"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 


 

POLECANE
Izrael potwierdza przekazanie przez Hamas ostatnich zakładników. Trump: Wojna zakończona z ostatniej chwili
Izrael potwierdza przekazanie przez Hamas ostatnich zakładników. Trump: Wojna zakończona

Izraelskie wojsko potwierdziło, że Hamas przekazał Czerwonemu Krzyżowi 13 zakładników. To ostatnie osoby porwane 7 października 2023 r., które pozostały przy życiu i były nadal więzione w Strefie Gazy. Zakładnicy spędzili w niewoli 738 dni. Donald Trump powiedział dziennikarzom, że uważa wojnę Izraela z Hamasem za zakończoną.

Michał Ossowski: Na świecie polityka Zielonego Ładu poniosła klęskę tylko u nas
Michał Ossowski: Na świecie polityka Zielonego Ładu poniosła klęskę

- Na świecie polityka Zielonego Ładu poniosła klęskę. Wycofały się z niej chociażby Stany Zjednoczone i kraje azjatyckie. Co ciekawsze, z tej polityki wycofują się Niemcy, którzy zamykają swoje elektrownie wiatrowe i wracają do węgla. A Polska w tym samym czasie ma wprowadzać Odnawialne Źródła Energii. To absurd - stwierdził na antenie Radia Koszalin redaktor naczelny "Tygodnika Solidarność" Michał Ossowski.

Morawiecki punktuje: Politycy KO chwalą się inwestycjami poprzedniego rządu pilne
Morawiecki punktuje: Politycy KO chwalą się inwestycjami poprzedniego rządu

Były premier Mateusz Morawiecki wytknął politykom Platformy Obywatelskiej, że chwalą się inwestycjami z Polskiego Ładu, choć wcześniej sami program ostro krytykowali. W sieci opublikował nagranie, które ma pokazać skalę ich hipokryzji.

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

Od poniedziałku ulicami Marszałkowską i Grójecką ponownie pojadą tramwaje - poinformował stołeczny ratusz. Przy okazji zostały wyremontowane tory od Królewskiej do Senatorskiej, a na placu Bankowym wymieniono nawierzchnię na torowisku.

Niemcy zadowoleni z rozejmu. Możliwy powrót eksportu niemieckiej broni do Izraela polityka
Niemcy zadowoleni z rozejmu. Możliwy powrót eksportu niemieckiej broni do Izraela

Szef niemieckiego MSZ Johann Wadephul zapowiedział, że Berlin rozważy wznowienie eksportu broni do Izraela po wdrożeniu porozumienia pokojowego w Strefie Gazy. Dodał, że Katar, Egipt i Turcja wywierają presję na Hamas, by ten się rozbroił.

Szykują się zmiany w systemie emerytalnym? Cicha decyzja rządu z ostatniej chwili
Szykują się zmiany w systemie emerytalnym? "Cicha decyzja rządu"

"Dotarliśmy do rządowego dokumentu. Cicha decyzja w sprawie zmian w wieku emerytalnym" – donosi dziennik "Fakt" w poniedziałek.

Fatalne wieści dla Tuska. Niemal połowa Polaków chce jego dymisji [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Fatalne wieści dla Tuska. Niemal połowa Polaków chce jego dymisji [SONDAŻ]

Najnowszy sondaż Opinia24 dla RMF FM pokazuje, że niemal połowa Polaków (47 proc.) uważa, że nadszedł czas na zmianę na stanowisku premiera. Aż 32 proc. badanych wyraża tę opinię „zdecydowanie”.

Ciąg dalszy zmagań Kotuli z polskim hymnem: To nie jest kwestia wiedzenia! z ostatniej chwili
Ciąg dalszy zmagań Kotuli z polskim hymnem: "To nie jest kwestia wiedzenia!"

Katarzyna Kotula z Lewicy znów znalazła się w centrum uwagi. Po tym, jak nie potrafiła odpowiedzieć na pytanie o autora słów polskiego hymnu, próbowała w Polsacie tłumaczyć swoją wpadkę. I znów – nie obyło się bez konsternacji.

Amerykański ISW: Rosja rozbudowuje armię i flotę czołgów. Trwa przygotowanie do konfrontacji z NATO Wiadomości
Amerykański ISW: Rosja rozbudowuje armię i flotę czołgów. Trwa przygotowanie do konfrontacji z NATO

Rosyjski przemysł zbrojeniowy przygotowuje się do zwiększenia produkcji czołgów T-90 i odbudowy rezerw sprzed wojny. Według Instytutu Studiów nad Wojną (ISW) Kreml planuje stworzyć długoterminowe zagrożenie dla NATO.

Hamas przekazał siedmiu zakładników Izraelowi z ostatniej chwili
Hamas przekazał siedmiu zakładników Izraelowi

Palestyński Hamas przekazał Czerwonemu Krzyżowi pierwszych siedmiu z 20 izraelskich zakładników, którzy mają zostać zwolnieni w poniedziałek - poinformowała agencja Reutera, powołując się na zaangażowanego w wymianę urzędnika.

REKLAMA

"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe