Sprzedawcy na pierwszej linii profilaktyki. Jak szkolenie z odpowiedzialnej sprzedaży wpływa na dostępność alkoholu dla nieletnich
Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie
W debacie o profilaktyce uzależnień coraz częściej podkreśla się, że kluczowym elementem jest ograniczenie dostępu do alkoholu dla tych osób, które ponoszą największe szkody z powodu jego używania, przede wszystkim młodzieży. Udostępnienie napoju alkoholowego osobie niepełnoletniej jest nie tylko niemoralne, niepedagogiczne i pociąga za sobą konsekwencje prawne (art. 208 k.k. „Kto rozpija małoletniego, dostarczając mu napoju alkoholowego, ułatwiając jego spożycie lub nakłaniając go do spożycia takiego napoju, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”), ale naraża też młodego człowieka na szkody zdrowotne (fizyczne i psychiczne), jak i społeczne. Mając świadomość tych zagrożeń, autorzy programu „W rodzinie siła!” (Solidarność Przemysłu Spożywczego) ujęli w Dekalogu Odpowiedzialnego Rodzica punkt: „Nie pozwalam na sprzedaż i picie alkoholu przez niepełnoletnich”.
Szkolenie „Zostań OSA”
Eksperci podkreślają, że skuteczna profilaktyka wymaga konsekwentnej współpracy wszystkich stron – rodziców, nauczycieli, instytucji publicznych i sprzedawców. Ci ostatni mają realny wpływ na codzienną dostępność alkoholu. To oni decydują, czy niepełnoletni klient wyjdzie ze sklepu z butelką alkoholu, czy usłyszy stanowcze „nie”.
Identyfikacja wieku klienta może rodzić trudności, nie każdemu asertywna, stanowcza odmowa przychodzi łatwo, nie wszyscy sprzedawcy zdają sobie sprawę z konsekwencji sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Z myślą o nich przygotowaliśmy szkolenie „Zostań OSA!”
– deklaruje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Uczestnicy szkoleń takich jak „Zostań OSA!” zyskują umiejętność asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu nieletnim, zapoznają się z technikami proszenia o okazanie dowodu tożsamości, podnoszą poziom kompetencji interpersonalnych i, co najważniejsze, stają się świadomymi uczestnikami i koalicjantami profilaktyki uzależnień. Jeśli szkolenie jest skuteczne, po jego przejściu uczestnik nie ma wątpliwości przy podejmowaniu decyzji o niesprzedawaniu i podawaniu napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim.
Odpowiedzialny sprzedawca
Szkolenie „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!” przygotowane przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego dostępne jest bezpłatnie online na stronie www.odpowiedzialnysprzedawca.pl. Ukończenie zajmuje kilkanaście minut. Po zapoznaniu się z materiałem i odpowiedzeniu na sześć pytań podsumowujących uczestnik otrzymuje certyfikat Odpowiedzialnego Sprzedawcy, czyli takiego, który zna konsekwencje związane ze sprzedażą lub podawaniem alkoholu nieletniemu, wie, na jakie przepisy powołać się, odmawiając sprzedaży alkoholu młodo wyglądającej osobie, oraz rozumie, jak duże znaczenie dla zdrowia i życia młodego człowieka może mieć taka odmowa. Od momentu uruchomienia pierwszej edycji szkolenia „Zostań OSA!” w 2015 r. skorzystało z niego ponad 50 tys. pracowników handlu i gastronomii.
Od lat prowadzimy działania, których celem jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia. Zaowocowały one wyraźną zmianą podejścia Polaków do zjawiska sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Zmniejszyło się przyzwolenie społeczne na takie postępowanie, przy jednoczesnym zwiększeniu świadomości zagrożeń wynikających z picia alkoholu przez młodzież
– deklaruje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP.