Rafał Górski: Prezydent Łodzi likwiduje tramwaje. Powiedz NIE!

Czy wiecie Państwo z czego słynie Łódź? Wg rankingu „TomTom Traffic Index” Łódź jest najbardziej zakorkowanym miastem do 800 tysięcy mieszkańców w Europie. Co na to Pani Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska? 31 marca b. r. prezydent wysłała do samorządów Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego list, w którym złożyła im propozycję likwidacji komunikacji tramwajowej.


Zdaniem prezydent tramwaje podmiejskie winny zostać zastąpione autobusami elektrycznymi, dzięki którym Łódź z sąsiednimi miastami miałaby zostać połączona „ekonomicznym i przyjaznym środowisku systemem transportu publicznego”. Realizacja tego pomysłu byłaby nieodwracalną tragedią dla rozwoju aglomeracji łódzkiej i dla jakości życia jej mieszkańców. Na dodatek rozwiązanie to jest praktycznie niemożliwe do wcielenia w życie. Dlaczego?

Po pierwsze: tramwaj podmiejski to wygodny dojazd do centrum Łodzi. Jedną z ich największych zalet jest to, że dowożą mieszkańców Ozorkowa, Zgierza, Lutomierska, Konstantynowa i Pabianic bezpośrednio do centrum Łodzi. Dowożą do pracy, szkoły, lekarza, urzędu. Komfort ten jest nie do zrealizowania w przypadku zastąpienia tramwajów autobusami, te utykałyby bowiem w korkach zarówno w Zgierzu czy Ksawerowie, jak i w samej Łodzi.

Po drugie: tramwaj to nie przeżytek, a tramwaj podmiejski to nie dziwoląg. Tramwaje triumfalnie wracają do kolejnych miast w Europie, gdzie ich likwidacji dokonywano po II wojnie światowej. W ostatnich dekadach ten środek transportu powrócił m. in. do Edynburga, Barcelony, Londynu, Paryża czy Sztokholmu. Bardzo często odbudowa bądź rozbudowa sieci tramwajowej jest połączona z procesem rewitalizacji miast. Warto zauważyć, że dziś prezydent Zdanowska kreuje Łódź na lidera rewitalizacji w Polsce.
 
Po trzecie: przekroje dróg, przy których przebiegają tramwajowe linie podmiejskie oraz charakter infrastruktury tramwajowej, zdominowanej przez odcinki jednotorowe praktycznie wyklucza budowę buspasów na miejscu zlikwidowanych linii tramwajowych. Jedyne, co może powstać w miejscu po zlikwidowanej jednotorowej linii tramwajowej to ścieżka rowerowa…
 
Czy łódzkie tramwaje można uratować? Tak. Remont torowisk może być sfinansowany z funduszy UE. Pani Prezydent Zdanowska miała na to bardzo dogodny czas, np. w latach 2010-2014, kiedy koalicja PO-PSL rządziła w kraju, w województwie łódzkim, w samej Łodzi i w okolicznych miastach.
 
Temat likwidacji tramwajów nie jest nowy. Pamiętam jak w drugiej połowie lat ’90 organizowaliśmy akcje w obronie tramwaju podmiejskiego linii nr 41 z Łodzi do Pabianic. Towarzyszyły nam transparenty „Uczmy się na błędach Zachodu!” i „Nie chcemy skończyć na onkologii!”. Ostatnie 5 lat to działania Stowarzyszenia na Rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim. Z inicjatywy Stowarzyszenia oraz Instytutu Spraw Obywatelskich i Fundacji Pro Kolej uruchomiliśmy petycję internetową „NIE dla likwidacji tramwajów!”. Proszę Państwa o zaangażowanie. Każdy podpis jest cenny!

Na koniec warto odnotować, że sprzeciw wobec likwidacji podmiejskich linii tramwajowych łączy różne środowiska, ponad podziałami. Likwidacji sprzeciwiają się też Ruch Społeczny „Szacunek dla Łodzi”, Stowarzyszenie Nowa Łódź, Partia Razem – okręg łódzki, Inicjatywa Polska, .Nowoczesna – region łódzki, Partia Zieloni, Kukiz’15.


 
 

 

POLECANE
Trump zapowiedział rozmowy z Putinem i Zełenskim. Padła data z ostatniej chwili
Trump zapowiedział rozmowy z Putinem i Zełenskim. Padła data

Prezydent USA Donald Trump poinformował w sobotę, że w poniedziałek będzie rozmawiał przez telefon z rosyjskim przywódcą Władimirem Putinem, a następnie z szefem ukraińskiego państwa Wołodymyrem Zełenskim.

Tęsknimy bardzo. Justyna Kowalczyk-Tekieli opublikowała poruszający wpis Wiadomości
"Tęsknimy bardzo". Justyna Kowalczyk-Tekieli opublikowała poruszający wpis

17 maja 2025 roku mijają dokładnie dwa lata od śmierci Kacpra Tekielego, znanego alpinisty i prywatnie męża Justyny Kowalczyk-Tekieli. Tego dnia w mediach społecznościowych biegaczka opublikowała poruszający wpis, w którym upamiętniła swojego ukochanego.

Sprawa zaginionej 11-latki z Żor. Znamy zarzuty wobec podejrzanego mężczyzny pilne
Sprawa zaginionej 11-latki z Żor. Znamy zarzuty wobec podejrzanego mężczyzny

W piątek prokuratura przedstawiła 24-latkowi z Żor dwa zarzuty: zatrzymania, wbrew woli prawnego opiekuna, osoby małoletniej oraz dopuszczenia wobec pokrzywdzonej innej czynności seksualnej, za co grozi mu kara do 15 lat pozbawienia wolności.

Nowe doniesienia o księżnej Kate. Pałac Buckingham przerwał milczenie Wiadomości
Nowe doniesienia o księżnej Kate. Pałac Buckingham przerwał milczenie

James Middleton, brat księżnej Kate, po raz pierwszy publicznie odniósł się do trudnych chwil, jakie przeżyła jego siostra, gdy walczyła z nowotworem. W rozmowie z The Times opowiedział o emocjach, jakie towarzyszyły jego rodzinie w czasie choroby księżnej Walii.

Spuścili wodę z Jeziora Maltańskiego i od dwóch miesięcy nie mogą go napełnić Wiadomości
Spuścili wodę z Jeziora Maltańskiego i od dwóch miesięcy nie mogą go napełnić

Jak informuje TVN24, Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji borykają się z problemem napełnienia Jeziora Maltańskiego, które po czyszczeniu dna pozostaje wciąż zbyt płytkie, by w pełni powrócić do swojej funkcji.

Awantura w szpitalu w Otwocku. Agresywny pacjent zdemolował recepcję Wiadomości
Awantura w szpitalu w Otwocku. Agresywny pacjent zdemolował recepcję

W jednym z otwockich szpitali doszło do niebezpiecznej sytuacji. W nocy z piątku na sobotę (16/17 maja) 56-letni mężczyzna, który zgłosił się z urazem nogi, zaczął grozić personelowi, niszczyć mienie i zachowywać się agresywnie.

Fatima bije rekordy popularności. Wśród pielgrzymów najwięcej Polaków pilne
Fatima bije rekordy popularności. Wśród pielgrzymów najwięcej Polaków

Jak wynika z szacunków Narodowego Instytutu Statystycznego (INE) w Lizbonie, w 2024 r. nastąpił w hotelach Fatimy ponad 73-procentowy wzrost liczby nocujących tam turystów w porównaniu do wcześniejszego roku.

Problemy Justyny Steczkowskiej podczas próby.. Sieć obiegło nagranie Wiadomości
Problemy Justyny Steczkowskiej podczas próby.. Sieć obiegło nagranie

Justyna Steczkowska z piosenką „Gaja” awansowała do finału 69. Konkursu Piosenki Eurowizji, który odbędzie się w sobotę 17 maja. W finałowym starciu wystąpi razem z reprezentantami 25 innych krajów. Emocje rosną, ale podczas ostatniej próby jurorskiej wydarzyło się coś niespodziewanego.

Zderzenie dwóch śmigłowców. Trwa akcja ratunkowa pilne
Zderzenie dwóch śmigłowców. Trwa akcja ratunkowa

Jak poinformował Departament Ratownictwa regionu Satakunta w Finlandii, dwa cywilne śmigłowce zderzyły się w powietrzu i runęły na ziemię. Obie maszyny były w drodze na lotnisko.

Najmniejsze schronisko w Tatrach wraca w nowej odsłonie Wiadomości
Najmniejsze schronisko w Tatrach wraca w nowej odsłonie

Po latach ciszy Schronisko na Hali Kondratowej znów otworzy się dla turystów. Ten mały, ale kultowy budynek położony u stóp Giewontu, przeszedł prawdziwą rewolucję - dosłownie od fundamentów. Otwarcie planowane jest już na czerwiec 2025 roku, a prace dobiegają końca.

REKLAMA

Rafał Górski: Prezydent Łodzi likwiduje tramwaje. Powiedz NIE!

Czy wiecie Państwo z czego słynie Łódź? Wg rankingu „TomTom Traffic Index” Łódź jest najbardziej zakorkowanym miastem do 800 tysięcy mieszkańców w Europie. Co na to Pani Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska? 31 marca b. r. prezydent wysłała do samorządów Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego list, w którym złożyła im propozycję likwidacji komunikacji tramwajowej.


Zdaniem prezydent tramwaje podmiejskie winny zostać zastąpione autobusami elektrycznymi, dzięki którym Łódź z sąsiednimi miastami miałaby zostać połączona „ekonomicznym i przyjaznym środowisku systemem transportu publicznego”. Realizacja tego pomysłu byłaby nieodwracalną tragedią dla rozwoju aglomeracji łódzkiej i dla jakości życia jej mieszkańców. Na dodatek rozwiązanie to jest praktycznie niemożliwe do wcielenia w życie. Dlaczego?

Po pierwsze: tramwaj podmiejski to wygodny dojazd do centrum Łodzi. Jedną z ich największych zalet jest to, że dowożą mieszkańców Ozorkowa, Zgierza, Lutomierska, Konstantynowa i Pabianic bezpośrednio do centrum Łodzi. Dowożą do pracy, szkoły, lekarza, urzędu. Komfort ten jest nie do zrealizowania w przypadku zastąpienia tramwajów autobusami, te utykałyby bowiem w korkach zarówno w Zgierzu czy Ksawerowie, jak i w samej Łodzi.

Po drugie: tramwaj to nie przeżytek, a tramwaj podmiejski to nie dziwoląg. Tramwaje triumfalnie wracają do kolejnych miast w Europie, gdzie ich likwidacji dokonywano po II wojnie światowej. W ostatnich dekadach ten środek transportu powrócił m. in. do Edynburga, Barcelony, Londynu, Paryża czy Sztokholmu. Bardzo często odbudowa bądź rozbudowa sieci tramwajowej jest połączona z procesem rewitalizacji miast. Warto zauważyć, że dziś prezydent Zdanowska kreuje Łódź na lidera rewitalizacji w Polsce.
 
Po trzecie: przekroje dróg, przy których przebiegają tramwajowe linie podmiejskie oraz charakter infrastruktury tramwajowej, zdominowanej przez odcinki jednotorowe praktycznie wyklucza budowę buspasów na miejscu zlikwidowanych linii tramwajowych. Jedyne, co może powstać w miejscu po zlikwidowanej jednotorowej linii tramwajowej to ścieżka rowerowa…
 
Czy łódzkie tramwaje można uratować? Tak. Remont torowisk może być sfinansowany z funduszy UE. Pani Prezydent Zdanowska miała na to bardzo dogodny czas, np. w latach 2010-2014, kiedy koalicja PO-PSL rządziła w kraju, w województwie łódzkim, w samej Łodzi i w okolicznych miastach.
 
Temat likwidacji tramwajów nie jest nowy. Pamiętam jak w drugiej połowie lat ’90 organizowaliśmy akcje w obronie tramwaju podmiejskiego linii nr 41 z Łodzi do Pabianic. Towarzyszyły nam transparenty „Uczmy się na błędach Zachodu!” i „Nie chcemy skończyć na onkologii!”. Ostatnie 5 lat to działania Stowarzyszenia na Rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim. Z inicjatywy Stowarzyszenia oraz Instytutu Spraw Obywatelskich i Fundacji Pro Kolej uruchomiliśmy petycję internetową „NIE dla likwidacji tramwajów!”. Proszę Państwa o zaangażowanie. Każdy podpis jest cenny!

Na koniec warto odnotować, że sprzeciw wobec likwidacji podmiejskich linii tramwajowych łączy różne środowiska, ponad podziałami. Likwidacji sprzeciwiają się też Ruch Społeczny „Szacunek dla Łodzi”, Stowarzyszenie Nowa Łódź, Partia Razem – okręg łódzki, Inicjatywa Polska, .Nowoczesna – region łódzki, Partia Zieloni, Kukiz’15.


 
 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe