Lotnisko. Kolej. Drogi. Realizacja CPK pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę
W pierwszej części raportu analitycy skoncentrowali się na okresie budowy CPK. Druga część tego sprawozdania dotyczy okresu operacyjnego, czyli oddziaływania na gospodarkę funkcjonującej infrastruktury CPK. Analizy objęły lata 2028–2040, czyli 13 lat po zakładanym uruchomieniu lotniska wraz z węzłem kolejowo-drogowym i części nowych linii dużych prędkości.
– Ten raport pokazuje, że CPK opłaci się Polsce, Polakom i gospodarce. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że finansowanie budowy portu lotniczego ma się odbywać w znacznej części na zasadach komercyjnych, a inwestycje kolejowe będą współfinansowane z funduszy unijnych, widać czarno na białym, że przygotowania do tej inwestycji powinny być kontynuowane – mówił po publikacji raportu Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
– CPK to ułatwienie transportowe, nowe miejsca pracy i wpływy podatkowe. Nasza inwestycja przeobrazi całe sektory gospodarki. CPK nie tylko zmieni sposób, w jaki podróżujemy, w jaki prowadzimy inwestycje publiczne, w jaki rozwijamy miasta i w jaki współpracujemy z innymi gospodarkami. Będzie jednocześnie znaczącym bodźcem do działania dla Polski i dla regionu – dodaje Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Jak wyliczają twórcy raportu Kearney, już po uruchomieniu port lotniczy CPK zapewni gospodarce 238 tys. nowych miejsc pracy. W 2040 r. zatrudnienie związane z lotnictwem wzrośnie do 217 tys., podczas gdy segment powiązany z koleją osiągnie pułap 73 tys. nowych etatów. Łącznie daje to w 2040 r. 290 tys. miejsc pracy związanych z CPK.
W odróżnieniu od etapu budowy CPK, podczas którego poziom oddziaływania na gospodarkę kalkulowano na podstawie nakładów inwestycyjnych, po planowanym otwarciu portu lotniczego korzyści ekonomiczne będą uzależnione w dużej mierze od obsługiwanej liczby pasażerów i ilości towarów. Na to będą się składać zarówno ukończone, jak i też trwające inwestycje kolejowe oraz infrastruktura drogowa i otoczenie portu.
Według wyliczeń firmy Kearney już w pierwszym roku funkcjonowania nowego lotniska i pierwszego etapu części inwestycji kolejowych CPK wygeneruje wzrost całkowitej produkcji w Polsce o 71 mld zł. Z kolei wartość dodana brutto, czyli suma dodatkowych zysków przedsiębiorstw, wynagrodzeń pracowników i amortyzacji środków trwałych za sprawą CPK zwiększy się o ponad 50 mld zł.
Podobnie jak w przypadku innych hubów na świecie od momentu otwarcia większość spośród spodziewanych korzyści CPK będzie stanowił tzw. wpływ katalityczny. Składają się na niego zyski dla gospodarki wynikające m.in. z poprawy dostępności komunikacyjnej kraju i regionu, rozwoju turystyki, wzrostu mobilności mieszkańców, pobudzania innowacji i nowych technologii oraz rozwoju segmentu cargo, przemysłu, biznesu itd.
Jak wynika z prognoz, od 2028 do 2040 r. wzrost łącznej produkcji z tytułu działalności CPK i infrastruktury z nią powiązanej wyniesie łącznie 986 mld zł. Wartość dodana brutto zwiększy się zaś łącznie w okresie prognozy o 780 mld zł.
Według ekspertów Kearney inwestycje zrealizowane w ramach programu CPK pozwolą na wygenerowanie korzyści istotnie przewyższających maksymalny potencjał obecnego Lotniska im. F. Chopina w Warszawie, którego główne ograniczenie stanowi przepustowość infrastruktury. W porównaniu z lotniskiem w Warszawie dodatkowy zysk z tytułu istnienia CPK w okresie prognozy wyniesie od 26 do 48 mld zł wartości dodanej brutto rocznie oraz 120–173 tys. dodatkowych miejsc pracy.
Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.