Będą zmiany w prawach jazdy. PE przegłosował nowe regulacje. Sprawdź

Co musisz wiedzieć:
- Rocznie na drogach krajów UE ginie prawie 20 tys. osób.
-
Nowe przepisy wejdą w życie dwudziestego dnia po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
-
Kraje UE mogą zdecydować się na zastąpienie kontroli lekarskiej kierowców samochodów lub motocyklistów formularzami samooceny lub innymi systemami oceny opracowanymi na poziomie krajowym.
We wtorek Parlament Europejski potwierdził aktualizację przepisów UE dotyczących praw jazdy, których celem jest przyczynienie się do bezpieczeństwa ruchu drogowego i ograniczenie liczby kolizji, w wyniku których rocznie na drogach UE ginie prawie 20 000 osób.
- Komunikat dla mieszkańców woj. opolskiego
- Sąd uniewinnia Cenckiewicza. Tusk złożył kasację
- Nawrocki: Żurawlow nie mógłby liczyć na sprawiedliwy proces w Niemczech
- Kary za rezygnację z edukacji zdrowotnej? Niejasny komunikat MEN
- Niemiecki gigant ogłosił upadłość
- Wyłączenia prądu na Śląsku. Ważny komunikat
- Komunikat IMGW. Pogoda na Wszystkich Świętych zaskoczy
- Zmiana czasu 2025. W tym roku cofniemy zegarki wcześniej niż zwykle
- Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej
- IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka
- "Po co te uszczypliwości?" Burza w sieci po programie TVN
Nowe wymagania szkoleniowe
Aby zakwalifikować się do uzyskania prawa jazdy, test kierowcy będzie musiał teraz obejmować wiedzę na temat zagrożeń związanych z martwym punktem, systemów wspomagania kierowcy, bezpiecznego otwierania drzwi i zagrożeń związanych z rozpraszaniem uwagi podczas korzystania z telefonu. W wyniku żądań posłów do Parlamentu Europejskiego nowe wymogi dotyczące szkoleń i testów położą większy nacisk na świadomość ryzyka pieszych, dzieci, rowerzystów i innych niechronionych użytkowników dróg.
Co jeszcze się zmieni?
Eurodeputowani zdecydowali, że prawa jazdy powinny być ważne przez 15 lat dla motocykli i samochodów, z możliwością skrócenia przez państwa członkowskie okresu ważności do 10 lat, jeżeli prawo jazdy jest wykorzystywane jako dowód osobisty. Prawa jazdy na ciężarówki i autobusy będą ważne przez pięć lat. Kraje UE mogą skrócić okres ważności dla kierowców w wieku 65 lat i starszych, aby umożliwić ich posiadaczom częstsze poddawanie się badaniom lekarskim lub kursom dokształcającym.
Przed uzyskaniem prawa jazdy lub złożeniem wniosku o jego przedłużenie kierowca powinien przejść badania lekarskie, obejmujące m.in. badania wzroku i stanu układu sercowo-naczyniowego. Kraje UE mogą zdecydować się na zastąpienie kontroli lekarskiej kierowców samochodów lub motocyklistów formularzami samooceny lub innymi systemami oceny opracowanymi na poziomie krajowym.
Towarzysz dla osoby początkującej
Po raz pierwszy przepisy UE ustalą okres próbny dla niedoświadczonych kierowców wynoszący co najmniej dwa lata. Kierowcom tym grożą bardziej rygorystyczne przepisy i sankcje za jazdę pod wpływem alkoholu i niestosowanie pasów bezpieczeństwa ani urządzeń przytrzymujących dla dzieci.
Ponadto 17-latkowie będą mogli uzyskać prawo jazdy na prowadzenie samochodu (kategoria B), ale do ukończenia 18. roku życia będą musieli prowadzić samochód w towarzystwie doświadczonego kierowcy.
Aby złagodzić niedobór kierowców zawodowych, nowe przepisy umożliwią 18-latkom uzyskanie prawa jazdy na ciężarówkę (kategoria C), a 21-latkom prowadzenie autobusu (kategoria D), pod warunkiem posiadania zaświadczenia o kompetencjach zawodowych. W przeciwnym razie osoba będzie musiała mieć odpowiednio 21 i 24 lata, aby prowadzić te pojazdy.
Cyfrowe prawo jazdy
Zgodnie z nowymi przepisami cyfrowe prawo jazdy, dostępne na telefonie komórkowym, ma stopniowo stać się głównym formatem prawa jazdy w UE. Posłowie do Parlamentu Europejskiego zapewnili jednak kierowcom prawo do ubiegania się o fizyczne prawo jazdy, które powinno zostać wydane bez zbędnej zwłoki i co do zasady w ciągu trzech tygodni.
Dyskwalifikacja w prowadzeniu pojazdu
Aby ograniczyć nieostrożną jazdę za granicą, cofnięcie, zawieszenie lub ograniczenie prawa jazdy zostanie przeniesione na kraj UE, który je wydał, aby zapewnić transgraniczne egzekwowanie kar. Władze krajowe będą musiały bez zbędnej zwłoki informować się wzajemnie o decyzjach o dyskwalifikacji w prowadzeniu pojazdu w związku z najpoważniejszymi wykroczeniami drogowymi – w tym jazdą pod wpływem alkoholu lub narkotyków, udziałem w śmiertelnym wypadku drogowym lub nadmierną prędkością (np. jazdą o 50 km/h szybciej niż dozwolona prędkość).
Następne kroki
Nowe przepisy wejdą w życie dwudziestego dnia po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Kraje UE będą miały trzy lata na transpozycję tych nowych przepisów do prawa krajowego i dodatkowy rok na przygotowanie się do ich wdrożenia.
Zmienione przepisy UE dotyczące praw jazdy stanowią część pakietu dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawionego przez Komisję w marcu 2023 r., którego celem jest poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i jak największe zbliżenie się do zera ofiar śmiertelnych w transporcie drogowym UE do 2050 r. („Wizja Zero”).