Spotkanie Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z wiceministrem infrastruktury

10 marca 2025 roku w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się ważne spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK) z wiceministrem infrastruktury, Piotrem Malepszakiem. Celem rozmów było omówienie kluczowych problemów w spółkach kolejowych oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań.
Ministerstwo Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury / fot. www.gov.pl/web/infrastruktura

W spotkaniu uczestniczyli: Henryk Grymel (przewodniczący KSK), Zdzisław Jasiński (przewodniczący Krajowego Sekretariatu Transportowców), Jan Majder (PKP Cargo), Henryk Sikora (PLK) oraz Marek Dębski (Polregio). Każdy z nich przedstawił problemy, z jakimi borykają się poszczególne spółki kolejowe.

Krytyczna sytuacja w Polregio

Marek Dębski zwrócił uwagę na poważne zagrożenia dla funkcjonowania Polregio, które w 2024 roku przewiozło ponad 100 milionów pasażerów. Problemy dotykające spółki to przede wszystkim brak nowego taboru oraz brak możliwości jego zakupu, a także „wypychanie” przewoźnika z niektórych województw na rzecz operatorów samorządowych, zwłaszcza w województwach lubuskim i dolnośląskim. Dodatkowym problemem jest brak zaangażowania samorządów wojewódzkich, które są udziałowcami spółki.

Minister Piotr Malepszak potwierdził istnienie tych zagrożeń i zapowiedział przejęcie nadzoru właścicielskiego nad Polregio przez Ministerstwo Infrastruktury, co ma ułatwić rozwiązywanie problemów tej spółki.

Niepewna przyszłość PKP Cargo

Przewodniczący Jan Majder i Henryk Grymel przedstawili dramatyczną sytuację w PKP Cargo, gdzie brakuje programu restrukturyzacji, a pracownicy żyją w niepewności co do swojego zatrudnienia. Istnieje też poważny problem z pozyskiwaniem nowych zleceń na przewozy. Związkowcy poinformowali ministra o nieprawidłowościach i nadużyciach, jakich dopuszczali się byli członkowie zarządu i kadra kierownicza.

Minister Malepszak zapewnił, że PKP Cargo jest ważnym elementem sektora transportowego i musi kontynuować działalność. Celem jest przynajmniej utrzymanie dotychczasowego poziomu pracy eksploatacyjnej oraz 27-procentowego udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce. Minister obiecał także przeanalizować nowe informacje przekazane przez związkowców i podjąć odpowiednie działania.

Problemy w PLK

W odniesieniu do PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) Henryk Sikora wskazał na konieczność przejęcia PKP Telkol przez PLK, a także na potrzebę zmian w instrukcji Ir 1 oraz ograniczenia dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu. Podjęto również temat organizacji pracy zwrotniczych i innych zespołów pracowniczych oraz planów zmniejszenia zatrudnienia w ramach zbilansowania finansów spółki. Poruszono także kwestię przedstawicielstwa załogi w Radzie Nadzorczej PLK.

Zdzisław Jasiński podkreślił konieczność zabezpieczenia funduszy na modernizację linii kolejowej nr 181 (Kępno – Oleśnica) oraz poprawy współpracy między dyżurnymi ruchu a maszynistami.

Minister Malepszak wyraził wolę poprawy efektywności działalności PLK, w tym redukcji ograniczeń prędkości dla przewoźników kolejowych.

Ważny dialog

Spotkanie było okazją do przedstawienia przez związkowców swoich postulatów dotyczących sytuacji pracowniczej oraz funkcjonowania spółek kolejowych. Minister zapewnił o chęci współpracy na rzecz rozwiązania najważniejszych problemów sektora kolejowego.


 

POLECANE
Żurek nie odpuszcza Ziobrze: będzie ENA, czerwona nota i odebranie paszportu pilne
Żurek nie odpuszcza Ziobrze: będzie ENA, czerwona nota i odebranie paszportu

Waldemar Żurek stwierdził w piątek, że Zbigniew Ziobro i jego pełnomocnicy "wykorzystują wszystkie możliwości blokowania współpracy z wymiarem sprawiedliwości", dlatego prokuratura przygotowuje europejski nakaz aresztowania (ENA) oraz kolejne środki prawne.

Ogromne złoża na Bałtyku. Niemcy nie pytali Polski o zdanie z ostatniej chwili
Ogromne złoża na Bałtyku. Niemcy nie pytali Polski o zdanie

Nowo odkryte złoże ropy i gazu – Wolin East – znajduje się na Bałtyku, ok. 6 km od Świnoujścia. To jedno z największych odkryć w Europie w ostatniej dekadzie. Niemiecka stacja MDR przypomina, że już w latach 60. ubiegłego wieku była NRD wydobywała ropę ze złoża na Bałtyku i wówczas nikt nie pytał Polski o zdanie w tej sprawie.

Obowiązkowa służba wojskowa powinna być priorytetem tylko u nas
Obowiązkowa służba wojskowa powinna być priorytetem

Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz ocenił podczas Forum Samorządowego w Zakopanem, że obecnie nie ma potrzeby odmrażania obowiązkowej służby wojskowej, wskazując na wysokie zainteresowanie dobrowolną służbą. Mam zdanie dokładnie przeciwne.

Hennig-Kloska rusza po fotel szefa Polski 2050. „Mój plan nie był słyszany” polityka
Hennig-Kloska rusza po fotel szefa Polski 2050. „Mój plan nie był słyszany”

Paulina Hennig-Kloska podkreśliła, że Polska 2050 zmaga się dziś z historycznie niskim poparciem, co jej zdaniem wynika z błędów wewnątrz ugrupowania. Zapowiedziała, że jej kandydatura ma otworzyć realną dyskusję o kierunku partii, jej podstawą będą trzy filary: dialog, gospodarka i przyroda.

Francja przeciwko umowie UE–Mercosur. Zgromadzenie Narodowe przyjęło niewiążącą uchwałę z ostatniej chwili
Francja przeciwko umowie UE–Mercosur. Zgromadzenie Narodowe przyjęło niewiążącą uchwałę

Niższa izba parlamentu Francji, Zgromadzenie Narodowe, przyjęła w czwartek uchwałę w sprawie umowy między UE i blokiem Mercosur, wzywając rząd w Paryżu do utworzenia w Unii mniejszości blokującej umowę i do zwrócenia się do Trybunału Sprawiedliwości UE, by zbadał jej zgodność z unijnymi traktatami.

Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy z ostatniej chwili
Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy zarówno ze strony Białorusi, Litwy, jak i Niemiec.

Tusk chwali się Dworcem Zachodnim. Internauci: „Podziękuj Morawieckiemu” pilne
Tusk chwali się Dworcem Zachodnim. Internauci: „Podziękuj Morawieckiemu”

Modernizacja Dworca Zachodniego to wieloletnia inwestycja PKP PLK, której główne decyzje projektowe i start prac przypadły na czas rządów PiS. Mimo to premier Donald Tusk zaprezentował gotowy obiekt jako sukces obecnej ekipy.

„Decydująca faza rozliczeń”. Żurek komentuje słowa Tuska pilne
„Decydująca faza rozliczeń”. Żurek komentuje słowa Tuska

Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek podkreślił, że realne tempo rozliczeń wynika z pracy prokuratury, a nie politycznych decyzji. Jego zdaniem służby działają intensywnie, a premier Donald Tusk jedynie śledzi ich postępy.

Prezydent zaoferował lajki Tuskowi: Słyszałem, że nie ma wystarczającej liczby, by zjeść pizzę z ostatniej chwili
Prezydent zaoferował "lajki" Tuskowi: Słyszałem, że nie ma wystarczającej liczby, by zjeść pizzę

Karol Nawrocki żartobliwie porównał swoje podejście do "lajków" do podejścia premiera Donalda Tuska. – Oddam swoje lajki premierowi Donaldowi Tuskowi. Słyszałem, że nie ma wystarczającej liczby lajków, żeby zjeść pizzę. Panie premierze, smacznego! – powiedział w piątek w Lublinie.

Prezydent ostro o TVP: Dezinformuje nas każdego dnia z ostatniej chwili
Prezydent ostro o TVP: Dezinformuje nas każdego dnia

– My żyjemy w sytuacji, w której telewizja publiczna, na którą ja płacę podatki i wy płacicie podatki, dezinformuje nas właściwie każdego dnia – stwierdził w piątek podczas ECR Kongresu Młodych w Lublinie prezydent Karol Nawrocki.

REKLAMA

Spotkanie Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z wiceministrem infrastruktury

10 marca 2025 roku w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się ważne spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK) z wiceministrem infrastruktury, Piotrem Malepszakiem. Celem rozmów było omówienie kluczowych problemów w spółkach kolejowych oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań.
Ministerstwo Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury / fot. www.gov.pl/web/infrastruktura

W spotkaniu uczestniczyli: Henryk Grymel (przewodniczący KSK), Zdzisław Jasiński (przewodniczący Krajowego Sekretariatu Transportowców), Jan Majder (PKP Cargo), Henryk Sikora (PLK) oraz Marek Dębski (Polregio). Każdy z nich przedstawił problemy, z jakimi borykają się poszczególne spółki kolejowe.

Krytyczna sytuacja w Polregio

Marek Dębski zwrócił uwagę na poważne zagrożenia dla funkcjonowania Polregio, które w 2024 roku przewiozło ponad 100 milionów pasażerów. Problemy dotykające spółki to przede wszystkim brak nowego taboru oraz brak możliwości jego zakupu, a także „wypychanie” przewoźnika z niektórych województw na rzecz operatorów samorządowych, zwłaszcza w województwach lubuskim i dolnośląskim. Dodatkowym problemem jest brak zaangażowania samorządów wojewódzkich, które są udziałowcami spółki.

Minister Piotr Malepszak potwierdził istnienie tych zagrożeń i zapowiedział przejęcie nadzoru właścicielskiego nad Polregio przez Ministerstwo Infrastruktury, co ma ułatwić rozwiązywanie problemów tej spółki.

Niepewna przyszłość PKP Cargo

Przewodniczący Jan Majder i Henryk Grymel przedstawili dramatyczną sytuację w PKP Cargo, gdzie brakuje programu restrukturyzacji, a pracownicy żyją w niepewności co do swojego zatrudnienia. Istnieje też poważny problem z pozyskiwaniem nowych zleceń na przewozy. Związkowcy poinformowali ministra o nieprawidłowościach i nadużyciach, jakich dopuszczali się byli członkowie zarządu i kadra kierownicza.

Minister Malepszak zapewnił, że PKP Cargo jest ważnym elementem sektora transportowego i musi kontynuować działalność. Celem jest przynajmniej utrzymanie dotychczasowego poziomu pracy eksploatacyjnej oraz 27-procentowego udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce. Minister obiecał także przeanalizować nowe informacje przekazane przez związkowców i podjąć odpowiednie działania.

Problemy w PLK

W odniesieniu do PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) Henryk Sikora wskazał na konieczność przejęcia PKP Telkol przez PLK, a także na potrzebę zmian w instrukcji Ir 1 oraz ograniczenia dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu. Podjęto również temat organizacji pracy zwrotniczych i innych zespołów pracowniczych oraz planów zmniejszenia zatrudnienia w ramach zbilansowania finansów spółki. Poruszono także kwestię przedstawicielstwa załogi w Radzie Nadzorczej PLK.

Zdzisław Jasiński podkreślił konieczność zabezpieczenia funduszy na modernizację linii kolejowej nr 181 (Kępno – Oleśnica) oraz poprawy współpracy między dyżurnymi ruchu a maszynistami.

Minister Malepszak wyraził wolę poprawy efektywności działalności PLK, w tym redukcji ograniczeń prędkości dla przewoźników kolejowych.

Ważny dialog

Spotkanie było okazją do przedstawienia przez związkowców swoich postulatów dotyczących sytuacji pracowniczej oraz funkcjonowania spółek kolejowych. Minister zapewnił o chęci współpracy na rzecz rozwiązania najważniejszych problemów sektora kolejowego.



 

Polecane