Terminal w Gdyni oddany zagranicznemu operatorowi. Oferta polskiego konsorcjum odrzucona

Nowoczesny terminal promowy w Gdyni, wybudowany za publiczne pieniądze, trafił w ręce zagranicznego operatora. Polskie konsorcjum mówi wprost: nasza oferta była lepsza, ale port w Gdyni postawił na Szwedów.
 Terminal w Gdyni oddany zagranicznemu operatorowi. Oferta polskiego konsorcjum odrzucona

Co musisz wiedzieć:

  • Terminal promowy w Gdyni przekazany Stena Line aż do 2032 roku
  • Polskie konsorcjum: nasza oferta była korzystniejsza finansowo
  • Branża morska pyta: gdzie transparentność i repolonizacja?

 

Terminal za publiczne pieniądze w obcych rękach

Decyzja o powierzeniu obsługi Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni szwedzkiemu operatorowi Stena Line wywołała falę kontrowersji. Chodzi o kontrakt obowiązujący aż do 2032 roku.

Polskie konsorcjum zepchnięte na margines

W przetargu startowało także konsorcjum Polsca, w którego skład wchodzą Polska Żegluga Morska, Unity Line i Polska Żegluga Bałtycka. Przedstawiciele Polscy podkreślają, że ich oferta była korzystniejsza finansowo i możliwa do realizacji przy istniejących zasobach. Mimo to została odrzucona, a uzasadnienie portu ograniczyło się do stwierdzenia o „niewykonalności” propozycji. Jak twierdzą, nie przeprowadzono z nimi żadnych rozmów wyjaśniających.

 

Głos biznesu: "Trójkąt bermudzki decyzyjności"

Jeżeli narodowy operator przekonuje, że jest w stanie wykonać zadanie ogłoszone w przetargu i oferuje lepsze warunki finansowe, a mimo to przegrywa ważny przetarg, to znaczy, że wciąż jesteśmy w pewnym trójkącie bermudzkim decyzyjności – nie będąc faworytem we własnym kraju, do korzystania z własnej infrastruktury

- czytamy w komunikacie Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Repolonizacja tylko na papierze?

Izba ostrzega, że bez szans dla krajowych firm hasło repolonizacji gospodarki morskiej pozostanie pustym sloganem:

Budujemy w Polsce nowoczesne obiekty, takie jak terminal w Gdyni. Dysponujemy polskimi spółkami, które mają doświadczenie i możliwości, by je obsługiwać. Jeśli jednak kontrakty na wyłączność otrzymują zagraniczne podmioty, trudno mówić o repolonizacji w praktyce.

Sprawa w toku

Polskie konsorcjum Polsca złożyło odwołanie od decyzji i nie wyklucza skierowania sprawy do sądu. Oczekuje też jasnego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury w sprawie zasad wsparcia dla krajowych przedsiębiorstw.


 

POLECANE
Charlie Kirk miał polskie korzenie. „Moi rodzice, moi pradziadkowie przybyli do USA z Polski” z ostatniej chwili
Charlie Kirk miał polskie korzenie. „Moi rodzice, moi pradziadkowie przybyli do USA z Polski”

„Moi rodzice, moi pradziadkowie przybyli tu z Polski. Legalnie. Nie przeskoczyli przez granicę” - mówił Charlie Kirk na udostępnionym na X przez eurodeputowanego Dominika Tarczyńskiego nagraniu dyskutując na temat nielegalnej imigracji, z którą obecnie borykają się Stany Zjednoczone.

Pilny komunikat dla mieszkańców Białegostoku z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla mieszkańców Białegostoku

Białystok staje przed poważnym problemem – coraz więcej zgłoszeń od mieszkańców dotyczy dzików wchodzących w głąb osiedli. Straż Miejska szykuje akcję, która ma powstrzymać niebezpieczne zwierzęta.

Spada sympatia Polaków do Ukraińców Wiadomości
Spada sympatia Polaków do Ukraińców

Nowy sondaż United Surveys dla Wirtualnej Polski pokazał, że coraz więcej Polaków krytycznie patrzy na obecność Ukraińców w kraju. Jeszcze niedawno dominowały pozytywne oceny, dziś trend jest zupełnie inny.

WHO dodaje pigułki aborcyjne do listy leków podstawowych z ostatniej chwili
WHO dodaje pigułki aborcyjne do listy leków podstawowych

Jak poinformował portal LifeSiteNews, Światowa Organizacja Zdrowia dodała mifepriston i mizoprostol do listy leków podstawowych i to pomimo zgłaszanych zagrożeń związanych z aborcjami chemicznymi.

Cyberatak sparaliżował lotniska w Europie. Co dalej z bezpieczeństwem podróży? z ostatniej chwili
Cyberatak sparaliżował lotniska w Europie. Co dalej z bezpieczeństwem podróży?

Chaos na największych lotniskach Europy – Berlin, Bruksela i Londyn padły ofiarą cyberataku, który uziemił tysiące pasażerów. Linie ostrzegają przed kolejnymi opóźnieniami, a rządy analizują zagrożenie.

Konserwatywny think tank: Unijny program edukacyjny promuje eurofederalistyczną propagandę pilne
Konserwatywny think tank: Unijny program edukacyjny promuje eurofederalistyczną propagandę

Znany konserwatywny think tank MCC Brussels opublikował raport „Jak unijny program Jeana Monneta niszczy środowisko akademickie”, w którym zarzucił Unii Europejskiej, że wykorzystuje program edukacyjny Jeana Monneta do promowania unijnej propagandy, co zdaniem analityków godzi w wolność prowadzenia badań naukowych.

Terminal w Gdyni oddany zagranicznemu operatorowi. Oferta polskiego konsorcjum odrzucona pilne
Terminal w Gdyni oddany zagranicznemu operatorowi. Oferta polskiego konsorcjum odrzucona

Nowoczesny terminal promowy w Gdyni, wybudowany za publiczne pieniądze, trafił w ręce zagranicznego operatora. Polskie konsorcjum mówi wprost: nasza oferta była lepsza, ale port w Gdyni postawił na Szwedów.

Tragiczne skutki polityki multikulti w Szwecji: morderstwa, gwałty, zamachy terrorystyczne z ostatniej chwili
Tragiczne skutki polityki multikulti w Szwecji: morderstwa, gwałty, zamachy terrorystyczne

Szwecja zbiera tragiczne pokłosie prowadzonej przez siebie polityki otwartych drzwi dla migrantów z Afryki i Bliskiego Wschodu. Jak poinformował portal European Conservative, Sztokholm należy obecnie do najniebezpieczniejszych miast Europy ze względu na liczne strzelaniny, zamachy bombowe i wstrząsające krajem wojny gangów.

Rosja idzie w zaparte. Kreml o incydencie w Estonii: Niczego nie naruszyliśmy z ostatniej chwili
Rosja idzie w zaparte. Kreml o incydencie w Estonii: "Niczego nie naruszyliśmy"

Rosyjski resort obrony stanowczo zaprzecza zarzutom Estonii o naruszenie przestrzeni powietrznej przez trzy MiG-31. Jednak sam komunikat Kremla zdradza coś zupełnie innego.

Legendarna atrakcja Paryża znów dostępna. Bilety wykupiono błyskawicznie Wiadomości
Legendarna atrakcja Paryża znów dostępna. Bilety wykupiono błyskawicznie

Po latach zamknięcia spowodowanego tragicznym pożarem w 2019 roku, wieże katedry Notre-Dame w Paryżu znów stanęły otworem dla turystów. Ale uwaga – wejściówki znikają w błyskawicznym tempie, a sama wspinaczka to prawdziwy sprawdzian sił.

REKLAMA

Terminal w Gdyni oddany zagranicznemu operatorowi. Oferta polskiego konsorcjum odrzucona

Nowoczesny terminal promowy w Gdyni, wybudowany za publiczne pieniądze, trafił w ręce zagranicznego operatora. Polskie konsorcjum mówi wprost: nasza oferta była lepsza, ale port w Gdyni postawił na Szwedów.
 Terminal w Gdyni oddany zagranicznemu operatorowi. Oferta polskiego konsorcjum odrzucona

Co musisz wiedzieć:

  • Terminal promowy w Gdyni przekazany Stena Line aż do 2032 roku
  • Polskie konsorcjum: nasza oferta była korzystniejsza finansowo
  • Branża morska pyta: gdzie transparentność i repolonizacja?

 

Terminal za publiczne pieniądze w obcych rękach

Decyzja o powierzeniu obsługi Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni szwedzkiemu operatorowi Stena Line wywołała falę kontrowersji. Chodzi o kontrakt obowiązujący aż do 2032 roku.

Polskie konsorcjum zepchnięte na margines

W przetargu startowało także konsorcjum Polsca, w którego skład wchodzą Polska Żegluga Morska, Unity Line i Polska Żegluga Bałtycka. Przedstawiciele Polscy podkreślają, że ich oferta była korzystniejsza finansowo i możliwa do realizacji przy istniejących zasobach. Mimo to została odrzucona, a uzasadnienie portu ograniczyło się do stwierdzenia o „niewykonalności” propozycji. Jak twierdzą, nie przeprowadzono z nimi żadnych rozmów wyjaśniających.

 

Głos biznesu: "Trójkąt bermudzki decyzyjności"

Jeżeli narodowy operator przekonuje, że jest w stanie wykonać zadanie ogłoszone w przetargu i oferuje lepsze warunki finansowe, a mimo to przegrywa ważny przetarg, to znaczy, że wciąż jesteśmy w pewnym trójkącie bermudzkim decyzyjności – nie będąc faworytem we własnym kraju, do korzystania z własnej infrastruktury

- czytamy w komunikacie Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Repolonizacja tylko na papierze?

Izba ostrzega, że bez szans dla krajowych firm hasło repolonizacji gospodarki morskiej pozostanie pustym sloganem:

Budujemy w Polsce nowoczesne obiekty, takie jak terminal w Gdyni. Dysponujemy polskimi spółkami, które mają doświadczenie i możliwości, by je obsługiwać. Jeśli jednak kontrakty na wyłączność otrzymują zagraniczne podmioty, trudno mówić o repolonizacji w praktyce.

Sprawa w toku

Polskie konsorcjum Polsca złożyło odwołanie od decyzji i nie wyklucza skierowania sprawy do sądu. Oczekuje też jasnego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury w sprawie zasad wsparcia dla krajowych przedsiębiorstw.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe