„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku „Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki


 

POLECANE
To bardzo ważne. Właściciel paluszków Beskidzkich poruszony falą pomocy z ostatniej chwili
"To bardzo ważne". Właściciel paluszków Beskidzkich poruszony falą pomocy

Głośnym echem odbiła się w mediach informacja o pożarze części fabryki produkującej Paluszki Beskidzkie. Ruszyła fala wsparcia, która przeszła najśmielsze oczekiwania.

Jest ruch ONZ w sprawie ks. Olszewskiego. Adwokat duchownego przekazał nam nowe informacje tylko u nas
Jest ruch ONZ w sprawie ks. Olszewskiego. Adwokat duchownego przekazał nam nowe informacje

Dziś mec. Michał Skwarzyński, pełnomocnik zatrzymanego ks. Michała Olszewskiego, otrzymał maila z ONZ, mówiącego o tym, iż Organizacja Narodów Zjednoczonych nadała sygnaturę sprawie tortur duchownego. Adwokat duchownego przekazał nam nowe informacje.

Nie żyje Stefania Kozioł, działaczka na rzecz pamięci o Auschwitz z ostatniej chwili
Nie żyje Stefania Kozioł, działaczka na rzecz pamięci o Auschwitz

Nie żyje Stefania Kozioł, która przez wiele lat była prezesem Stowarzyszenia Emerytów, Rencistów i Niepełnosprawnych Aktywni Razem w Mysłowicach oraz Towarzystwa Opieki nad Oświęcimiem. 

Groźny incydent w centrum Gdańska z ostatniej chwili
Groźny incydent w centrum Gdańska

Policjanci z Gdańska zatrzymali 33-latka, który jest podejrzany o zbicie toporkiem sklepowych szyb w centrum miasta. W trakcie zatrzymania groził policjantom i ich znieważył.

Minister infrastruktury do red. Lubeckiej: „Proszę się nie wkomponowywać w retorykę PiS” [WIDEO] z ostatniej chwili
Minister infrastruktury do red. Lubeckiej: „Proszę się nie wkomponowywać w retorykę PiS” [WIDEO]

Na antenie Radia ZET zawrzało. – Bardzo proszę się nie wkomponowywać w retorykę PiS – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury do red. Beaty Lubeckiej.

Burza wokół Szczęsnego. Trener kadry zabrał głos z ostatniej chwili
Burza wokół Szczęsnego. Trener kadry zabrał głos

Według informacji przekazanych przez Sport.pl Wojciech Szczęsny wciąż nie podjął ostatecznej decyzji dotyczącej swojej przyszłości w reprezentacji Polski. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, że Euro 2024 będzie jego ostatnim turniejem w barwach narodowych, bramkarz nie złożył jednoznacznej deklaracji o zakończeniu kariery reprezentacyjnej.

„Mam żal”. Kidawa-Błońska uderza w PSL z ostatniej chwili
„Mam żal”. Kidawa-Błońska uderza w PSL

Małgorzata Kidawa-Błońska oceniła, że powrót do kompromisu aborcyjnego jest kapitulacją, ponieważ nie rozwiązuje problemu.

„Mamy całować rosyjską rączkę”. Burza w sieci po niemieckim artykule atakującym Polskę gorące
„Mamy całować rosyjską rączkę”. Burza w sieci po niemieckim artykule atakującym Polskę

W sieci zawrzało po bezczelnym artykule w niemieckiej prasie, który w arogancki sposób przedstawiając sytuację Polski, próbuje znów ją wepchnąć w objęcia Rosji.

Sprawa ks. Michała Olszewskiego. Jest ruch ONZ z ostatniej chwili
Sprawa ks. Michała Olszewskiego. Jest ruch ONZ

„Dziś mec. Michał Skwarzyński, pełnomocnik zatrzymanego ks. Michała Olszewskiego, otrzymał maila z ONZ, mówiącego o tym, iż Organizacja Narodów Zjednoczonych nadała sygnaturę sprawie tortur duchownego” – informuje Telewizja Republika.

Nie żyje Piotr Kubica z ostatniej chwili
Nie żyje Piotr Kubica

Media obiegła smutna wiadomość. Piotr Kubica, wieloletni zawodnik GKS Futsal Tychy, zmarł w wieku zaledwie 34 lat.

REKLAMA

„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku „Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki



 

Polecane
Emerytury
Stażowe