Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.


 

POLECANE
Niemcy: Blisko trzy czwarte Niemców niezadowolonych z pracy kanclerza Merza [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Niemcy: Blisko trzy czwarte Niemców niezadowolonych z pracy kanclerza Merza [SONDAŻ]

Po pół roku urzędowania kanclerza Niemiec Friedricha Merza z jego pracy niezadowolonych jest 72 proc. Niemców, a zadowolonych - 25 proc. - wynika z badania instytutu Forsa. W sondażu partyjnym blok chadecki Merza, CDU/CSU, pozostaje o dwa punkty procentowe za prawicowo-populistyczną AfD.

RCB alarmuje. Komunika dla mieszkańców woj. podkarpackiego z ostatniej chwili
RCB alarmuje. Komunika dla mieszkańców woj. podkarpackiego

Alert RCB w woj. podkarpackim: od 6 do 15 listopada 2025 r .z samolotów będą zrzucane przynęty ze szczepionką przeciw wściekliźnie dla lisów wolno żyjących. Ostrzeżenie wysłano do osób przebywających na terenie regionu.

Jesteś klientem PGE? Pilny komunikat z ostatniej chwili
Jesteś klientem PGE? Pilny komunikat

Ostrzegamy przed e-mailami o "zwrocie z PGE". To zwykły phishing. Fałszywa korekta faktury i "dekret" o obniżkach cen prądu mają skłonić do podania danych karty oraz kodu 3D Secure.

„Zbigniew Ziobro wie, jak walczyć z mafią, więc poradzi sobie z mafią Tuska” z ostatniej chwili
„Zbigniew Ziobro wie, jak walczyć z mafią, więc poradzi sobie z mafią Tuska”

W czwartek sejmowa komisja regulaminowa zajmie się wnioskiem prokuratury o uchylenie immunitetu byłemu ministrowi sprawiedliwości Zbigniewowi Ziobrze. Głos w sprawie zabrał Michał Woś, były wiceminister sprawiedliwości, który w ostrych słowach odniósł się do działań rządu i prokuratury.

Nie żyje 4-letnie dziecko. Tragedia w Kujawsko-Pomorskiem z ostatniej chwili
Nie żyje 4-letnie dziecko. Tragedia w Kujawsko-Pomorskiem

Tragiczny wypadek na DW 252 w Dąbrowie Biskupiej w woj. kujawsko-pomorskim: po zderzeniu bmw z fordem zmarło 4-letnie dziecko, a 30-letnia matka trafiła do szpitala.

IMGW wydał komunikat. Pogoda zaskoczy z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat. Pogoda zaskoczy

Wyż z centrum nad północno-wschodnią Ukrainą przynosi Polsce pogodny, dość ciepły dzień: temperatura od 10°C do 15°C. W piątek więcej chmur i zamgleń, chłodniej na północnym wschodzie (6–8°C).

„Śmieci”, „wataha psów”. Dziś wyrok ws. Frasyniuka, oskarżonego o znieważenie żołnierzy z ostatniej chwili
„Śmieci”, „wataha psów”. Dziś wyrok ws. Frasyniuka, oskarżonego o znieważenie żołnierzy

Sąd Okręgowy we Wrocławiu ma ogłosić w czwartek wyrok w procesie apelacyjnym byłego opozycjonisty Władysława Frasyniuka oskarżonego o znieważenie polskich żołnierzy. Chodzi o wypowiedź na temat mundurowych zabezpieczających polsko-białoruską granicę w 2021 r.

Przewodnicząca Bundestagu nie owija w bawełnę: Niemcy burdelem Europy z ostatniej chwili
Przewodnicząca Bundestagu nie owija w bawełnę: Niemcy burdelem Europy

Przewodnicząca Bundestagu Julia Klöckner domaga się zaostrzenia prawa dotyczącego prostytucji. Twierdzi, że obowiązujące przepisy nie chronią kobiet, a Niemcy stały się „burdelem Europy”. Jej zdaniem konieczny jest zakaz kupowania seksu i zamykanie domów publicznych – na wzór tzw. modelu nordyckiego.

Poseł Marcin Józefaciuk opuszcza Klub Koalicji Obywatelskiej. Ujawnił powody z ostatniej chwili
Poseł Marcin Józefaciuk opuszcza Klub Koalicji Obywatelskiej. Ujawnił powody

Marcin Józefaciuk poinformował, że rezygnuje z członkostwa w Klubie Parlamentarnym Koalicji Obywatelskiej. Decyzję ogłosił w środę wieczorem w serwisie X, podkreślając, że została ona wymuszona sposobem, w jaki odwołano go z sejmowej Komisji Edukacji i Nauki. "Bez rozmowy, bez wcześniejszej informacji, bez możliwości wyjaśnienia" – zaznaczył.

Samuel Pereira: „Żelazny” elektorat KO nie ma się czego bać tylko u nas
Samuel Pereira: „Żelazny” elektorat KO nie ma się czego bać

Afera działkowa zatacza coraz szersze kręgi i coraz mocniej uderza w obóz władzy. Rzecznik rządu Adam Szłapka, pytany o dymisję dyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Henryka Smolarza, nie krył zdenerwowania. Odpowiadał wymijająco, a zamiast konkretów serwował kolejne oskarżenia wobec poprzedników z PiS.

REKLAMA

Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe