Premiera raportu Solidarności nt. kosztów ETS 2. Zobacz relację live

Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność", prezentuje najnowszy raport opracowany na zlecenie Solidarności. Opracowanie pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo" analizuje wpływ systemu ETS 2 na gospodarkę Polski.
Konferencja prasowa Solidarności dot. raportu
Konferencja prasowa Solidarności dot. raportu "Energia. Transport. Społeczeństwo" / grafika własna

Prezentujemy nowy raport Solidarności

Podczas konferencji Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność", poruszy temat:

– wad konstrukcyjnych ETS i powielonych problemów w ETS 2,

– zasad naliczania opłat i możliwych scenariuszy wzrostu cen uprawnień,

– wpływu komponentu transportowego i ciepłowniczego na ceny paliw, ciepła i energii,

– studiów przypadku dla gospodarstw domowych i firm transportowych, z uwzględnieniem konkurencji spoza UE,

– porównania kosztów dla Polski i innych krajów UE, z uwzględnieniem różnic w zamożności społeczeństw.

Przeanalizuje również skutki społeczno-gospodarcze wprowadzenia systemu ETS2: zagrożenia dla przedsiębiorstw, spadek dochodów samorządów oraz ryzyko ograniczenia realnej dekarbonizacji, a także wpływ ETS 2 na życie zwykłych obywateli.

Sformułuje także kluczowe wnioski płynące z raportu.

Konferencję prasową prowadzi redaktor naczelny ''Tygodnika Solidarność'' Michał Ossowski.

 

"Energia. Transport. Społeczeństwo". Raport Solidarności nt. wpływu systemu ETS 2 na gospodarkę Polski

▪ Koszt wprowadzenia systemów ETS 1 + ETS 2 dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce w 2030 roku może sięgnąć aż 8,5 tys. zł rocznie.

▪ Ceny uprawnień w systemie ETS 2 mogą przewyższyć te w systemie ETS i przekroczyć 200 euro za tonę w 2030 roku.

▪ W 2030 roku ceny uprawnienia w ETS 2 mogą wynieść 149 euro, co przełoży się na wzrost kosztów transportu o 22–27% i ogrzewania gospodarstw domowych o 31–41%.

▪ ETS zamiast wspierać dekarbonizację, działa jak ''hamulec realnej dekarbonizacji'' i narzędzie spekulacji.

▪ ETS w obecnym kształcie powinien zostać zreformowany albo zastąpiony innymi mechanizmami, aby nie niszczyć konkurencyjności gospodarki.

To tylko niektóre wnioski, które ujęto w raporcie pt. ''Energia. Transport. Społeczeństwo – wpływ systemu ETS2 na gospodarkę Polski'', opracowanym na zlecenie NSZZ ''Solidarność''. Autorzy raportu prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz przeanalizowali system ETS (system handlu emisjami CO₂) oraz planowane wdrożenie ETS 2 w Unii Europejskiej i ich wpływ na gospodarkę Polski oraz konkurencyjność całej UE.

Autorzy wskazali na wady konstrukcyjne systemu, skutki dla cen energii, ciepła i paliw, a także konsekwencje społeczne i gospodarcze. W dokumencie zestawiono tezy teoretyczne (Porter vs Aiginger – różne rozumienia konkurencyjności) z praktyką polityki klimatycznej UE (Zielony Ład, ''Fit for 55''). Szczególną uwagę poświęcono skutkom finansowym ETS 1 i ETS 2 dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw transportowych i ciepłownictwa w Polsce, a także geopolitycznym i strategicznym różnicom między UE, USA i Chinami.

Raport zostanie zaprezentowany podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Konferencja prasowa z udziałem Bartłomieja Mickiewicza, zastępcy przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ ''Solidarność'', odbędzie się w środę, 3 września, o godz. 12.15 w Centrum Prasowym.

Zapraszamy także do śledzenia transmisji live z konferencji na tysol.pl oraz na profilu X ''Tygodnika Solidarność''.


 

POLECANE
Stopy procentowe w dół. Jest decyzja RPP z ostatniej chwili
Stopy procentowe w dół. Jest decyzja RPP

Rada Polityki Pieniężnej w środę na zakończenie dwudniowego posiedzenia zdecydowała o obniżeniu stóp procentowych o 25 punktów bazowych - poinformował Narodowy Bank Polski.

Antoni Macierewicz usłyszał zarzuty. Jest ruch prokuratury z ostatniej chwili
Antoni Macierewicz usłyszał zarzuty. Jest ruch prokuratury

Prokuratura Krajowa poinformowała w środę o postawieniu byłemu szefowi MON, posłowi PiS Antoniemu Macierewiczowi zarzutu ujawnienia informacji niejawnych.

PKP Intercity wydało pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydało pilny komunikat

PKP Intercity wybrało ofertę Alstom Polska na budowę 42 piętrowych pociągów za 4,1 mld zł. Pociągi będą mogły wozić pasażerów z prędkością 200 km/h - poinformował w środę kolejowy przewoźnik.

Unijni komisarze przeforsowali umowę handlową z Mercosurem z ostatniej chwili
Unijni komisarze przeforsowali umowę handlową z Mercosurem

Unijni komisarze przeforsowali umowę handlową z Mercosurem, która może zalać Europę tanią, niskiej jakości żywnością z Ameryki Południowej. Polska – wspólnie z Francją – stanowczo sprzeciwiła się decyzji, broniąc interesów swoich rolników i bezpieczeństwa konsumentów.

Pokaz lotniczy w USA dla prezydenta Nawrockiego. Wyścig po kontrakt z Polską z ostatniej chwili
Pokaz lotniczy w USA dla prezydenta Nawrockiego. Wyścig po kontrakt z Polską

Podczas wizyty prezydenta Karola Nawrockiego w Białym Domu zaplanowano pokaz lotniczy. Choć oficjalnie Polska nie rozpoczęła jeszcze procesu zakupu nowych samolotów bojowych, wydarzenie to postrzegane jest jako element rywalizacji producentów o przyszłe zamówienia dla polskiego wojska.

Skandal na posiedzeniu Trybunału Stanu. Sędziowie nie przyjmują do wiadomości, że zostali wyłączeni z ostatniej chwili
Skandal na posiedzeniu Trybunału Stanu. Sędziowie nie przyjmują do wiadomości, że zostali wyłączeni

Zamieszanie przed posiedzeniem Trybunału Stanu. Kilku sędziów, którzy przyszli przed godziną 12 na posiedzenie dotyczące immunitetu przewodniczącej Małgorzaty Manowskiej, nie zostało wpuszczonych na salę. Przygotowano miejsce tylko dla trzech sędziów – właśnie tyle osób jest dziś uprawnionych do orzekania. – W chwili, gdy przychodzicie, macie prawo uczestniczyć, ale formalnie nie posiadacie teraz statusu sędziów – mówił Piotr Sak, jeden z trzech sędziów wyznaczonych do składu.

Sensacja w Kanale Zero. Andrzej Duda dołącza do ekipy z ostatniej chwili
Sensacja w Kanale Zero. Andrzej Duda dołącza do ekipy

Krzysztof Stanowski znów zaskoczył widzów. Do ekipy Kanału Zero dołącza były prezydent Andrzej Duda, który poprowadzi autorski cykl 16 odcinków. Premiera już 15 września, a internet wrze od komentarzy.

Nowy sondaż partyjny. PiS zadowolony, gorzej z Konfederacją  z ostatniej chwili
Nowy sondaż partyjny. PiS zadowolony, gorzej z Konfederacją 

Z najnowszego badania przeprowadzonego dla Wirtualnej Polski wynika, że gdyby wybory parlamentarne odbyły się w najbliższą niedzielę, zwycięzcą mogłoby zostać Prawo i Sprawiedliwość z wynikiem 29 proc. To wzrost o 1,6 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim sondażem.

Nawrocki–Trump. Ujawniono agendę spotkania z ostatniej chwili
Nawrocki–Trump. Ujawniono agendę spotkania

Sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP Marcin Przydacz w rozmowie z „Rzeczpospolitą” zdradził agendę środowego spotkania Karola Nawrockiego z Donaldem Trumpem.

Dron sparaliżował lotnisko w Wilnie. Prezydencki samolot krążył pół godziny nad miastem Wiadomości
Dron sparaliżował lotnisko w Wilnie. Prezydencki samolot krążył pół godziny nad miastem

Samolot transportowy C-27J Spartan z prezydentem Litwy Gitanasem Nausedą na pokładzie przez ponad 30 minut nie mógł wylądować w Wilnie. Powodem był dron latający w pobliżu lotniska, który – jak się okazało – wykorzystywano do celów reklamowych. To kolejny taki incydent w litewskiej stolicy, który stawia poważne pytania o bezpieczeństwo.

REKLAMA

Premiera raportu Solidarności nt. kosztów ETS 2. Zobacz relację live

Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność", prezentuje najnowszy raport opracowany na zlecenie Solidarności. Opracowanie pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo" analizuje wpływ systemu ETS 2 na gospodarkę Polski.
Konferencja prasowa Solidarności dot. raportu
Konferencja prasowa Solidarności dot. raportu "Energia. Transport. Społeczeństwo" / grafika własna

Prezentujemy nowy raport Solidarności

Podczas konferencji Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność", poruszy temat:

– wad konstrukcyjnych ETS i powielonych problemów w ETS 2,

– zasad naliczania opłat i możliwych scenariuszy wzrostu cen uprawnień,

– wpływu komponentu transportowego i ciepłowniczego na ceny paliw, ciepła i energii,

– studiów przypadku dla gospodarstw domowych i firm transportowych, z uwzględnieniem konkurencji spoza UE,

– porównania kosztów dla Polski i innych krajów UE, z uwzględnieniem różnic w zamożności społeczeństw.

Przeanalizuje również skutki społeczno-gospodarcze wprowadzenia systemu ETS2: zagrożenia dla przedsiębiorstw, spadek dochodów samorządów oraz ryzyko ograniczenia realnej dekarbonizacji, a także wpływ ETS 2 na życie zwykłych obywateli.

Sformułuje także kluczowe wnioski płynące z raportu.

Konferencję prasową prowadzi redaktor naczelny ''Tygodnika Solidarność'' Michał Ossowski.

 

"Energia. Transport. Społeczeństwo". Raport Solidarności nt. wpływu systemu ETS 2 na gospodarkę Polski

▪ Koszt wprowadzenia systemów ETS 1 + ETS 2 dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce w 2030 roku może sięgnąć aż 8,5 tys. zł rocznie.

▪ Ceny uprawnień w systemie ETS 2 mogą przewyższyć te w systemie ETS i przekroczyć 200 euro za tonę w 2030 roku.

▪ W 2030 roku ceny uprawnienia w ETS 2 mogą wynieść 149 euro, co przełoży się na wzrost kosztów transportu o 22–27% i ogrzewania gospodarstw domowych o 31–41%.

▪ ETS zamiast wspierać dekarbonizację, działa jak ''hamulec realnej dekarbonizacji'' i narzędzie spekulacji.

▪ ETS w obecnym kształcie powinien zostać zreformowany albo zastąpiony innymi mechanizmami, aby nie niszczyć konkurencyjności gospodarki.

To tylko niektóre wnioski, które ujęto w raporcie pt. ''Energia. Transport. Społeczeństwo – wpływ systemu ETS2 na gospodarkę Polski'', opracowanym na zlecenie NSZZ ''Solidarność''. Autorzy raportu prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz przeanalizowali system ETS (system handlu emisjami CO₂) oraz planowane wdrożenie ETS 2 w Unii Europejskiej i ich wpływ na gospodarkę Polski oraz konkurencyjność całej UE.

Autorzy wskazali na wady konstrukcyjne systemu, skutki dla cen energii, ciepła i paliw, a także konsekwencje społeczne i gospodarcze. W dokumencie zestawiono tezy teoretyczne (Porter vs Aiginger – różne rozumienia konkurencyjności) z praktyką polityki klimatycznej UE (Zielony Ład, ''Fit for 55''). Szczególną uwagę poświęcono skutkom finansowym ETS 1 i ETS 2 dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw transportowych i ciepłownictwa w Polsce, a także geopolitycznym i strategicznym różnicom między UE, USA i Chinami.

Raport zostanie zaprezentowany podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Konferencja prasowa z udziałem Bartłomieja Mickiewicza, zastępcy przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ ''Solidarność'', odbędzie się w środę, 3 września, o godz. 12.15 w Centrum Prasowym.

Zapraszamy także do śledzenia transmisji live z konferencji na tysol.pl oraz na profilu X ''Tygodnika Solidarność''.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe