Najaktywniejsi w formatowaniu polskiej sztuki pod kątem własnych potrzeb są Niemcy

Jeszcze w międzywojniu, ba! w PRL-u, mianem elity nie określano ludzi wyróżniających się stanem posiadania, lecz wiedzą, talentem i uporządkowanym systemem wartości. Po transformacji to się zmieniło.
Sztuka, , artysta, malowanie obrazu, zdjęcie podglądowe Najaktywniejsi w formatowaniu polskiej sztuki pod kątem własnych potrzeb są Niemcy
Sztuka, , artysta, malowanie obrazu, zdjęcie podglądowe / Unsplash

Co musisz wiedzieć?

  • Po 1989 roku "kulturalna elita" kojarzy się z dostępem do władzy i medialnej rozpoznawalności.
  • Współczesny sukces w kulturze nie wymaga już jakości.
  • Obecnie artyści domagają się większej emerytury i dotacji.

 

Dziś termin „kulturalna elita” jednym rymuje się z dostępem do politycznego koryta, innym – z luksusami bytowymi, kolejnym – z medialną rozpoznawalnością. Tylko nieliczni dodają do tego walory intelektu i charakteru. Dlaczego skiepścili się polscy „arystokraci ducha”? Żeby na to odpowiedzieć, trzeba najpierw uświadomić sobie, jakie zawody zapewniają z automatu przynależność do establishmentu. Otóż te, które zapewniają kasę, popularność, wpływy. Poza biznesem, polityką i górną medialną półką podobne apanaże są udziałem znanych twórców i celebrytów, przy czym talent często nie ma tu nic do rzeczy. Osoby z artystycznego topu promowane są siłą mediów, te zaś są ustawiane przez czynniki nadrzędne, czyli polityczną opcję, z którą współgra dany organ.

 

Socrealizm bis

Żeby odnieść sukces w trzech pierwszych wymienionych powyżej profesjach, trzeba wysokich kompetencji, otwartego umysłu i ogromnych nakładów pracy. Wziętość w zakresie kultury tego nie wymaga. Od dawna przestały obowiązywać kryteria jakości i umiejętności, zamiast tego przez dziesięciolecia liczył się nowatorski/wywrotowy/prowokacyjny pomysł. Teraz wymóg innowacyjności też nie ma znaczenia. Zamiast tego twórcy stali się popularyzatorami idei suflowanych przez polityków. Co sprawiło, że artystom przetrącono kręgosłupy moralne? 

Trzeba zacząć od powszechnego i łatwego dostępu do edukacji. Po transformacji, wraz z rozmnożeniem prywatnych szkół i szkółek, artystyczne wykształcenie straciło na znaczeniu. Magistrów i doktorów sztuki mamy dziś na pęczki, ale tytuły ani talenty nie gwarantują kariery. Toteż już na studiach zaczyna się walka o rozpoznawalność. Zastępy kandydatów na gwiazdy szturmują wszelkie kulturalne eventy – tam można poznać, kogo trzeba, podchwycić obowiązujące trendy. Młodzi adepci sztuki zdają sobie sprawę, że aby wybić się i satysfakcjonująco zarabiać, trzeba suportu wpływowych czynników zewnętrznych. Zdobycie poparcia kulturalnych decydentów to zarazem ideologiczna musztra. Na lewo patrz! I dowiedź słowem, czynem, dziełem, że jesteś po właściwej stronie. W nagrodę dostaniesz bonusy: szansę zaistnienia i dobrą kasę, może nawet wstęp na Parnas. 

To paradoks współczesnej polskiej kultury: wymachując sztandarami wolności, tolerancji i akceptacji różnorodności, nałożyła sobie doktrynerski kaganiec. Można powiedzieć – obserwujemy kolejną wersję socrealizmu, choć oczywiście odmiennego w formie i tematyce – tym razem nie narzuconego przez władze, lecz przyjętego z wyboru twórców. Wyłamanie się z szeregów neoliberałów równa się skazaniu na niebyt. Artyści odważni są tylko w kupie, przy poklasku identycznie (nie)myślących odbiorców. Kto odważy się wychylić i zaryzykować anatemą? Na naszym kulturalnym poletku zdobyło się na to niewielu. Jaki spotkał ich los, każdy wie. Byli sekowani nawet za rządów PiS, po powrocie Koalicji 13 grudnia zostali rozjechani buldożerami hejtu. 

 

Granty za doktrynę

Artyści skamlą, że klepią biedę, i domagają się korekty aktualnego systemu dotowania (walka o wypłatę podstawowego wynagrodzenia dla wszystkich zakwalifikowanych jako osoby twórcze) oraz lepszego emerytalnego zaopatrzenia. Od czasów PiS-u podjęto prace nad zmianą tego stanu rzeczy. Początkiem było policzenie ludzi uprawiających sztukę i z niej żyjących. I co się okazało? Że przy tamtej władzy osoby zainteresowane były… niezainteresowane. Kiedy wszystko „wróciło do normy”, znów podniósł się krzyk o niesprawiedliwą dystrybucję publicznych pieniędzy. Ale twórcy i bez tego umieją korzystać z innych źródeł wynagradzania. Od lat pojawiali się protektorzy zagraniczni, z UE, USA, EOG, którzy owszem, bywają hojni, lecz za posłuszeństwo. Najaktywniejsi w formatowaniu polskiej sztuki pod kątem własnych potrzeb są Niemcy, od lat 90. sponsorujący konkursy, granty, wyjazdy studyjne i rozmaite wydarzenia artystyczne. W rezultacie nasza kultura przestała być nasza. Kasa jest do wzięcia głównie za pośrednictwem organizacji pozarządowych. Ten nieprzejrzysty system finansowania publicznego akceleruje namnażanie się fundacji i stowarzyszeń, które w statucie mają szeroką i nieprecyzyjnie określoną paletę możliwości. Wystarczy profesjonalnie wypełnić wniosek i hajs płynie na dowolny cel, nawet jeśli ma się nijak do sztuki. Przez to twórców skaziła grantoza, czyli realizowanie zamówień według ideologicznych potrzeb. Wpisujesz się w jakichś modny trend? Kasa murowana. Chcesz być wolnym artystą i tworzyć, co ci podpowiada fantazja? Klepiesz biedę. Przy obecnym kulcie pieniądza wymaga to heroizmu. W efekcie swoboda twórcza zanikła, artyści jedynie realizują wskazane zadania. 

Od czasów, kiedy głos artysty stał się podrzędny wobec decyzji dyrektorów instytucji kultury i koncepcji kuratorów, nastała kolejna faza indoktrynacji sztuki. Czego nie wykłada jasno samo dzieło, dopowiada kuratorski komentarz. PR-owcy przybytków kultury rozsyłają mniej lub bardziej bełkotliwe teksty do mediów, potem pałeczkę przejmują dziennikarze, najczęściej pozbawieni analitycznego aparatu, świadomi tylko tego, że kto jest faworyzowany, tego trzeba lansować. I przekaz idzie w naród. 

 

Uzależnieni od sławy i kasy

Splątanie kultury z demagogią przekłada się na monotonię tematyczną w świątyniach sztuki. Wszędzie grany jest ekologizm, Zielony Ład ergo zbawienie świata, lansowanie „nowych świeckich tradycji” jako zdobyczy postępującej laicyzacji, rewolucje seksualno-obyczajowe, odpowiedzialność za rasizm i kolonizatorskie zapędy (także u nas), otwartość na migrantów. Czy oznacza to, że artyści stali się cyniczni? Nie, po prostu są podatni na manipulację. Bytowe niepokoje pozbawiły ich odwagi, potrzeba akceptacji pchnęła do działań stadnych. Do tego skąpa wiedza i umysłowe rozleniwienie nie pozwalają im samodzielnie oceniać zachodzących obok procesów. Te niedostatki charakterologiczne i intelektualne dopełnia brak etycznych kierunkowskazów. Bo z jakich środowisk wywodzi się dzisiejsza kulturalna śmietanka? Część to artyści „dynastyczni”, potomkowie „pieszczochów komuny”, czyli twórców faworyzowanych i popieranych przez komunistyczną partię, którzy korzystali z pewnych przywilejów już w PRL-u. Im lewicowy światopogląd bliski jest od dziecka. Druga pokaźna grupa to aspiranci do artystycznej kariery, pierwsze pokolenie z cenzusem, przybyłe z małych miasteczek i zdobywające wielkoświatowe ostrogi w III RP. Dla nich liczy się awans społeczny, dla którego gotowi są wyprzeć się przekazywanych rodzinnie wartości. Na takim gruncie łatwo zasiać przekonanie, że twórczość jest tam, gdzie postęp, a progres prowadzi tylko w lewą stronę. 

Dlaczego osoby utalentowane w jakiejś twórczej dziedzinie tak łatwo dają się uwieść rozmaitym propagandystom? Abraham Maslow (amerykański psycholog i autor teorii hierarchii potrzeb) w połowie lat 50. ubiegłego wieku scharakteryzował osoby samorealizujące się (inaczej mówiąc: twórcze), przypisując im pragnienie niezależności, zaangażowanie w sprawy społeczne, obojętność na status majątkowy, nieuleganie modom i trendom co do stylu życia, akceptowanie siebie i swoich wad. 

Współcześnie artyści prezentują się jak negatyw tamtego wizerunku. Ich rozbuchane ego, przekonanie o własnej wyjątkowości oraz potrzeba wyróżniania się na tle przeciętniaków przejawiają się w przyzwoleniu na rozmaite uzależnienia: od mediów, od kasy, od poklasku. Być, ach być celebrytą! A gdy już, to trzeba dopasować się do wymogów high life’u – mieszkanie, bywanie, image. To kosztuje. Toteż twórcy są podatni na korupcję. Ich „zaangażowanie” społeczne jest dyktowane i nagradzane przez władze; kroją dzieła pod wskazany kierunek.

 

Między złotą klatką a złotą wolnością

W 1973 roku Andrzej Krauze (potem znany jako rysownik-satyryk, od lat na emigracji) zaprezentował dyplomową pracę na warszawskiej ASP: animowany film „Lekcja fruwania”. Kilkuminutowa kreskówka podpadła PRL-owskiej cenzurze, która uznała ją za niebezpieczną i zakazała emisji. Tymczasem to była ponadczasowa metafora o zaniku „skrzydeł” wyobraźni, utraconych pod wpływem upupiającego komfortu. Krauze, z londyńskiego oddalenia rysujący od 2001 roku odautorskie komentarze dla „Rzeczpospolitej”, ponownie przeżył czołowe zderzenie z cenzurą, tym razem neoliberalną: w 2016 roku ogólnopolska gazeta zerwała z nim współpracę, nie akceptując poglądów artysty. Mało kto zauważył to wydarzenie, które uważam za symbol współczesnego ideologicznego zniewolenia. I kiedy słyszę rozbrajająco naiwny utwór Chłopców z Placu Broni „Kocham wolność”, myślę, że to najbardziej zakłamany hymn-deklaracja osób uważających się za sól ziemi. Drugi równie niedojrzały intelektualnie song to „Jeszcze będzie przepięknie” Tiltu. Od 35 lat jego lider wyśpiewuje o tym, że „strach nakazywał cały czas się bać”, no ale jeszcze będzie przepięknie… Obydwa utwory pochodzą z 1990 roku i dotyczą sprzeciwu wobec postkomunistycznych spadów oraz trzymania sztuki (czytaj – wolności) na smyczy jakiejkolwiek ideologii. Kiedyś wrogiem było „czerwone”, teraz nieprzyjacielem stała się „konserwa”. Populiści, faszyści, wstecznicy, zamordyści, wsio rawno. 

 

Twórczość pod butem władzy

Przymierze kultury z władzą świecką bądź duchowną datuje się od… zawsze. Utalentowani i usłużni otrzymywali gwarancję dobrobytu i zaszczytu, mniej zdolni, ale ugodowi – przynajmniej mieli zapewniony chleb. Rzec można, twórcy z natury swego rzemiosła poszukiwali oparcia w mecenacie. Szczęście, gdy protektor wykazywał się znawstwem przedmiotu. Gorzej, gdy roztaczał opiekę nad szmirą i fałszem. Tak właśnie było w dobie socrealizmu.

Każdy wie, że była to ciemna karta w powojennej historii polskiej kultury, import zza wschodniej granicy. Od 1949 do 1955/1956 roku przerabialiśmy doktrynę zaordynowaną w Rosji Radzieckiej przez Andrieja Żdanowa w 1934 roku. U nas promotorem realizmu socjalistycznego okazał się Włodzimierz Sokorski, od 1952 roku minister kultury. Za twórczością „socjalistyczną w treści i narodową w formie” opowiedzieli się najpierw ludzie pióra, potem muzycy, filmowcy, plastycy. Na straży politpoprawności dzieł stało Ministerstwo Kultury i Sztuki oraz powołany przez nie Państwowy Instytut Sztuki. Ideologiczne posłuszeństwo było nagradzane na różne sposoby: laury w konkursach, przydziały pracowni, zagraniczne wyjazdy, wysokie funkcje w instytucjach kultury i na artystycznych uczelniach. Krnąbrni byli skazywani na niebyt i biedę. Państwo jako jedyny monopolista dystrybuujący dostęp do stanowisk, publikacji oraz sal wystawowych decydowało o losach wszystkich twórców. Pamiętam opowieść Erny Rosenstein, surrealistki, paradoksalnie zdeklarowanej komunistki od przedwojennych czasów, która odważnie sprzeciwiła się narzuconej socdoktrynie na walnym zjeździe plastyków. „Wy się tu wszyscy bardzo mylicie” – odważnie zaprotestowała. Oczywiście, dostała bana na wystawianie. Poza nią narzuconą odgórnie koncepcję twórczą zakwestionowali nieliczni, w tym Tadeusz Kantor, Maria Jarema, Andrzej Wróblewski, Jerzy Nowosielski, Tadeusz Brzozowski, Stanisław Fijałkowski, Magdalena Abakanowicz – by wymienić najbardziej znanych. Na przeciwnym biegunie ustawili się pokorni i spolegliwi, z małżeństwem Heleną i Juliuszem Krajewskimi i Włodzimierzem Zakrzewskim na czele. 

 

Poglądy pod kontrolą

Symbolem „odwilży”, czyli poluzowania socrealistycznych rygorów, stała się ogólnopolska Wystawa Młodej Plastyki pod hasłem „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” (lipiec 1955), od miejsca warszawskiej prezentacji zwana skrótowo Arsenałem. Tu też nie obyło się bez manipulacji: partia zezwoliła na wprowadzenie poetyki ekspresyjno-metaforycznej, lecz zgodnie z tytułem dominowała martyrologia. Lata 60. zapisały się w historii jako wybuch sztuki nieprzedstawiającej, uchodzącej za manifestację twórczej wolności. Pozornej, bo wciąż kontrolowanej przez władze inwigilujące środowiska artystyczno-medialne przez rozlicznych „towarzyszy”. Ówczesna elita to były raczej „niebieskie ptaki”, których obecność przydawała kolorytu kawiarniom, klubom, ulicom. Jasne, że posiadali drobne przywileje niedostępne przeciętnym „zjadaczom chleba”. Solidarność doprowadziła do sojuszu ludzi kultury i przedstawicieli klasy robotniczej. Trwało to krótko. Po 1989 roku drogi się rozjechały. Dziś elity kulturalne czują „lepszość” wobec tych gorzej zarabiających, nieobytych z aktualnymi prądami, niewykształconych na prestiżowych uczelniach. Jaka była cena osiągnięcia statusu warstwy wyższej w neoliberalnym świecie? Porzucenie idei na rzecz ideologii. 


 

POLECANE
Ważny komunikat dla mieszkańców woj. pomorskiego z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców woj. pomorskiego

Z powodu wyczerpania rocznych limitów finansowania przez NFZ część planowych zabiegów w pomorskich szpitalach zostanie przełożona na 2026 r. Placówki zapewniają, że decyzje te nie dotkną pacjentów onkologicznych, dzieci ani przypadków ratujących życie.

NFZ wydał pilny komunikat dla pacjentów z ostatniej chwili
NFZ wydał pilny komunikat dla pacjentów

Cyberprzestępcy po raz kolejny podszywają się pod Narodowy Fundusz Zdrowia. To już kolejna próba w tym roku — tym razem chodzi o rzekomy zwrot kosztu zakupu leków. Fałszywe wiadomości e-mail wyłudzają dane i pieniądze, a ofiar może być coraz więcej.

Sprawa „zamachu stanu”. Hołownia nie stawił się na przesłuchanie w prokuraturze z ostatniej chwili
Sprawa „zamachu stanu”. Hołownia nie stawił się na przesłuchanie w prokuraturze

Marszałek Sejmu Szymon Hołownia nie stawił się w poniedziałek na przesłuchanie w warszawskiej prokuraturze okręgowej ws. słów o „zamachu stanu” z lipca tego roku. Jego pełnomocnik mec. Filip Curyło wskazywał m.in., że Hołownia udzielił już odpowiedzi na wszystkie pytania prokuratury.

Błaszczak: Zbigniew Ziobro ma dwie drogi. Jedną z nich jest droga męczennika z ostatniej chwili
Błaszczak: Zbigniew Ziobro ma dwie drogi. Jedną z nich jest droga męczennika

Wiceprezes Prawa i Sprawiedliwości, szef klubu partii i były minister obrony Mariusz Błaszczak zapowiada, że PiS nie wprowadzi dyscypliny w głosowaniu dotyczącym uchylenia immunitetu Zbigniewowi Ziobrze. Jak dodaje, były minister sprawiedliwości „sam podejmie decyzję” co do swojej przyszłości, mając dwie drogi wyboru.

Niemiecki historyk chciał uderzyć w Polskę. Kompletna kompromitacja gorące
Niemiecki historyk chciał uderzyć w Polskę. Kompletna kompromitacja

Niemiecki historyk związany z AfD, Stefan Scheil, próbował uderzyć w Polskę, publikując w sieci fałszywą narrację o „polskim imperializmie”. Zamiast wzbudzić sensację, skompromitował się – internauci błyskawicznie wytknęli mu manipulacje i historyczne błędy.

Niepokojące informacje na temat stanu zdrowia Ryszarda Majdzika Wiadomości
Niepokojące informacje na temat stanu zdrowia Ryszarda Majdzika

Ryszard Majdzik, zasłużony działacz opozycji antykomunistycznej przekazał niepokojące informacje na temat swojego stanu zdrowia za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Co za przypadek. Nowe informacje w aferze z działką pod CPK z ostatniej chwili
"Co za przypadek". Nowe informacje w aferze z działką pod CPK

Poseł PiS Paweł Jabłoński ujawnił nowe informacje dotyczące Henryka Smolarza, szefa Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) i jednocześnie posła PSL. Zdaniem parlamentarzysty, Smolarz miał złamać konstytucyjny zakaz łączenia mandatu z funkcją w administracji rządowej.

Operator sieci Plus z zarzutem bezpodstawnego podwyższania cen. UOKiK wydał komunikat z ostatniej chwili
Operator sieci Plus z zarzutem bezpodstawnego podwyższania cen. UOKiK wydał komunikat
Prezydent Karol Nawrocki złoży projekt ustawy w sprawie waloryzacji emerytur z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki złoży projekt ustawy w sprawie waloryzacji emerytur

Prezydent Karol Nawrocki w poniedziałek w Sochaczewie podpisał projekt ustawy w sprawie waloryzacji emerytur, który zostanie skierowany do Sejmu. To realizacja jednej z obietnic złożonych przez Nawrockiego w kampanii prezydenckiej.

Atak nożownika w pociągu. Bohater Wielkiej Brytanii w stanie krytycznym z ostatniej chwili
Atak nożownika w pociągu. Bohater Wielkiej Brytanii w stanie krytycznym

Minister transportu Heidi Alexander poinformowała, że pracownik pociągu, który stanął między napastnikiem a pasażerami, jest obecnie w stanie „krytycznym, ale stabilnym”. „Naraził się na niebezpieczeństwo, a dziś żyją ludzie, którzy by już nie żyli, gdyby nie jego czyny” – podkreśliła w rozmowie z Times Radio. Zaznaczyła, że bohater – mimo ciężkich obrażeń – uratował wiele osób.

REKLAMA

Najaktywniejsi w formatowaniu polskiej sztuki pod kątem własnych potrzeb są Niemcy

Jeszcze w międzywojniu, ba! w PRL-u, mianem elity nie określano ludzi wyróżniających się stanem posiadania, lecz wiedzą, talentem i uporządkowanym systemem wartości. Po transformacji to się zmieniło.
Sztuka, , artysta, malowanie obrazu, zdjęcie podglądowe Najaktywniejsi w formatowaniu polskiej sztuki pod kątem własnych potrzeb są Niemcy
Sztuka, , artysta, malowanie obrazu, zdjęcie podglądowe / Unsplash

Co musisz wiedzieć?

  • Po 1989 roku "kulturalna elita" kojarzy się z dostępem do władzy i medialnej rozpoznawalności.
  • Współczesny sukces w kulturze nie wymaga już jakości.
  • Obecnie artyści domagają się większej emerytury i dotacji.

 

Dziś termin „kulturalna elita” jednym rymuje się z dostępem do politycznego koryta, innym – z luksusami bytowymi, kolejnym – z medialną rozpoznawalnością. Tylko nieliczni dodają do tego walory intelektu i charakteru. Dlaczego skiepścili się polscy „arystokraci ducha”? Żeby na to odpowiedzieć, trzeba najpierw uświadomić sobie, jakie zawody zapewniają z automatu przynależność do establishmentu. Otóż te, które zapewniają kasę, popularność, wpływy. Poza biznesem, polityką i górną medialną półką podobne apanaże są udziałem znanych twórców i celebrytów, przy czym talent często nie ma tu nic do rzeczy. Osoby z artystycznego topu promowane są siłą mediów, te zaś są ustawiane przez czynniki nadrzędne, czyli polityczną opcję, z którą współgra dany organ.

 

Socrealizm bis

Żeby odnieść sukces w trzech pierwszych wymienionych powyżej profesjach, trzeba wysokich kompetencji, otwartego umysłu i ogromnych nakładów pracy. Wziętość w zakresie kultury tego nie wymaga. Od dawna przestały obowiązywać kryteria jakości i umiejętności, zamiast tego przez dziesięciolecia liczył się nowatorski/wywrotowy/prowokacyjny pomysł. Teraz wymóg innowacyjności też nie ma znaczenia. Zamiast tego twórcy stali się popularyzatorami idei suflowanych przez polityków. Co sprawiło, że artystom przetrącono kręgosłupy moralne? 

Trzeba zacząć od powszechnego i łatwego dostępu do edukacji. Po transformacji, wraz z rozmnożeniem prywatnych szkół i szkółek, artystyczne wykształcenie straciło na znaczeniu. Magistrów i doktorów sztuki mamy dziś na pęczki, ale tytuły ani talenty nie gwarantują kariery. Toteż już na studiach zaczyna się walka o rozpoznawalność. Zastępy kandydatów na gwiazdy szturmują wszelkie kulturalne eventy – tam można poznać, kogo trzeba, podchwycić obowiązujące trendy. Młodzi adepci sztuki zdają sobie sprawę, że aby wybić się i satysfakcjonująco zarabiać, trzeba suportu wpływowych czynników zewnętrznych. Zdobycie poparcia kulturalnych decydentów to zarazem ideologiczna musztra. Na lewo patrz! I dowiedź słowem, czynem, dziełem, że jesteś po właściwej stronie. W nagrodę dostaniesz bonusy: szansę zaistnienia i dobrą kasę, może nawet wstęp na Parnas. 

To paradoks współczesnej polskiej kultury: wymachując sztandarami wolności, tolerancji i akceptacji różnorodności, nałożyła sobie doktrynerski kaganiec. Można powiedzieć – obserwujemy kolejną wersję socrealizmu, choć oczywiście odmiennego w formie i tematyce – tym razem nie narzuconego przez władze, lecz przyjętego z wyboru twórców. Wyłamanie się z szeregów neoliberałów równa się skazaniu na niebyt. Artyści odważni są tylko w kupie, przy poklasku identycznie (nie)myślących odbiorców. Kto odważy się wychylić i zaryzykować anatemą? Na naszym kulturalnym poletku zdobyło się na to niewielu. Jaki spotkał ich los, każdy wie. Byli sekowani nawet za rządów PiS, po powrocie Koalicji 13 grudnia zostali rozjechani buldożerami hejtu. 

 

Granty za doktrynę

Artyści skamlą, że klepią biedę, i domagają się korekty aktualnego systemu dotowania (walka o wypłatę podstawowego wynagrodzenia dla wszystkich zakwalifikowanych jako osoby twórcze) oraz lepszego emerytalnego zaopatrzenia. Od czasów PiS-u podjęto prace nad zmianą tego stanu rzeczy. Początkiem było policzenie ludzi uprawiających sztukę i z niej żyjących. I co się okazało? Że przy tamtej władzy osoby zainteresowane były… niezainteresowane. Kiedy wszystko „wróciło do normy”, znów podniósł się krzyk o niesprawiedliwą dystrybucję publicznych pieniędzy. Ale twórcy i bez tego umieją korzystać z innych źródeł wynagradzania. Od lat pojawiali się protektorzy zagraniczni, z UE, USA, EOG, którzy owszem, bywają hojni, lecz za posłuszeństwo. Najaktywniejsi w formatowaniu polskiej sztuki pod kątem własnych potrzeb są Niemcy, od lat 90. sponsorujący konkursy, granty, wyjazdy studyjne i rozmaite wydarzenia artystyczne. W rezultacie nasza kultura przestała być nasza. Kasa jest do wzięcia głównie za pośrednictwem organizacji pozarządowych. Ten nieprzejrzysty system finansowania publicznego akceleruje namnażanie się fundacji i stowarzyszeń, które w statucie mają szeroką i nieprecyzyjnie określoną paletę możliwości. Wystarczy profesjonalnie wypełnić wniosek i hajs płynie na dowolny cel, nawet jeśli ma się nijak do sztuki. Przez to twórców skaziła grantoza, czyli realizowanie zamówień według ideologicznych potrzeb. Wpisujesz się w jakichś modny trend? Kasa murowana. Chcesz być wolnym artystą i tworzyć, co ci podpowiada fantazja? Klepiesz biedę. Przy obecnym kulcie pieniądza wymaga to heroizmu. W efekcie swoboda twórcza zanikła, artyści jedynie realizują wskazane zadania. 

Od czasów, kiedy głos artysty stał się podrzędny wobec decyzji dyrektorów instytucji kultury i koncepcji kuratorów, nastała kolejna faza indoktrynacji sztuki. Czego nie wykłada jasno samo dzieło, dopowiada kuratorski komentarz. PR-owcy przybytków kultury rozsyłają mniej lub bardziej bełkotliwe teksty do mediów, potem pałeczkę przejmują dziennikarze, najczęściej pozbawieni analitycznego aparatu, świadomi tylko tego, że kto jest faworyzowany, tego trzeba lansować. I przekaz idzie w naród. 

 

Uzależnieni od sławy i kasy

Splątanie kultury z demagogią przekłada się na monotonię tematyczną w świątyniach sztuki. Wszędzie grany jest ekologizm, Zielony Ład ergo zbawienie świata, lansowanie „nowych świeckich tradycji” jako zdobyczy postępującej laicyzacji, rewolucje seksualno-obyczajowe, odpowiedzialność za rasizm i kolonizatorskie zapędy (także u nas), otwartość na migrantów. Czy oznacza to, że artyści stali się cyniczni? Nie, po prostu są podatni na manipulację. Bytowe niepokoje pozbawiły ich odwagi, potrzeba akceptacji pchnęła do działań stadnych. Do tego skąpa wiedza i umysłowe rozleniwienie nie pozwalają im samodzielnie oceniać zachodzących obok procesów. Te niedostatki charakterologiczne i intelektualne dopełnia brak etycznych kierunkowskazów. Bo z jakich środowisk wywodzi się dzisiejsza kulturalna śmietanka? Część to artyści „dynastyczni”, potomkowie „pieszczochów komuny”, czyli twórców faworyzowanych i popieranych przez komunistyczną partię, którzy korzystali z pewnych przywilejów już w PRL-u. Im lewicowy światopogląd bliski jest od dziecka. Druga pokaźna grupa to aspiranci do artystycznej kariery, pierwsze pokolenie z cenzusem, przybyłe z małych miasteczek i zdobywające wielkoświatowe ostrogi w III RP. Dla nich liczy się awans społeczny, dla którego gotowi są wyprzeć się przekazywanych rodzinnie wartości. Na takim gruncie łatwo zasiać przekonanie, że twórczość jest tam, gdzie postęp, a progres prowadzi tylko w lewą stronę. 

Dlaczego osoby utalentowane w jakiejś twórczej dziedzinie tak łatwo dają się uwieść rozmaitym propagandystom? Abraham Maslow (amerykański psycholog i autor teorii hierarchii potrzeb) w połowie lat 50. ubiegłego wieku scharakteryzował osoby samorealizujące się (inaczej mówiąc: twórcze), przypisując im pragnienie niezależności, zaangażowanie w sprawy społeczne, obojętność na status majątkowy, nieuleganie modom i trendom co do stylu życia, akceptowanie siebie i swoich wad. 

Współcześnie artyści prezentują się jak negatyw tamtego wizerunku. Ich rozbuchane ego, przekonanie o własnej wyjątkowości oraz potrzeba wyróżniania się na tle przeciętniaków przejawiają się w przyzwoleniu na rozmaite uzależnienia: od mediów, od kasy, od poklasku. Być, ach być celebrytą! A gdy już, to trzeba dopasować się do wymogów high life’u – mieszkanie, bywanie, image. To kosztuje. Toteż twórcy są podatni na korupcję. Ich „zaangażowanie” społeczne jest dyktowane i nagradzane przez władze; kroją dzieła pod wskazany kierunek.

 

Między złotą klatką a złotą wolnością

W 1973 roku Andrzej Krauze (potem znany jako rysownik-satyryk, od lat na emigracji) zaprezentował dyplomową pracę na warszawskiej ASP: animowany film „Lekcja fruwania”. Kilkuminutowa kreskówka podpadła PRL-owskiej cenzurze, która uznała ją za niebezpieczną i zakazała emisji. Tymczasem to była ponadczasowa metafora o zaniku „skrzydeł” wyobraźni, utraconych pod wpływem upupiającego komfortu. Krauze, z londyńskiego oddalenia rysujący od 2001 roku odautorskie komentarze dla „Rzeczpospolitej”, ponownie przeżył czołowe zderzenie z cenzurą, tym razem neoliberalną: w 2016 roku ogólnopolska gazeta zerwała z nim współpracę, nie akceptując poglądów artysty. Mało kto zauważył to wydarzenie, które uważam za symbol współczesnego ideologicznego zniewolenia. I kiedy słyszę rozbrajająco naiwny utwór Chłopców z Placu Broni „Kocham wolność”, myślę, że to najbardziej zakłamany hymn-deklaracja osób uważających się za sól ziemi. Drugi równie niedojrzały intelektualnie song to „Jeszcze będzie przepięknie” Tiltu. Od 35 lat jego lider wyśpiewuje o tym, że „strach nakazywał cały czas się bać”, no ale jeszcze będzie przepięknie… Obydwa utwory pochodzą z 1990 roku i dotyczą sprzeciwu wobec postkomunistycznych spadów oraz trzymania sztuki (czytaj – wolności) na smyczy jakiejkolwiek ideologii. Kiedyś wrogiem było „czerwone”, teraz nieprzyjacielem stała się „konserwa”. Populiści, faszyści, wstecznicy, zamordyści, wsio rawno. 

 

Twórczość pod butem władzy

Przymierze kultury z władzą świecką bądź duchowną datuje się od… zawsze. Utalentowani i usłużni otrzymywali gwarancję dobrobytu i zaszczytu, mniej zdolni, ale ugodowi – przynajmniej mieli zapewniony chleb. Rzec można, twórcy z natury swego rzemiosła poszukiwali oparcia w mecenacie. Szczęście, gdy protektor wykazywał się znawstwem przedmiotu. Gorzej, gdy roztaczał opiekę nad szmirą i fałszem. Tak właśnie było w dobie socrealizmu.

Każdy wie, że była to ciemna karta w powojennej historii polskiej kultury, import zza wschodniej granicy. Od 1949 do 1955/1956 roku przerabialiśmy doktrynę zaordynowaną w Rosji Radzieckiej przez Andrieja Żdanowa w 1934 roku. U nas promotorem realizmu socjalistycznego okazał się Włodzimierz Sokorski, od 1952 roku minister kultury. Za twórczością „socjalistyczną w treści i narodową w formie” opowiedzieli się najpierw ludzie pióra, potem muzycy, filmowcy, plastycy. Na straży politpoprawności dzieł stało Ministerstwo Kultury i Sztuki oraz powołany przez nie Państwowy Instytut Sztuki. Ideologiczne posłuszeństwo było nagradzane na różne sposoby: laury w konkursach, przydziały pracowni, zagraniczne wyjazdy, wysokie funkcje w instytucjach kultury i na artystycznych uczelniach. Krnąbrni byli skazywani na niebyt i biedę. Państwo jako jedyny monopolista dystrybuujący dostęp do stanowisk, publikacji oraz sal wystawowych decydowało o losach wszystkich twórców. Pamiętam opowieść Erny Rosenstein, surrealistki, paradoksalnie zdeklarowanej komunistki od przedwojennych czasów, która odważnie sprzeciwiła się narzuconej socdoktrynie na walnym zjeździe plastyków. „Wy się tu wszyscy bardzo mylicie” – odważnie zaprotestowała. Oczywiście, dostała bana na wystawianie. Poza nią narzuconą odgórnie koncepcję twórczą zakwestionowali nieliczni, w tym Tadeusz Kantor, Maria Jarema, Andrzej Wróblewski, Jerzy Nowosielski, Tadeusz Brzozowski, Stanisław Fijałkowski, Magdalena Abakanowicz – by wymienić najbardziej znanych. Na przeciwnym biegunie ustawili się pokorni i spolegliwi, z małżeństwem Heleną i Juliuszem Krajewskimi i Włodzimierzem Zakrzewskim na czele. 

 

Poglądy pod kontrolą

Symbolem „odwilży”, czyli poluzowania socrealistycznych rygorów, stała się ogólnopolska Wystawa Młodej Plastyki pod hasłem „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” (lipiec 1955), od miejsca warszawskiej prezentacji zwana skrótowo Arsenałem. Tu też nie obyło się bez manipulacji: partia zezwoliła na wprowadzenie poetyki ekspresyjno-metaforycznej, lecz zgodnie z tytułem dominowała martyrologia. Lata 60. zapisały się w historii jako wybuch sztuki nieprzedstawiającej, uchodzącej za manifestację twórczej wolności. Pozornej, bo wciąż kontrolowanej przez władze inwigilujące środowiska artystyczno-medialne przez rozlicznych „towarzyszy”. Ówczesna elita to były raczej „niebieskie ptaki”, których obecność przydawała kolorytu kawiarniom, klubom, ulicom. Jasne, że posiadali drobne przywileje niedostępne przeciętnym „zjadaczom chleba”. Solidarność doprowadziła do sojuszu ludzi kultury i przedstawicieli klasy robotniczej. Trwało to krótko. Po 1989 roku drogi się rozjechały. Dziś elity kulturalne czują „lepszość” wobec tych gorzej zarabiających, nieobytych z aktualnymi prądami, niewykształconych na prestiżowych uczelniach. Jaka była cena osiągnięcia statusu warstwy wyższej w neoliberalnym świecie? Porzucenie idei na rzecz ideologii. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe