Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego

Co musisz wiedzieć?
- Bilet kartą w każdym pojeździe – We wszystkich ok. 1900 autobusach, tramwajach i trolejbusach Transport GZM działają już mobilne biletomaty z możliwością zapłaty kartą
- Bez aplikacji i konta - Bilet można kupić zwykłą kartą płatniczą (lub telefonem / zegarkiem z NFC), bez potrzeby zakładania konta czy instalowania aplikacji
- Dostępne bilety - W automatach można kupić bilety 20-, 40-, 90-minutowe, Dzienny oraz skorzystać z opcji Start/Stop
- Start/Stop bez ekranu – W taryfie Start/Stop wystarczy przyłożyć kartę przy wejściu i wyjściu – system sam obliczy koszt przejazdu.
Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską poprzez swoją jednostkę budżetową - Zarząd Transportu Metropolitalnego. Koordynowana przez ZTM komunikacja nosi nazwę Transport GZM.
Jak wynika z przekazanej w środę informacji GZM, pojazdy wyposażone w mobilne urządzenia EMV, które umożliwiające płatność kartą są już we wszystkich autobusach, tramwajach i trolejbusach Transportu GZM. Można kupić w nich bilet, płacąc zwykłą kartą płatniczą - nie posiadając konta pasażera w systemie Transport GZM ani żadnej specjalnej aplikacji. W mobilnych biletomatach są dostępne bilety 20-, 40- i 90-minutowe, bilet Dzienny oraz opcja Start/Stop.
Jak przypomniał cytowany w informacji przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, dotąd takie biletomaty działały w podregionie tyskim Metropolii oraz w Metroliniach.
„Teraz mamy je we wszystkich pojazdach. To rozwiązanie znane z wielu europejskich miast, wygodne w obsłudze i w pełni bezpieczne”
- zapewnił Karolczak.
Aby kupić bilet w odpowiednio oznakowanym urządzeniu, na ekranie należy wybrać ikonę przedstawiającą wybrany bilet, potem liczbę biletów i zatwierdzić „przejściem do płatności” ze wskazaną ceną. Zakup kończy przyłożenie karty do czytnika i wyświetlenie informacji potwierdzającej. Za bilet można zapłacić też Metrokartą. Tak kupiony bilet jest od razu skasowany. Biletomat umożliwia zakup kilku biletów, ale nie są to bilety kupione na zapas. Urządzenie nie drukuje potwierdzeń. W momencie użycia karty płatniczej, system tworzy dla niej unikatowy token.
Podczas kontroli biletów kontroler przykłada do swego urządzenia (tzw. kontrolerki) kartę, którą dokonano transakcji i dostaje potwierdzenie wniesienia opłaty za przejazd. Proces jest bezpieczny, nie wymaga logowania czy podawania dodatkowych danych.
- Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa poważnie zaniepokojona stanem niemieckiego państwa
- "Rozliczenia". Klęska prokuratury ws. Alvina Gajadhura
- PKP Intercity wydał pilny komunikat
- PKO BP wydał pilny komunikat dla klientów
- Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia
- Niebezpieczna butelka na wodę wycofana ze sprzedaży. Dwoje konsumentów straciło wzrok
- NFZ wydał pilny komunikat
- Ławrow ostrzega USA i ich sojuszników. Chodzi o Koreę Północną
Jak sprawdzić poprawność transakcji?
Aby upewnić się, że zakup poszedł dobrze, można na biletomacie nacisnąć ikonę z literą „i” i przyłożyć kartę. Transakcja nie będzie od razu widoczna na rachunku bankowym. Jego obciążenie następuje następnego dnia roboczego. Kartą płatniczą można też wnieść opłatę za podróż w taryfie Start/Stop przez przyłożenie karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu bez wybierania jakiegokolwiek przycisku na ekranie. System na podstawie rozkładowego czasu przejazdu na koniec dnia wyliczy opłatę, którą rachunek karty zostanie obciążony w następnym dniu.
Podobnie jak w przypadku używania Metrokarty czy Metroappki, maksymalna opłata za przejazdy nie będzie wyższa, niż wartość biletu dziennego.
W każdym pojeździe znajduje się przynajmniej jeden mobilny biletomat: w krótkich autobusach zazwyczaj przy drugich drzwiach, a w długich - przy drugich i trzecich (podobnie w tramwajach).
Płatność za bilet możliwa jest również za pomocą telefonu lub zegarka (z podpiętą kartą lub wirtualnym portfelem). Aby ułatwić korzystanie z biletomatów obcokrajowcom, menu jest dostępne w angielskiej, niemieckiej i ukraińskiej wersji językowej.
Prócz mobilnych biletomatów pasażerowie sieci Transport GZM mogą kupować nadal bilety w aplikacji Transport GZM, w innych aplikacjach, biletomatach na przystankach, w kioskach czy w Punktach Obsługi Pasażera.
Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów.
Stworzona przez ZRM sieć Transport GZM należy do największych w Europie sieci publicznego transportu miejskiego. Na ulicach 41 miast i gmin GZM oraz kilkunastu z nią sąsiadujących w jej barwach w dni robocze kursuje ok. 1,8 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Częścią Transportu GZM jest Metrorower - największy w Polsce i trzeci w Europie system miejskich wypożyczalni rowerów, oferujący w sezonie 7 tys. pojazdów. Docelowo, po zakończeniu trwających i przygotowywanych kolejowych inwestycji infrastrukturalnych, osią poruszania się po GZM ma być Metrokolej.