Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy

Masz na koncie rezerwację z Booking.com po 23 stycznia 2023 roku? Dzięki decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możesz otrzymać 40 zł lub dodatkowe korzyści w programie lojalnościowym „Genius”. Wystarczy złożyć prostą reklamację.
Podróżny, zdjęcie poglądowe Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy
Podróżny, zdjęcie poglądowe / Grok / x.com

Co musisz wiedzieć:

  • UOKiK uznał, że Booking.com naruszał zbiorowe interesy konsumentów, nie informując jasno, czy nocleg jest oferowany przez przedsiębiorcę, czy osobę prywatną.
  • Rekompensata obejmie osoby, które dokonały rezerwacji od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia zmian – w zależności od poziomu programu „Genius” to awans o jeden poziom lub 40 zł do wykorzystania na platformie.
  • Aby otrzymać świadczenie, należy złożyć reklamację przez Centrum Pomocy Booking.com, powołując się na decyzję UOKiK nr RKR-3/2025.
  • Platforma zobowiązała się do wprowadzenia przejrzystych oznaczeń statusu wynajmującego i jasnego podziału obowiązków między sobą a dostawcami usług.

 

Co zarzucono Booking.com?

Kontrola UOKiK wykazała, że platforma nie informowała w sposób jasny, czy rezerwujesz nocleg u przedsiębiorcy, czy u osoby prywatnej. To kluczowa różnica – w przypadku drugiej opcji nie przysługuje pełna ochrona prawna konsumenta.

Nieprecyzyjne były także informacje o tym, kto jest odpowiedzialny za realizację rezerwacji – Booking.com czy właściciel obiektu. Część zapisów była ukryta w regulaminach i dodatkowych linkach, co utrudniało świadome podjęcie decyzji o zakupie.

 

Jakie są rekompensaty?

Zgodnie z decyzją UOKiK osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, mogą ubiegać się o rekompensatę:

  • użytkownicy programu Genius na poziomie 1 i 2 – awans o jeden poziom (więcej zniżek na noclegi),
  • użytkownicy poziomu 3 – 40 zł do wykorzystania na Booking.com.

 

Jak złożyć reklamację?

Wejdź na stronę Centrum Pomocy Booking.com, zaloguj się i wybierz opcję „Wyślij wiadomość”.

W treści napisz: 

Składam reklamację dotyczącą nieinformowania przez Booking konsumentów o tym, czy dostawca zakwaterowania jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną, i w związku z decyzją UOKiK nr RKR-3/2025 oczekuję przyznania przysporzenia konsumenckiego.

To wszystko!

 

Działania UOKiK

Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia klarownych oznaczeń statusu wynajmującego oraz dokładniejszego podziału obowiązków między platformą a dostawcami usług. Zmiany mają wejść w życie w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.

Sprawa Booking.com to element szerszych działań UOKiK po wejściu w życie tzw. dyrektywy Omnibus. Podobne decyzje dotyczyły m.in. Zalando i Travelist, a interwencje objęły także Allegro, Amazon, Uber, Bolt czy Pyszne.pl. Celem jest zapewnienie konsumentom jasnych informacji o tym, kto sprzedaje usługę i jakie prawa im przysługują.

 

 


 

POLECANE
Proces Zbigniewa Komosy przeciwko Jarosławowi Kaczyńskiemu. Jest decyzja sądu z ostatniej chwili
Proces Zbigniewa Komosy przeciwko Jarosławowi Kaczyńskiemu. Jest decyzja sądu

W czwartek Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia zdecydował o umorzeniu postępowania wszczętego na podstawie oskarżenia Zbigniewa Komosy wobec prezesa PiS, Jarosława Kaczyńskiego, dotyczącego naruszenia nietykalności cielesnej. Wyrok nie jest prawomocny, a Komosa zapowiedział złożenie odwołania do sądu wyższej instancji.

Karol Nawrocki mianował ośmiu nowych generałów z ostatniej chwili
Karol Nawrocki mianował ośmiu nowych generałów

W Belwederze Prezydent RP, Zwierzchnik Sił Zbrojnych RP Karol Nawrocki wręczył akty mianowania na stopnie generalskie ośmiu oficerom Wojska Polskiego.

Estonia nie chce dofinansować potężnej farmy wiatrowej z ostatniej chwili
Estonia nie chce dofinansować potężnej farmy wiatrowej

Estoński Enefit Green oraz japońska grupa inwestycyjna Sumitomo Corporation ogłosiły rezygnację z planów wspólnego rozwoju morskiej farmy wiatrowej Liivi Bay. Powód? Brak wsparcia ze strony państwa i niepewność na rynku.

Żukowska poucza Tuska, jak powinien się zachować w Pałacu Prezydenta Wiadomości
Żukowska poucza Tuska, jak powinien się zachować w Pałacu Prezydenta

Anna Maria Żukowska skomentowała nagrania Donalda Tuska, który m.in. ostentacyjnie patrzył na zegarek, czekając na prezydenta Karola Nawrockiego w Pałacu Prezydenckim. Szefowa parlamentarnego klubu Lewicy postanowiła dać kilka rad premierowi, przypominając jednocześnie, że spóźnianie się było dla Donalda Tuska normą zarówno za pierwszych, jak i obecnych rządów.    

Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy z ostatniej chwili
Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy

Masz na koncie rezerwację z Booking.com po 23 stycznia 2023 roku? Dzięki decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możesz otrzymać 40 zł lub dodatkowe korzyści w programie lojalnościowym „Genius”. Wystarczy złożyć prostą reklamację.

Nowe ustawy na biurku prezydenta. Walka o gotówkę w całej Polsce nabiera tempa gorące
Nowe ustawy na biurku prezydenta. Walka o gotówkę w całej Polsce nabiera tempa

Przedstawiciele Koalicji dla Gotówki złożyli w Kancelarii Prezydenta dwa projekty ustaw, które mają zagwarantować Polakom nieograniczoną możliwość płatności gotówką. Chcą w ten sposób chronić wolność wyboru, prywatność i bezpieczeństwo obywateli w dobie cyfrowych płatności i rosnącego ryzyka cyberataków.

Do 2050 roku ten kraj przestanie istnieć. Rozpoczęto ewakuację mieszkańców Wiadomości
Do 2050 roku ten kraj przestanie istnieć. Rozpoczęto ewakuację mieszkańców

Niewielkie państwo wyspiarskie stoi w obliczu historycznej katastrofy – rosnący poziom mórz grozi zatopieniem całego kraju. Władze przygotowują plan masowej migracji wszystkich obywateli. To może być pierwszy w dziejach przypadek, gdy cały naród zniknie z własnego terytorium.

Banderowskie symbole na pomniku Ofiar Rzezi Wołyńskiej. Zatrzymano 17-letniego Ukraińca pilne
Banderowskie symbole na pomniku Ofiar Rzezi Wołyńskiej. Zatrzymano 17-letniego Ukraińca

Sąd zdecydował o trzymiesięcznym areszcie dla 17-letniego obywatela Ukrainy, zatrzymanego w sprawie znieważenia pomnika Ofiar Rzezi Wołyńskiej w Domostawie. Według śledczych miał działać na zlecenie obcych służb, prowadząc sabotaż i akcje dywersyjne na terenie Polski. Grozi mu nawet dożywocie.

Putin powiedział o porozumieniu Moskwy z Waszyngtonem z ostatniej chwili
Putin powiedział o porozumieniu Moskwy z Waszyngtonem

Władimir Putin zapowiedział, że po zakończeniu negocjacji ws. Ukrainy konieczne będzie porozumienie z USA dotyczące kontroli zbrojeń nuklearnych, co miałoby zapewnić długoterminowy pokój w Europie i na świecie.

Karol Nawrocki zwoła Radę Gabinetową. Podano datę z ostatniej chwili
Karol Nawrocki zwoła Radę Gabinetową. Podano datę

Paweł Szefernaker poinformował w czwartek, że prezydent Karol Nawrocki zwoła na 27 sierpnia Radę Gabinetową ws. stanu finansów publicznych, kwestii ustrojowych i rozwojowych.

REKLAMA

Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy

Masz na koncie rezerwację z Booking.com po 23 stycznia 2023 roku? Dzięki decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możesz otrzymać 40 zł lub dodatkowe korzyści w programie lojalnościowym „Genius”. Wystarczy złożyć prostą reklamację.
Podróżny, zdjęcie poglądowe Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy
Podróżny, zdjęcie poglądowe / Grok / x.com

Co musisz wiedzieć:

  • UOKiK uznał, że Booking.com naruszał zbiorowe interesy konsumentów, nie informując jasno, czy nocleg jest oferowany przez przedsiębiorcę, czy osobę prywatną.
  • Rekompensata obejmie osoby, które dokonały rezerwacji od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia zmian – w zależności od poziomu programu „Genius” to awans o jeden poziom lub 40 zł do wykorzystania na platformie.
  • Aby otrzymać świadczenie, należy złożyć reklamację przez Centrum Pomocy Booking.com, powołując się na decyzję UOKiK nr RKR-3/2025.
  • Platforma zobowiązała się do wprowadzenia przejrzystych oznaczeń statusu wynajmującego i jasnego podziału obowiązków między sobą a dostawcami usług.

 

Co zarzucono Booking.com?

Kontrola UOKiK wykazała, że platforma nie informowała w sposób jasny, czy rezerwujesz nocleg u przedsiębiorcy, czy u osoby prywatnej. To kluczowa różnica – w przypadku drugiej opcji nie przysługuje pełna ochrona prawna konsumenta.

Nieprecyzyjne były także informacje o tym, kto jest odpowiedzialny za realizację rezerwacji – Booking.com czy właściciel obiektu. Część zapisów była ukryta w regulaminach i dodatkowych linkach, co utrudniało świadome podjęcie decyzji o zakupie.

 

Jakie są rekompensaty?

Zgodnie z decyzją UOKiK osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, mogą ubiegać się o rekompensatę:

  • użytkownicy programu Genius na poziomie 1 i 2 – awans o jeden poziom (więcej zniżek na noclegi),
  • użytkownicy poziomu 3 – 40 zł do wykorzystania na Booking.com.

 

Jak złożyć reklamację?

Wejdź na stronę Centrum Pomocy Booking.com, zaloguj się i wybierz opcję „Wyślij wiadomość”.

W treści napisz: 

Składam reklamację dotyczącą nieinformowania przez Booking konsumentów o tym, czy dostawca zakwaterowania jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną, i w związku z decyzją UOKiK nr RKR-3/2025 oczekuję przyznania przysporzenia konsumenckiego.

To wszystko!

 

Działania UOKiK

Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia klarownych oznaczeń statusu wynajmującego oraz dokładniejszego podziału obowiązków między platformą a dostawcami usług. Zmiany mają wejść w życie w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.

Sprawa Booking.com to element szerszych działań UOKiK po wejściu w życie tzw. dyrektywy Omnibus. Podobne decyzje dotyczyły m.in. Zalando i Travelist, a interwencje objęły także Allegro, Amazon, Uber, Bolt czy Pyszne.pl. Celem jest zapewnienie konsumentom jasnych informacji o tym, kto sprzedaje usługę i jakie prawa im przysługują.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe