Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej

31 maja 2017 r. Komisja Europejska wydała Pakiet Mobilności zawierający szerokie propozycje zmian w obszarze transportu drogowego.
 Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej
/ fot.W.Obremski
Pisaliśmy o tym TUTAJ. W ramach inicjatywy Komisja Europejska przedstawiła między innymi wniosek o dokonanie zmian w dwóch rozporządzeniach: regulującym czas pracy kierowców (Rozporządzenie 561/ 2006) oraz dotyczącym określenia położenia za pomocą tachografów (Rozporządzenie 165/2014). Z projektem można się zapoznać TUTAJ.
 
W obecnie obowiązującym stanie prawnym (art. 8 ust. 6 Rozporządzenia 561/2006) wskazuje się, że w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. 
 
Komisja Europejska proponuje, aby ust. 6 art. 8 brzmiał, iż w ciągu czterech kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: cztery regularne tygodniowe okresy wypoczynku lub dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku trwające co najmniej 45 godzin i dwa skrócone tygodniowe okresy wypoczynku trwające co najmniej 24 godziny. W tej sytuacji skrócone tygodniowe okresy odpoczynków należy zrekompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo pod koniec trzeciego tygodnia  następującego po danym tygodniu. 
 
- Naszym zdaniem to rozwiązanie spowoduje pogorszenie warunków pracy, zbyt dużą koncentrację pracy w ciągu pierwszych dwóch tygodni. Taki stan rzeczy będzie miał negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Unijne regulacje dotyczące czasu pracy kierowców nie powinny być w chwili obecnej zmieniane – komentuje Tadeusz Kucharski przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność.  

 - Byłaby to zmiana niekorzystna dla kierowców - dodaje dr Magdalena Rycak z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność - Pracodawcy będą mogli planować pracę kierowców w taki sposób, że w ciągu aż dwóch kolejnych tygodni mogą oni zostać pozbawieni regularnego odpoczynku tygodniowego na rzecz odpoczynku skróconego nawet do 24 godzin –wyjaśnia ekspertka. 
 
Projekt zmian w Rozporządzeniu przewiduje także wprowadzenie art. 8a wskazującego, że regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz odpoczynek tygodniowy trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejszy skrócony tygodniowy okres odpoczynku nie może odbywać się w pojeździe.  Odbywają się one w odpowiednim miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednie miejsce do spania i pomieszczenia sanitarne.
 
 - Uważamy, że należy doprecyzować, iż nocleg odbywa się w domu lub w miejscu odpowiadającym standardom usług hotelarskich na poziomie co najmniej dwóch gwiazdek oraz posiadającym -co jest bardzo istotne, strzeżone zaplecze parkingowe dla pojazdów ciężarowych – wskazuje Tadeusz Kucharski.
 
Dr Magdalena Rycak podkreśla, że proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie, ponieważ przepisy aktualnie obowiązujące nie przewidują podobnego obowiązku - poza obowiązkiem wykorzystania regularnego odpoczynku tygodniowego poza pojazdem. Na aprobatę zasługuje także wprowadzenie obowiązku łączenia rekompensaty za skrócony tygodniowy okres odpoczynku z regularnym tygodniowym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 45 godzin (a nie jak dotychczas z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 9 godzin). 
 
bs
 

 

POLECANE
Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska

Mieszkańcy Gdańska muszą przygotować się na spore utrudnienia drogowe. Już od poniedziałku, 14 lipca, rozpocznie się kolejny etap przebudowy dróg w rejonie ulic Kartuskiej i Goszczyńskiego. W związku z tym wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu.

Alarmujący komunikat IMGW. Oto co nas czeka pilne
Alarmujący komunikat IMGW. Oto co nas czeka

Ze względu na prognozowane opady deszczu i burze osoby przebywające we wschodniej połowie kraju aktywność na zewnątrz powinny zaplanować na pierwszą połowę dnia. Niżowa pogoda z ograniczonym dopływem bezpośredniego promieniowania słonecznego będzie sprzyjała pobytowi w domu. W 13 województwach obowiązują alerty, nawet III stopnia. Sprawdź, jak jest w Twoim regionie.

Potężne nawałnice nad Polską. Strażacy interweniowali tysiące razy z ostatniej chwili
Potężne nawałnice nad Polską. Strażacy interweniowali tysiące razy

W związku z przechodzącym przez Polskę frontem atmosferycznym PSP odnotowała 2200 interwencji związanych głównie z usuwaniem skutków intensywnych opadów, lokalnych podtopień i silnego wiatru - poinformował rzecznik prasowy komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej st. bryg. Karol Kierzkowski.

Prezes PGW Wody Polskie odwołana. Jest komunikat z ostatniej chwili
Prezes PGW Wody Polskie odwołana. Jest komunikat

W poniedziałek 7 lipca 2025 r. minister Infrastruktury Dariusz Klimczak odwołał Joannę Kopczyńską ze stanowiska Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Giertych powinien być politycznie skończony tylko u nas
Giertych powinien być politycznie skończony

Na pytanie "Jak oceniasz działania Romana Giertycha w sprawie protestów wyborczych i wyjaśnienia nieprawidłowości w wyborach?" aż o 14.9% więcej ankietowanych odpowiedziało, że "negatywnie" niż że "pozytywnie". Oznacza to, że Roman Giertych nie przekonał do swojego pomysłu i akcji ani Donalda Tuska, ani koalicjantów KO, ani - co najważniejsze - zdecydowanej większości wyborców.

Powstańcy Warszawscy apelują do TVP, aby koncert (Nie)zakazane piosenki poprowadził Tomasz Wolny z ostatniej chwili
Powstańcy Warszawscy apelują do TVP, aby koncert "(Nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny

Powstańcy Warszawscy apelują do władz Telewizji Polskiej w likwidacji, aby tegoroczny koncert "Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny. Napisali w tej sprawie pismo i mają nadzieję, że ich głos nie zostanie pominięty.

Burze uderzyły w Podkarpacie. Strażacy mają ręce pełne roboty z ostatniej chwili
Burze uderzyły w Podkarpacie. Strażacy mają ręce pełne roboty

Sześćset interwencji odnotowali do tej pory podkarpaccy strażacy po przejściu frontu burzowego – poinformował w poniedziałek wieczorem dyżurny Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Rzeszowie Wojciech Czanerle. 26 tys. gospodarstw nie ma prądu.

Fala hejtu wobec córki Karola Nawrockiego. Jest reakcja prokuratury z ostatniej chwili
Fala hejtu wobec córki Karola Nawrockiego. Jest reakcja prokuratury

Mokotowska prokuratura wszczęła sześć postępowań w sprawie znieważania córki prezydenta elekta – poinformował w poniedziałek rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie prok. Piotr Antoni Skiba.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

Od 7 lipca 2025 r. zostały czasowo przywrócone kontrole graniczne na granicach Polski z Niemcami i Litwą. PKP Intercity wydał komunikat w tej sprawie.

Śmiertelne ugodzenie nożem w Nowem. 29-letni Kolumbijczyk usłyszał zarzuty z ostatniej chwili
Śmiertelne ugodzenie nożem w Nowem. 29-letni Kolumbijczyk usłyszał zarzuty

29-letni Kolumbijczyk usłyszał zarzut zabójstwa 41-latka w Nowem w woj. kujawsko-pomorskim. Grozi mu dożywotnie więzienie.

REKLAMA

Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej

31 maja 2017 r. Komisja Europejska wydała Pakiet Mobilności zawierający szerokie propozycje zmian w obszarze transportu drogowego.
 Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej
/ fot.W.Obremski
Pisaliśmy o tym TUTAJ. W ramach inicjatywy Komisja Europejska przedstawiła między innymi wniosek o dokonanie zmian w dwóch rozporządzeniach: regulującym czas pracy kierowców (Rozporządzenie 561/ 2006) oraz dotyczącym określenia położenia za pomocą tachografów (Rozporządzenie 165/2014). Z projektem można się zapoznać TUTAJ.
 
W obecnie obowiązującym stanie prawnym (art. 8 ust. 6 Rozporządzenia 561/2006) wskazuje się, że w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. 
 
Komisja Europejska proponuje, aby ust. 6 art. 8 brzmiał, iż w ciągu czterech kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: cztery regularne tygodniowe okresy wypoczynku lub dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku trwające co najmniej 45 godzin i dwa skrócone tygodniowe okresy wypoczynku trwające co najmniej 24 godziny. W tej sytuacji skrócone tygodniowe okresy odpoczynków należy zrekompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo pod koniec trzeciego tygodnia  następującego po danym tygodniu. 
 
- Naszym zdaniem to rozwiązanie spowoduje pogorszenie warunków pracy, zbyt dużą koncentrację pracy w ciągu pierwszych dwóch tygodni. Taki stan rzeczy będzie miał negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Unijne regulacje dotyczące czasu pracy kierowców nie powinny być w chwili obecnej zmieniane – komentuje Tadeusz Kucharski przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność.  

 - Byłaby to zmiana niekorzystna dla kierowców - dodaje dr Magdalena Rycak z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność - Pracodawcy będą mogli planować pracę kierowców w taki sposób, że w ciągu aż dwóch kolejnych tygodni mogą oni zostać pozbawieni regularnego odpoczynku tygodniowego na rzecz odpoczynku skróconego nawet do 24 godzin –wyjaśnia ekspertka. 
 
Projekt zmian w Rozporządzeniu przewiduje także wprowadzenie art. 8a wskazującego, że regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz odpoczynek tygodniowy trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejszy skrócony tygodniowy okres odpoczynku nie może odbywać się w pojeździe.  Odbywają się one w odpowiednim miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednie miejsce do spania i pomieszczenia sanitarne.
 
 - Uważamy, że należy doprecyzować, iż nocleg odbywa się w domu lub w miejscu odpowiadającym standardom usług hotelarskich na poziomie co najmniej dwóch gwiazdek oraz posiadającym -co jest bardzo istotne, strzeżone zaplecze parkingowe dla pojazdów ciężarowych – wskazuje Tadeusz Kucharski.
 
Dr Magdalena Rycak podkreśla, że proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie, ponieważ przepisy aktualnie obowiązujące nie przewidują podobnego obowiązku - poza obowiązkiem wykorzystania regularnego odpoczynku tygodniowego poza pojazdem. Na aprobatę zasługuje także wprowadzenie obowiązku łączenia rekompensaty za skrócony tygodniowy okres odpoczynku z regularnym tygodniowym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 45 godzin (a nie jak dotychczas z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 9 godzin). 
 
bs
 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe