Dr. Piotr Łysakowski: Opozycja w Niemczech hilterowskich - szkic

Ruchy opozycyjne w III Rzeszy przybrały na sile po pierwszych klęskach 1943 roku
 Dr. Piotr Łysakowski: Opozycja w Niemczech hilterowskich - szkic
/ domena publiczna

Opozycja w Niemczech hitlerowskich

Temat opozycji w III Rzeszy jest szalenie trudny do pełnego opisania w krótkiej zwięzłej formie. Przyczyn po temu jest kilka pierwszą i zasadniczą jest to, że wspomniana działalność nie miała szerokiego zasięgu – to z kolei wynikało (i początkowo i w trakcie trwania państwa , które miało funkcjonować 1000 lat) z oszołomienia wewnętrzną propagandą, rzeczywistymi sukcesami politycznymi, ekonomicznymi i militarnymi, a także potężnej dawki terroru serwowanego Niemcom. Ci poddali się powyższym elementom w większości absolutnie bezrefleksyjnie jeśli chodzi o możliwe skutki jak i z ogromną satysfakcją z „odzyskanej” pozycji jaka im się w ich mniemaniu należała za to, że byli Niemcami. Refleksja i próba przeciwstawienia się przyszła (wbrew twierdzeniom niektórych historyków – z mojego punktu widzenia trudno określić mianem opozycji i antyhitlerowskiej frondy oburzonych odsunięciem od wpływu na armię generałów – Blomberg, von Fritz ) nie od razu lecz po pewnym czasie. Tego, że przeciwnikiem systemu był Admirał Canaris (szef Abwehry – P.Ł.) nie sposób kwestionować, cóż z tego jednak skoro faktycznie pracował na jego rzecz snując, przy okazji, nierealne pomysły restauracji monarchii i Niemiec w granicach z 1914 roku (lub do nich zbliżonych).

Podobnie było zresztą z ludźmi do niego zbliżonymi określanymi często mianem ,, Czarnej Orkiestry” (Hans Osteer zastępca Canarisa , Karl Friedrich Goerdeler były burmistrz a następnie nadburmistrz Lipska , Hans Loudming - szef Abwehry w Danii). To, że szef wojskowego wywiadu utrzymywał różnymi kanałami kontakty ze światem zewnętrznym jeszcze o niczym nie świadczyło, a już najmniej o jego antyhitlerowskim nastawieniu – ostatecznie do tego i temu podobnych działań tworzy się i utrzymuje to co dziś eufemistycznie nazywamy „służbami tajnymi”. Nie ma więc dziwnego w tym, że wraz ze zbliżaniem się końca wojny ergo końca III Rzeszy wśród nazwisk „opozycjonistów” pojawiły się i nazwiska oficerów „innych” niemieckich służb - nie świadczyło to jednak o opozycyjności tych struktur a o posuniętym do granic „bólu” pragmatyzmie i usiłowaniu ratowania „czego się da” z masy „upadłościowej” władztwa Hitlera. Wśród tych nazwisk można wymienić Carla Wolfa - dowódcę SS i policji we Włoszech, Josepha ,,Seppa” Dietricha - z Waffen SS, Waltera Schellenberga – praktycznego szefa wywiadu SD uważającego słusznie (z niemieckiego punktu widzenia), że należy wydać „wodza” zachodnim aliantom i zakończyć wojnę jak z nimi jak najszybciej, między innymi po to, by móc efektywnie i szybko przeciwstawić się ZSSR.

Do tej grupy dołączyli także i wojskowi. Feldmarszałek Erwin Rommel „lis pustyni” bohater walk w Afryce dowódca Afrika Korps , Carl Heinrich von Stuelpnagel- wojskowy gubernator okupowanej części Francji, pułkownik Claus Schenk hrabia von Stauffenberg (ten, który był wykonawcą zamachu na Hitlera – „Operacja Walkiria” - w lipcu 1944, a o Polakach i Polsce mówił co następuje: „[…] Ludność to niesłychany motłoch, tak wielu Żydów i mieszańców. To lud, który czuje się dobrze tylko pod batem. Tysiące jeńców wojennych posłuży nam dobrze w pracach rolniczych.[…]”) i inni. Koniec większości z nich był okrutny – można powiedzieć jednak, że sami (pośrednio) przygotowali sobie „ten” los akceptując reżim i współdziałając z nim do momentu gdy zaczął się chwiać. Inny, od wyżej opisanej, wymiar i znaczenie (z perspektywy czasu) miała opozycja, która rozwinęła się w środowiskach uniwersyteckich. Pozbawiona była rysu wyrachowania politycznego widocznego wśród opisanych wyżej przypadków i opierała się na głęboko rozumianej moralności chrześcijańskiej. „Biała Róża” bo o tym środowisku (działało ono od czerwca 1942 do lutego 1943) piszemy teraz apelowała do sumień Niemców wzywając do stawiania biernego oporu reżimowi i protestując przeciwko niemieckiemu ludobójstwu na wschodzie – członkowie tej grupy (rodzeństwo Sophie i Hans Scholl, Christoph Probst, Alexander Schmorell i filozof i teolog Kurt Huber i inni) rozpowszechniali swoje idee drukując ulotki (6 tytułów) rozsyłając je pocztą i wrzucając do skrzynek pocztowych. W warunkach totalitarnego reżimu, przy szczupłości środków, niewielkim składzie osobowym i powszechnym donosicielstwie działanie „Róży” skazane było na szybką dekonspirację – tak się też stało.

Zadenuncjowani, schwytani niejako na „gorącym uczynku” stanęli przed „Trybunałem Ludowym - Volksgerichtshof” i skazani przez Rolanda Freislera, który słusznie otrzymał miano „krwawego sędziego”. Rozprawy prowadzone pod jego przewodnictwem (wśród składu sędziowskiego wyróżniał się czerwoną togą, co można zauważyć na kolorowych filmach z okresu): „[…] zwłaszcza gdy podsądnymi stali się uczestnicy spisku związanego z zamachem na Hitlera, charakteryzowały się grubiaństwem i brutalnością; wyzwiska i groźby pod adresem oskarżonych były w Trybunale Ludowym na porządku dziennym. Elementarne zasady sprawiedliwego procesu sądowego – takie jak domniemanie niewinności i prawo do obrony – były fikcją.[…]” kończyły się na ogół skazaniem na karę śmierci. W przypadku „Białej Róży” wyroki wykonano błyskawicznie, licząc na szybkie zakończenie i wyciszenia całej sprawy – co jednak się nie udało.

W pewnym związku z „Różą” pozostawały działania obu kościołów chrześcijańskich w Niemczech. Z jednej strony były one (bo nie było innej prawnej możliwości) częścią systemu, z drugiej pozostawały z tymże w stanie permanentnego konfliktu moralnego, który wynikał z konieczności przestrzegania Dekalogu i traktowania przez III Rzeszę duchownych katolickich (w tym szczególnie polskich księży): „[…] Jest się albo chrześcijaninem, albo Niemcem. Nie  można być jednym i drugim.[…]” mówił Hitler.

Postawa Kościoła Powszechnego wobec działań aparatu państwowego Niemiec zaznaczona została zresztą wcześniej (jeszcze przed 1939 rokiem) encykliką Piusa XI „Mit brennender Sorge – Z palącą troską”, „[…] adresowana do katolików Niemiec encyklika piętnuje nazizm, kwestionując jego konstytutywne cechy: jako bałwochwalstwo potępia >>wyniesienie ponad skalę wartości ludzkich - rasy, narodu, państwa i przedstawicieli władzy państwowej i "czynienie z nich najwyższej normy wszelkich wartości<<; domaga się poddania stanowionego prawa ludzkiego naturalnemu prawu Bożemu. Wzywa niemieckich katolików do oporu wobec hitlerowskiej ideologii […].”, której współautorami byli niemieccy duchowni kardynał Michael Faulhaber i biskup Muenster Klemens August von Galen („Lew z Muenster”), będący jednym z czołowych hierarchów Kościoła katolickiego w Niemczech walczących z systemem „państwa stanu wyjątkowego”.

Recepcja powyższego wśród niemieckich Katolików to oczywiście już zupełnie inna sprawa. Krytycznie trzeba odnieść się do postawy Kościoła Protestanckiego w Niemczech: „[…] inaczej było wśród protestanckiej elity, gdzie antynazistowski głos był prawie niesłyszalny. W dużej mierze dlatego, że wielu pastorów i teologów stanęło wyraźnie po stronie Hitlera. Wśród tych pierwszych warto wspomnieć choćby „hajlujących" biskupów Fredricha Cocha czy Ludwiga Mullera – członka NSDAP. Ten ostatni „po linii partyjnej" zdobył uznanie samego Führera […]. Wśród czołowych teologów protestantyzmu wymienić należy oddanych sprawie nazizmu w Niemczech: Gerharda Kittela, Paula Althausa czy Emanuela Hirscha. To z ich ust padały między innymi słowa, że „hitlerowskie państwo powinno być akceptowane i wspierane przez chrześcijan jako narzędzie łaski Bożej", czy to, że >>władza Hitlera to dar i cud Boży<<.[…] Niemiecki Kościół ewangelicki został opanowany przez zwolenników Hitlera.[…]”. Tylko niewielu Ewangelików odważyło się stanąć przeciwko reżimowi i „dyskutować z nim” – wspomnijmy więc o wrocławskim teologu Dietrichu Bonhoefferze, , który zapłacił za swoją odwagę późniejszym „pobytem” w Buchenwaldzie, czy księdzu Martinie Niemoellerze, współzałożycielu tzw. Kościoła Wyznającego.

Kończąc zwróćmy uwagę na to, że „wysyp realnych” antyhitlerowskich spisków przypada na okres po połowie 1943 roku od kiedy Niemcy zaczęły ponosić na wszystkich frontach kolejne klęski – wtedy rzeczywiście wewnętrzna opozycja zaczęła się multiplikować – do dziś jednak trudno precyzyjnie określić jej personalny i liczbowy zasięg. Zwróćmy też raz jeszcze uwagę na to, że (w zasadzie) tylko opozycja wychodząca z ruchów związanych z Chrześcijaństwem (niezależnie od jej kształtu i liczebności) miała moralne prawo do definiowania się jako rzeczywista choćby z tego powodu, że w jej działaniach nie chodziło o jakieś „zyski” czy ratowanie „resztówek” upadającego reżimu (czy też po prostu własnej skóry – co niewątpliwie było motywacja wielu z antyhitlerowskich opozycjonistów) ale o pryncypia moralne. Warto też mocno podkreślić, wspominaną wyżej, niewielką liczebność i ograniczony zasięg wpływów niemieckiej opozycji w latach 1933 – 1945, której faktyczne znaczenie jest dziś w Niemczech mocno eksponowane. Trudno zresztą się temu dziwić – życie z koszmarem hitleryzmu bez cienia światła i dobroci byłoby nie do zniesienia dla każdego narodu. Warto o tym wszystkim pamiętać rozpoczynając walkę o dobre imię Polski, szczególnie powinni mieć to „na uwadze” przedstawiciele Państwa Polskiego biorący udział w czczeniu niemieckiego „czynu antyhitlerowskiego”.

Piotr Łysakowski


 

POLECANE
Marco Rubio o Kanale Panamskim: USA podejmie działania Wiadomości
Marco Rubio o Kanale Panamskim: USA podejmie działania

Sekretarz stanu USA Marco Rubio przekazał w niedzielę prezydentowi Panamy Raulowi Mulino, że status quo w sprawie Kanału Panamskiego i wpływów Chin na tym obszarze jest nie do zaakceptowania. Mulino obiecał zakończenie udziału kraju w chińskim projekcie Pasa i Drogi, lecz wykluczył oddanie kontroli nad kanałem.

Doradca prezydenta Ukrainy skrytykował plan USA Wiadomości
Doradca prezydenta Ukrainy skrytykował plan USA

- Amerykańskie wezwanie do przeprowadzeniu wyborów w Ukrainie po uzgodnieniu zawieszenia broni w wojnie z Rosją wygląda na „nieudany plan”, jednak nie znamy jeszcze jego szczegółów – powiedział agencji Reutera, doradca prezydenta Ukrainy Wołodymyr Łytwyn.

Policja wszczęła śledztwo ws. żony premiera Izraela. Jest komunikat prokuratury Wiadomości
Policja wszczęła śledztwo ws. żony premiera Izraela. Jest komunikat prokuratury

- Policja wszczęła śledztwo kryminalne przeciwko żonie izraelskiego premiera Sarze Netanjahu - potwierdziła w niedzielę prokuratura. W grudniu 2024 r. media poinformowały, że zleciła ona kampanię zastraszającą jednego ze świadków w procesie korupcyjnym jej męża.

Donald Trump o cłach: Nie będziemy już dłużej głupim krajem Wiadomości
Donald Trump o cłach: Nie będziemy już dłużej głupim krajem

Prezydent USA Donald Trump w swoich wpisach na platformie Truth Social skomentował m.in. cła nałożone w sobotę na Kanadę, Meksyk i Chiny. Nowe stawki mają wejść w życie od 4 lutego.

Premier Francji chce zaryzykować. Chodzi o ustawę budżetową Wiadomości
Premier Francji chce zaryzykować. Chodzi o ustawę budżetową

Premier Francji Francois Bayrou zapowiedział w rozmowie z dziennikiem "La Tribune Dimanche", że wprowadzi w życie ustawę budżetową oraz ustawę dot. pomocy społecznej bez głosowania parlamentu. Na taki ruch zezwala konstytucja, ale grozi to upadkiem rządu.

Wizyta Trumpa w Polsce. Nowe informacje Wiadomości
Wizyta Trumpa w Polsce. Nowe informacje

Szef gabinetu prezydenta Marcin Mastalerek przekazał, że wizyty prezydenta USA Donalda Trumpa w Polsce należy spodziewać się w kwietniu.

Awantura na antenie TV Republika: Na jakiej podstawie nie uznajecie TK? gorące
Awantura na antenie TV Republika: "Na jakiej podstawie nie uznajecie TK?"

W programie TV Republika z udziałem europosła Patryka Jakiego i posła Michala Gramatyki odbyła się dyskusja na temat zatrzymania Zbigniewa Ziobro oraz wniosku "komisji ds. Pegasusa" ws. 30-dniowego aresztu dla byłego ministra sprawiedliwości. - Jaka jest konkretnie podstawa prawna, że nie uznajecie wyroków TK? - zapytał się europoseł Patryk Jaki.

Dramat na granicy, nie żyje żołnierz. Jest komunikat Wiadomości
Dramat na granicy, nie żyje żołnierz. Jest komunikat

Jak poinformowało w niedzielę Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, nie żyje żołnierz pełniący służbę przy granicy polsko-białoruskiej. Okoliczności śmierci pod nadzorem prokuratury zbada Żandarmeria Wojskowa.

Szef IBRiS do rządzących: To ostatni dzwonek. Jeśli nie, Polacy poszukają kogoś innego gorące
Szef IBRiS do rządzących: "To ostatni dzwonek. Jeśli nie, Polacy poszukają kogoś innego"

Szef IBRiS Marcin Duma w swoim przesłaniu do rządzących ostrzegł ich przed brakiem realizacji obietnic wyborczych. Wskazał, że Polacy przy okazji następnych wyborów mogą udzielić poparcia innym ugrupowaniom.

Burza w Bundestagu. Niemieccy politycy pokłócili się o imigrantów tylko u nas
Burza w Bundestagu. Niemieccy politycy pokłócili się o imigrantów

Na trzy tygodnie przed wyborami do Bundestagu Niemcy utknęły w sporze o politykę migracyjną. W piątek, podczas debaty nad projektem ustawy CDU/CSU, Friedrich Merz wytoczył ciężkie działa przeciwko SPD i Zielonym mówiąc o m.in. „zbiorowych gwałtach i przestępstwach” popełnianych przez ludzi, którzy na dobrą sprawę już dawno nie powinni być w kraju.

REKLAMA

Dr. Piotr Łysakowski: Opozycja w Niemczech hilterowskich - szkic

Ruchy opozycyjne w III Rzeszy przybrały na sile po pierwszych klęskach 1943 roku
 Dr. Piotr Łysakowski: Opozycja w Niemczech hilterowskich - szkic
/ domena publiczna

Opozycja w Niemczech hitlerowskich

Temat opozycji w III Rzeszy jest szalenie trudny do pełnego opisania w krótkiej zwięzłej formie. Przyczyn po temu jest kilka pierwszą i zasadniczą jest to, że wspomniana działalność nie miała szerokiego zasięgu – to z kolei wynikało (i początkowo i w trakcie trwania państwa , które miało funkcjonować 1000 lat) z oszołomienia wewnętrzną propagandą, rzeczywistymi sukcesami politycznymi, ekonomicznymi i militarnymi, a także potężnej dawki terroru serwowanego Niemcom. Ci poddali się powyższym elementom w większości absolutnie bezrefleksyjnie jeśli chodzi o możliwe skutki jak i z ogromną satysfakcją z „odzyskanej” pozycji jaka im się w ich mniemaniu należała za to, że byli Niemcami. Refleksja i próba przeciwstawienia się przyszła (wbrew twierdzeniom niektórych historyków – z mojego punktu widzenia trudno określić mianem opozycji i antyhitlerowskiej frondy oburzonych odsunięciem od wpływu na armię generałów – Blomberg, von Fritz ) nie od razu lecz po pewnym czasie. Tego, że przeciwnikiem systemu był Admirał Canaris (szef Abwehry – P.Ł.) nie sposób kwestionować, cóż z tego jednak skoro faktycznie pracował na jego rzecz snując, przy okazji, nierealne pomysły restauracji monarchii i Niemiec w granicach z 1914 roku (lub do nich zbliżonych).

Podobnie było zresztą z ludźmi do niego zbliżonymi określanymi często mianem ,, Czarnej Orkiestry” (Hans Osteer zastępca Canarisa , Karl Friedrich Goerdeler były burmistrz a następnie nadburmistrz Lipska , Hans Loudming - szef Abwehry w Danii). To, że szef wojskowego wywiadu utrzymywał różnymi kanałami kontakty ze światem zewnętrznym jeszcze o niczym nie świadczyło, a już najmniej o jego antyhitlerowskim nastawieniu – ostatecznie do tego i temu podobnych działań tworzy się i utrzymuje to co dziś eufemistycznie nazywamy „służbami tajnymi”. Nie ma więc dziwnego w tym, że wraz ze zbliżaniem się końca wojny ergo końca III Rzeszy wśród nazwisk „opozycjonistów” pojawiły się i nazwiska oficerów „innych” niemieckich służb - nie świadczyło to jednak o opozycyjności tych struktur a o posuniętym do granic „bólu” pragmatyzmie i usiłowaniu ratowania „czego się da” z masy „upadłościowej” władztwa Hitlera. Wśród tych nazwisk można wymienić Carla Wolfa - dowódcę SS i policji we Włoszech, Josepha ,,Seppa” Dietricha - z Waffen SS, Waltera Schellenberga – praktycznego szefa wywiadu SD uważającego słusznie (z niemieckiego punktu widzenia), że należy wydać „wodza” zachodnim aliantom i zakończyć wojnę jak z nimi jak najszybciej, między innymi po to, by móc efektywnie i szybko przeciwstawić się ZSSR.

Do tej grupy dołączyli także i wojskowi. Feldmarszałek Erwin Rommel „lis pustyni” bohater walk w Afryce dowódca Afrika Korps , Carl Heinrich von Stuelpnagel- wojskowy gubernator okupowanej części Francji, pułkownik Claus Schenk hrabia von Stauffenberg (ten, który był wykonawcą zamachu na Hitlera – „Operacja Walkiria” - w lipcu 1944, a o Polakach i Polsce mówił co następuje: „[…] Ludność to niesłychany motłoch, tak wielu Żydów i mieszańców. To lud, który czuje się dobrze tylko pod batem. Tysiące jeńców wojennych posłuży nam dobrze w pracach rolniczych.[…]”) i inni. Koniec większości z nich był okrutny – można powiedzieć jednak, że sami (pośrednio) przygotowali sobie „ten” los akceptując reżim i współdziałając z nim do momentu gdy zaczął się chwiać. Inny, od wyżej opisanej, wymiar i znaczenie (z perspektywy czasu) miała opozycja, która rozwinęła się w środowiskach uniwersyteckich. Pozbawiona była rysu wyrachowania politycznego widocznego wśród opisanych wyżej przypadków i opierała się na głęboko rozumianej moralności chrześcijańskiej. „Biała Róża” bo o tym środowisku (działało ono od czerwca 1942 do lutego 1943) piszemy teraz apelowała do sumień Niemców wzywając do stawiania biernego oporu reżimowi i protestując przeciwko niemieckiemu ludobójstwu na wschodzie – członkowie tej grupy (rodzeństwo Sophie i Hans Scholl, Christoph Probst, Alexander Schmorell i filozof i teolog Kurt Huber i inni) rozpowszechniali swoje idee drukując ulotki (6 tytułów) rozsyłając je pocztą i wrzucając do skrzynek pocztowych. W warunkach totalitarnego reżimu, przy szczupłości środków, niewielkim składzie osobowym i powszechnym donosicielstwie działanie „Róży” skazane było na szybką dekonspirację – tak się też stało.

Zadenuncjowani, schwytani niejako na „gorącym uczynku” stanęli przed „Trybunałem Ludowym - Volksgerichtshof” i skazani przez Rolanda Freislera, który słusznie otrzymał miano „krwawego sędziego”. Rozprawy prowadzone pod jego przewodnictwem (wśród składu sędziowskiego wyróżniał się czerwoną togą, co można zauważyć na kolorowych filmach z okresu): „[…] zwłaszcza gdy podsądnymi stali się uczestnicy spisku związanego z zamachem na Hitlera, charakteryzowały się grubiaństwem i brutalnością; wyzwiska i groźby pod adresem oskarżonych były w Trybunale Ludowym na porządku dziennym. Elementarne zasady sprawiedliwego procesu sądowego – takie jak domniemanie niewinności i prawo do obrony – były fikcją.[…]” kończyły się na ogół skazaniem na karę śmierci. W przypadku „Białej Róży” wyroki wykonano błyskawicznie, licząc na szybkie zakończenie i wyciszenia całej sprawy – co jednak się nie udało.

W pewnym związku z „Różą” pozostawały działania obu kościołów chrześcijańskich w Niemczech. Z jednej strony były one (bo nie było innej prawnej możliwości) częścią systemu, z drugiej pozostawały z tymże w stanie permanentnego konfliktu moralnego, który wynikał z konieczności przestrzegania Dekalogu i traktowania przez III Rzeszę duchownych katolickich (w tym szczególnie polskich księży): „[…] Jest się albo chrześcijaninem, albo Niemcem. Nie  można być jednym i drugim.[…]” mówił Hitler.

Postawa Kościoła Powszechnego wobec działań aparatu państwowego Niemiec zaznaczona została zresztą wcześniej (jeszcze przed 1939 rokiem) encykliką Piusa XI „Mit brennender Sorge – Z palącą troską”, „[…] adresowana do katolików Niemiec encyklika piętnuje nazizm, kwestionując jego konstytutywne cechy: jako bałwochwalstwo potępia >>wyniesienie ponad skalę wartości ludzkich - rasy, narodu, państwa i przedstawicieli władzy państwowej i "czynienie z nich najwyższej normy wszelkich wartości<<; domaga się poddania stanowionego prawa ludzkiego naturalnemu prawu Bożemu. Wzywa niemieckich katolików do oporu wobec hitlerowskiej ideologii […].”, której współautorami byli niemieccy duchowni kardynał Michael Faulhaber i biskup Muenster Klemens August von Galen („Lew z Muenster”), będący jednym z czołowych hierarchów Kościoła katolickiego w Niemczech walczących z systemem „państwa stanu wyjątkowego”.

Recepcja powyższego wśród niemieckich Katolików to oczywiście już zupełnie inna sprawa. Krytycznie trzeba odnieść się do postawy Kościoła Protestanckiego w Niemczech: „[…] inaczej było wśród protestanckiej elity, gdzie antynazistowski głos był prawie niesłyszalny. W dużej mierze dlatego, że wielu pastorów i teologów stanęło wyraźnie po stronie Hitlera. Wśród tych pierwszych warto wspomnieć choćby „hajlujących" biskupów Fredricha Cocha czy Ludwiga Mullera – członka NSDAP. Ten ostatni „po linii partyjnej" zdobył uznanie samego Führera […]. Wśród czołowych teologów protestantyzmu wymienić należy oddanych sprawie nazizmu w Niemczech: Gerharda Kittela, Paula Althausa czy Emanuela Hirscha. To z ich ust padały między innymi słowa, że „hitlerowskie państwo powinno być akceptowane i wspierane przez chrześcijan jako narzędzie łaski Bożej", czy to, że >>władza Hitlera to dar i cud Boży<<.[…] Niemiecki Kościół ewangelicki został opanowany przez zwolenników Hitlera.[…]”. Tylko niewielu Ewangelików odważyło się stanąć przeciwko reżimowi i „dyskutować z nim” – wspomnijmy więc o wrocławskim teologu Dietrichu Bonhoefferze, , który zapłacił za swoją odwagę późniejszym „pobytem” w Buchenwaldzie, czy księdzu Martinie Niemoellerze, współzałożycielu tzw. Kościoła Wyznającego.

Kończąc zwróćmy uwagę na to, że „wysyp realnych” antyhitlerowskich spisków przypada na okres po połowie 1943 roku od kiedy Niemcy zaczęły ponosić na wszystkich frontach kolejne klęski – wtedy rzeczywiście wewnętrzna opozycja zaczęła się multiplikować – do dziś jednak trudno precyzyjnie określić jej personalny i liczbowy zasięg. Zwróćmy też raz jeszcze uwagę na to, że (w zasadzie) tylko opozycja wychodząca z ruchów związanych z Chrześcijaństwem (niezależnie od jej kształtu i liczebności) miała moralne prawo do definiowania się jako rzeczywista choćby z tego powodu, że w jej działaniach nie chodziło o jakieś „zyski” czy ratowanie „resztówek” upadającego reżimu (czy też po prostu własnej skóry – co niewątpliwie było motywacja wielu z antyhitlerowskich opozycjonistów) ale o pryncypia moralne. Warto też mocno podkreślić, wspominaną wyżej, niewielką liczebność i ograniczony zasięg wpływów niemieckiej opozycji w latach 1933 – 1945, której faktyczne znaczenie jest dziś w Niemczech mocno eksponowane. Trudno zresztą się temu dziwić – życie z koszmarem hitleryzmu bez cienia światła i dobroci byłoby nie do zniesienia dla każdego narodu. Warto o tym wszystkim pamiętać rozpoczynając walkę o dobre imię Polski, szczególnie powinni mieć to „na uwadze” przedstawiciele Państwa Polskiego biorący udział w czczeniu niemieckiego „czynu antyhitlerowskiego”.

Piotr Łysakowski



 

Polecane
Emerytury
Stażowe