Niemcy tracą Chiny

Niemiecka gospodarka jest silnie reprezentowana w Chinach, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. Koncerny takie jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz zainwestowały miliardy euro w rozwój lokalnych mocy produkcyjnych. Na przykład Volkswagen posiada ponad 30 fabryk w Chinach i ma tam około 15 procent udziału w rynku. Rośnie jednak konkurencja ze strony lokalnych producentów, takich jak BYD, który zdobywa punkty dzięki tanim pojazdom elektrycznym. Dostawcy tacy jak Bosch i BASF są również mocno zaangażowani, a BASF buduje ogromny kompleks chemiczny w Guangdong.
Chiński smok Niemcy tracą Chiny
Chiński smok / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemieckie koncerny w Chinach od lat miały silną pozycję.
  • Jednak polityka gospodarcza Chin stawia na lokalne firmy.
  • Napięcia geopolityczne pomiędzy USA a Chinami nie poprawiają sytuacji.

 

Niemieckie firmy w Chinach na rozdrożu

Napięcia geopolityczne, zwłaszcza między USA a Chinami, a także obawy związane z konfliktem o Tajwan utrudniają obecnie relacje biznesowe Niemiec z Chinami. Niemieckie firmy stoją przed dylematem, czy zmniejszyć zależność od Chin, nie tracąc przy tym dostępu do tego ogromnego rynku. Często realizowana jest strategia "de-riskingu": firmy takie jak Siemens czy Adidas inwestują więcej na innych rynkach, ale pozostają obecne w Chinach. Na przykład Siemens przeniósł część swojej produkcji do Tajlandii i Wietnamu, aby zminimalizować ryzyko.

 

Sytuacja gospodarcza w Chinach jest ambiwalentna. Podczas gdy popyt na towary luksusowe i produkty high-tech utrzymuje się na stabilnym poziomie, niemieckie MŚP borykają się z nadwyżką mocy produkcyjnych i słabnącym sektorem nieruchomości. Chiński rząd promuje lokalne firmy, co w coraz większym stopniu działa na niekorzyść firm zagranicznych. Ponadto przeszkody biurokratyczne i przepisy o ochronie danych utrudniają dostęp do rynku. Mimo to wiele firm nie widzi alternatywy dla Chin, ponieważ prym wiedzie rynek innowacji, zwłaszcza w dziedzinie elektromobilności.

Inaczej reaguje Volkswagen, który stawia nadal mocno na Chiny, chcąc sprostać specyficznym potrzebom chińskich klientów. Obejmuje to rozwój pojazdów przeznaczonych specjalnie na rynek chiński, takich jak submarka ID.UX dla młodych klientów czy modele na chińskiej platformie głównej (CMP), które będą w sprzedaży od 2026 roku. Lokalne prace badawczo-rozwojowe, np. prowadzone przez Volkswagen China Technology Company (VCTC) w Hefei, zatrudniającą ponad 3000 inżynierów, skracają czas projektowania o około 30 procent i integrują lokalne technologie na wczesnym etapie.

 

Znaczenie Chin dla Niemiec

Kolejnym problemem niemieckiej gospodarki jest uzależnienie od surowców krytycznych, takich jak pierwiastki ziem rzadkich, w których dominują Chiny. Niemieckie firmy starają się uniezależnić poprzez recykling i alternatywne źródła zaopatrzenia, ale jest to perspektywa długoterminowa.

Chiny są od blisko dekady najważniejszym partnerem handlowym Niemiec. W 2024 roku wolumen dwustronnej wymiany handlowej wyniósł ok. 253 mld euro. Niemcy eksportują do Chin głównie pojazdy, maszyny i produkty chemiczne , natomiast Chiny dostarczają elektronikę, tekstylia i surowce (import: ok. 156 mld euro). Chiny odpowiadają za około 10% niemieckiego handlu zagranicznego.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Rubio po rozmowach w Genewie: „Najbardziej produktywny dzień od 10 miesięcy” z ostatniej chwili
Rubio po rozmowach w Genewie: „Najbardziej produktywny dzień od 10 miesięcy”

Sekretarz stanu USA Marco Rubio powiedział po niedzielnych rozmowach z ukraińską delegacją w Genewie, że był to najbardziej produktywny dzień od początku zaangażowania w proces pokojowy. Stwierdził jednak, że wciąż do ustalenia pozostaje część rzeczy i potrzebne do tego jest więcej czasu.

Justyna Kowalczyk przerwała milczenie. W takich słowach wspomniała męża Wiadomości
Justyna Kowalczyk przerwała milczenie. W takich słowach wspomniała męża

Justyna Kowalczyk od dawna cieszy się ogromnym uznaniem kibiców jako jedna z najlepszych polskich biegaczek narciarskich w historii. Jej sukcesy sportowe sprawiły, że stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego sportu, ale to nie tylko wyniki sprawiły, że widzowie ją pokochali. Kibice zawsze doceniali jej szczerość, skromność i naturalność. 

Kuba walczy z epidemią. Tysiące nowych zakażeń Wiadomości
Kuba walczy z epidemią. Tysiące nowych zakażeń

Na pogrążonej w kryzysie gospodarczym Kubie rośnie liczba zachorowań na chikungunyę, tropikalną chorobę przenoszoną przez komary – podała w piątek agencja AFP. Walkę z epidemią utrudniają powszechne niedobory czystej wody, żywności, paliwa i leków.

Dramat na Warmii. Pięć osób rannych po uderzeniu w drzewo z ostatniej chwili
Dramat na Warmii. Pięć osób rannych po uderzeniu w drzewo

Niedzielny poranek w Szwarcenowie (woj. warmińsko-mazurskie) zamienił się w dramat, gdy osobowe mitsubishi wypadło z drogi i z ogromną siłą uderzyło w drzewo. W samochodzie jechała piątka młodych ludzi - od 15 do 21 lat. Jak przekazała policja, to właśnie ta grupa ucierpiała w poważnym wypadku, do którego doszło około godziny 10.30.

Grafzero: Wydawnictwo Centryfuga - na żywo! z ostatniej chwili
Grafzero: Wydawnictwo Centryfuga - na żywo!

Grafzero vlog literacki o Wydawnictwie Centryfuga - jakie będą plany, jakie pomysły, jakie są projekty, jakich książek możecie się spodziewać!

Trudny konkurs dla Biało-Czerwonych. Kobayashi nokautuje rywali Wiadomości
Trudny konkurs dla Biało-Czerwonych. Kobayashi nokautuje rywali

Kamil Stoch zajął 12. miejsce, Dawid Kubacki był 20., a Kacper Tomasiak - 22. w niedzielnym konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich w norweskim Lillehammer. Wygrał Japończyk Ryoyu Kobayashi przed Słoweńcem Domenem Prevcem, który prowadził po pierwszej serii.

Kultowa postać wraca po latach do 'M jak miłość Wiadomości
Kultowa postać wraca po latach do 'M jak miłość"

Po wielu latach nieobecności do Grabiny powraca Simona, jedna z najbardziej barwnych postaci „M jak miłość”. Fani serialu od dawna wyczekiwali jej powrotu - stworzyli nawet fanpage o nazwie „Chcemy powrotu Simony”. Teraz ich marzenie wreszcie się spełni.

Wojna na lewicy? Miller rozbija Czarzastego. W pył z ostatniej chwili
Wojna na lewicy? Miller rozbija Czarzastego. W pył

Wygląda na to, że marszałek marzy o sprywatyzowaniu także Sejmu Rzeczypospolitej i uczynieniu z Izby instytucji podporządkowanej jego osobistej ocenie tego, co jest „racjonalne”, a co nie – napisał Leszek Miller w mediach społecznościowych,

Nie żyje legendarny projektant mody Wiadomości
Nie żyje legendarny projektant mody

Irlandzki projektant mody Paul Costelloe zmarł w wieku 80 lat w Londynie po krótkiej chorobie. „Otaczała go żona i siedmioro dzieci. Zmarł spokojnie w Londynie” – poinformowała rodzina w oświadczeniu cytowanym przez lokalne media.

Podejrzany pojemnik przy torach w Koszalinie z ostatniej chwili
Podejrzany pojemnik przy torach w Koszalinie

W niedzielę po godzinie 13:00 maszynista pociągu przejeżdżającego przez stację przy Politechnice Koszalińskiej zauważył nietypowy przedmiot leżący tuż przy torach. Był to czarny plastikowy pojemnik o cylindrycznym kształcie, od którego odchodziły przewody. Maszynista natychmiast powiadomił służby. Szczęśliwie zagadka została szybko wyjaśniona.

REKLAMA

Niemcy tracą Chiny

Niemiecka gospodarka jest silnie reprezentowana w Chinach, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. Koncerny takie jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz zainwestowały miliardy euro w rozwój lokalnych mocy produkcyjnych. Na przykład Volkswagen posiada ponad 30 fabryk w Chinach i ma tam około 15 procent udziału w rynku. Rośnie jednak konkurencja ze strony lokalnych producentów, takich jak BYD, który zdobywa punkty dzięki tanim pojazdom elektrycznym. Dostawcy tacy jak Bosch i BASF są również mocno zaangażowani, a BASF buduje ogromny kompleks chemiczny w Guangdong.
Chiński smok Niemcy tracą Chiny
Chiński smok / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemieckie koncerny w Chinach od lat miały silną pozycję.
  • Jednak polityka gospodarcza Chin stawia na lokalne firmy.
  • Napięcia geopolityczne pomiędzy USA a Chinami nie poprawiają sytuacji.

 

Niemieckie firmy w Chinach na rozdrożu

Napięcia geopolityczne, zwłaszcza między USA a Chinami, a także obawy związane z konfliktem o Tajwan utrudniają obecnie relacje biznesowe Niemiec z Chinami. Niemieckie firmy stoją przed dylematem, czy zmniejszyć zależność od Chin, nie tracąc przy tym dostępu do tego ogromnego rynku. Często realizowana jest strategia "de-riskingu": firmy takie jak Siemens czy Adidas inwestują więcej na innych rynkach, ale pozostają obecne w Chinach. Na przykład Siemens przeniósł część swojej produkcji do Tajlandii i Wietnamu, aby zminimalizować ryzyko.

 

Sytuacja gospodarcza w Chinach jest ambiwalentna. Podczas gdy popyt na towary luksusowe i produkty high-tech utrzymuje się na stabilnym poziomie, niemieckie MŚP borykają się z nadwyżką mocy produkcyjnych i słabnącym sektorem nieruchomości. Chiński rząd promuje lokalne firmy, co w coraz większym stopniu działa na niekorzyść firm zagranicznych. Ponadto przeszkody biurokratyczne i przepisy o ochronie danych utrudniają dostęp do rynku. Mimo to wiele firm nie widzi alternatywy dla Chin, ponieważ prym wiedzie rynek innowacji, zwłaszcza w dziedzinie elektromobilności.

Inaczej reaguje Volkswagen, który stawia nadal mocno na Chiny, chcąc sprostać specyficznym potrzebom chińskich klientów. Obejmuje to rozwój pojazdów przeznaczonych specjalnie na rynek chiński, takich jak submarka ID.UX dla młodych klientów czy modele na chińskiej platformie głównej (CMP), które będą w sprzedaży od 2026 roku. Lokalne prace badawczo-rozwojowe, np. prowadzone przez Volkswagen China Technology Company (VCTC) w Hefei, zatrudniającą ponad 3000 inżynierów, skracają czas projektowania o około 30 procent i integrują lokalne technologie na wczesnym etapie.

 

Znaczenie Chin dla Niemiec

Kolejnym problemem niemieckiej gospodarki jest uzależnienie od surowców krytycznych, takich jak pierwiastki ziem rzadkich, w których dominują Chiny. Niemieckie firmy starają się uniezależnić poprzez recykling i alternatywne źródła zaopatrzenia, ale jest to perspektywa długoterminowa.

Chiny są od blisko dekady najważniejszym partnerem handlowym Niemiec. W 2024 roku wolumen dwustronnej wymiany handlowej wyniósł ok. 253 mld euro. Niemcy eksportują do Chin głównie pojazdy, maszyny i produkty chemiczne , natomiast Chiny dostarczają elektronikę, tekstylia i surowce (import: ok. 156 mld euro). Chiny odpowiadają za około 10% niemieckiego handlu zagranicznego.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe