Perspektywy gazu w polskiej gospodarce

Wojna na Ukrainie i konflikt na Bliskim Wschodzie zwiększają niestabilność w sektorze energetycznym w skali globalnej, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa dostaw surowców. ORLEN, biorąc pod uwagę te zagrożenia, realizował w ubiegłym roku ambitny program rozwoju w zakresie poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego, a także magazynowania oraz importu błękitnego paliwa.
Terminal LNG w Świnoujściu Perspektywy gazu w polskiej gospodarce
Terminal LNG w Świnoujściu / fot. Adobe Stock

Strategia 2030 Grupy ORLEN zakłada oprócz energetyki odnawialnej rozwój energetyki gazowej, w tym zwiększanie własnego wydobycia węglowodorów oraz potencjału magazynowego.

Jest to kontynuacja dotychczasowego programu Grupy ORLEN. W segmencie poszukiwania, eksploatacji i dystrybucji gazu ziemnego rok 2022 był rekordowy. Jeśli chodzi o wydobycie surowca, podwojone zostały rezultaty spółki z 2021 roku. Ostatnie miesiące przyniosły ambitne projekty wzmacniające pozycję Grupy na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Kontrakty transatlantyckie

W styczniu mijającego roku ORLEN podpisał z amerykańską firmą Sempra Infrastructure długoterminowy kontrakt na dostawy skroplonego gazu ziemnego. Kontrakt zakłada odbiór 1 mln ton LNG rocznie z terminala skraplającego Port Arthur w Teksasie. Wolumen tych dostaw pokrywa prawie 10 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania krajowych odbiorców na gaz. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne Polski. Od dostawców ze Stanów Zjednoczonych do Polski trafiać będzie rocznie aż 8 mln ton LNG. Zdecydowana większość tego surowca – 6,5 mln ton – będzie nabywana w formule FOB (free-on-board), pozwalającej importerowi decydować o porcie przeznaczenia ładunku.

Obecnie Grupa ORLEN odbiera dostawy LNG w dwóch terminalach: im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz w litewskim porcie w Kłajpedzie. W planach jest uruchomienie kolejnego polskiego terminalu pływającego w Zatoce Gdańskiej. Jednocześnie na zamówienie Grupy budowana jest flota gazowców do przewozu LNG. To pozwoli na usprawnienie transportu surowca do odbiorców oraz umocni pozycję ORLENU na globalnym rynku skroplonego gazu.

Rozbudowa floty gazowców

W październiku nadano imiona kolejnym dwóm jednostkom do przewozu LNG z floty ORLEN. Ochrzczone kilka tygodni temu – „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz” – dołączyły do gazowców: „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”, które z pierwszymi ładunkami przypłynęły do Polski odpowiednio w marcu i czerwcu br.

W silnikach tych statków, jako jednych z pierwszych na świecie, zastosowano innowacyjne technologie zasilania ograniczające emisyjność oraz zużycie paliwa o około 5 proc. w stosunku do budowanych dotychczas. Każdy z tych nowych gazowców może transportować około 70 tys. ton LNG, co odpowiada blisko 100 mln m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji.

Kolejny bardzo ważny projekt umożliwiający wzrost importu gazu drogą morską to budowa pływającego terminala (FSRU) w Zatoce Gdańskiej. Dzięki tej instalacji ORLEN będzie mógł odebrać 58 dostaw rocznie transportem morskim. Umowa zawarta z GAZ-SYSTEMEM zapewnia rezerwację regazyfikacji w przyszłym gdańskim terminalu na poziomie 6,1 mld m sześc. rocznie. Uruchomienie terminala w Zatoce Gdańskiej GAZ-SYSTEM zapowiada na 1 stycznia 2028 roku.

Wysoki poziom wydobycia gazu

ORLEN prowadzi intensywne prace poszukiwawcze nowych krajowych złóż gazu ziemnego. W mijającym roku potwierdzono między innymi odkrycie 500 mln m sześc. gazu ziemnego w złożu Jastrzębiec w okolicach Biłgoraja. Pomyślna weryfikacja kolejnych krajowych źródeł surowca pozwoli Grupie ORLEN utrzymać w najbliższych latach własne wydobycie gazu ziemnego na poziomie zbliżonym do 20 proc. rocznego zapotrzebowania na błękitne paliwo w kraju.

Konsolidacja aktywów na Norweskim Szelfie Kontynentalnym

Ważnym krokiem dla rozwoju poszukiwania i eksploatacji złóż gazu ziemnego było przejęcie przez spółkę PGNiG Upstream Norway aktywów wydobywczych LOTOS Exploration and Production Norge, drugiej norweskiej spółki Grupy ORLEN. To ważny podmiot, który pod względem zasobów i wydobycia węglowodorów zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce firm działających na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Odpowiada za połowę wydobycia polskiego koncernu na tym obszarze.

Ta konsolidacja działalności poszukiwawczo-wydobywczej ułatwiła inwestycje i zapewniła wzrost wydobycia węglowodorów. A dzięki temu dalsze wzmocnienie pozycji Grupy ORLEN na norweskim rynku. Kontynuacją konsolidacji aktywów było przejęcie przez PGNiG Upstream Norway (PUN) kontroli nad działalnością spółki wydobywczej KUFPEC Norway. Dzięki tej transakcji wydobycie gazu ziemnego przez Grupę ORLEN w Norwegii wzrośnie o jedną trzecią i przekroczy 4 mld m sześc. rocznie.

W niedługiej perspektywie Grupa ORLEN będzie posiadać 94 koncesje na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, co daje 5. miejsce wśród firm działających w tym segmencie Morza Północnego. Przy wydobyciu gazu szacowanym na ponad 4 mld m sześc. rocznie, spółka znajdzie się na 7. pozycji wśród operujących na szelfie.

Gaz wydobywany przez spółkę należącą do Grupy ORLEN przez Baltic Pipe dostarczany jest do Polski od roku. Wobec kryzysu energetycznego wywołanego agresją Federacji Rosyjskiej ma szczególne znaczenie dla krajowego bezpieczeństwa energetycznego.

Wsparcie transformacji energetycznej

Zapewnienie dostaw gazu do Polski ma nie tylko znaczenie dla gospodarstw domowych, ale też dla przemysłu. Grupa ORLEN podjęła projekt rozbudowy Podziemnego Magazynu Gazu w Wierzchowicach. To największy w Polsce obiekt tego typu, zlokalizowany w województwie dolnośląskim. Pojemność magazynu wzrośnie o 60 proc., do 2,1 mld m sześc., będzie to około połowa krajowych zdolności magazynowych, która ma wynosić ponad 4 mld m sześc., czyli tyle, ile zużywają wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce przez około 10 miesięcy. Jednocześnie ORLEN realizuje projekty wykorzystania potencjału magazynowania zielonej energii w kawernach solnych. Ma to stabilizować dostawy wodoru m.in. dla przemysłu.

Grupa ORLEN rozszerza ofertę zakładającą odbiór i zarządzanie przemysłowymi emisjami dwutlenku węgla. W najbliższej przyszłości będzie to magazynowanie CO2 m.in. pod dnem morza. Jednym z ważnych przyszłościowych kierunków Grupy ORLEN jest dalsze rozwijanie innowacyjnego programu wodorowego.

Artykuł powstał we współpracy z ORLEN S.A.


 

POLECANE
Nowy przywilej władzy. Ministrowie nie poniosą konsekwencji z ostatniej chwili
Nowy przywilej władzy. Ministrowie nie poniosą konsekwencji

Rząd Donalda Tuska zamierza złożyć kontrowersyjny projekt ustawy. Wysocy rangą urzędnicy nie będą musieli zgłaszać darowizny, jeśli ta nie przekroczy 1075 zł.

Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat pilne
Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Będzie naprawdę niebezpiecznie. IMGW wydał ostrzeżenia z ostatniej chwili
Będzie naprawdę niebezpiecznie. IMGW wydał ostrzeżenia

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w środę wieczorem wydał ostrzeżenia I i II stopnia przed silnym wiatrem dla północnych części woj. zachodniopomorskiego i pomorskiego. Prognozowany jest wiatr osiągający w porywach do 100 km/h. Ostrzeżenia będą obowiązywać od czwartku do soboty.

Wybory prezydenckie w USA. Trump przybył na wiec śmieciarką z ostatniej chwili
Wybory prezydenckie w USA. Trump przybył na wiec śmieciarką

Donald Trump w trakcie swojej kampanii wyborczej wpadał na wiele intrygujących pomysłów. Jednym nich było "sprzedawanie" frytek w sieci McDonald's. Teraz na swój sposób odpowiedział na słowa prezydenta USA Joe Bidena.

Zapad 2025. Białoruskie manewry przy granicy z Polską z ostatniej chwili
Zapad 2025. Białoruskie manewry przy granicy z Polską

We wrześniu przyszłego roku Białoruś zamierza przeprowadzić ćwiczenia wojskowe z udziałem wojsk z krajów należących do Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym. 

Zandberg: Jesteśmy gotowi wystawić swojego kandydata w wyborach prezydenckich polityka
Zandberg: Jesteśmy gotowi wystawić swojego kandydata w wyborach prezydenckich

Lider Razem Adrian Zandberg zadeklarował w rozmowie z "Super Expressem", że wystawienie kandydata w wyborach prezydenckich przez jego ugrupowanie jest sprawą oczywistą. Uchylił się od odpowiedzi, czy sam będzie kandydował.

Twórca Red is Bad już w Polsce. Noc spędził na dołku z ostatniej chwili
Twórca Red is Bad już w Polsce. Noc spędził "na dołku"

Po północy agenci Centralnego Biura Antykorupcyjnego przewieźli zatrzymanego Pawła S. do Katowic - przekazał w czwartek Jacek Dobrzyński, rzecznik prasowy MSWiA.

TVN uderza w Szymona Hołownię: Nieudany projekt gorące
TVN uderza w Szymona Hołownię: "Nieudany projekt"

TVN24 wyemitował reportaż Marka Osiecimskiego - "Hamlet bez scenariusza". Materiał uderza w byłą gwiazdę TVN, obecnie lidera Polski 2050 Szymona Hołownię.

Ważne zmiany w ustawie o rencie socjalnej. Jest decyzja Andrzeja Dudy z ostatniej chwili
Ważne zmiany w ustawie o rencie socjalnej. Jest decyzja Andrzeja Dudy

Jak podaje Kancelaria Prezydenta RP w środę wieczorem, 29 października 2024 r. Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda podpisał Ustawę z dnia 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o rencie socjalnej oraz niektórych innych ustaw.

UE nakłada cła na chińskie auta elektryczne. Jest odpowiedź Pekinu z ostatniej chwili
UE nakłada cła na chińskie auta elektryczne. Jest odpowiedź Pekinu

Resort handlu w Pekinie poinformował w środę, że "nie akceptuje" decyzji UE o nałożeniu wysokich ceł na produkowane w Chinach samochody elektryczne i złoży skargę do Światowej Organizacji Handlu. Taryfy celne w wysokości od 7,8 do 35,3 proc. na e-auta produkowane w Chinach zaczęły obowiązywać o północy z wtorku na środę.

REKLAMA

Perspektywy gazu w polskiej gospodarce

Wojna na Ukrainie i konflikt na Bliskim Wschodzie zwiększają niestabilność w sektorze energetycznym w skali globalnej, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa dostaw surowców. ORLEN, biorąc pod uwagę te zagrożenia, realizował w ubiegłym roku ambitny program rozwoju w zakresie poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego, a także magazynowania oraz importu błękitnego paliwa.
Terminal LNG w Świnoujściu Perspektywy gazu w polskiej gospodarce
Terminal LNG w Świnoujściu / fot. Adobe Stock

Strategia 2030 Grupy ORLEN zakłada oprócz energetyki odnawialnej rozwój energetyki gazowej, w tym zwiększanie własnego wydobycia węglowodorów oraz potencjału magazynowego.

Jest to kontynuacja dotychczasowego programu Grupy ORLEN. W segmencie poszukiwania, eksploatacji i dystrybucji gazu ziemnego rok 2022 był rekordowy. Jeśli chodzi o wydobycie surowca, podwojone zostały rezultaty spółki z 2021 roku. Ostatnie miesiące przyniosły ambitne projekty wzmacniające pozycję Grupy na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Kontrakty transatlantyckie

W styczniu mijającego roku ORLEN podpisał z amerykańską firmą Sempra Infrastructure długoterminowy kontrakt na dostawy skroplonego gazu ziemnego. Kontrakt zakłada odbiór 1 mln ton LNG rocznie z terminala skraplającego Port Arthur w Teksasie. Wolumen tych dostaw pokrywa prawie 10 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania krajowych odbiorców na gaz. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne Polski. Od dostawców ze Stanów Zjednoczonych do Polski trafiać będzie rocznie aż 8 mln ton LNG. Zdecydowana większość tego surowca – 6,5 mln ton – będzie nabywana w formule FOB (free-on-board), pozwalającej importerowi decydować o porcie przeznaczenia ładunku.

Obecnie Grupa ORLEN odbiera dostawy LNG w dwóch terminalach: im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz w litewskim porcie w Kłajpedzie. W planach jest uruchomienie kolejnego polskiego terminalu pływającego w Zatoce Gdańskiej. Jednocześnie na zamówienie Grupy budowana jest flota gazowców do przewozu LNG. To pozwoli na usprawnienie transportu surowca do odbiorców oraz umocni pozycję ORLENU na globalnym rynku skroplonego gazu.

Rozbudowa floty gazowców

W październiku nadano imiona kolejnym dwóm jednostkom do przewozu LNG z floty ORLEN. Ochrzczone kilka tygodni temu – „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz” – dołączyły do gazowców: „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”, które z pierwszymi ładunkami przypłynęły do Polski odpowiednio w marcu i czerwcu br.

W silnikach tych statków, jako jednych z pierwszych na świecie, zastosowano innowacyjne technologie zasilania ograniczające emisyjność oraz zużycie paliwa o około 5 proc. w stosunku do budowanych dotychczas. Każdy z tych nowych gazowców może transportować około 70 tys. ton LNG, co odpowiada blisko 100 mln m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji.

Kolejny bardzo ważny projekt umożliwiający wzrost importu gazu drogą morską to budowa pływającego terminala (FSRU) w Zatoce Gdańskiej. Dzięki tej instalacji ORLEN będzie mógł odebrać 58 dostaw rocznie transportem morskim. Umowa zawarta z GAZ-SYSTEMEM zapewnia rezerwację regazyfikacji w przyszłym gdańskim terminalu na poziomie 6,1 mld m sześc. rocznie. Uruchomienie terminala w Zatoce Gdańskiej GAZ-SYSTEM zapowiada na 1 stycznia 2028 roku.

Wysoki poziom wydobycia gazu

ORLEN prowadzi intensywne prace poszukiwawcze nowych krajowych złóż gazu ziemnego. W mijającym roku potwierdzono między innymi odkrycie 500 mln m sześc. gazu ziemnego w złożu Jastrzębiec w okolicach Biłgoraja. Pomyślna weryfikacja kolejnych krajowych źródeł surowca pozwoli Grupie ORLEN utrzymać w najbliższych latach własne wydobycie gazu ziemnego na poziomie zbliżonym do 20 proc. rocznego zapotrzebowania na błękitne paliwo w kraju.

Konsolidacja aktywów na Norweskim Szelfie Kontynentalnym

Ważnym krokiem dla rozwoju poszukiwania i eksploatacji złóż gazu ziemnego było przejęcie przez spółkę PGNiG Upstream Norway aktywów wydobywczych LOTOS Exploration and Production Norge, drugiej norweskiej spółki Grupy ORLEN. To ważny podmiot, który pod względem zasobów i wydobycia węglowodorów zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce firm działających na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Odpowiada za połowę wydobycia polskiego koncernu na tym obszarze.

Ta konsolidacja działalności poszukiwawczo-wydobywczej ułatwiła inwestycje i zapewniła wzrost wydobycia węglowodorów. A dzięki temu dalsze wzmocnienie pozycji Grupy ORLEN na norweskim rynku. Kontynuacją konsolidacji aktywów było przejęcie przez PGNiG Upstream Norway (PUN) kontroli nad działalnością spółki wydobywczej KUFPEC Norway. Dzięki tej transakcji wydobycie gazu ziemnego przez Grupę ORLEN w Norwegii wzrośnie o jedną trzecią i przekroczy 4 mld m sześc. rocznie.

W niedługiej perspektywie Grupa ORLEN będzie posiadać 94 koncesje na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, co daje 5. miejsce wśród firm działających w tym segmencie Morza Północnego. Przy wydobyciu gazu szacowanym na ponad 4 mld m sześc. rocznie, spółka znajdzie się na 7. pozycji wśród operujących na szelfie.

Gaz wydobywany przez spółkę należącą do Grupy ORLEN przez Baltic Pipe dostarczany jest do Polski od roku. Wobec kryzysu energetycznego wywołanego agresją Federacji Rosyjskiej ma szczególne znaczenie dla krajowego bezpieczeństwa energetycznego.

Wsparcie transformacji energetycznej

Zapewnienie dostaw gazu do Polski ma nie tylko znaczenie dla gospodarstw domowych, ale też dla przemysłu. Grupa ORLEN podjęła projekt rozbudowy Podziemnego Magazynu Gazu w Wierzchowicach. To największy w Polsce obiekt tego typu, zlokalizowany w województwie dolnośląskim. Pojemność magazynu wzrośnie o 60 proc., do 2,1 mld m sześc., będzie to około połowa krajowych zdolności magazynowych, która ma wynosić ponad 4 mld m sześc., czyli tyle, ile zużywają wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce przez około 10 miesięcy. Jednocześnie ORLEN realizuje projekty wykorzystania potencjału magazynowania zielonej energii w kawernach solnych. Ma to stabilizować dostawy wodoru m.in. dla przemysłu.

Grupa ORLEN rozszerza ofertę zakładającą odbiór i zarządzanie przemysłowymi emisjami dwutlenku węgla. W najbliższej przyszłości będzie to magazynowanie CO2 m.in. pod dnem morza. Jednym z ważnych przyszłościowych kierunków Grupy ORLEN jest dalsze rozwijanie innowacyjnego programu wodorowego.

Artykuł powstał we współpracy z ORLEN S.A.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe