Szef oświatowej "S": To będzie trudny rok szkolny

– W nowy rok szkolny nauczyciele wejdą ze starymi problemami i kilkoma nowymi. Jako oświatowa Solidarność stanowczo sprzeciwiamy się zapowiedzi realizacji pomysłu powstania „komponentu” ukraińskiego dla dzieci uczących się w polskich szkołach sfinansowanego z pieniędzy podatników oraz próbie uczenia historii Polski z punktu widzenia niemieckiej racji stanu – mówi dr Waldemar Jakubowski, przewodniczy Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, w rozmowie z Jakubem Pacanem.
Waldemar Jakubowski Szef oświatowej
Waldemar Jakubowski / fot. M. Żegliński

– „Witaj, szkoło”. Jaka szkoła przywita nauczycieli i uczniów 1 września?

– To bardzo trudne pytanie w tym roku. Mamy stare problemy w większości nierozwiązane, do tego dochodzą nowe, m.in. chodzi o zmiany, które wprowadziła minister Barbara Nowacka. To będzie trudny rok szkolny.

"Część urzędników jest odklejona"

– A czy w ministerstwie wiedzą, jaka szkoła przywita uczniów i nauczycieli, czy też nie są tego pewni?

– Dobre pytanie. Wydaje mi się, że jest część ministerstwa, która świetnie orientuje się w sytuacji, ale jest także grupa urzędników, którzy są, mówiąc kolokwialnie, odklejeni. Sądzę, że sama minister Nowacka nie do końca się orientuje, jak wygląda życie szkolne. Przy czym nie jest to tylko jej przypadłość, mieliśmy sporo ministrów, którzy nie orientowali się w tej kwestii. Mamy w końcu bardzo kompetentnych urzędników MEN i wiceministrów, którzy uzależnieni są jednak od decyzji politycznych, a co za tym idzie – ideologicznych.

– Każda władza ma apetyt na realizację swoich postulatów ideologicznych także w szkolnictwie, jednak ten komponent obecnej władzy zaskoczył chyba nawet Pana.

– Z naszego punktu widzenia projekty, które określamy neomarksistowskimi, wcale nie są pomysłami obecnej pani minister, ale funkcjonują od dość dawna, jak choćby edukacja włączająca. Niestety ministrowi Przemysławowi Czarnkowi nie udało się tego procesu zatrzymać. Mamy zatem dzieciaki, które wymagają specjalnej opieki, one nie radzą sobie z rzeczywistością szkolną, podlegają różnego rodzaju naciskom, ostracyzmowi, i to jest problem dla nich i ich nauczycieli. W szkołach specjalnych mogłyby rozwinąć swoje umiejętności, natomiast normalne szkolnictwo im tego nie zapewni. Na plecach coraz bardziej czujemy oddech europejskiego obszaru edukacji. To bardzo ważny problem, bo jeśli rzeczywiście polskie szkolnictwo zostanie podporządkowane Komisji Europejskiej, czyli organowi, który nie jest wybierany, to widzę to w czarnych barwach. Program Erasmus też domaga się wyjaśnienia, ponieważ dużo kosztuje, ale czy faktycznie działa na korzyść polskiego szkolnictwa i polskiej szkoły? Wymiana młodych ludzi jest dobra, ale tutaj trzeba mieć na względzie przede wszystkim polską szkołę, a nie nasiąkanie ideami, które są więcej niż kontrowersyjne.

– Minister edukacji wystąpiła do ministra finansów z wnioskiem o podniesienie wynagrodzeń nauczycieli w 2025 r. o 10 proc., a nie o 4,1 proc., jak proponowało MF.

– To wniosek do ministra finansów i nie wiemy, jaki będzie jego dalszy los. Te 10 proc. to średnia. Wlicza się w nią absolutnie wszystko, włącznie z zasiłkami pogrzebowymi. Ta konstrukcja fajnie brzmi PR-owo, a nauczyciel dostaje potem pasek z wynagrodzeniem i pyta, gdzie te pieniądze.

"Konkretnych rozwiązań dotąd nie ma"

– Oświatowa Solidarność dobija się nieustannie o dodatek za wychowawstwo. Dzisiaj to 300 zł brutto.

– Minister Nowacka oświadczyła, że złożyła wniosek o 400 zł brutto. To jest kpina. Myśmy domagali się dwa lata temu 500 zł, potem minister Czarnek zaczął wspominać o 600 zł i do dzisiaj nic się nie zmieniło. Solidarność oświatowa domaga się, aby tak skonstruować dodatek, by był określony procentowo, by sam się waloryzował. Tym bardziej w obecnej sytuacji, kiedy wychowawca to bardzo poważna funkcja. Kiedyś „samo się kręciło”, dzisiaj już nie, są dzieciaki z problemami, depresjami, z orzeczeniami, mamy uczniów z Ukrainy. Na radach pedagogicznych, gdy dyrektor pyta, kto weźmie np. klasę 5B, jest cisza, bo wszyscy wiedzą, jaka to jest odpowiedzialność.

– Co z godzinami ponadwymiarowymi?

– Dam przykład, jest wycieczka jednodniowa, nauczyciel jedzie z uczniami, wtedy nie pracuje przy tablicy, ale bierze odpowiedzialność za wszystkich uczniów, i jeżeli wycieczka trwa 12 godzin, on tyle godzin jest w pracy. Niektóre samorządy liczą ten czas w taki sposób, że nie zaliczają mu godzin ponadwymiarowych, które by w tym dniu przepracował. Chcemy jako związek, by te kwestie były jasne i żeby nauczyciele nie byli pokrzywdzeni.

– Z roku na rok narasta obciążenie nauczycieli biurokracją, ministerstwo zamierza coś z tym zrobić?

– Kiedyś mówiliśmy, że jak wejdzie cyfryzacja, to będzie nam lżej. Jest wręcz przeciwnie, ponieważ łatwość produkowania kolejnych dokumentów jest dużo większa. Po co np. nauczyciele piszą raport po egzaminie ósmoklasisty? Piszą raport na temat uczniów, których w szkole już nie ma. To nonsens. Tych wniosków nikt nie będzie w stanie wprowadzić. Inna kwestia, że dyrektorzy i nauczyciele chcą się chronić, stąd tworzą różne dokumenty.

– Są przypadki, gdy rodzic jest prawnikiem lub piastuje wysokie stanowisko publiczne, przychodzi do szkoły i straszy procesem?

– Tych przypadków nie jest wcale mało. Niestety paraliżuje to funkcjonowanie całej szkoły. Inna sprawa, że są uczniowie z problemami, dla których nie ma ścieżek rozwiązań. Były pomysły, by stworzyć dla nich specjalne placówki, ponieważ bezwzględnie trzeba im pomóc, ale jak wiemy, konkretnych rozwiązań dotąd nie ma.

"Nikt nie docieka, dlaczego są problemy z realizacją podstawy programowej"

– Rodzice mają kupować nowe podręczniki czy zostać przy starych?

– Pani minister mówi, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ podstawy programowe mają okrojone treści, więc pewnych tematów nie trzeba będzie realizować. To kwestia szkoły i nauczyciela. Poza tym wydawnictwa dopiero się przymierzają do druku nowych podręczników i nie są aż tak chętne, ponieważ w roku szkolnym 2026/2027 ma wejść zupełnie nowa podstawa programowa związana z europejskim obszarem edukacyjnym.

– MEN wyjaśnia, że ograniczony o 20 proc. zakres treści nauczania służy nauczycielom, bo da im więcej czasu na realizację programów nauczania.

– Instytut Badań Edukacyjnych wskazuje na konkretne dane pokazujące, że jest problem z realizacją podstawy programowej, tylko pytam, dlaczego 20 proc., a nie np. 18 czy 17. To hasła propagandowe. Nikt nie docieka przyczyn, dlaczego są problemy z realizacją podstawy programowej. Należałoby zacząć od diagnozy, a dopiero potem szukać rozwiązań.

CZYTAJ TAKŻE: Bydgoskie obchody Sierpnia '80. Piotr Duda: Wygraliśmy wolną Polskę, bo byliśmy razem

– Dlaczego tak się dzieje?

– Myślę, że to kwestia zmian cywilizacyjnych. Kilka lat temu nie było kłopotu z realizacją podstawy, dzisiaj jest. Uczniowie bardzo często są przebodźcowani, korzystając z laptopa, smartfona. Nie rozwija się wyobraźni czytelniczej, nie ceni się wiedzy i umiejętności. Od lat w szkole kładzie się nacisk na użyteczność, nie promuje się radości ze zdobywania wiedzy. Dzisiaj króluje typowe pytanie: Do czego mi się to przyda? Nie wszystko musi się koniecznie przydać, może chodzi o rozwój osobowości każdego z nas. Czy umiejętność gry w szachy przydaje się w życiu, czy nie?

– Oczywiście.

– Właśnie. Poszliśmy w kierunku skrajnego utylitaryzmu. Rodzice nie panują nad swoimi dziećmi. Dzieci są wychowywane przez internet, grupy rówieśnicze, a nie przez rodziców i dziadków.

– Co ma oznaczać wprowadzenie do klas asystentów kulturowych?

– Dobre pytanie. Dokładnie nie wiemy, co ma robić ten asystent. Wiemy, że mamy z pieniędzy budżetowych finansować ukraińskich uczniów. Jeśli ma być asystent kulturowy i tzw. komponent ukraiński, to zakładamy, że te osoby nie będą się asymilowały. Z jednej strony uderzamy w etos polskości, a z drugiej strony budujemy etos ukraińskości w Polsce.

– Uczniom z Ukrainy będą przyznawane punkty bez znajomości języka polskiego. Kto zasypie ich luki edukacyjne, nieznajomość języka?

– Mamy bardzo wyraźne wzorce niemieckie, bez znajomości języka niemieckiego nie ma wejścia do szkoły i wszyscy tam są traktowani jednakowo, dla wszystkich są jednakowe wymagania.

– Mają być aż trzy godziny języka ojczystego dla niepolskich uczniów.

– To bardzo dużo, to przekreślenie asymilacji. Jako Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wyrażamy „stanowczy sprzeciw wobec zapowiedzi realizacji pomysłu dotyczącego powstania «komponentu» ukraińskiego dla dzieci uczących się w polskich szkołach sfinansowanego z pieniędzy podatników oraz próbie uczenia historii Polski z punktu widzenia niemieckiej racji stanu. Niezrozumiałym dla KSOiW jest fakt, że dzieci w polskiej szkole próbuje się laicyzować, minimalizować im możliwość dogłębnego poznania historii narodowej, eliminując jednocześnie z nauczania historii niektórych bohaterów narodowych, a zapowiada się możliwość finansowania suplementu «ukraińskiego» w celu podtrzymywania, utrwalania ukraińskiej tradycji i tożsamości narodowej z jej bohaterami, którzy w polskiej tradycji nie tylko nie są bohaterami, a nawet niektórzy z nich są uważani za zbrodniarzy. Kolejny raz na barki polskich nauczycieli spadnie odpowiedzialność i dodatkowa praca bez konkretnych rozwiązań edukacyjnych (trudności w porozumiewaniu), wsparcia oraz zabezpieczenia środków finansowych. Ponadto przyjęcie dzieci z terenów wojny, z traumą, będzie wymagało dodatkowej organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach. Nie zgadzamy się również na rozmazywanie obrazu polskiej historii, pomijanie naszych dokonań cywilizacyjnych i bagatelizowanie tragicznych losów naszych przodków w imię pozornego pojednania i europejskiej poprawności politycznej”.

– Minister Nowacka zapowiedziała pomoc katechetom i katechetkom w przekwalifikowaniu się.

– To wynik naszych półrocznych nacisków. Pani minister chyba się ugięła, gdy zobaczyła nasze protesty w tej sprawie. Ideologia bierze tutaj górę nad prawem i zwykłą pragmatyką. Nie wiem, po co minister Nowackiej było otwieranie kolejnego frontu.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy numer „Tygodnika Solidarność” – Prezes IPN: Potrzebujemy Solidarności


 

POLECANE
Prezydent rozmawiał z Trumpem: Zapewniłem, że zwycięstwo Nawrockiego... z ostatniej chwili
Prezydent rozmawiał z Trumpem: "Zapewniłem, że zwycięstwo Nawrockiego..."

Andrzej Duda rozmawiał z Donaldem Trumpem. Podkreślił, że wygrana Karola Nawrockiego zapewni kontynuację proamerykańskiego kursu Polski.

Tȟašúŋke Witkó: Karol Nawrocki musi zdążyć do Waszyngtonu przed Friedrichem Merzem tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Karol Nawrocki musi zdążyć do Waszyngtonu przed Friedrichem Merzem

Na niecały tydzień przed rosyjsko-ukraińskimi rozmowami pokojowymi w Stambule, znalazł się wśród Republikanów mądry człek – senator Lindsey Olin Graham – który powiedział wprost, że bez drakońskich sankcji nałożonych na Kreml i jego handlowych sojuszników, przy stole negocjacyjnym Rosja będzie kluczyć zwodzić i markować dobre chęci, zaś w tym czasie jej wojska poczynią kolejne postępy na froncie. Skąd Graham to wie?

Skandal na Forum Polsko-Niemieckim. Ambasada RP w Berlinie wydała komunikat z ostatniej chwili
Skandal na Forum Polsko-Niemieckim. Ambasada RP w Berlinie wydała komunikat

Podczas uroczystości w polskiej ambasadzie w Berlinie doszło do niebywałego skandalu – reżyser Elwira Niewiera stwierdziła, że Karol Nawrocki "nie wygrałby wyborów bez wsparcia ze strony rosyjskiej propagandy". Ambasada RP w Berlinie odpowiada lakonicznie – wypowiedź polskiej reżyser "miała charakter prywatny".

O co chodzi z wymianą studencką Erasmus? Według prof. Mieńkowskiej-Norkiene o seks? z ostatniej chwili
O co chodzi z wymianą studencką Erasmus? Według prof. Mieńkowskiej-Norkiene o seks?

– Czemu Hołownia miałby nie wyjść: "ej chłopaki, popieracie Mentzena, on chce nas wyprowadzić w UE, a szczerze to nie Mentzen wam zapewni tę niepowtarzalną możliwość obcowania blisko z osobami z jakimi chcecie, nie zapewni wam tego w takim stopniu, Erasmus – stwierdziła socjolog z UW prof. Renata Mieńkowska-Norkiene.

Znamy skład reprezentacji Polski na mecz z Mołdawią z ostatniej chwili
Znamy skład reprezentacji Polski na mecz z Mołdawią

Selekcjoner Michał Probierz podał skład Biało-Czerwonych na mecz z Mołdawią.

Strzelanina pod Biedronką. Wiadomo, kim jest zatrzymany mężczyzna z ostatniej chwili
Strzelanina pod Biedronką. Wiadomo, kim jest zatrzymany mężczyzna

Nie milkną echa piątkowej akcji policji w Bolkowie w woj. dolnośląskim, gdzie policjanci bezskutecznie próbowali zatrzymać kierowcę bmw. Prokuratura przekazała, kim jest zatrzymany mężczyzna.

W PSL sondują koalicję z PiS i Konfederacją? Pytania do działaczy w całym kraju z ostatniej chwili
W PSL sondują koalicję z PiS i Konfederacją? "Pytania do działaczy w całym kraju"

Do działaczy PSL w całym kraju poprzez komunikatory internetowe co jakiś czas dociera sonda z zestawem pytań. Władze ludowców mają sondować, czy "doły" zaakceptowałyby koalicję z PiS i Konfederacją – twierdzi serwis opolska360.pl

Szokujące słowa w polskiej ambasadzie w Berlinie: Nawrocki nie wygrałby bez wsparcia rosyjskiej propagandy z ostatniej chwili
Szokujące słowa w polskiej ambasadzie w Berlinie: "Nawrocki nie wygrałby bez wsparcia rosyjskiej propagandy"

Podczas uroczystości w polskiej ambasadzie w Berlinie doszło do niebywałego skandalu. Nagrodzona reżyser Elwira Niewiera stwierdziła, że Karol Nawrocki "nie wygrałby wyborów bez wsparcia ze strony rosyjskiej propagandy".

Last minute w czerwcu. Te kierunki to strzał w dziesiątkę Wiadomości
Last minute w czerwcu. Te kierunki to strzał w dziesiątkę

Czerwiec to świetny moment na szybki urlop - jeszcze przed szczytem sezonu, ale już w pełni wakacyjnej atmosfery. Temperatury są przyjemne, tłumów jeszcze nie ma, a ceny mogą pozytywnie zaskoczyć.

Znany polski piłkarz kontuzjowany. Nie zagra w meczu przeciwko Mołdawii Wiadomości
Znany polski piłkarz kontuzjowany. Nie zagra w meczu przeciwko Mołdawii

Reprezentacja Polski szykuje się do towarzyskiego spotkania z Mołdawią, które odbędzie się dziś wieczorem na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Niestety, zabraknie w nim jednego z kluczowych zawodników.

REKLAMA

Szef oświatowej "S": To będzie trudny rok szkolny

– W nowy rok szkolny nauczyciele wejdą ze starymi problemami i kilkoma nowymi. Jako oświatowa Solidarność stanowczo sprzeciwiamy się zapowiedzi realizacji pomysłu powstania „komponentu” ukraińskiego dla dzieci uczących się w polskich szkołach sfinansowanego z pieniędzy podatników oraz próbie uczenia historii Polski z punktu widzenia niemieckiej racji stanu – mówi dr Waldemar Jakubowski, przewodniczy Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, w rozmowie z Jakubem Pacanem.
Waldemar Jakubowski Szef oświatowej
Waldemar Jakubowski / fot. M. Żegliński

– „Witaj, szkoło”. Jaka szkoła przywita nauczycieli i uczniów 1 września?

– To bardzo trudne pytanie w tym roku. Mamy stare problemy w większości nierozwiązane, do tego dochodzą nowe, m.in. chodzi o zmiany, które wprowadziła minister Barbara Nowacka. To będzie trudny rok szkolny.

"Część urzędników jest odklejona"

– A czy w ministerstwie wiedzą, jaka szkoła przywita uczniów i nauczycieli, czy też nie są tego pewni?

– Dobre pytanie. Wydaje mi się, że jest część ministerstwa, która świetnie orientuje się w sytuacji, ale jest także grupa urzędników, którzy są, mówiąc kolokwialnie, odklejeni. Sądzę, że sama minister Nowacka nie do końca się orientuje, jak wygląda życie szkolne. Przy czym nie jest to tylko jej przypadłość, mieliśmy sporo ministrów, którzy nie orientowali się w tej kwestii. Mamy w końcu bardzo kompetentnych urzędników MEN i wiceministrów, którzy uzależnieni są jednak od decyzji politycznych, a co za tym idzie – ideologicznych.

– Każda władza ma apetyt na realizację swoich postulatów ideologicznych także w szkolnictwie, jednak ten komponent obecnej władzy zaskoczył chyba nawet Pana.

– Z naszego punktu widzenia projekty, które określamy neomarksistowskimi, wcale nie są pomysłami obecnej pani minister, ale funkcjonują od dość dawna, jak choćby edukacja włączająca. Niestety ministrowi Przemysławowi Czarnkowi nie udało się tego procesu zatrzymać. Mamy zatem dzieciaki, które wymagają specjalnej opieki, one nie radzą sobie z rzeczywistością szkolną, podlegają różnego rodzaju naciskom, ostracyzmowi, i to jest problem dla nich i ich nauczycieli. W szkołach specjalnych mogłyby rozwinąć swoje umiejętności, natomiast normalne szkolnictwo im tego nie zapewni. Na plecach coraz bardziej czujemy oddech europejskiego obszaru edukacji. To bardzo ważny problem, bo jeśli rzeczywiście polskie szkolnictwo zostanie podporządkowane Komisji Europejskiej, czyli organowi, który nie jest wybierany, to widzę to w czarnych barwach. Program Erasmus też domaga się wyjaśnienia, ponieważ dużo kosztuje, ale czy faktycznie działa na korzyść polskiego szkolnictwa i polskiej szkoły? Wymiana młodych ludzi jest dobra, ale tutaj trzeba mieć na względzie przede wszystkim polską szkołę, a nie nasiąkanie ideami, które są więcej niż kontrowersyjne.

– Minister edukacji wystąpiła do ministra finansów z wnioskiem o podniesienie wynagrodzeń nauczycieli w 2025 r. o 10 proc., a nie o 4,1 proc., jak proponowało MF.

– To wniosek do ministra finansów i nie wiemy, jaki będzie jego dalszy los. Te 10 proc. to średnia. Wlicza się w nią absolutnie wszystko, włącznie z zasiłkami pogrzebowymi. Ta konstrukcja fajnie brzmi PR-owo, a nauczyciel dostaje potem pasek z wynagrodzeniem i pyta, gdzie te pieniądze.

"Konkretnych rozwiązań dotąd nie ma"

– Oświatowa Solidarność dobija się nieustannie o dodatek za wychowawstwo. Dzisiaj to 300 zł brutto.

– Minister Nowacka oświadczyła, że złożyła wniosek o 400 zł brutto. To jest kpina. Myśmy domagali się dwa lata temu 500 zł, potem minister Czarnek zaczął wspominać o 600 zł i do dzisiaj nic się nie zmieniło. Solidarność oświatowa domaga się, aby tak skonstruować dodatek, by był określony procentowo, by sam się waloryzował. Tym bardziej w obecnej sytuacji, kiedy wychowawca to bardzo poważna funkcja. Kiedyś „samo się kręciło”, dzisiaj już nie, są dzieciaki z problemami, depresjami, z orzeczeniami, mamy uczniów z Ukrainy. Na radach pedagogicznych, gdy dyrektor pyta, kto weźmie np. klasę 5B, jest cisza, bo wszyscy wiedzą, jaka to jest odpowiedzialność.

– Co z godzinami ponadwymiarowymi?

– Dam przykład, jest wycieczka jednodniowa, nauczyciel jedzie z uczniami, wtedy nie pracuje przy tablicy, ale bierze odpowiedzialność za wszystkich uczniów, i jeżeli wycieczka trwa 12 godzin, on tyle godzin jest w pracy. Niektóre samorządy liczą ten czas w taki sposób, że nie zaliczają mu godzin ponadwymiarowych, które by w tym dniu przepracował. Chcemy jako związek, by te kwestie były jasne i żeby nauczyciele nie byli pokrzywdzeni.

– Z roku na rok narasta obciążenie nauczycieli biurokracją, ministerstwo zamierza coś z tym zrobić?

– Kiedyś mówiliśmy, że jak wejdzie cyfryzacja, to będzie nam lżej. Jest wręcz przeciwnie, ponieważ łatwość produkowania kolejnych dokumentów jest dużo większa. Po co np. nauczyciele piszą raport po egzaminie ósmoklasisty? Piszą raport na temat uczniów, których w szkole już nie ma. To nonsens. Tych wniosków nikt nie będzie w stanie wprowadzić. Inna kwestia, że dyrektorzy i nauczyciele chcą się chronić, stąd tworzą różne dokumenty.

– Są przypadki, gdy rodzic jest prawnikiem lub piastuje wysokie stanowisko publiczne, przychodzi do szkoły i straszy procesem?

– Tych przypadków nie jest wcale mało. Niestety paraliżuje to funkcjonowanie całej szkoły. Inna sprawa, że są uczniowie z problemami, dla których nie ma ścieżek rozwiązań. Były pomysły, by stworzyć dla nich specjalne placówki, ponieważ bezwzględnie trzeba im pomóc, ale jak wiemy, konkretnych rozwiązań dotąd nie ma.

"Nikt nie docieka, dlaczego są problemy z realizacją podstawy programowej"

– Rodzice mają kupować nowe podręczniki czy zostać przy starych?

– Pani minister mówi, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ podstawy programowe mają okrojone treści, więc pewnych tematów nie trzeba będzie realizować. To kwestia szkoły i nauczyciela. Poza tym wydawnictwa dopiero się przymierzają do druku nowych podręczników i nie są aż tak chętne, ponieważ w roku szkolnym 2026/2027 ma wejść zupełnie nowa podstawa programowa związana z europejskim obszarem edukacyjnym.

– MEN wyjaśnia, że ograniczony o 20 proc. zakres treści nauczania służy nauczycielom, bo da im więcej czasu na realizację programów nauczania.

– Instytut Badań Edukacyjnych wskazuje na konkretne dane pokazujące, że jest problem z realizacją podstawy programowej, tylko pytam, dlaczego 20 proc., a nie np. 18 czy 17. To hasła propagandowe. Nikt nie docieka przyczyn, dlaczego są problemy z realizacją podstawy programowej. Należałoby zacząć od diagnozy, a dopiero potem szukać rozwiązań.

CZYTAJ TAKŻE: Bydgoskie obchody Sierpnia '80. Piotr Duda: Wygraliśmy wolną Polskę, bo byliśmy razem

– Dlaczego tak się dzieje?

– Myślę, że to kwestia zmian cywilizacyjnych. Kilka lat temu nie było kłopotu z realizacją podstawy, dzisiaj jest. Uczniowie bardzo często są przebodźcowani, korzystając z laptopa, smartfona. Nie rozwija się wyobraźni czytelniczej, nie ceni się wiedzy i umiejętności. Od lat w szkole kładzie się nacisk na użyteczność, nie promuje się radości ze zdobywania wiedzy. Dzisiaj króluje typowe pytanie: Do czego mi się to przyda? Nie wszystko musi się koniecznie przydać, może chodzi o rozwój osobowości każdego z nas. Czy umiejętność gry w szachy przydaje się w życiu, czy nie?

– Oczywiście.

– Właśnie. Poszliśmy w kierunku skrajnego utylitaryzmu. Rodzice nie panują nad swoimi dziećmi. Dzieci są wychowywane przez internet, grupy rówieśnicze, a nie przez rodziców i dziadków.

– Co ma oznaczać wprowadzenie do klas asystentów kulturowych?

– Dobre pytanie. Dokładnie nie wiemy, co ma robić ten asystent. Wiemy, że mamy z pieniędzy budżetowych finansować ukraińskich uczniów. Jeśli ma być asystent kulturowy i tzw. komponent ukraiński, to zakładamy, że te osoby nie będą się asymilowały. Z jednej strony uderzamy w etos polskości, a z drugiej strony budujemy etos ukraińskości w Polsce.

– Uczniom z Ukrainy będą przyznawane punkty bez znajomości języka polskiego. Kto zasypie ich luki edukacyjne, nieznajomość języka?

– Mamy bardzo wyraźne wzorce niemieckie, bez znajomości języka niemieckiego nie ma wejścia do szkoły i wszyscy tam są traktowani jednakowo, dla wszystkich są jednakowe wymagania.

– Mają być aż trzy godziny języka ojczystego dla niepolskich uczniów.

– To bardzo dużo, to przekreślenie asymilacji. Jako Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wyrażamy „stanowczy sprzeciw wobec zapowiedzi realizacji pomysłu dotyczącego powstania «komponentu» ukraińskiego dla dzieci uczących się w polskich szkołach sfinansowanego z pieniędzy podatników oraz próbie uczenia historii Polski z punktu widzenia niemieckiej racji stanu. Niezrozumiałym dla KSOiW jest fakt, że dzieci w polskiej szkole próbuje się laicyzować, minimalizować im możliwość dogłębnego poznania historii narodowej, eliminując jednocześnie z nauczania historii niektórych bohaterów narodowych, a zapowiada się możliwość finansowania suplementu «ukraińskiego» w celu podtrzymywania, utrwalania ukraińskiej tradycji i tożsamości narodowej z jej bohaterami, którzy w polskiej tradycji nie tylko nie są bohaterami, a nawet niektórzy z nich są uważani za zbrodniarzy. Kolejny raz na barki polskich nauczycieli spadnie odpowiedzialność i dodatkowa praca bez konkretnych rozwiązań edukacyjnych (trudności w porozumiewaniu), wsparcia oraz zabezpieczenia środków finansowych. Ponadto przyjęcie dzieci z terenów wojny, z traumą, będzie wymagało dodatkowej organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach. Nie zgadzamy się również na rozmazywanie obrazu polskiej historii, pomijanie naszych dokonań cywilizacyjnych i bagatelizowanie tragicznych losów naszych przodków w imię pozornego pojednania i europejskiej poprawności politycznej”.

– Minister Nowacka zapowiedziała pomoc katechetom i katechetkom w przekwalifikowaniu się.

– To wynik naszych półrocznych nacisków. Pani minister chyba się ugięła, gdy zobaczyła nasze protesty w tej sprawie. Ideologia bierze tutaj górę nad prawem i zwykłą pragmatyką. Nie wiem, po co minister Nowackiej było otwieranie kolejnego frontu.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy numer „Tygodnika Solidarność” – Prezes IPN: Potrzebujemy Solidarności



 

Polecane
Emerytury
Stażowe