Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany

Planowana przez Deutsche Bahn (DB) modernizacja 42 kluczowych tras kolejowych w Niemczech nie zostanie ukończona do 2030 roku, jak wcześniej zakładano. Według najnowszych informacji prace mogą potrwać nawet do 2035 roku. Powodem są ograniczenia w możliwościach budowlanych oraz potrzeba dostosowania harmonogramu do realiów branży kolejowej i budowlanej.
Tory kolejowe Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany
Tory kolejowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Deutsche Bahn (DB) planowała zmodernizować 42 główne trasy kolejowe do 2030 roku
  • Modernizacja potrwa jednak co najmniej do 2035 roku
  • Spółka DB InfraGo ogłosiła ograniczenie liczby rocznych remontów do 4–5 tras
  • Remonty oznaczają całkowite zamknięcie tras na około 6 miesięcy.

Zmiany w modernizacji tras kolejowych

Jak wynika z pisma spółki DB InfraGo - odpowiedzialnej za infrastrukturę - do firm transportowych, liczba modernizowanych tras zostanie ograniczona. „W porozumieniu z nowym rządem Niemiec planujemy zatem dostosować liczbę generalnych remontów do czterech, pięciu rocznie” - podano w dokumencie.

Celem jest zachowanie równowagi pomiędzy przepustowością sieci a potrzebą pilnych inwestycji. W praktyce oznacza to, że całkowite remonty 42 tras zakończą się najwcześniej w połowie lat 30. XXI wieku.

Modernizacja zakładała całkowite zamknięcie każdej z tras na około sześć miesięcy w celu gruntownej przebudowy. Prace rozpoczęły się już m.in. na odcinku Frankfurt nad Menem - Mannheim, a w tym roku remontowana jest trasa Hamburg - Berlin.

Nie wszystko poszło zgodnie z planem

Początkowo planowano, że rocznie modernizowanych będzie do dziewięciu tras, a wszystkie prace zakończą się do 2031 roku. Taki harmonogram od początku budził wątpliwości, zwłaszcza ze strony CDU/CSU, współrządzącej z SPD. Zgodnie z umową koalicyjną ustalono, że plan będzie poddawany analizie i w razie potrzeby modyfikowany. Rzecznik niemieckiego ministerstwa transportu przyznał, że rząd „uważnie przygląda się koncepcji modernizacji DB i w razie potrzeby ją zaostrza”. Dodał również, że spółka InfraGo aktualizuje harmonogram na podstawie danych z sektora budowlanego i kolejowego, co może wpłynąć na wydłużenie realizacji całego projektu.

Kilka faktów o DB

Deutsche Bahn AG to niemiecki gigant transportowy działający zarówno w kraju, jak i za granicą. Zajmuje się przewozem pasażerów, transportem towarów, logistyką i wsparciem technicznym dla kolei. W Niemczech działa łącznie około 350 przewoźników kolejowych, z czego 26 to spółki państwowe, a reszta to firmy prywatne. Historia niemieckiej kolei sięga 1835 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię parową między Norymbergą a Fürth (6 km). Po zjednoczeniu kolei krajowych w 1920 r., powołano Deutsche Reichsbahn. W okresie Republiki Weimarskiej był to największy pracodawca w kraju - zatrudniał aż 700 tysięcy osób. Po II wojnie światowej kolej została podzielona - w RFN działała Deutsche Bundesbahn, a w NRD zachowano nazwę Deutsche Reichsbahn. Obecna Deutsche Bahn AG powstała po zjednoczeniu Niemiec.


 

POLECANE
Tusk: Rada Gabinetowa to nie jest substytut rządu czy parlamentu z ostatniej chwili
Tusk: Rada Gabinetowa to nie jest substytut rządu czy parlamentu

Rada Gabinetowa to nie jest substytut rządu czy parlamentu, nie jest to klub dyskusyjny, tylko są to obrady Rady Ministrów prowadzone przez prezydenta RP w sprawach szczególnej wagi - powiedział premier Donald Tusk podczas środowego posiedzenia Rady.

Rozpoczęło się posiedzenie Rady Gabinetowej. Karol Nawrocki zabiera głos z ostatniej chwili
Rozpoczęło się posiedzenie Rady Gabinetowej. Karol Nawrocki zabiera głos

W środę po godz. 9 rozpoczęło się posiedzenie Rady Gabinetowej. Ma być poświęcone takim kwestiom jak: stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

Morawiecki: Europa się zwija, a my niestety mamy rząd podporządkowany Brukseli i Berlinowi z ostatniej chwili
Morawiecki: Europa się zwija, a my niestety mamy rząd podporządkowany Brukseli i Berlinowi

Były premier i szef Europejskich Konserwatystów i Reformatorów (EKR) Mateusz Morawiecki w rozmowie z Ryszardem Czarneckim mówił o marginalizacji Polski na arenie międzynarodowej, przyszłości NATO i roli Grupy Wyszehradzkiej. – Europa jest w dramatycznym stanie, a my niestety dziś mamy rząd podporządkowany Brukseli i Berlinowi – ocenił.

Fatalny stan budżetu. „Rzeczpospolita”: Dziura w tym roku pobije rekord z ostatniej chwili
Fatalny stan budżetu. „Rzeczpospolita”: Dziura w tym roku pobije rekord

Ponad 300 mld zł może w 2026 r. wynieść deficyt budżetu państwa – pisze w środę „Rzeczpospolita”, powołując się na szacunki ekonomistów. Gazeta zaznacza, że nic dziwnego, że resort finansów chce podnieść podatki.

Skandal w Polsacie: Witalij Mazurenko przeprasza z ostatniej chwili
Skandal w Polsacie: Witalij Mazurenko przeprasza

W programie „Debata Gozdyry” na antenie Polsat News padła skandaliczna wypowiedź. Ukraiński dziennikarz z polskim obywatelstwem Witalij Mazurenko w obraźliwy sposób wyraził się o prezydencie RP Karolu Nawrockim.

Skandal w Polsacie. Ukraiński dziennikarz obraźliwie nt. prezydenta Nawrockiego [WIDEO] z ostatniej chwili
Skandal w Polsacie. Ukraiński dziennikarz obraźliwie nt. prezydenta Nawrockiego [WIDEO]

W programie „Debata Gozdyry” na antenie Polsat News padła skandaliczna wypowiedź. Ukraiński dziennikarz Witalij Mazurenko w obraźliwy sposób odniósł się do decyzji prezydenta Karola Nawrockiego. Prowadząca program Agnieszka Gozdyra stanowczo zareagowała, oceniając jego słowa jako przekroczenie granicy. Mimo wielu szans Mazurenko nie zdecydował się na przeprosiny ani wycofanie słów skierowanych w stronę prezydenta RP.

Upadek Europy zaczął się wraz z powstaniem Niemiec gorące
Upadek Europy zaczął się wraz z powstaniem Niemiec

Mechanizm tego upadku jest długofalowy i strukturalny. Niemcy nigdy nie stworzyły prawdziwego imperium zamorskiego. Zamiast uczynić świat kolonią Europy, Niemcy uczyniły kolonią samą Europę.

„Sueddeutsche Zeitung”: Izrael celowo zabija dziennikarzy w Strefie Gazy z ostatniej chwili
„Sueddeutsche Zeitung”: Izrael celowo zabija dziennikarzy w Strefie Gazy

„Dziennikarze w Strefie Gazy są zabijani przez Izrael, by świat nie zobaczył rozgrywającego się tam horroru” – pisze we wtorek „Sueddeutsche Zeitung”. Niemiecki dziennik ocenia, że rząd Benjamina Netanjahu „prowadzi z nimi wojnę” i celowo pozbawia życia.

Zastępca Hanny Radziejowskiej w Instytucie Pileckiego zwolniony. Jest oświadczenie z ostatniej chwili
Zastępca Hanny Radziejowskiej w Instytucie Pileckiego zwolniony. Jest oświadczenie

"Dziś dowiedzieliśmy się, że mój zastępca, Mateusz Fałkowski został dyscyplinarnie zwolniony z Instytutu Pileckiego" – pisze w mediach społecznościowych sygnalistka Hanna Radziejowska, była kierownik berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego.

Stać was jedynie na tanie manipulacje. Spięcie Andruszkiewicza z Sikorskim na X z ostatniej chwili
"Stać was jedynie na tanie manipulacje". Spięcie Andruszkiewicza z Sikorskim na X

W sieci doszło do gorącej wymiany zdań między wiceszefem Kancelarii Prezydenta RP Adamem Andruszkiewiczem, a ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim. Poszło o decyzję prezydenta Karola Nawrockiego, który zawetował ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy.

REKLAMA

Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany

Planowana przez Deutsche Bahn (DB) modernizacja 42 kluczowych tras kolejowych w Niemczech nie zostanie ukończona do 2030 roku, jak wcześniej zakładano. Według najnowszych informacji prace mogą potrwać nawet do 2035 roku. Powodem są ograniczenia w możliwościach budowlanych oraz potrzeba dostosowania harmonogramu do realiów branży kolejowej i budowlanej.
Tory kolejowe Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany
Tory kolejowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Deutsche Bahn (DB) planowała zmodernizować 42 główne trasy kolejowe do 2030 roku
  • Modernizacja potrwa jednak co najmniej do 2035 roku
  • Spółka DB InfraGo ogłosiła ograniczenie liczby rocznych remontów do 4–5 tras
  • Remonty oznaczają całkowite zamknięcie tras na około 6 miesięcy.

Zmiany w modernizacji tras kolejowych

Jak wynika z pisma spółki DB InfraGo - odpowiedzialnej za infrastrukturę - do firm transportowych, liczba modernizowanych tras zostanie ograniczona. „W porozumieniu z nowym rządem Niemiec planujemy zatem dostosować liczbę generalnych remontów do czterech, pięciu rocznie” - podano w dokumencie.

Celem jest zachowanie równowagi pomiędzy przepustowością sieci a potrzebą pilnych inwestycji. W praktyce oznacza to, że całkowite remonty 42 tras zakończą się najwcześniej w połowie lat 30. XXI wieku.

Modernizacja zakładała całkowite zamknięcie każdej z tras na około sześć miesięcy w celu gruntownej przebudowy. Prace rozpoczęły się już m.in. na odcinku Frankfurt nad Menem - Mannheim, a w tym roku remontowana jest trasa Hamburg - Berlin.

Nie wszystko poszło zgodnie z planem

Początkowo planowano, że rocznie modernizowanych będzie do dziewięciu tras, a wszystkie prace zakończą się do 2031 roku. Taki harmonogram od początku budził wątpliwości, zwłaszcza ze strony CDU/CSU, współrządzącej z SPD. Zgodnie z umową koalicyjną ustalono, że plan będzie poddawany analizie i w razie potrzeby modyfikowany. Rzecznik niemieckiego ministerstwa transportu przyznał, że rząd „uważnie przygląda się koncepcji modernizacji DB i w razie potrzeby ją zaostrza”. Dodał również, że spółka InfraGo aktualizuje harmonogram na podstawie danych z sektora budowlanego i kolejowego, co może wpłynąć na wydłużenie realizacji całego projektu.

Kilka faktów o DB

Deutsche Bahn AG to niemiecki gigant transportowy działający zarówno w kraju, jak i za granicą. Zajmuje się przewozem pasażerów, transportem towarów, logistyką i wsparciem technicznym dla kolei. W Niemczech działa łącznie około 350 przewoźników kolejowych, z czego 26 to spółki państwowe, a reszta to firmy prywatne. Historia niemieckiej kolei sięga 1835 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię parową między Norymbergą a Fürth (6 km). Po zjednoczeniu kolei krajowych w 1920 r., powołano Deutsche Reichsbahn. W okresie Republiki Weimarskiej był to największy pracodawca w kraju - zatrudniał aż 700 tysięcy osób. Po II wojnie światowej kolej została podzielona - w RFN działała Deutsche Bundesbahn, a w NRD zachowano nazwę Deutsche Reichsbahn. Obecna Deutsche Bahn AG powstała po zjednoczeniu Niemiec.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe