"Za ETS 2 zapłacimy wszyscy". Premiera raportu Solidarności pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo"

Co musisz wiedzieć?
- Dziś na Forum Ekonomicznym w Karpaczu zaprezentowano nowy raport opracowany na zlecenie NSZZ "Solidarność" pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo".
- Raport dotyczy wpływu systemu ETS2 na gospodarkę Polski.
"Koszty będą ogromne"
Prezentując raport, Bartłomiej Mickiewicz przeanalizował skutki społeczno-gospodarcze wprowadzenia systemu ETS2, zagrożenia dla przedsiębiorstw, spadek dochodów samorządów oraz ryzyko ograniczenia realnej dekarbonizacji, a także wpływ ETS 2 na życie zwykłych obywateli.
Koszty tego systemu, a w szczególności dla obywateli i dla gospodarstw domowych będą ogromne. W raporcie, podobnie jak w przypadku poprzedniego, który prezentowaliśmy tu, w Karpaczu w ubiegłym roku, zwróciliśmy się do ekspertów, aby dokonali stosownych wyliczeń
- powiedział, prezentując raport Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność".
W raporcie skupiamy się na tym, jak system ETS2 wpłynie na życie obywateli. Koszty będą gigantyczne szczególnie w sferze transportu i ciepła. Z naszych obliczeń wynika, oczywiście w zależności od rodzaju paliwa i w zależności od przyjętych założeń, że koszty paliwa mogą wzrosnąć nawet o około złotówkę za litr. A to sprawi, że wzrosną ceny właściwie wszystkiego
- zaznaczył.
Drugim aspektem, który jest w raporcie omówiony, jest aspekt ciepła. Jak wiemy, system ETS objął ciepło systemowe, a system ETS2 ma objąć te gospodarstwa domowe, które same sobie dostarczają ciepło do swoich mieszkań, do swoich domów. Z naszych wyliczeń wynika, że średnie roczne koszty ogrzewania budynków mogą wzrosnąć o co najmniej tysiąc złotych rocznie przy średnim gospodarstwie domowym
- przekonywał.
Konkurencyjność gospodarki europejskiej drastycznie spada. Dzieje się tak właśnie z powodu polityki klimatycznej i wysokich cen energii. W raporcie chcemy więc poinformować o kosztach i konsekwencjach wprowadzania takich rozwiązań
- powiedział Bartłomiej Mickiewicz.
Konferencję prowadził Michał Ossowski, redaktor naczelny "Tygodnika Solidarność".
- ZUS wydał pilny komunikat
- Wyłączenia prądu w Łodzi. Ważny komunikat dla mieszkańców
- O sprawie piszą światowe media. Skandaliczny incydent z udziałem polskiego przedsiębiorcy
- Pilny komunikat dla mieszkańców Gdańska
- Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia
- Komunikat dla mieszkańców Kielc
- "Tylko Razem!" Solidarność świętuje 45-lecie w Sali BHP Stoczni Gdańskiej. Relacja na żywo
- Polacy murem za prezydentem. To on, a nie Tusk ma reprezentować Polskę w USA [Sondaż]
- Karol Nawrocki wylądował w USA. Klich nie pojawił się podczas powitania
"Energia. Transport. Społeczeństwo". Raport Solidarności nt. wpływu systemu ETS 2 na gospodarkę Polski
▪ Koszt wprowadzenia systemów ETS 1 + ETS 2 dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce w 2030 roku może sięgnąć aż 8,5 tys. zł rocznie.
▪ Ceny uprawnień w systemie ETS 2 mogą przewyższyć te w systemie ETS i przekroczyć 200 euro za tonę w 2030 roku.
▪ W 2030 roku ceny uprawnienia w ETS 2 mogą wynieść 149 euro, co przełoży się na wzrost kosztów transportu o 22–27% i ogrzewania gospodarstw domowych o 31–41%.
▪ ETS zamiast wspierać dekarbonizację, działa jak ''hamulec realnej dekarbonizacji'' i narzędzie spekulacji.
▪ ETS w obecnym kształcie powinien zostać zreformowany albo zastąpiony innymi mechanizmami, aby nie niszczyć konkurencyjności gospodarki.
To tylko niektóre wnioski, które ujęto w raporcie pt. ''Energia. Transport. Społeczeństwo – wpływ systemu ETS2 na gospodarkę Polski'', opracowanym na zlecenie NSZZ ''Solidarność''. Autorzy raportu prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz przeanalizowali system ETS (system handlu emisjami CO₂) oraz planowane wdrożenie ETS 2 w Unii Europejskiej i ich wpływ na gospodarkę Polski oraz konkurencyjność całej UE.
Autorzy wskazali na wady konstrukcyjne systemu, skutki dla cen energii, ciepła i paliw, a także konsekwencje społeczne i gospodarcze. W dokumencie zestawiono tezy teoretyczne (Porter vs Aiginger – różne rozumienia konkurencyjności) z praktyką polityki klimatycznej UE (Zielony Ład, ''Fit for 55''). Szczególną uwagę poświęcono skutkom finansowym ETS 1 i ETS 2 dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw transportowych i ciepłownictwa w Polsce, a także geopolitycznym i strategicznym różnicom między UE, USA i Chinami.