Żużel w Wielkopolsce

Żużel w Wielkopolsce

Właśnie obejrzałem zawody żużlowe w Pile(Challenge Mistrzostw🇵🇱)oraz mecz ligowy Startu Gniezno z klubem z Niemiec. Dziś wybieram się na żużel do Ostrowa Wlkp. Z tego powodu publikuję wywiad o "czarnym sporcie" ,jakiego udzieliłem ukazującemu się w Lesznie tygodnikowi ABC.

 

Rozmowa z Ryszardem Czarneckim – europosłem, kibicem sportu żużlowego

Prezesi klubów powinni się obawiać po tym co dzieje się choćby w Orlenie czy Enei?
           Tak. A dzieje się to, co przewidywałem i o czym mówiłem na łamach „Tygodnika Żużlowego”. Ostrzegałem, że nadchodzi dekoniunktura i mamy teraz tego potwierdzenie.
          To, że spółki wycofują się z żużla to jest wyłącznie decyzja ekonomiczna, czy jednak w grę wchodzi po prostu polityka?
          Myślę, że to co jest problemem to brak decyzji systemowych. Brak jasnego modelu, co i w jakim zakresie, jeśli chodzi o polski żużel, będzie sponsorowane przez spółki Skarbu Państwa.  Efekt jest taki, że Enea rezygnuje ze sponsorowania dwóch klubów żużlowych, ale dwa inne będzie jednak wspierać dalej.
         Dlaczego?
      To jest dobre pytanie. Działacze dwóch klubów cieszą się, że im się poszczęściło. Może po prostu mieli lepsze … chody? Działacze tych dwóch klubów, które nie będą już dostawać pieniędzy z Enei mają za to wielki problem, bo te środki były już zapisane w klubowych budżetach. I teraz pewnie zachodzą w głowę, dlaczego to ich odstawiono na boczny tor i zrzucono z sań. Ale taka uznaniowość spowoduje  poczucie krzywdy, dyskryminacji i bardzo psuje atmosferę w naszym środowisku żużlowym.
       A wymiar polityczny?
Na pewno nie przynosi to splendoru i poklasku dla obecnie rządzących naszym krajem.
            Skoro spółka Skarbu Państwa z jakiegoś powodu rezygnuje ze wspierania jednego klubu, a dla innych jednak ma pieniądze, to raczej chyba nie chodzi o jej trudną sytuację ekonomiczną?
         Do tego właśnie zmierzam. Sytuacja, w której jedni dostają, a innym w tym samym czasie się odbiera i nie wiadomo dlaczego tak się dzieje -  nie jest dobra. To będzie skłócać  środowisko żużlowe i powodować niepotrzebne napięcia. Ale też może przełożyć się na wzrastającą niechęć ze strony sponsorów prywatnych. Żeby było jasne : ja absolutnie rozumiem, że strategia państwa względem sportu, strategia firm państwowych może ulec zmianie. To jest normalne. Tak, obawiałem się, że firmy państwowe będą zmieniać swój stosunek do żużla i tak się stało. To co jest niedopuszczalne, nie do przyjęcia i naprawdę naganne to jest zmiana zasad i reguł w trakcie , kiedy mecz trwa. Liga ruszyła, wszystko jest zaplanowane i w tym momencie demoluje się budżety klubowe poprzez zabieranie im pieniędzy.
        Mówimy o spółkach Orlen i Enea. Pytanie czy za chwilę nie pójdą za nimi kolejne, które wspierają nasze kluby.   
           Tak, bo już mówi się o Tauronie, który zrezygnował ze wspierania Częstochowy. Słyszałem też o kilku innych firmach państwowych. Nie liczy się to, że jakiś podmiot przez szereg lat sponsorował i wspierał dany klub. Dziś to już nie ma znaczenia. Ktoś zdecydował, żeby bez żadnego uzasadnienia z tego zrezygnować. Nie buduje to autorytetu instytucji państwowych.
           A może nazywajmy rzeczy po imieniu :  prezesi niektórych klubów byli po prostu zbyt mocno związani z poprzednią władzą? I dzisiaj przyszedł czas zapłaty.
       I dlatego trzeba karać żużel. Ja tak nie uważam. Ci prezesi potrafili po prostu zmobilizować i wykorzystać lokalnych polityków, senatorów, europosłów czy ministrów do tego, żeby ci umiejętnie lobbowali i żeby skutecznie próbowali „załatwiać” pieniądze dla klubów. To nie chodzi o to, że prezesi są politycznie powiązani ! Po prostu są obrotni i potrafią uruchomić znaczących ludzi i lokalne aktywa. Bywało, że są z różnej strony sceny politycznej, a łączy ich żużel. Polityk Platformy może się spierać i kłócić z politykiem PiS, ale jeżeli obaj są np. z Zielonej Góry, to są za Falubazem i grają do jednej bramki. I tak ,moim zdaniem,  powinno to wyglądać z korzyścią dla klubów i dyscypliny sportu.          Tymczasem raczej władza stosuje taką zasadę, że na "złość mamie odmrożę sobie uszy". Skoro tamci dawali, to my im zabieramy. Tylko, że w tym momencie, wylewa się żużlowe dziecko z kąpielą.
         To co się dzieje to tylko taki chwilowy powyborczy efekt, że kluby mogą stracić sponsorów?
       Obawiam się, że to nie jest jakiś chwilowy kryzys i emocjonalna powyborcza reakcja. Mamy już prawie czerwiec, trwa to wszystko już parę miesięcy i wcale nie jest lepiej. I nie ma zbyt dobrych widoków na utrzymanie tego poważnego sponsoringu żużla. Wiem, że w ostatnim czasie blisko 9 milionów złotych zabrano polskiemu żużlowi. Tendencja jest zła. Nie, że się poprawia, nie, że te emocje opadają, tylko ta cała sytuacja jeszcze się pogarsza.
        Zbliżamy się do połowy sezonu, ale nie ma co ukrywać, że kluby myślą już o składach na przyszły rok. Jako prezes Sparty Wrocław zostawiłby pan w drużynie Taia Woffindena?
       Absolutnie nie. To jest prawdziwy dramat dla Wrocławia, co prezentuje ten zawodnik. „Tajski” nie umie i nie chce odejść u szczytu kariery, tak, żeby kibice go wspominali z szacunkiem i pamiętali jego wielkie sukcesy. Z drugiej strony klub z Wrocławia wstrzymuje się z męską decyzją ze względów sentymentalno- marketingowych. Mieli nadzieję, że Tai się przełamie, ale jak widać nie przełamał się.
      Czy Leon Madsen to były odpowiedni następca Woffindena?
        Bardzo dobry zawodnik, bardzo regularnie jeżdżący, zawsze na podium Mistrzostw Europy. Jest w czołówce Grand Prix, choć i on miewa kryzys i słabsze występy. O ile Woffindenowi bardzo zaszkodziła przeprowadzka z Polski na Wyspy Brytyjskie, to Madsenowi analogiczna przeprowadzka do Danii nie przeszkodziła. Nie chcę sugerować czegokolwiek włodarzom Sparty Wrocław, ale na pewno byłaby to jedna z ciekawszych opcji.
       Nie zaskakuje pana postawa Jacka Holdera? Toruń niedawno się go pozbył, a teraz podobno chętnie chcieliby go znów zatrudnić.
       To jest lekcja pokory dla tych wszystkich, którzy chcieli przedwcześnie skreślać zawodników, który mają papiery na jeżdżenie. Na pewno nie pierwsza i chyba nie ostatnia w polskim speedwayu. Czy zostanie na kolejny sezon w Lublinie? To zależy przede wszystkim od możliwości budżetowych Motoru w przyszłym sezonie. Czy one się dużo zmniejszą czy zmniejszą się nieznacznie ? Bo, że się zmniejszą to jestem w stanie się założyć.
        Włókniarz Częstochowa to nie jest wcale drużyna do walki o medale?
Prawdę mówiąc ja nie typowałem Włókniarza Częstochowa do podium w tym sezonie, więc nie jestem jakoś specjalnie zaskoczony postawą tego zespołu. Na pewno drużynę z Częstochowy stać na lepszą jazdę i lepsze wyniki.
        Bartek Zmarzlik znów mistrzem świata?
     Nie oczekujmy tego, że Bartek będzie wygrywał każdy wyścig i każdy turniej Grand Prix. To jest niemożliwe. Początek cyklu to nie były „jego” tory, a i tak był w ścisłej czołówce. Teraz prowadzi w klasyfikacji generalnej i wierzę, że tak już pozostanie do końca roku. Uważam, że jest zdecydowanym faworytem do zdobycia mistrzostwa świata, ale na pewno nikt z konkurentów tego złotego medalu mu nie podaruje. Musi jechać tak, jak to robi zawsze czyli na maksa w każdym turnieju Grand Prix.
        Co z cyklem SEC, który Pan wspiera? Finansowo i organizacyjnie wszystko zapięte?
         SEC jest sportowo mocny, jak nigdy. Głupie decyzje promotorów cyklu Grand Prix odnośnie składu SGP  tylko wzmocniły SEC. Maciej Janowski wygrał Challenge i będzie stałym uczestnikiem, z czego bardzo się cieszę. To jest dowód, że polityka personalna władz cyklu Grand Prix jest kompletnie niezrozumiała. SEC umiejętnie z tego korzysta i cały czas się rozwija.
Tomasz Zalewa

 

*tekst ukazał się w leszno24.pl (29.05.2024)


 

POLECANE
TSUE: TK nie spełnia wymogów niezawisłego i bezstronnego sądu z ostatniej chwili
TSUE: TK nie spełnia wymogów niezawisłego i bezstronnego sądu

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał w czwartek, że Trybunał Konstytucyjny w Polsce nie spełnia wymogów niezawisłego i bezstronnego sądu, ustanowionego uprzednio ustawą. Jako powód unijny trybunał podał nieprawidłowości w powołaniu trzech jego członków oraz prezesa.

Ursula von der Leyen wprost o użyciu aktywów Rosji: „Wszyscy podzielimy się ryzykiem” z ostatniej chwili
Ursula von der Leyen wprost o użyciu aktywów Rosji: „Wszyscy podzielimy się ryzykiem”

Rozumiem obawy Belgii, ale jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie pożyczek reparacyjnych do finansowania Ukrainy, to wszyscy będziemy musieli podzielić się ryzykiem - powiedziała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przed czwartkowym posiedzeniem unijnych przywódców w Brukseli.

Putin o Europie i USA: „Prosiaki były przekonane, że szybko zniszczą Rosję” Wiadomości
Putin o Europie i USA: „Prosiaki były przekonane, że szybko zniszczą Rosję”

Władimir Putin w czasie środowej narady w rosyjskim ministerstwie obrony ostro skrytykował europejskich przywódców, nazywając ich „prosiakami” i twierdząc, że razem ze Stanami Zjednoczonymi liczyli na szybkie zniszczenie Rosji. Jednocześnie zapowiedział, że Moskwa będzie dążyć do osiągnięcia swoich celów na Ukrainie środkami dyplomatycznymi lub wojskowymi.

25-latek uciekł ze szpitala psychiatrycznego. Policja ostrzega: Może być groźny z ostatniej chwili
25-latek uciekł ze szpitala psychiatrycznego. Policja ostrzega: Może być groźny

Policja w Przemyślu prowadzi intensywne poszukiwania 25-letniego mężczyzny, który w środę wieczorem uciekł z Wojewódzkiego Podkarpackiego Szpitala Psychiatrycznego w Żurawicy. Funkcjonariusze ostrzegają, że mężczyzna może być niebezpieczny i apelują o zachowanie szczególnej ostrożności.

OSW: Groźne chińskie auta. „Ryzyko działań dywersyjnych”  z ostatniej chwili
OSW: Groźne chińskie auta. „Ryzyko działań dywersyjnych” 

Zasypane elektroniką coraz popularniejsze auta z Chin to zagrożenie dla bezpieczeństwa Unii Europejskiej i Polski – oceniła w czwartek „Rzeczpospolita”, powołując się na raport Ośrodka Studiów Wschodnich.

Karol Nawrocki poza konkurencją. Tylko on przekroczył symboliczną granicę z ostatniej chwili
Karol Nawrocki poza konkurencją. Tylko on przekroczył symboliczną granicę

Karol Nawrocki po raz kolejny znalazł się na pierwszym miejscu rankingu zaufania do polityków w sondażu CBOS. Prezydent pozostaje jedynym politykiem w Polsce, któremu ufa ponad połowa badanych. Na kolejnych miejscach znaleźli się wicepremierzy Władysław Kosiniak-Kamysz i Radosław Sikorski, natomiast największą nieufność respondentów budzą Jarosław Kaczyński i Grzegorz Braun. Gwałtowny wzrost nieufności zanotował również Waldemar Żurek.  

PGE wydała pilny komunikat z ostatniej chwili
PGE wydała pilny komunikat

PGE i Ørsted dostarczyły cztery transformatory mocy do lądowej stacji Baltica 2 w Osiekach Lęborskich. To ważny etap budowy przyłącza do KSE; uruchomienie farmy planowane jest na 2027 r. – informuje PGE.

Zełenski: Rosja przygotowuje się na kolejny rok wojny z ostatniej chwili
Zełenski: Rosja przygotowuje się na kolejny rok wojny

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski ostrzega, że z Moskwy płyną sygnały o kolejnym "roku wojny".

Tak Tusk dał się ograć w sprawie umowy z Mercosur tylko u nas
Tak Tusk dał się ograć w sprawie umowy z Mercosur

Pamiętne expose Donalda Tuska z 12 grudnia 2023 r. miało być dla wyborców deklaracją nowej siły Polski w Unii Europejskiej. „Mnie nikt nie ogra w UE. Nowa koalicja gwarantuje, że wrócimy na miejsce należne Polsce” - mówił wtedy stary-nowy premier. Powrót do głównego stołu, gdzie zapadają decyzje okazał się kolejną niedotrzymaną obietnicą.

Dywersja na kolei. Wydano czerwone noty Interpolu z ostatniej chwili
Dywersja na kolei. Wydano czerwone noty Interpolu

Interpol wystawił czerwone noty za obywatelami Ukrainy podejrzewanymi o dokonanie aktu dywersji na zlecenie Federacji Rosyjskiej — poinformowała w środę policja.

REKLAMA

Żużel w Wielkopolsce

Żużel w Wielkopolsce

Właśnie obejrzałem zawody żużlowe w Pile(Challenge Mistrzostw🇵🇱)oraz mecz ligowy Startu Gniezno z klubem z Niemiec. Dziś wybieram się na żużel do Ostrowa Wlkp. Z tego powodu publikuję wywiad o "czarnym sporcie" ,jakiego udzieliłem ukazującemu się w Lesznie tygodnikowi ABC.

 

Rozmowa z Ryszardem Czarneckim – europosłem, kibicem sportu żużlowego

Prezesi klubów powinni się obawiać po tym co dzieje się choćby w Orlenie czy Enei?
           Tak. A dzieje się to, co przewidywałem i o czym mówiłem na łamach „Tygodnika Żużlowego”. Ostrzegałem, że nadchodzi dekoniunktura i mamy teraz tego potwierdzenie.
          To, że spółki wycofują się z żużla to jest wyłącznie decyzja ekonomiczna, czy jednak w grę wchodzi po prostu polityka?
          Myślę, że to co jest problemem to brak decyzji systemowych. Brak jasnego modelu, co i w jakim zakresie, jeśli chodzi o polski żużel, będzie sponsorowane przez spółki Skarbu Państwa.  Efekt jest taki, że Enea rezygnuje ze sponsorowania dwóch klubów żużlowych, ale dwa inne będzie jednak wspierać dalej.
         Dlaczego?
      To jest dobre pytanie. Działacze dwóch klubów cieszą się, że im się poszczęściło. Może po prostu mieli lepsze … chody? Działacze tych dwóch klubów, które nie będą już dostawać pieniędzy z Enei mają za to wielki problem, bo te środki były już zapisane w klubowych budżetach. I teraz pewnie zachodzą w głowę, dlaczego to ich odstawiono na boczny tor i zrzucono z sań. Ale taka uznaniowość spowoduje  poczucie krzywdy, dyskryminacji i bardzo psuje atmosferę w naszym środowisku żużlowym.
       A wymiar polityczny?
Na pewno nie przynosi to splendoru i poklasku dla obecnie rządzących naszym krajem.
            Skoro spółka Skarbu Państwa z jakiegoś powodu rezygnuje ze wspierania jednego klubu, a dla innych jednak ma pieniądze, to raczej chyba nie chodzi o jej trudną sytuację ekonomiczną?
         Do tego właśnie zmierzam. Sytuacja, w której jedni dostają, a innym w tym samym czasie się odbiera i nie wiadomo dlaczego tak się dzieje -  nie jest dobra. To będzie skłócać  środowisko żużlowe i powodować niepotrzebne napięcia. Ale też może przełożyć się na wzrastającą niechęć ze strony sponsorów prywatnych. Żeby było jasne : ja absolutnie rozumiem, że strategia państwa względem sportu, strategia firm państwowych może ulec zmianie. To jest normalne. Tak, obawiałem się, że firmy państwowe będą zmieniać swój stosunek do żużla i tak się stało. To co jest niedopuszczalne, nie do przyjęcia i naprawdę naganne to jest zmiana zasad i reguł w trakcie , kiedy mecz trwa. Liga ruszyła, wszystko jest zaplanowane i w tym momencie demoluje się budżety klubowe poprzez zabieranie im pieniędzy.
        Mówimy o spółkach Orlen i Enea. Pytanie czy za chwilę nie pójdą za nimi kolejne, które wspierają nasze kluby.   
           Tak, bo już mówi się o Tauronie, który zrezygnował ze wspierania Częstochowy. Słyszałem też o kilku innych firmach państwowych. Nie liczy się to, że jakiś podmiot przez szereg lat sponsorował i wspierał dany klub. Dziś to już nie ma znaczenia. Ktoś zdecydował, żeby bez żadnego uzasadnienia z tego zrezygnować. Nie buduje to autorytetu instytucji państwowych.
           A może nazywajmy rzeczy po imieniu :  prezesi niektórych klubów byli po prostu zbyt mocno związani z poprzednią władzą? I dzisiaj przyszedł czas zapłaty.
       I dlatego trzeba karać żużel. Ja tak nie uważam. Ci prezesi potrafili po prostu zmobilizować i wykorzystać lokalnych polityków, senatorów, europosłów czy ministrów do tego, żeby ci umiejętnie lobbowali i żeby skutecznie próbowali „załatwiać” pieniądze dla klubów. To nie chodzi o to, że prezesi są politycznie powiązani ! Po prostu są obrotni i potrafią uruchomić znaczących ludzi i lokalne aktywa. Bywało, że są z różnej strony sceny politycznej, a łączy ich żużel. Polityk Platformy może się spierać i kłócić z politykiem PiS, ale jeżeli obaj są np. z Zielonej Góry, to są za Falubazem i grają do jednej bramki. I tak ,moim zdaniem,  powinno to wyglądać z korzyścią dla klubów i dyscypliny sportu.          Tymczasem raczej władza stosuje taką zasadę, że na "złość mamie odmrożę sobie uszy". Skoro tamci dawali, to my im zabieramy. Tylko, że w tym momencie, wylewa się żużlowe dziecko z kąpielą.
         To co się dzieje to tylko taki chwilowy powyborczy efekt, że kluby mogą stracić sponsorów?
       Obawiam się, że to nie jest jakiś chwilowy kryzys i emocjonalna powyborcza reakcja. Mamy już prawie czerwiec, trwa to wszystko już parę miesięcy i wcale nie jest lepiej. I nie ma zbyt dobrych widoków na utrzymanie tego poważnego sponsoringu żużla. Wiem, że w ostatnim czasie blisko 9 milionów złotych zabrano polskiemu żużlowi. Tendencja jest zła. Nie, że się poprawia, nie, że te emocje opadają, tylko ta cała sytuacja jeszcze się pogarsza.
        Zbliżamy się do połowy sezonu, ale nie ma co ukrywać, że kluby myślą już o składach na przyszły rok. Jako prezes Sparty Wrocław zostawiłby pan w drużynie Taia Woffindena?
       Absolutnie nie. To jest prawdziwy dramat dla Wrocławia, co prezentuje ten zawodnik. „Tajski” nie umie i nie chce odejść u szczytu kariery, tak, żeby kibice go wspominali z szacunkiem i pamiętali jego wielkie sukcesy. Z drugiej strony klub z Wrocławia wstrzymuje się z męską decyzją ze względów sentymentalno- marketingowych. Mieli nadzieję, że Tai się przełamie, ale jak widać nie przełamał się.
      Czy Leon Madsen to były odpowiedni następca Woffindena?
        Bardzo dobry zawodnik, bardzo regularnie jeżdżący, zawsze na podium Mistrzostw Europy. Jest w czołówce Grand Prix, choć i on miewa kryzys i słabsze występy. O ile Woffindenowi bardzo zaszkodziła przeprowadzka z Polski na Wyspy Brytyjskie, to Madsenowi analogiczna przeprowadzka do Danii nie przeszkodziła. Nie chcę sugerować czegokolwiek włodarzom Sparty Wrocław, ale na pewno byłaby to jedna z ciekawszych opcji.
       Nie zaskakuje pana postawa Jacka Holdera? Toruń niedawno się go pozbył, a teraz podobno chętnie chcieliby go znów zatrudnić.
       To jest lekcja pokory dla tych wszystkich, którzy chcieli przedwcześnie skreślać zawodników, który mają papiery na jeżdżenie. Na pewno nie pierwsza i chyba nie ostatnia w polskim speedwayu. Czy zostanie na kolejny sezon w Lublinie? To zależy przede wszystkim od możliwości budżetowych Motoru w przyszłym sezonie. Czy one się dużo zmniejszą czy zmniejszą się nieznacznie ? Bo, że się zmniejszą to jestem w stanie się założyć.
        Włókniarz Częstochowa to nie jest wcale drużyna do walki o medale?
Prawdę mówiąc ja nie typowałem Włókniarza Częstochowa do podium w tym sezonie, więc nie jestem jakoś specjalnie zaskoczony postawą tego zespołu. Na pewno drużynę z Częstochowy stać na lepszą jazdę i lepsze wyniki.
        Bartek Zmarzlik znów mistrzem świata?
     Nie oczekujmy tego, że Bartek będzie wygrywał każdy wyścig i każdy turniej Grand Prix. To jest niemożliwe. Początek cyklu to nie były „jego” tory, a i tak był w ścisłej czołówce. Teraz prowadzi w klasyfikacji generalnej i wierzę, że tak już pozostanie do końca roku. Uważam, że jest zdecydowanym faworytem do zdobycia mistrzostwa świata, ale na pewno nikt z konkurentów tego złotego medalu mu nie podaruje. Musi jechać tak, jak to robi zawsze czyli na maksa w każdym turnieju Grand Prix.
        Co z cyklem SEC, który Pan wspiera? Finansowo i organizacyjnie wszystko zapięte?
         SEC jest sportowo mocny, jak nigdy. Głupie decyzje promotorów cyklu Grand Prix odnośnie składu SGP  tylko wzmocniły SEC. Maciej Janowski wygrał Challenge i będzie stałym uczestnikiem, z czego bardzo się cieszę. To jest dowód, że polityka personalna władz cyklu Grand Prix jest kompletnie niezrozumiała. SEC umiejętnie z tego korzysta i cały czas się rozwija.
Tomasz Zalewa

 

*tekst ukazał się w leszno24.pl (29.05.2024)



 

Polecane