Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.


 

POLECANE
Nie żyje ceniony aktor i fotograf Wiadomości
Nie żyje ceniony aktor i fotograf

Nie żyje Brad Everett Young, ceniony fotograf gwiazd i aktor. Mężczyzna zginął tragicznie w wieku 46 lat. Do wypadku doszło 14 września późnym wieczorem na autostradzie w Kalifornii.

Trump: Putin naprawdę mnie zawiódł z ostatniej chwili
Trump: Putin naprawdę mnie zawiódł

– Myślałem, że wojna na Ukrainie będzie najłatwiejsza do rozwiązania, ze względu na moje relacje z Władimirem Putinem, ale Putin naprawdę mnie zawiódł – oświadczył w czwartek prezydent USA Donald Trump podczas wspólnej konferencji prasowej z brytyjskim premierem Keirem Starmerem.

Komunikat dla mieszkańców Trójmiasta Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Trójmiasta

W najbliższych dniach Gdynia i Gdańsk włączą się w międzynarodową akcję „Sprzątanie Świata”. Łącznie w obu miastach udział weźmie około 10 tys. osób. W tym roku Sopot zrezygnował z organizacji swojego wydarzenia.

Tragiczny wypadek na Warmii i Mazurach. Nie żyją kierowca i niemowlę Wiadomości
Tragiczny wypadek na Warmii i Mazurach. Nie żyją kierowca i niemowlę

W czwartek rano w Górowie Iławeckim (woj. warmińsko-mazurskie) doszło do dramatycznego wypadku drogowego. Nissan na angielskich numerach rejestracyjnych uderzył w drzewo. Zginął 30-letni kierowca oraz trzymiesięczne dziecko.

Żona prezydenta Francji musi udowadniać, że jest kobietą. Chce pokazać zdjęcia z ostatniej chwili
Żona prezydenta Francji musi udowadniać, że jest kobietą. Chce pokazać zdjęcia

Emmanuel i Brigitte Macron przedstawią przed amerykańskim sądem dowody, iż żona prezydenta urodziła się jako kobieta. Para pozwała prawicową amerykańską influencerkę Candace Owens , która uparcie twierdzi, że Brigitte Macron jest mężczyzną - poinformował w czwartek portal BBC, powołując się na adwokata Macronów.

Dojdzie do spotkania Sikorski-Nawrocki? Marcin Przydacz zabiera głos z ostatniej chwili
Dojdzie do spotkania Sikorski-Nawrocki? Marcin Przydacz zabiera głos

Do spotkania szefa MSZ Radosława Sikorskiego i prezydenta Karola Nawrockiego dojdzie, jeżeli będzie reakcja na wnioski i oczekiwania prezydenta - przekazał w czwartek szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz.

Wiceprezydent Warszawy rezygnuje. Jest oświadczenie z ostatniej chwili
Wiceprezydent Warszawy rezygnuje. Jest oświadczenie

Wiceprezydent Warszawy Jacek Wiśnicki zrezygnował ze stanowiska. Jak powiedział w rozmowie z PAP, powodem jest wycofanie przez prezydenta Warszawy projektu wprowadzenia nocnej prohibicji na terenie całego miasta i zastąpienie go propozycją pilotażowego wdrożenia prohibicji na terenie Śródmieścia i Pragi-Północ.

Polska w G20. Jest komunikat chińskiego MSZ z ostatniej chwili
Polska w G20. Jest komunikat chińskiego MSZ

– Chiny są „otwarte” na dyskusję o przyjęciu nowych członków do G20 – oświadczył w czwartek rzecznik chińskiego MSZ w odpowiedzi na pytanie PAP dotyczące doniesień na temat deklaracji w sprawie Polski złożonej przez szefa resortu dyplomacji Wanga Yi podczas wizyty w Polsce.

To miał być test poparcia dla Trzaskowskiego. Działacze PO blokowali miejsca dla mieszkańców:  Niebywały skandal z ostatniej chwili
To miał być test poparcia dla Trzaskowskiego. Działacze PO blokowali miejsca dla mieszkańców: "Niebywały skandal"

Do wyjątkowych zdarzeń doszło dziś podczas sesji rady miasta w Warszawie, na której miano dyskutować o zakazie nocnej sprzedaży alkoholu w całej stolicy. Według relacji na platformie X działacze PO byli wpuszczani bocznym wejściem i zajmowali miejsca dla mieszkańców. Czasem blokowali je nawet plecakiem lub po prostu kładli na nich ręce. "Niebywały skandal" – napisał działacz i publicysta Jan Śpiewak.

Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji poinformowało o awarii w centrum Wrocławia. W sobotę 20 września rozpoczną się prace przy uszkodzonej rurze wodociągowej na ul. św. Mikołaja. Kierowcy i mieszkańcy muszą przygotować się na utrudnienia.

REKLAMA

Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe