Zbigniew Kuźmiuk: Nie można było ruszać paliw- mówi Sławomir Siwy ze Związku Zawodowego Celników

Takiej sensacyjnej publicznej wypowiedzi ze strony przedstawicieli służb skarbowych wcześniej czy później należało się spodziewać, zwłaszcza po tym jak opublikowano wyniki finansowe za I kwartał tego roku dwóch polskich koncernów paliwowych Lotos S.A. i Orlen S.A.
/ Pixabay.com/CC0

I pojawiła się, Sławomir Siwy ze Związku zawodowego Celników w wywiadzie dla Wiadomości w TVP1 kilka dni temu powiedział „Nam nie można było ruszać paliw. Myśmy alarmowali już za poprzedniej władzy, że te paliwa wjeżdżają i są sprzedawane bez VAT-u i nie można było tego ruszać”.

Z kolei w wywiadzie dla portalu „wPolityce” Sławomir Siwy powiedział „część urzędników ministerstwa finansów działała niejako w kooperacji z szarą strefą, tworzyli prawo, wytyczne i procedury tak, aby korzystały z tego grupy przestępcze”.

Dopiero wprowadzenie pakietu paliwowego połowie poprzedniego roku i determinacja wicepremiera Morawieckiego  we wprowadzeniu powszechnych kontroli przewożonych paliw przyniosło oczekiwane zmiany.

2. Przypomnijmy tylko, że z dniem 1 sierpnia 2016 roku wejście w życie tzw. pakietu paliwowego, czyli zmian w ustawach podatkowych o VAT i akcyzie, a także zmian w ustawie prawo energetyczne, już uderzyło w interesy mafii paliwowej.

Zmiany w prawie energetycznym dotyczyły głównie dwóch kwestii: definicji paliw płynnych i koncesjonowania na wwóz paliwa z zagranicy.

Ustawa wprowadziła zasadę, że jednolitą definicję paliw płynnych ustali minister energii, co uniemożliwi handlowanie komponentami, (które nie podlegają opodatkowaniu), które tak naprawdę są często już paliwami ciekłymi.

Ponadto na wwóz paliwa z zagranicy i jego przeładunek konieczna jest koncesja wydawana przez Urząd Regulacji Energetyki, co z kolei uniemożliwia tzw. blendowanie, czyli mieszanie różnych komponentów i sprzedawanie ich, jako pełnowartościowego paliwa.

3. Wprowadzone zmiany w przepisach podatkowych zmusiły firmy prowadzące tego rodzaju działalność do powiązania obrotu paliwami z zagranicą z miejscem działalności gospodarczej w kraju.

A więc nabywanie paliw z państw UE z wykorzystywaniem usług zarejestrowanego odbiorcy lub składu podatkowego, jest możliwe tylko przez podmiot, który posiada koncesję na obrót paliwami z zagranicą, siedzibę lub zarejestrowany oddział w kraju, a nabycie jest dokonywane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w kraju.

Wszystkie te zmiany zarówno w ustawach podatkowych jak i ustawie prawo energetyczne mają przynieść dodatkowe wpływy budżetowe szacowane ostrożnie na kwotę 2,5 mld zł rocznie, choć wpływy szarej strefy w obrocie paliwami są określane aż na kwotę 10 mld zł rocznie.

4. Zmiany prawa i kontrole służb skarbowych widać nie tylko po rewelacyjnych wynikach budżetu państwa (po 4 miesiącach wpływy z VAT aż o 33% wyższe ni ż w analogicznym okresie roku ubiegłego) ale także po wynikach finansowych dwóch gigantów paliwowych Lotosu i Orlenu.

I tak na czele listy firm z najwyższym przyrostem zysku netto w stosunku do roku ubiegłego znalazły się dwa koncerny paliwowe Orlen S.A i Lotos S.A, w tym pierwszym zysk netto za I kwartał tego roku wyniósł 1,92 mld zł i był aż o 469% wyższy niż w roku ubiegłym, w tym drugim odpowiednio 0,41 mld zł i 287%.

Miejmy wiec nadzieję, że odpowiednie służby zainteresują się wypowiedzią Sławomira Siwego, bo gwałtowny przyrost wpływów z VAT do budżetu w tym roku i jeszcze gwałtowniejszy przyrost zysków w polskich koncernach paliwowych, potwierdzają wypowiadane przez niego tezy.

Zbigniew Kuźmiuk

#REKLAMA_POZIOMA#

 

POLECANE
Tragiczna Wigilia na Opolszczyźnie. Nie żyje sześć osób po wypadku na DK39 z ostatniej chwili
Tragiczna Wigilia na Opolszczyźnie. Nie żyje sześć osób po wypadku na DK39

Sześć osób zginęło w wypadku na drodze krajowej nr 39 w województwie opolskim w Wigilię o g. 6:30 rano. Po zderzeniu dwóch samochodów osobowych trasa została całkowicie zablokowana, a na miejscu pracują służby pod nadzorem prokuratury – poinformowała policja.

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

W świąteczne dni zmienią się rozkłady komunikacji miejskiej. Zawieszone zostanie kursowanie kilkudziesięciu linii, a inne będą jeździć rzadziej.

Nie żyje Maciej Misztal. Kabareciarz miał tylko 43 lata z ostatniej chwili
Nie żyje Maciej Misztal. Kabareciarz miał tylko 43 lata

Maciej Misztal, współzałożyciel Kabaretu Trzeci Wymiar i wieloletni współpracownik OFPA w Rybniku, zmarł 22 grudnia 2025 r. po ciężkiej chorobie. Miał 43 lata.

Katastrofa samolotu w Turcji. Nie żyje szef sztabu armii Libii z ostatniej chwili
Katastrofa samolotu w Turcji. Nie żyje szef sztabu armii Libii

Służby dotarły do wraku samolotu, którym leciał szef sztabu armii Libii Mohammed Ali Ahmed Al-Haddad – przekazał minister spraw wewnętrznych Turcji Ali Yerlikaya. Wcześniej informowano, że z samolotem utracono kontakt radiowy.

Ogłoszenia o pracę muszą być neutralne płciowo. Minister: Mamy piękny, bogaty język z ostatniej chwili
Ogłoszenia o pracę muszą być neutralne płciowo. Minister: "Mamy piękny, bogaty język"

Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w TVP w likwidacji przekonywała, że w ogłoszeniach o pracę nie powinno się wskazywać płci. Zmiany wejdą w życie 24 grudnia 2025 r.

Nie żyje mężczyzna zaatakowany przez nożownika w Gdańsku z ostatniej chwili
Nie żyje mężczyzna zaatakowany przez nożownika w Gdańsku

Nie żyje mężczyzna, który w niedzielę w centrum Gdańska został zaatakowany przez 26-latka – poinformował serwis tvn24.pl.

Szokujące wieści z Włoch. Znany biathlonista znaleziony martwy podczas zgrupowania z ostatniej chwili
Szokujące wieści z Włoch. Znany biathlonista znaleziony martwy podczas zgrupowania

Sivert Guttorm Bakken, reprezentant Norwegii w biathlonowym Pucharze Świata, został we wtorek znaleziony martwy w hotelu we włoskim Lavaze – poinformowała norweska federacja biathlonu.

Leszek Czarnecki pozywa Telewizję Republika z ostatniej chwili
Leszek Czarnecki pozywa Telewizję Republika

Leszek Czarnecki pozywa Telewizję Republika. Chodzi o opublikowane przez stację w czerwcu tzw. "taśmy Giertycha". – Powodem tej sprawy jest to, że opublikowaliśmy jego rozmowę z Romanem Giertychem. Czyli nie to, że pokazaliśmy nieprawdę – stwierdził szef Telewizji Republika Tomasz Sakiewicz.

Łódzkie: Budynek zawalił się po wybuchu. Trwają poszukiwania z ostatniej chwili
Łódzkie: Budynek zawalił się po wybuchu. Trwają poszukiwania

Prawdopodobnie wybuch butli z gazem doprowadził do zawalenia się budynku w miejscowości Besiekierz Nawojowy w woj. łódzkim. Trwają poszukiwania jednej osoby, która w chwili katastrofy mogła przebywać w budynku.

Pijany lekarz na izbie przyjęć. Grozi mu do 5 lat więzienia Wiadomości
Pijany lekarz na izbie przyjęć. Grozi mu do 5 lat więzienia

Trzy promile alkoholu w organizmie miał lekarz pełniący dyżur na izbie przyjęć w jednym ze szpitali w powiecie opolskim. Sprawą zajmuje się prokuratura, która sprawdza, czy pacjenci nie zostali narażeni na utratę zdrowia lub życia.

REKLAMA

Zbigniew Kuźmiuk: Nie można było ruszać paliw- mówi Sławomir Siwy ze Związku Zawodowego Celników

Takiej sensacyjnej publicznej wypowiedzi ze strony przedstawicieli służb skarbowych wcześniej czy później należało się spodziewać, zwłaszcza po tym jak opublikowano wyniki finansowe za I kwartał tego roku dwóch polskich koncernów paliwowych Lotos S.A. i Orlen S.A.
/ Pixabay.com/CC0

I pojawiła się, Sławomir Siwy ze Związku zawodowego Celników w wywiadzie dla Wiadomości w TVP1 kilka dni temu powiedział „Nam nie można było ruszać paliw. Myśmy alarmowali już za poprzedniej władzy, że te paliwa wjeżdżają i są sprzedawane bez VAT-u i nie można było tego ruszać”.

Z kolei w wywiadzie dla portalu „wPolityce” Sławomir Siwy powiedział „część urzędników ministerstwa finansów działała niejako w kooperacji z szarą strefą, tworzyli prawo, wytyczne i procedury tak, aby korzystały z tego grupy przestępcze”.

Dopiero wprowadzenie pakietu paliwowego połowie poprzedniego roku i determinacja wicepremiera Morawieckiego  we wprowadzeniu powszechnych kontroli przewożonych paliw przyniosło oczekiwane zmiany.

2. Przypomnijmy tylko, że z dniem 1 sierpnia 2016 roku wejście w życie tzw. pakietu paliwowego, czyli zmian w ustawach podatkowych o VAT i akcyzie, a także zmian w ustawie prawo energetyczne, już uderzyło w interesy mafii paliwowej.

Zmiany w prawie energetycznym dotyczyły głównie dwóch kwestii: definicji paliw płynnych i koncesjonowania na wwóz paliwa z zagranicy.

Ustawa wprowadziła zasadę, że jednolitą definicję paliw płynnych ustali minister energii, co uniemożliwi handlowanie komponentami, (które nie podlegają opodatkowaniu), które tak naprawdę są często już paliwami ciekłymi.

Ponadto na wwóz paliwa z zagranicy i jego przeładunek konieczna jest koncesja wydawana przez Urząd Regulacji Energetyki, co z kolei uniemożliwia tzw. blendowanie, czyli mieszanie różnych komponentów i sprzedawanie ich, jako pełnowartościowego paliwa.

3. Wprowadzone zmiany w przepisach podatkowych zmusiły firmy prowadzące tego rodzaju działalność do powiązania obrotu paliwami z zagranicą z miejscem działalności gospodarczej w kraju.

A więc nabywanie paliw z państw UE z wykorzystywaniem usług zarejestrowanego odbiorcy lub składu podatkowego, jest możliwe tylko przez podmiot, który posiada koncesję na obrót paliwami z zagranicą, siedzibę lub zarejestrowany oddział w kraju, a nabycie jest dokonywane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w kraju.

Wszystkie te zmiany zarówno w ustawach podatkowych jak i ustawie prawo energetyczne mają przynieść dodatkowe wpływy budżetowe szacowane ostrożnie na kwotę 2,5 mld zł rocznie, choć wpływy szarej strefy w obrocie paliwami są określane aż na kwotę 10 mld zł rocznie.

4. Zmiany prawa i kontrole służb skarbowych widać nie tylko po rewelacyjnych wynikach budżetu państwa (po 4 miesiącach wpływy z VAT aż o 33% wyższe ni ż w analogicznym okresie roku ubiegłego) ale także po wynikach finansowych dwóch gigantów paliwowych Lotosu i Orlenu.

I tak na czele listy firm z najwyższym przyrostem zysku netto w stosunku do roku ubiegłego znalazły się dwa koncerny paliwowe Orlen S.A i Lotos S.A, w tym pierwszym zysk netto za I kwartał tego roku wyniósł 1,92 mld zł i był aż o 469% wyższy niż w roku ubiegłym, w tym drugim odpowiednio 0,41 mld zł i 287%.

Miejmy wiec nadzieję, że odpowiednie służby zainteresują się wypowiedzią Sławomira Siwego, bo gwałtowny przyrost wpływów z VAT do budżetu w tym roku i jeszcze gwałtowniejszy przyrost zysków w polskich koncernach paliwowych, potwierdzają wypowiadane przez niego tezy.

Zbigniew Kuźmiuk

#REKLAMA_POZIOMA#


 

Polecane