

Polecane