Benzyna po 11 złotych. UE szykuje potężne uderzenie w kieszenie Polaków

Gigantyczny wzrost cen paliw, ogrzewania i gazu. Nowy system handlu uprawnieniami do emisji CO2 ETS-2 już w drodze – regulacje mają zacząć obowiązywać od 2027 roku i potężnie uderzą w kieszenie Polaków.
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe Benzyna po 11 złotych. UE szykuje potężne uderzenie w kieszenie Polaków
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • ETS-2 to nowy podatek klimatyczny, który obejmie m.in. paliwa i ogrzewanie – także w prywatnych domach.
  • Dla przeciętnej rodziny koszty mogą wzrosnąć nawet o kilkanaście tysięcy złotych rocznie do 2050 roku – zwłaszcza przy korzystaniu z węgla.
  • Wzrosną również ceny paliw, nawet do 11 zł za litr.
  • Polacy poniosą wyższe koszty niż mieszkańcy cieplejszych krajów UE.
  • Nowe przepisy mają wejść w życie w 2027 roku, a ich wdrożenie już trwa – mimo rosnącego niepokoju społecznego.

 

Droższe paliwa, ogrzewanie i gaz. ETS-2 już w drodze

Unia Europejska nie ustaje w przygotowaniach rewolucji, która – pod płaszczykiem walki ze zmianami klimatu – oznacza poważne podwyżki dla milionów obywateli. Nowy system ETS-2 obejmie codzienne wydatki Polaków: od tankowania auta, po ogrzewanie domu. Efekt? Olbrzymi wzrost kosztów życia, który Polacy odczują już w najbliższych latach.

 

Co to jest ETS-2 i jak działa?

ETS-2, czyli nowy system handlu uprawnieniami do emisji CO2, to rozszerzenie istniejącego już unijnego mechanizmu (ETS). O ile dotychczas obejmował on głównie przemysł i energetykę, teraz wchodzi w życie jego druga wersja – obejmująca transport drogowy, budynki mieszkalne, handlowe i usługowe, a także inne sektory korzystające z paliw kopalnych, takich jak gaz i węgiel.

Podstawowa zasada systemu jest prosta: kto zanieczyszcza, ten płaci. Firmy i dostawcy paliw będą musieli kupować specjalne uprawnienia do emisji CO2, co przełoży się na wyższe ceny dla konsumentów.

 

Jakie będą podwyżki dla przeciętnej rodziny?

Raport ekspertów – Wandy Buk i Marcina Izdebskiego – nie pozostawia złudzeń: polskie gospodarstwa domowe są jednymi z najbardziej narażonych na wzrost kosztów. Dlaczego? Bo Polska zużywa najwięcej węgla do ogrzewania i ma duże zapotrzebowanie na ciepło.

Do 2030 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +2985 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +145 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Do 2040 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +25 738 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +9647 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Do 2050 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +26 592 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +16 346 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Najwyższe koszty systemu ETS-2 będą ponosili mieszkańcy najstarszych, nieocieplonych budynków jednorodzinnych.

 

Kosmiczne ceny paliw

Na nowych regulacjach drastycznie ucierpi również transport – ceny paliw takich jak benzyna, diesel czy LPG mają znacząco wzrosnąć.

Jak podaje portal forsal.pl, dodatkowy koszt netto paliw transportowych będzie się zwiększał następująco [zł/l]:

Diesel

  • wzrost o 0,65 zł do 2030 r.
  • wzrost o 3,41 zł do 2040 r.
  • wzrost o 5,77 zł do 2050 r.


Benzyna

  • wzrost o 0,54 zł do 2030 r.
  • wzrost o 2,84 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4,80 zł do 2050 r.


LPG

  • wzrost o 0,38 zł do 2030 r.
  • wzrost o 1,99 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4,80 zł do 2050 r.

Finalnie ceny paliw mogą przedstawiać się następująco: benzyna – 11,61 (zł/l), olej napędowy – 11,76 (zł/l), LPG – 7,82 (zł/l).

 

Polska najbardziej poszkodowana?

Nowy system będzie działał jednakowo we wszystkich krajach UE, niezależnie od poziomu zarobków, klimatu czy struktury gospodarki. Dla Polski oznacza to duży problem – nasze potrzeby grzewcze są większe niż w ciepłych krajach południowej Europy, a dochody mieszkańców – znacznie niższe.

 

Kiedy ETS-2 wejdzie w życie?

Nowe regulacje mają zacząć obowiązywać od 2027 roku. Obecnie w Ministerstwie Klimatu i Środowiska trwają prace nad wdrożeniem dyrektywy do polskiego prawa. Zgodnie z unijnym prawem Polska musi dostosować się do nowych zasad – w przeciwnym razie grożą jej wysokie kary finansowe.

 

"Drapieżny Zielony (nie)Ład" – raport na zlecenie NSZZ ''Solidarność''

"Drapieżny Zielony (nie)Ład" to pierwszy w Polsce raport na temat skutków wprowadzenia w państwach członkowskich UE polityki klimatycznej w obecnym kształcie. Raport powstał na zlecenie NSZZ "Solidarność", a opracował go zespół cenionych, niezależnych ekspertów zajmujących się polityką klimatyczną z różnych perspektyw.

W pracach nad raportem brali udział: prof. Witold Modzelewski, prof. Ryszard Piotrowski, prof. Maciej Chorowski, prof. Iwona Jelonek, prof. Władysław Mielczarski, prof. dr hab. inż. Ziemowit Malecha, dr Alina Landowska, dr Katarzyna Obłąkowska, Tomasz Cukiernik, Marek Lachowicz, Katarzyna Wawrzonkiewicz i Cezary Wincenciak. Raport powstał pod redakcją dr. Artura Bartoszewicza.

Autorzy doszli do wniosku, że polityka tzw. Zielonego Ładu przyniesie negatywne skutki dla Polski w wielu obszarach. ''Zarówno koncepcja Europejskiego Zielonego Ładu, jak i służące do jej realizacji istotne rozwiązania szczegółowe są niezgodne z postanowieniami Konstytucji RP" – dowodzi prof. dr hab. Ryszard Piotrowski.

"Polacy nie popierają Europejskiego Zielonego Ładu w kształcie znanym w kwietniu 2024 r. Odrzucają większość z 21 rozwiązań tej polityki. Jest to dowód na autokratyczność, a nie demokratyczność działań władz europejskich" – wykazuje z kolei dr Katarzyna Obłąkowska.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski i mgr Katarzyna Wawrzonkiewicz dowodzą z kolei, że polski system podatkowy nie jest gotowy na implementację Zielonego Ładu i Paktu Klimatycznego w wyznaczonych przez UE ramach czasowych. "Wprowadzenie opisanych ograniczeń i nakazów będzie skutkować drastycznym wzrostem wydatków budżetowych przy jednoczesnym zubożeniu społeczeństwa i podatników prowadzących działalność gospodarczą (rolniczą i pozarolniczą), a przede wszystkim spadkiem wpływów z najważniejszych podatków" – piszą.

"Europejski Zielony Ład to próba znaczącego przekształcenia europejskiej gospodarki oraz wzorców konsumpcji. Wiąże się to z fundamentalną przebudową europejskiego systemu energetycznego oraz restrukturyzacją relacji między UE a jej partnerami handlowymi. Wymaga to ustalenia nowych priorytetów międzynarodowej polityki gospodarczej Europy" – to wnioski Marka Lachowicza.

Cały raport w najnowszej wersji dostępny jest pod adresem: www.preczzzielonymladem.pl/raport

Drukowaną wersję raportu można zaś kupić poprzez stronę: www.solidarnosc.sklep.pl


 

POLECANE
Rozmowy pokojowe w Stamule. Trump zabiera głos ws. obecności Putina z ostatniej chwili
Rozmowy pokojowe w Stamule. Trump zabiera głos ws. obecności Putina

Prezydent USA Donald Trump powiedział w środę, że nie wie, czy przywódca Rosji Władimir Putin pojawi się na ukraińsko-rosyjskich negocjacjach pokojowych, które mają odbyć się w czwartek w Stambule – podała agencja Reutera.

On będzie realizował politykę Brukseli. Paweł Kukiz uderza w Rafała Trzaskowskiego Wiadomości
"On będzie realizował politykę Brukseli". Paweł Kukiz uderza w Rafała Trzaskowskiego

Poseł Paweł Kukiz na antenie Radia Wnet skrytykował kandydata na prezydenta Rafała Trzaskowskiego m.in. w kwestii LGBT.

Nawrocki w Zabrzu, po odwołaniu przez mieszkańców prezydent z rekomendacji KO: To grozi całej Polsce tylko u nas
Nawrocki w Zabrzu, po odwołaniu przez mieszkańców prezydent z rekomendacji KO: To grozi całej Polsce

- To jest ten model, który grozi Polsce, gdyby prezydentem został Rafał Trzaskowski - mówi o odwołanej przez mieszkańców w referendum prezydent Zabrza z rekomendacji Koalicji Obywatelskiej Agnieszce Rupniewskiej Karol Nawrocki w wywiadzie dla Tysol.pl i Głosu Zabrza.

Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Dobra wiadomość dla pieszych we Wrocławiu. Jeszcze w tym roku ulica Piotra Skargi stanie się bardziej przyjazna dla mieszkańców. Powstaną tam dwa nowe przejścia naziemne, które poprawią bezpieczeństwo i komfort przemieszczania się – zwłaszcza dla osób z ograniczeniami ruchowymi, seniorów i rodziców z dziećmi.

Nie tym razem. Daniel Nawrocki odpowiada na atak Czuchnowskiego z ostatniej chwili
"Nie tym razem". Daniel Nawrocki odpowiada na atak Czuchnowskiego

"Pytania Pana Czuchnowskiego to nie dziennikarstwo to zwykłe hejterstwo, które ma być użyte jako paliwo w politycznym sporze" – pisze na platformie X syn Karola Nawrockiego, Daniel Nawrocki, odnosząc się do publikacji redaktora "Gazety Wyborczej" Wojciecha Czuchnowskiego.

Światowej sławy znalezisko Polaków. Ekspert zdradził, jak smakuje skarb gorące
Światowej sławy znalezisko Polaków. Ekspert zdradził, jak smakuje skarb

Polscy nurkowie dokonali niesamowitego odkrycia. Odnaleźli wrak zatopionego statku. Do odkrycia doszło w lipcu zeszłego roku, ale dopiero teraz doszło do analizy drogocennej zawartości znaleziska – 170-letniego szampana, specjalnie wyprodukowanego na dwór rosyjskiego cara Aleksandra II.

George Simion mocno o Donaldzie Tusku: Być może chce, aby jego kandydat przegrał Wiadomości
George Simion mocno o Donaldzie Tusku: Być może chce, aby jego kandydat przegrał

– Być może chce, by jego kandydat przegrał – powiedział George Simion na antenie TV Republika, komentując wpis premiera Donalda Tuska o "prorosyjskości" rumuńskiego polityka.

Nie żyje polski mistrz świata Wiadomości
Nie żyje polski mistrz świata

Media obiegła smutna wiadomość. Nie żyje wybitny pilot szybowcowy, wielokrotny mistrz świata w tej dziedzinie.

Polska z kontraktem na satelity. Kosiniak-Kamysz: Uzyskamy niezależność z ostatniej chwili
Polska z kontraktem na satelity. Kosiniak-Kamysz: Uzyskamy niezależność

Agencja Uzbrojenia podpisała w środę umowę na dostawę dla Wojska Polskiego systemu 3 satelitów rozpoznawczych na kwotę 860 mln zł. Szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił, że dzięki Satelitarnemu Systemowi Obserwacji Ziemi Polska uzyskuje niezależność w zakresie obrazowania satelitarnego.

Nie udało się. Smutny komunikat warszawskiego zoo z ostatniej chwili
"Nie udało się". Smutny komunikat warszawskiego zoo

Warszawskie zoo chętnie dzieli się informacjami o swoich podopiecznych, licząc, że zainteresuje ich losem jak największą rzeszę ludzi, którym na sercu leży ich dobro. Ostatnio opublikowało bardzo smutną wiadomość.

REKLAMA

Benzyna po 11 złotych. UE szykuje potężne uderzenie w kieszenie Polaków

Gigantyczny wzrost cen paliw, ogrzewania i gazu. Nowy system handlu uprawnieniami do emisji CO2 ETS-2 już w drodze – regulacje mają zacząć obowiązywać od 2027 roku i potężnie uderzą w kieszenie Polaków.
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe Benzyna po 11 złotych. UE szykuje potężne uderzenie w kieszenie Polaków
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • ETS-2 to nowy podatek klimatyczny, który obejmie m.in. paliwa i ogrzewanie – także w prywatnych domach.
  • Dla przeciętnej rodziny koszty mogą wzrosnąć nawet o kilkanaście tysięcy złotych rocznie do 2050 roku – zwłaszcza przy korzystaniu z węgla.
  • Wzrosną również ceny paliw, nawet do 11 zł za litr.
  • Polacy poniosą wyższe koszty niż mieszkańcy cieplejszych krajów UE.
  • Nowe przepisy mają wejść w życie w 2027 roku, a ich wdrożenie już trwa – mimo rosnącego niepokoju społecznego.

 

Droższe paliwa, ogrzewanie i gaz. ETS-2 już w drodze

Unia Europejska nie ustaje w przygotowaniach rewolucji, która – pod płaszczykiem walki ze zmianami klimatu – oznacza poważne podwyżki dla milionów obywateli. Nowy system ETS-2 obejmie codzienne wydatki Polaków: od tankowania auta, po ogrzewanie domu. Efekt? Olbrzymi wzrost kosztów życia, który Polacy odczują już w najbliższych latach.

 

Co to jest ETS-2 i jak działa?

ETS-2, czyli nowy system handlu uprawnieniami do emisji CO2, to rozszerzenie istniejącego już unijnego mechanizmu (ETS). O ile dotychczas obejmował on głównie przemysł i energetykę, teraz wchodzi w życie jego druga wersja – obejmująca transport drogowy, budynki mieszkalne, handlowe i usługowe, a także inne sektory korzystające z paliw kopalnych, takich jak gaz i węgiel.

Podstawowa zasada systemu jest prosta: kto zanieczyszcza, ten płaci. Firmy i dostawcy paliw będą musieli kupować specjalne uprawnienia do emisji CO2, co przełoży się na wyższe ceny dla konsumentów.

 

Jakie będą podwyżki dla przeciętnej rodziny?

Raport ekspertów – Wandy Buk i Marcina Izdebskiego – nie pozostawia złudzeń: polskie gospodarstwa domowe są jednymi z najbardziej narażonych na wzrost kosztów. Dlaczego? Bo Polska zużywa najwięcej węgla do ogrzewania i ma duże zapotrzebowanie na ciepło.

Do 2030 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +2985 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +145 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Do 2040 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +25 738 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +9647 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Do 2050 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +26 592 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +16 346 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Najwyższe koszty systemu ETS-2 będą ponosili mieszkańcy najstarszych, nieocieplonych budynków jednorodzinnych.

 

Kosmiczne ceny paliw

Na nowych regulacjach drastycznie ucierpi również transport – ceny paliw takich jak benzyna, diesel czy LPG mają znacząco wzrosnąć.

Jak podaje portal forsal.pl, dodatkowy koszt netto paliw transportowych będzie się zwiększał następująco [zł/l]:

Diesel

  • wzrost o 0,65 zł do 2030 r.
  • wzrost o 3,41 zł do 2040 r.
  • wzrost o 5,77 zł do 2050 r.


Benzyna

  • wzrost o 0,54 zł do 2030 r.
  • wzrost o 2,84 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4,80 zł do 2050 r.


LPG

  • wzrost o 0,38 zł do 2030 r.
  • wzrost o 1,99 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4,80 zł do 2050 r.

Finalnie ceny paliw mogą przedstawiać się następująco: benzyna – 11,61 (zł/l), olej napędowy – 11,76 (zł/l), LPG – 7,82 (zł/l).

 

Polska najbardziej poszkodowana?

Nowy system będzie działał jednakowo we wszystkich krajach UE, niezależnie od poziomu zarobków, klimatu czy struktury gospodarki. Dla Polski oznacza to duży problem – nasze potrzeby grzewcze są większe niż w ciepłych krajach południowej Europy, a dochody mieszkańców – znacznie niższe.

 

Kiedy ETS-2 wejdzie w życie?

Nowe regulacje mają zacząć obowiązywać od 2027 roku. Obecnie w Ministerstwie Klimatu i Środowiska trwają prace nad wdrożeniem dyrektywy do polskiego prawa. Zgodnie z unijnym prawem Polska musi dostosować się do nowych zasad – w przeciwnym razie grożą jej wysokie kary finansowe.

 

"Drapieżny Zielony (nie)Ład" – raport na zlecenie NSZZ ''Solidarność''

"Drapieżny Zielony (nie)Ład" to pierwszy w Polsce raport na temat skutków wprowadzenia w państwach członkowskich UE polityki klimatycznej w obecnym kształcie. Raport powstał na zlecenie NSZZ "Solidarność", a opracował go zespół cenionych, niezależnych ekspertów zajmujących się polityką klimatyczną z różnych perspektyw.

W pracach nad raportem brali udział: prof. Witold Modzelewski, prof. Ryszard Piotrowski, prof. Maciej Chorowski, prof. Iwona Jelonek, prof. Władysław Mielczarski, prof. dr hab. inż. Ziemowit Malecha, dr Alina Landowska, dr Katarzyna Obłąkowska, Tomasz Cukiernik, Marek Lachowicz, Katarzyna Wawrzonkiewicz i Cezary Wincenciak. Raport powstał pod redakcją dr. Artura Bartoszewicza.

Autorzy doszli do wniosku, że polityka tzw. Zielonego Ładu przyniesie negatywne skutki dla Polski w wielu obszarach. ''Zarówno koncepcja Europejskiego Zielonego Ładu, jak i służące do jej realizacji istotne rozwiązania szczegółowe są niezgodne z postanowieniami Konstytucji RP" – dowodzi prof. dr hab. Ryszard Piotrowski.

"Polacy nie popierają Europejskiego Zielonego Ładu w kształcie znanym w kwietniu 2024 r. Odrzucają większość z 21 rozwiązań tej polityki. Jest to dowód na autokratyczność, a nie demokratyczność działań władz europejskich" – wykazuje z kolei dr Katarzyna Obłąkowska.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski i mgr Katarzyna Wawrzonkiewicz dowodzą z kolei, że polski system podatkowy nie jest gotowy na implementację Zielonego Ładu i Paktu Klimatycznego w wyznaczonych przez UE ramach czasowych. "Wprowadzenie opisanych ograniczeń i nakazów będzie skutkować drastycznym wzrostem wydatków budżetowych przy jednoczesnym zubożeniu społeczeństwa i podatników prowadzących działalność gospodarczą (rolniczą i pozarolniczą), a przede wszystkim spadkiem wpływów z najważniejszych podatków" – piszą.

"Europejski Zielony Ład to próba znaczącego przekształcenia europejskiej gospodarki oraz wzorców konsumpcji. Wiąże się to z fundamentalną przebudową europejskiego systemu energetycznego oraz restrukturyzacją relacji między UE a jej partnerami handlowymi. Wymaga to ustalenia nowych priorytetów międzynarodowej polityki gospodarczej Europy" – to wnioski Marka Lachowicza.

Cały raport w najnowszej wersji dostępny jest pod adresem: www.preczzzielonymladem.pl/raport

Drukowaną wersję raportu można zaś kupić poprzez stronę: www.solidarnosc.sklep.pl



 

Polecane
Emerytury
Stażowe