Burger King przeprasza za obrazoburczą akcję w Wielkim Tygodniu
Hiszpańska filia Burger Kinga rozlepiła w Wielkim Tygodniu reklamy wegetariańskich burgerów z cytatami z ustanowienia Eucharystii na Ostatniej Wieczerzy. Plakaty ze słowami Jezusa zawisły w całej Hiszpanii.
„Bierzcie i jedzcie z tego wszyscy. Który nie ma mięsa. 100% wegetariański. 100% smaku. Big King Warzywny [Wielki Król Warzywny – tłum.]” – głosił podpis na pierwszym z banerów.
„To jest ciało moje” – brzmiał drugi z napisów, przy czym po hiszpańsku cytat ten brzmi „Carne de mi carne”, czyli „ciało z mojego ciała”. W języku hiszpańskim użyte w tym kontekście słowo „ciało” brzmi tak samo jak „mięso”. Na plakacie słowo „carne”, tu mające znaczyć „mięso”, było przekreślone i zastąpione słowem „vegetal”, czyli „roślinny, warzywny”.
Kampania wywołała ogromne wzburzenie katolików, wypowiadał się w tej sprawie nawet jeden z biskupów. Internetowa petycja w krótkim czasie zebrała tysiące podpisów.
W Wielkanoc Burger King opublikował przeprosiny i poinformował o usunięciu reklam.
„Przepraszamy wszystkich, których obraziła nasza kampania promująca nasze warzywne produkty na Wielkanoc. Naszym zamiarem nigdy nie było nikogo urazić, zażądano już natychmiastowego wycofania kampanii” – czytamy w internetowym wpisie Burger Kinga.
¿Qué pasaría si atentara @burgerking_es contra el sentimiento religioso de otra confesión?
— Rosana Ribera de Gracia (@RosanaRibera) April 15, 2022
Se admiten sugerencias de respuesta.
Esta foto es de ayer Jueves Santo, en Sevilla. Calle San Pablo. pic.twitter.com/X1L9mos69G
Pedimos disculpas a todos aquellos que se hayan sentido ofendidos por nuestra campaña dirigida a promocionar nuestros productos vegetales en Semana Santa. Nuestra intención nunca ha sido ofender a nadie y ya ha sido solicitada la retirada inmediata de la campaña.
— Burger King (@burgerking_es) April 17, 2022
Si esta ha sido la publicidad, las disculpas están bien. No hay motivo por el cual tomar a un texto, sagrado para muchos, y utilizarlo para vender productos. Se llama sentido común y al parecer su agencia de marketing no lo tiene. Se respeta. pic.twitter.com/Qb1NU43rvH
— La Milanesa (@MiMilanesa321) April 17, 2022