Spotkanie Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z wiceministrem infrastruktury

10 marca 2025 roku w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się ważne spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK) z wiceministrem infrastruktury, Piotrem Malepszakiem. Celem rozmów było omówienie kluczowych problemów w spółkach kolejowych oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań.
Ministerstwo Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury / fot. www.gov.pl/web/infrastruktura

W spotkaniu uczestniczyli: Henryk Grymel (przewodniczący KSK), Zdzisław Jasiński (przewodniczący Krajowego Sekretariatu Transportowców), Jan Majder (PKP Cargo), Henryk Sikora (PLK) oraz Marek Dębski (Polregio). Każdy z nich przedstawił problemy, z jakimi borykają się poszczególne spółki kolejowe.

Krytyczna sytuacja w Polregio

Marek Dębski zwrócił uwagę na poważne zagrożenia dla funkcjonowania Polregio, które w 2024 roku przewiozło ponad 100 milionów pasażerów. Problemy dotykające spółki to przede wszystkim brak nowego taboru oraz brak możliwości jego zakupu, a także „wypychanie” przewoźnika z niektórych województw na rzecz operatorów samorządowych, zwłaszcza w województwach lubuskim i dolnośląskim. Dodatkowym problemem jest brak zaangażowania samorządów wojewódzkich, które są udziałowcami spółki.

Minister Piotr Malepszak potwierdził istnienie tych zagrożeń i zapowiedział przejęcie nadzoru właścicielskiego nad Polregio przez Ministerstwo Infrastruktury, co ma ułatwić rozwiązywanie problemów tej spółki.

Niepewna przyszłość PKP Cargo

Przewodniczący Jan Majder i Henryk Grymel przedstawili dramatyczną sytuację w PKP Cargo, gdzie brakuje programu restrukturyzacji, a pracownicy żyją w niepewności co do swojego zatrudnienia. Istnieje też poważny problem z pozyskiwaniem nowych zleceń na przewozy. Związkowcy poinformowali ministra o nieprawidłowościach i nadużyciach, jakich dopuszczali się byli członkowie zarządu i kadra kierownicza.

Minister Malepszak zapewnił, że PKP Cargo jest ważnym elementem sektora transportowego i musi kontynuować działalność. Celem jest przynajmniej utrzymanie dotychczasowego poziomu pracy eksploatacyjnej oraz 27-procentowego udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce. Minister obiecał także przeanalizować nowe informacje przekazane przez związkowców i podjąć odpowiednie działania.

Problemy w PLK

W odniesieniu do PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) Henryk Sikora wskazał na konieczność przejęcia PKP Telkol przez PLK, a także na potrzebę zmian w instrukcji Ir 1 oraz ograniczenia dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu. Podjęto również temat organizacji pracy zwrotniczych i innych zespołów pracowniczych oraz planów zmniejszenia zatrudnienia w ramach zbilansowania finansów spółki. Poruszono także kwestię przedstawicielstwa załogi w Radzie Nadzorczej PLK.

Zdzisław Jasiński podkreślił konieczność zabezpieczenia funduszy na modernizację linii kolejowej nr 181 (Kępno – Oleśnica) oraz poprawy współpracy między dyżurnymi ruchu a maszynistami.

Minister Malepszak wyraził wolę poprawy efektywności działalności PLK, w tym redukcji ograniczeń prędkości dla przewoźników kolejowych.

Ważny dialog

Spotkanie było okazją do przedstawienia przez związkowców swoich postulatów dotyczących sytuacji pracowniczej oraz funkcjonowania spółek kolejowych. Minister zapewnił o chęci współpracy na rzecz rozwiązania najważniejszych problemów sektora kolejowego.


 

POLECANE
Ranking najbardziej wpływowych polityków według Politico. Nawrocki wyróżniony, złe wieści dla Tuska z ostatniej chwili
Ranking najbardziej wpływowych polityków według "Politico". Nawrocki wyróżniony, złe wieści dla Tuska

Magazyn Politico umieścił Karola Nawrockiego jako jedynego Polaka w gronie 28 najbardziej wpływowych na sytuację w Europie polityków. Na czele zestawienia został sklasyfikowany prezydent USA Donald Trump.

Ogromne złoża na Bałtyku. Niemcy chcą zatrzymać Polskę z ostatniej chwili
Ogromne złoża na Bałtyku. Niemcy chcą zatrzymać Polskę

Nowo odkryte złoże ropy i gazu – Wolin East – znajduje się na Bałtyku, ok. 6 km od Świnoujścia. To jedno z największych odkryć w Europie w ostatniej dekadzie. Ekolodzy domagają się wstrzymania prac na Morzu Bałtyckim

Wojewoda mazowiecki nadał rygor natychmiastowej wykonalności dla decyzji lokalizacyjnej CPK z ostatniej chwili
Wojewoda mazowiecki nadał rygor natychmiastowej wykonalności dla decyzji lokalizacyjnej CPK

Wojewoda mazowiecki nadał rygor natychmiastowej wykonalności dla decyzji lokalizacyjnej CPK, co otwiera drogę do uzyskania pozwoleń na budowę oraz uruchomiony zostaje proces odszkodowawczy dla przejmowania brakujących działek – poinformował we wtorek wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski.

KO w kłopotach. Sondaż nie pozostawia złudzeń z ostatniej chwili
KO w kłopotach. Sondaż nie pozostawia złudzeń

Ogólnopolska Grupa Badawcza sprawdziła, jak obecnie rozłożyłyby się mandaty w Sejmie. Na prowadzeniu znalazła się Koalicja Obywatelska. Mimo to, biorąc pod uwagę mandaty KO oraz jedynego koalicjanta, który wszedłby do Sejmu – Lewicę – wciąż nie udałoby się utworzyć większości parlamentarnej.

Znany dziennikarz przechodzi do Kanału Zero z ostatniej chwili
Znany dziennikarz przechodzi do Kanału Zero

Po ponad 14 latach pracy w Grupie ZPR Media Jacek Prusinowski żegna się z "Super Expressem" i Radiem Plus. Z ustaleń mediów wynika, że dołączy do Kanału Zero Krzysztofa Stanowskiego.

Niemiecki think-tank chce europejskiego dealu z Ukrainą tylko u nas
Niemiecki think-tank chce "europejskiego" dealu z Ukrainą

Plan pokojowy negocjowany poza Europą budzi w Berlinie alarm. Niemiecki think-tank ostrzega, że rozmowy USA–Rosja mogą pominąć Ukrainę i całkowicie osłabić wpływ UE na zakończenie wojny. Europa ma coraz mniej czasu, by odzyskać inicjatywę.

Tusk: Budowa elektrowni jądrowej będzie mogła ruszyć w grudniu z ostatniej chwili
Tusk: Budowa elektrowni jądrowej będzie mogła ruszyć w grudniu

– KE wyraża zgodę na pomoc publiczną na budowę elektrowni jądrowej w Polsce. Za chwilę oficjalne potwierdzenie – powiedział we wtorek premier Donald Tusk. Jak stwierdził szef rządu, budowa elektrowni jądrowej w Polsce będzie mogła ruszyć w grudniu.

Bunt w NBP. Jest ruch prezesa Glapińskiego z ostatniej chwili
Bunt w NBP. Jest ruch prezesa Glapińskiego

Trzech członków zarządu NBP straciło nadzór nad departamentami merytorycznymi – wynika z opublikowanej we wtorek struktury organizacyjnej NBP. W efekcie już czterech członków zarządu banku centralnego nie nadzoruje pracy żadnego z departamentów.

Dziki terroryzują Warszawę wideo
Dziki terroryzują Warszawę

Mieszkańcy Białołęki boją się wychodzić z psami. Podobnie jest w Józefowie k. Warszawy.

Katastrofa samolotu w Rosji z ostatniej chwili
Katastrofa samolotu w Rosji

W obwodzie iwanowskim w Rosji rozbił się samolot An-22. Informację potwierdziło rosyjskie ministerstwo obrony.

REKLAMA

Spotkanie Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z wiceministrem infrastruktury

10 marca 2025 roku w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się ważne spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK) z wiceministrem infrastruktury, Piotrem Malepszakiem. Celem rozmów było omówienie kluczowych problemów w spółkach kolejowych oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań.
Ministerstwo Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury / fot. www.gov.pl/web/infrastruktura

W spotkaniu uczestniczyli: Henryk Grymel (przewodniczący KSK), Zdzisław Jasiński (przewodniczący Krajowego Sekretariatu Transportowców), Jan Majder (PKP Cargo), Henryk Sikora (PLK) oraz Marek Dębski (Polregio). Każdy z nich przedstawił problemy, z jakimi borykają się poszczególne spółki kolejowe.

Krytyczna sytuacja w Polregio

Marek Dębski zwrócił uwagę na poważne zagrożenia dla funkcjonowania Polregio, które w 2024 roku przewiozło ponad 100 milionów pasażerów. Problemy dotykające spółki to przede wszystkim brak nowego taboru oraz brak możliwości jego zakupu, a także „wypychanie” przewoźnika z niektórych województw na rzecz operatorów samorządowych, zwłaszcza w województwach lubuskim i dolnośląskim. Dodatkowym problemem jest brak zaangażowania samorządów wojewódzkich, które są udziałowcami spółki.

Minister Piotr Malepszak potwierdził istnienie tych zagrożeń i zapowiedział przejęcie nadzoru właścicielskiego nad Polregio przez Ministerstwo Infrastruktury, co ma ułatwić rozwiązywanie problemów tej spółki.

Niepewna przyszłość PKP Cargo

Przewodniczący Jan Majder i Henryk Grymel przedstawili dramatyczną sytuację w PKP Cargo, gdzie brakuje programu restrukturyzacji, a pracownicy żyją w niepewności co do swojego zatrudnienia. Istnieje też poważny problem z pozyskiwaniem nowych zleceń na przewozy. Związkowcy poinformowali ministra o nieprawidłowościach i nadużyciach, jakich dopuszczali się byli członkowie zarządu i kadra kierownicza.

Minister Malepszak zapewnił, że PKP Cargo jest ważnym elementem sektora transportowego i musi kontynuować działalność. Celem jest przynajmniej utrzymanie dotychczasowego poziomu pracy eksploatacyjnej oraz 27-procentowego udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce. Minister obiecał także przeanalizować nowe informacje przekazane przez związkowców i podjąć odpowiednie działania.

Problemy w PLK

W odniesieniu do PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) Henryk Sikora wskazał na konieczność przejęcia PKP Telkol przez PLK, a także na potrzebę zmian w instrukcji Ir 1 oraz ograniczenia dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu. Podjęto również temat organizacji pracy zwrotniczych i innych zespołów pracowniczych oraz planów zmniejszenia zatrudnienia w ramach zbilansowania finansów spółki. Poruszono także kwestię przedstawicielstwa załogi w Radzie Nadzorczej PLK.

Zdzisław Jasiński podkreślił konieczność zabezpieczenia funduszy na modernizację linii kolejowej nr 181 (Kępno – Oleśnica) oraz poprawy współpracy między dyżurnymi ruchu a maszynistami.

Minister Malepszak wyraził wolę poprawy efektywności działalności PLK, w tym redukcji ograniczeń prędkości dla przewoźników kolejowych.

Ważny dialog

Spotkanie było okazją do przedstawienia przez związkowców swoich postulatów dotyczących sytuacji pracowniczej oraz funkcjonowania spółek kolejowych. Minister zapewnił o chęci współpracy na rzecz rozwiązania najważniejszych problemów sektora kolejowego.



 

Polecane