Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej

Uczniowie gimnazjów, czyli polskie 15-latki zajęły 22. miejsce na 72 państwa w naukach przyrodniczych w najnowszej edycji międzynarodowego badania PISA, które sprawdza umiejętności uczniów w posługiwaniu się wiedzą. Wyniki są nieco gorsze niż w 2012 r., ale nadal jesteśmy w światowej czołówce.
T. Gutry Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej
T. Gutry / Tygodnik Solidarność

Wśród państw Unii Europejskiej uczniowie zajęli 10. miejsce w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, trzecie w czytaniu i interpretacji, a szóste w państwach Unii Europejskiej w matematyce. Gimnazjaliści tym samym osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD.

W zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych (scientific literacy) wynik polskich uczniów wyniósł 501 pkt, (o 24 pkt. mniej niż w  badaniu z  2012 r., był wyższy o  4 pkt. w  porównaniu do roku 2006). Obniżenie wyników pomiędzy latami 2012 i 2015 odnotowano w większości krajów OECD. Wynik polskich uczniów jest zbliżony do wyników piętnastolatków z Irlandii, Belgii, Danii, Portugalii, Norwegii, USA, Austrii i Szwecji.

W czołówce krajów osiągających najwyższe wyniki w  badaniu kompetencji przyrodniczych znajdują się kraje Dalekiego Wschodu, a  także Finlandia, Estonia i  Kanada. Pierwsze miejsce zajmuje Singapur (556 pkt). Z krajów europejskich przoduje Estonia z wynikiem 534 punktów, a w czołówce znajduje się też Finlandia (531 pkt).

Średni wynik z czytania i interpretacji polskich uczniów wyniósł 506 pkt i jest o 12 pkt niższy od wyniku z 2012 r. W  badaniu umiejętności czytania i  interpretacji (reading literacy) polscy uczniowie znaleźli się na piątym miejscu w  Europie. Lepsze średnie wyniki osiągnęli uczniowie z czterech krajów: Finlandii, Irlandii, Estonii i Norwegii. Wśród krajów świata Polska znalazła się na 13 miejscu.

Jak to się ma do ogólnych i ogólnikowych ale negatywnych opinii minister edukacji Anny Zalewskiej o poziomie kształcenia gimnazjalnego, wygłaszanych ex cathedra, bez powołania się na konkretne badania i bez wymienienia instytutów je przeprowadzających?

Badanie PISA, choć też pozostawia wiele do życzenia jest jednak przeprowadzane regularnie   i dotyczy umiejętności korzystania z wiedzy w naukach przyrodniczych, czytaniu i pisaniu oraz w matematyce.

Z badania wynika też, że wzrósł wskaźnik satysfakcji z nauki przedmiotów przyrodniczych.  Porównując przedmioty przyrodnicze w 2006 r. wiedza faktograficzna dominowała nad umiejętnościami wyjaśniania zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy i planowaniem procedur badawczych. W rozumowaniu pod kontem nauk przyrodniczych zajęliśmy 10. miejsce w UE. W czytaniu i interpretacji Polska znalazła się na 13. miejscu na świecie – w Europie (po uwzględnieniu błędów statystycznych) lepszy wynik osiągnęli uczniowie z pięciu państw: Finlandii, Irlandii, Estonii, Norwegii i Niemiec).

Nasi uczniowie zanotowali spadek w matematyce, ale tylko trzy kraje OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju od 2000 roku bada poziom światowego szkolnictwa, oceniając umiejętności posługiwania się wiedzą –  PISA, czyli Programme for International Student Assesment) Słowenia, Dania i Norwegia – zanotowały istotny statystycznie wzrost. Sprawdza się 15-latków pod kątem ich zdolności do rozwiązywania problemów, analizowania, argumentowania i interpretowania.

W 2000 r. Polska była poniżej średniej OECD w grupie z Rosją, Grecją i Izraelem. W czytaniu i interpretacji byliśmy w 2000 r. na 25. miejscu, ale już w 2006 r. skoczyliśmy na 9. (na 57. badanych wtedy krajów), by w 2009 r. zająć 15. wśród 65 krajów. Znaleźliśmy się na poziomie Norwegii, Islandii, Szwajcarii.

W 2012 r. w matematyce nasi uczniowie zajeli pierwsze miejsce wśród krajów UE, ex aequo z Holandią, Estonią, Finlandią, a 14. na świecie.

Jak informuje MEN, wyniki polskich uczniów w PISA 2015 są wyższe od średniej OECD. W raporcie podkreślono też, że są niższe niż w poprzedniej edycji z 2012 r.

Wiceminister Maciej Kopeć komentując prezentowane wyniki badania PISA 2015 podkreślił, że niepokój budzi to, że nastąpił spadek średnich wyników uczniów między rokiem 2012 i 2015.

– W porównaniu z badaniami z 2012 zwiększył się odsetek uczniów, którzy mieli najsłabsze wyniki i zmniejszył odsetek tych, którzy uzyskali najlepsze wyniki ze wszystkich badanych przedmiotów – powiedział wiceminister Kopeć.

Podsekretarz Stanu w MEN dodał, że badanie pokazuje, że zmniejszyła się liczba uczniów deklarujących chęć podjęcia w przyszłości zatrudnienia w dziedzinach związanych z naukami przyrodniczymi.

Badanie PISA 2015 w Polsce zostało zrealizowane na ogólnokrajowej próbie losowej 160 szkół gimnazjalnych oraz 9 szkół ponadgimnazjalnych. 4,4 tys. uczniów rozwiązywało zadania testowe wyłącznie na komputerach. Czyżby to był przyczyna nieco niższych notowań? W badaniu OECD PISA 2015 uczestniczyło 500 tys. uczniów z 72 krajów i regionów.

ASG

www.solidarnosc.gda.pl

 

 

POLECANE
Czy uda się wepchnąć dżinna z powrotem do butelki? tylko u nas
Czy uda się wepchnąć dżinna z powrotem do butelki?

Bardzo dobrze, że prowadzący z nim rozmowę w Radiu Wnet Łukasz Jankowski przerwał wywiad po jego słowach o "fejkowych komorach gazowych". Ale dlaczego człowiek o takich poglądach w ogóle się tam znalazł? Dlaczego został mu udostępniony mikrofon? Czy redakcja nie mogła przewidzieć, co będzie mówił?

Reprezentacja Polski ma nowego trenera Wiadomości
Reprezentacja Polski ma nowego trenera

Po ponad miesiącu od rezygnacji Michała Probierza, Polski Związek Piłki Nożnej zdecydował, kto przejmie stery w reprezentacji Polski. Jak ustalił Polsat News, nowym selekcjonerem zostanie Jan Urban.

Pożar w Siemianowicach Śląskich. Komunikat RCB dla mieszkańców Wiadomości
Pożar w Siemianowicach Śląskich. Komunikat RCB dla mieszkańców

RCB wydało w poniedziałek wieczorem alert dotyczący pożaru hali produkcyjnej przy ul. Chemicznej w Siemianowicach Śląskich. Mieszkańcy proszeni są o niezbliżanie się do miejsca pożaru oraz o zamknięcie okien, aby uniknąć narażenia na szkodliwy dym.

Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać Wiadomości
Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać

Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) poinformował w poniedziałek o wycofaniu ze sprzedaży łyżki cedzakowej, która może zagrażać zdrowiu. Produkt był dostępny w sklepach sieci TEDi w całej Polsce.

Największe zderzenie czarnych dziur w historii badań. Naukowcy nie kryją zdumienia Wiadomości
Największe zderzenie czarnych dziur w historii badań. Naukowcy nie kryją zdumienia

Naukowcy odkryli największe w historii zderzenie dwóch czarnych dziur, każdej o masie ponad 100 razy większej od masy Słońca – ogłosiło w poniedziałek międzynarodowe konsorcjum LIGO-Virgo-KAGRA. W wyniku kolizji powstała jeszcze masywniejsza czarna dziura, oddalona od Ziemi o ok. 10 mld lat świetlnych.

Zachowuję optymizm. Poseł PiS trafił do szpitala Wiadomości
"Zachowuję optymizm". Poseł PiS trafił do szpitala

Poseł Jacek Osuch (Prawo i Sprawiedliwość) opublikował w mediach społecznościowych zdjęcie ze szpitala. W krótkim wpisie poinformował, że trafił na leczenie, jednocześnie dziękując lekarzom za opiekę i zwracając się z apelem do obserwatorów.

Trump stawia Putinowi ultimatum. „Jesteśmy bardzo niezadowoleni” Wiadomości
Trump stawia Putinowi ultimatum. „Jesteśmy bardzo niezadowoleni”

Prezydent USA Donald Trump zapowiedział w poniedziałek na spotkaniu z sekretarzem generalnym NATO Markiem Rutte, że Stany Zjednoczone będą wysyłać Ukrainie uzbrojenie, za które zapłacą Europejczycy.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Nowe rondo powstanie w miejscowości Mokre koło Grudziądza (Kujawsko-pomorskie) na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 55 z drogami powiatowymi 1351C i 1357C. Wartość inwestycji sięgnie ponad 11,8 mln zł - poinformował w poniedziałek Oddział GDDKiA w Bydgoszczy.

Pożar hali w Siemianowicach Śląskich z ostatniej chwili
Pożar hali w Siemianowicach Śląskich

W poniedziałek 14 lipca po godz. 14 w Siemianowicach Śląskich przy ul. Chemicznej wybuchł pożar hali produkcyjno-magazynowej. Na miejscu jest kilkanaście zastępów straży pożarnej.

Zielona rewolucja uderza w Holandię. Brakuje prądu i infrastruktury Wiadomości
Zielona rewolucja uderza w Holandię. Brakuje prądu i infrastruktury

Choć Holandia uchodzi za lidera zielonej transformacji, dziś boryka się z poważnym kryzysem energetycznym. Sieć elektroenergetyczna nie nadąża za rosnącym zapotrzebowaniem, a tysiące firm i instytucji czeka na możliwość podłączenia do prądu.

REKLAMA

Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej

Uczniowie gimnazjów, czyli polskie 15-latki zajęły 22. miejsce na 72 państwa w naukach przyrodniczych w najnowszej edycji międzynarodowego badania PISA, które sprawdza umiejętności uczniów w posługiwaniu się wiedzą. Wyniki są nieco gorsze niż w 2012 r., ale nadal jesteśmy w światowej czołówce.
T. Gutry Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej
T. Gutry / Tygodnik Solidarność

Wśród państw Unii Europejskiej uczniowie zajęli 10. miejsce w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, trzecie w czytaniu i interpretacji, a szóste w państwach Unii Europejskiej w matematyce. Gimnazjaliści tym samym osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD.

W zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych (scientific literacy) wynik polskich uczniów wyniósł 501 pkt, (o 24 pkt. mniej niż w  badaniu z  2012 r., był wyższy o  4 pkt. w  porównaniu do roku 2006). Obniżenie wyników pomiędzy latami 2012 i 2015 odnotowano w większości krajów OECD. Wynik polskich uczniów jest zbliżony do wyników piętnastolatków z Irlandii, Belgii, Danii, Portugalii, Norwegii, USA, Austrii i Szwecji.

W czołówce krajów osiągających najwyższe wyniki w  badaniu kompetencji przyrodniczych znajdują się kraje Dalekiego Wschodu, a  także Finlandia, Estonia i  Kanada. Pierwsze miejsce zajmuje Singapur (556 pkt). Z krajów europejskich przoduje Estonia z wynikiem 534 punktów, a w czołówce znajduje się też Finlandia (531 pkt).

Średni wynik z czytania i interpretacji polskich uczniów wyniósł 506 pkt i jest o 12 pkt niższy od wyniku z 2012 r. W  badaniu umiejętności czytania i  interpretacji (reading literacy) polscy uczniowie znaleźli się na piątym miejscu w  Europie. Lepsze średnie wyniki osiągnęli uczniowie z czterech krajów: Finlandii, Irlandii, Estonii i Norwegii. Wśród krajów świata Polska znalazła się na 13 miejscu.

Jak to się ma do ogólnych i ogólnikowych ale negatywnych opinii minister edukacji Anny Zalewskiej o poziomie kształcenia gimnazjalnego, wygłaszanych ex cathedra, bez powołania się na konkretne badania i bez wymienienia instytutów je przeprowadzających?

Badanie PISA, choć też pozostawia wiele do życzenia jest jednak przeprowadzane regularnie   i dotyczy umiejętności korzystania z wiedzy w naukach przyrodniczych, czytaniu i pisaniu oraz w matematyce.

Z badania wynika też, że wzrósł wskaźnik satysfakcji z nauki przedmiotów przyrodniczych.  Porównując przedmioty przyrodnicze w 2006 r. wiedza faktograficzna dominowała nad umiejętnościami wyjaśniania zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy i planowaniem procedur badawczych. W rozumowaniu pod kontem nauk przyrodniczych zajęliśmy 10. miejsce w UE. W czytaniu i interpretacji Polska znalazła się na 13. miejscu na świecie – w Europie (po uwzględnieniu błędów statystycznych) lepszy wynik osiągnęli uczniowie z pięciu państw: Finlandii, Irlandii, Estonii, Norwegii i Niemiec).

Nasi uczniowie zanotowali spadek w matematyce, ale tylko trzy kraje OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju od 2000 roku bada poziom światowego szkolnictwa, oceniając umiejętności posługiwania się wiedzą –  PISA, czyli Programme for International Student Assesment) Słowenia, Dania i Norwegia – zanotowały istotny statystycznie wzrost. Sprawdza się 15-latków pod kątem ich zdolności do rozwiązywania problemów, analizowania, argumentowania i interpretowania.

W 2000 r. Polska była poniżej średniej OECD w grupie z Rosją, Grecją i Izraelem. W czytaniu i interpretacji byliśmy w 2000 r. na 25. miejscu, ale już w 2006 r. skoczyliśmy na 9. (na 57. badanych wtedy krajów), by w 2009 r. zająć 15. wśród 65 krajów. Znaleźliśmy się na poziomie Norwegii, Islandii, Szwajcarii.

W 2012 r. w matematyce nasi uczniowie zajeli pierwsze miejsce wśród krajów UE, ex aequo z Holandią, Estonią, Finlandią, a 14. na świecie.

Jak informuje MEN, wyniki polskich uczniów w PISA 2015 są wyższe od średniej OECD. W raporcie podkreślono też, że są niższe niż w poprzedniej edycji z 2012 r.

Wiceminister Maciej Kopeć komentując prezentowane wyniki badania PISA 2015 podkreślił, że niepokój budzi to, że nastąpił spadek średnich wyników uczniów między rokiem 2012 i 2015.

– W porównaniu z badaniami z 2012 zwiększył się odsetek uczniów, którzy mieli najsłabsze wyniki i zmniejszył odsetek tych, którzy uzyskali najlepsze wyniki ze wszystkich badanych przedmiotów – powiedział wiceminister Kopeć.

Podsekretarz Stanu w MEN dodał, że badanie pokazuje, że zmniejszyła się liczba uczniów deklarujących chęć podjęcia w przyszłości zatrudnienia w dziedzinach związanych z naukami przyrodniczymi.

Badanie PISA 2015 w Polsce zostało zrealizowane na ogólnokrajowej próbie losowej 160 szkół gimnazjalnych oraz 9 szkół ponadgimnazjalnych. 4,4 tys. uczniów rozwiązywało zadania testowe wyłącznie na komputerach. Czyżby to był przyczyna nieco niższych notowań? W badaniu OECD PISA 2015 uczestniczyło 500 tys. uczniów z 72 krajów i regionów.

ASG

www.solidarnosc.gda.pl

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe