Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują się do największej inwestycji w swojej historii – kontraktu na dostawę nawet 80 samolotów średniego zasięgu. Mimo że brazylijski Embraer zaoferował nie tylko nowoczesne maszyny, ale i budowę linii montażowej w Polsce, wszystko wskazuje na to, że wybór padnie na francusko-niemieckiego Airbusa A220 – tak wynika z nieoficjalnych informacji podawanych przez media. Czy narodowy przewoźnik zignorował propozycję, która mogła stworzyć tysiące miejsc pracy w kraju?
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • LOT przygotowuje się do realizacji rekordowego kontraktu na zakup nawet 80 samolotów Airbus A220. Z nieoficjalnych informacji wynika, że odrzucono ofertę brazylijskiego Embraera, który obiecywał uruchomienie montażu w Polsce.
  • Wybór Airbusa ma wymiar polityczny – to sygnał zacieśniania relacji z Francją po latach napięć, m.in. po anulowaniu kontraktu na śmigłowce Caracal w 2016 roku.
  • Decyzja o zakupie A220 może oznaczać rezygnację z szansy na rozwój krajowego przemysłu lotniczego, który mógłby zyskać miejsca pracy i nowe kompetencje technologiczne dzięki inwestycji Embraera. 

 

Aktualizacja 

LOT ogłosił już oficjalnie, że Airbus z modelem A220 wygrał przetarg na samoloty do obsługi połączeń regionalnych przewoźnika. 

Po publikacji tej informacji firma Embraer przysłała do nas oświadczenie następującej treści. 

 

Oświadczenie:

Szanujemy decyzję Polskich Linii Lotniczych LOT, jednak wierzymy, że samolot E2 pozostaje najlepszym wyborem dla LOT, zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i zrównoważonego rozwoju. E2 jest o 13% bardziej wydajny i w przeciwieństwie do większych samolotów konkurenta, doskonale uzupełnia obecną flotę LOT-u, składającą się z 186-miejscowych Boeingów 737 Max 8. Dodatkowo, pełna kompatybilność naszych odrzutowców z obecną flotą LOT-u, pozwoliłaby zaoszczędzić miliony euro przy przejściu na nowy typ samolotu. Rozumiemy jednak, że żyjemy w wyjątkowych czasach, w których geopolityka odgrywa istotną rolę. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie LOT-u naszą obecną flotą i zapewnianie obsługi na najwyższym poziomie. LOT jest dla Embraera cenionym partnerem i jesteśmy dumni z silnych relacji, które zbudowaliśmy przez lata. 

Embraer nadal wprowadza innowacje i rozwija się w branży lotniczej, odnotowując bezprecedensowy wzrost w sektorze komercyjnym, obronnym i prywatnych
odrzutowców.

 

Nieoficjalnie: LOT ma postawić na Airbusa

Kontrakt, który zostanie ogłoszony podczas poniedziałkowej Salonu Lotniczego w Paryżu, obejmuje początkowo około 40 maszyn A220, z opcją rozszerzenia do ponad 80. Wartość umowy szacuje się na miliardy dolarów, a jej ogłoszenie ma wymiar symboliczny – to wyraźne zbliżenie na linii Warszawa-Paryż po latach ochłodzenia stosunków. Niestety, dla polskiego przemysłu lotniczego ta decyzja może oznaczać zmarnowaną szansę.

Jak wskazuje biznesowy dodatek do "Super Expressu", wybór Airbusa jest sygnałem politycznym. Przypomniano, jak w 2016 roku rząd PiS anulował miliardowy kontrakt na zakup 50 śmigłowców Caracal od Airbusa, co wywołało kryzys w relacjach polsko-francuskich. 

Obecny kontrakt może być pierwszym krokiem do normalizacji relacji. Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wielokrotnie podkreślał wagę współpracy z francuskimi partnerami w dziedzinie obronności i technologii

– wskazano. 

 

Embraer kusił Polskę inwestycją 

Brazylijski Embraer oferował samoloty E2 – nowoczesne, oszczędne i konkurencyjne cenowo. Co więcej, firma deklarowała chęć uruchomienia montażu maszyn w Polsce, co dałoby impuls dla gospodarki i stworzyło tysiące miejsc pracy. Trudno nie odnieść wrażenia, że Airbusa zamiast Embraera to nie tylko decyzja biznesowa, ale przede wszystkim ukłon w stronę francusko-niemieckiego partnera w NATO i UE.

Airbus A220 to maszyna oszczędna, komfortowa, dobrze oceniana przez pasażerów i załogi. Jednak w przeciwieństwie do propozycji Embraera, A220 nie wnosi nic nowego do polskiej infrastruktury przemysłowej. LOT będzie korzystać z gotowego produktu, montowanego poza Polską, bez wpływu na rozwój krajowych kompetencji w zakresie lotnictwa.

Wiele wskazuje na to, że odrzucona propozycja Embraera może być największą zmarnowaną szansą dla polskiego przemysłu lotniczego w ostatnich latach. Zamiast zostać partnerem i producentem w globalnym łańcuchu dostaw, Polska znów zostaje rynkiem zbytu.


 

POLECANE
Rubio po rozmowach w Genewie: „Najbardziej produktywny dzień od 10 miesięcy” z ostatniej chwili
Rubio po rozmowach w Genewie: „Najbardziej produktywny dzień od 10 miesięcy”

Sekretarz stanu USA Marco Rubio powiedział po niedzielnych rozmowach z ukraińską delegacją w Genewie, że był to najbardziej produktywny dzień od początku zaangażowania w proces pokojowy. Stwierdził jednak, że wciąż do ustalenia pozostaje część rzeczy i potrzebne do tego jest więcej czasu.

Justyna Kowalczyk przerwała milczenie. W takich słowach wspomniała męża Wiadomości
Justyna Kowalczyk przerwała milczenie. W takich słowach wspomniała męża

Justyna Kowalczyk od dawna cieszy się ogromnym uznaniem kibiców jako jedna z najlepszych polskich biegaczek narciarskich w historii. Jej sukcesy sportowe sprawiły, że stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego sportu, ale to nie tylko wyniki sprawiły, że widzowie ją pokochali. Kibice zawsze doceniali jej szczerość, skromność i naturalność. 

Kuba walczy z epidemią. Tysiące nowych zakażeń Wiadomości
Kuba walczy z epidemią. Tysiące nowych zakażeń

Na pogrążonej w kryzysie gospodarczym Kubie rośnie liczba zachorowań na chikungunyę, tropikalną chorobę przenoszoną przez komary – podała w piątek agencja AFP. Walkę z epidemią utrudniają powszechne niedobory czystej wody, żywności, paliwa i leków.

Dramat na Warmii. Pięć osób rannych po uderzeniu w drzewo z ostatniej chwili
Dramat na Warmii. Pięć osób rannych po uderzeniu w drzewo

Niedzielny poranek w Szwarcenowie (woj. warmińsko-mazurskie) zamienił się w dramat, gdy osobowe mitsubishi wypadło z drogi i z ogromną siłą uderzyło w drzewo. W samochodzie jechała piątka młodych ludzi - od 15 do 21 lat. Jak przekazała policja, to właśnie ta grupa ucierpiała w poważnym wypadku, do którego doszło około godziny 10.30.

Grafzero: Wydawnictwo Centryfuga - na żywo! z ostatniej chwili
Grafzero: Wydawnictwo Centryfuga - na żywo!

Grafzero vlog literacki o Wydawnictwie Centryfuga - jakie będą plany, jakie pomysły, jakie są projekty, jakich książek możecie się spodziewać!

Trudny konkurs dla Biało-Czerwonych. Kobayashi nokautuje rywali Wiadomości
Trudny konkurs dla Biało-Czerwonych. Kobayashi nokautuje rywali

Kamil Stoch zajął 12. miejsce, Dawid Kubacki był 20., a Kacper Tomasiak - 22. w niedzielnym konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich w norweskim Lillehammer. Wygrał Japończyk Ryoyu Kobayashi przed Słoweńcem Domenem Prevcem, który prowadził po pierwszej serii.

Kultowa postać wraca po latach do 'M jak miłość Wiadomości
Kultowa postać wraca po latach do 'M jak miłość"

Po wielu latach nieobecności do Grabiny powraca Simona, jedna z najbardziej barwnych postaci „M jak miłość”. Fani serialu od dawna wyczekiwali jej powrotu - stworzyli nawet fanpage o nazwie „Chcemy powrotu Simony”. Teraz ich marzenie wreszcie się spełni.

Wojna na lewicy? Miller rozbija Czarzastego. W pył z ostatniej chwili
Wojna na lewicy? Miller rozbija Czarzastego. W pył

Wygląda na to, że marszałek marzy o sprywatyzowaniu także Sejmu Rzeczypospolitej i uczynieniu z Izby instytucji podporządkowanej jego osobistej ocenie tego, co jest „racjonalne”, a co nie – napisał Leszek Miller w mediach społecznościowych,

Nie żyje legendarny projektant mody Wiadomości
Nie żyje legendarny projektant mody

Irlandzki projektant mody Paul Costelloe zmarł w wieku 80 lat w Londynie po krótkiej chorobie. „Otaczała go żona i siedmioro dzieci. Zmarł spokojnie w Londynie” – poinformowała rodzina w oświadczeniu cytowanym przez lokalne media.

Podejrzany pojemnik przy torach w Koszalinie z ostatniej chwili
Podejrzany pojemnik przy torach w Koszalinie

W niedzielę po godzinie 13:00 maszynista pociągu przejeżdżającego przez stację przy Politechnice Koszalińskiej zauważył nietypowy przedmiot leżący tuż przy torach. Był to czarny plastikowy pojemnik o cylindrycznym kształcie, od którego odchodziły przewody. Maszynista natychmiast powiadomił służby. Szczęśliwie zagadka została szybko wyjaśniona.

REKLAMA

Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują się do największej inwestycji w swojej historii – kontraktu na dostawę nawet 80 samolotów średniego zasięgu. Mimo że brazylijski Embraer zaoferował nie tylko nowoczesne maszyny, ale i budowę linii montażowej w Polsce, wszystko wskazuje na to, że wybór padnie na francusko-niemieckiego Airbusa A220 – tak wynika z nieoficjalnych informacji podawanych przez media. Czy narodowy przewoźnik zignorował propozycję, która mogła stworzyć tysiące miejsc pracy w kraju?
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • LOT przygotowuje się do realizacji rekordowego kontraktu na zakup nawet 80 samolotów Airbus A220. Z nieoficjalnych informacji wynika, że odrzucono ofertę brazylijskiego Embraera, który obiecywał uruchomienie montażu w Polsce.
  • Wybór Airbusa ma wymiar polityczny – to sygnał zacieśniania relacji z Francją po latach napięć, m.in. po anulowaniu kontraktu na śmigłowce Caracal w 2016 roku.
  • Decyzja o zakupie A220 może oznaczać rezygnację z szansy na rozwój krajowego przemysłu lotniczego, który mógłby zyskać miejsca pracy i nowe kompetencje technologiczne dzięki inwestycji Embraera. 

 

Aktualizacja 

LOT ogłosił już oficjalnie, że Airbus z modelem A220 wygrał przetarg na samoloty do obsługi połączeń regionalnych przewoźnika. 

Po publikacji tej informacji firma Embraer przysłała do nas oświadczenie następującej treści. 

 

Oświadczenie:

Szanujemy decyzję Polskich Linii Lotniczych LOT, jednak wierzymy, że samolot E2 pozostaje najlepszym wyborem dla LOT, zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i zrównoważonego rozwoju. E2 jest o 13% bardziej wydajny i w przeciwieństwie do większych samolotów konkurenta, doskonale uzupełnia obecną flotę LOT-u, składającą się z 186-miejscowych Boeingów 737 Max 8. Dodatkowo, pełna kompatybilność naszych odrzutowców z obecną flotą LOT-u, pozwoliłaby zaoszczędzić miliony euro przy przejściu na nowy typ samolotu. Rozumiemy jednak, że żyjemy w wyjątkowych czasach, w których geopolityka odgrywa istotną rolę. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie LOT-u naszą obecną flotą i zapewnianie obsługi na najwyższym poziomie. LOT jest dla Embraera cenionym partnerem i jesteśmy dumni z silnych relacji, które zbudowaliśmy przez lata. 

Embraer nadal wprowadza innowacje i rozwija się w branży lotniczej, odnotowując bezprecedensowy wzrost w sektorze komercyjnym, obronnym i prywatnych
odrzutowców.

 

Nieoficjalnie: LOT ma postawić na Airbusa

Kontrakt, który zostanie ogłoszony podczas poniedziałkowej Salonu Lotniczego w Paryżu, obejmuje początkowo około 40 maszyn A220, z opcją rozszerzenia do ponad 80. Wartość umowy szacuje się na miliardy dolarów, a jej ogłoszenie ma wymiar symboliczny – to wyraźne zbliżenie na linii Warszawa-Paryż po latach ochłodzenia stosunków. Niestety, dla polskiego przemysłu lotniczego ta decyzja może oznaczać zmarnowaną szansę.

Jak wskazuje biznesowy dodatek do "Super Expressu", wybór Airbusa jest sygnałem politycznym. Przypomniano, jak w 2016 roku rząd PiS anulował miliardowy kontrakt na zakup 50 śmigłowców Caracal od Airbusa, co wywołało kryzys w relacjach polsko-francuskich. 

Obecny kontrakt może być pierwszym krokiem do normalizacji relacji. Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wielokrotnie podkreślał wagę współpracy z francuskimi partnerami w dziedzinie obronności i technologii

– wskazano. 

 

Embraer kusił Polskę inwestycją 

Brazylijski Embraer oferował samoloty E2 – nowoczesne, oszczędne i konkurencyjne cenowo. Co więcej, firma deklarowała chęć uruchomienia montażu maszyn w Polsce, co dałoby impuls dla gospodarki i stworzyło tysiące miejsc pracy. Trudno nie odnieść wrażenia, że Airbusa zamiast Embraera to nie tylko decyzja biznesowa, ale przede wszystkim ukłon w stronę francusko-niemieckiego partnera w NATO i UE.

Airbus A220 to maszyna oszczędna, komfortowa, dobrze oceniana przez pasażerów i załogi. Jednak w przeciwieństwie do propozycji Embraera, A220 nie wnosi nic nowego do polskiej infrastruktury przemysłowej. LOT będzie korzystać z gotowego produktu, montowanego poza Polską, bez wpływu na rozwój krajowych kompetencji w zakresie lotnictwa.

Wiele wskazuje na to, że odrzucona propozycja Embraera może być największą zmarnowaną szansą dla polskiego przemysłu lotniczego w ostatnich latach. Zamiast zostać partnerem i producentem w globalnym łańcuchu dostaw, Polska znów zostaje rynkiem zbytu.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe