Kierowca Rajdowy Wojtek Puchała dla Tysol.pl: Dobry kierowca nie doprowadza do poślizgu

Z Mistrzem Polski w Rajdach Samochodowych z 2014 r z pilotem Sebastianem Rozwadowskim i aktualnym Mistrzem Europy w rajdach samochodowych w klasie erc2 razem z Danielem Dymurskim rozmawia Andrzej Berezowski.
M. Żegliński Kierowca Rajdowy Wojtek Puchała dla Tysol.pl: Dobry kierowca nie doprowadza do poślizgu
M. Żegliński / TS
- Jak podsumuje Pan sezon rajdowy 2016? 
- Myślę że to wymarzony sezon w karierze sportowca. Brałem udział w cyklu Mistrzostw Europy bez doświadczenia a od razu na moich ramionach mogłem powiesić zwycięską szarfę. To piękne uczucie, wiedząc że tyle leży w rękach człowieka, że sukces czasem może być na wyciągnięcie ręki.

- Co to znaczy, że ktoś jest dobrym kierowcą na drodze, podczas zwykłej podróży samochodem?
– Dobry kierowca to nie ten, który potrafi opanować każdy poślizg, ale ten, który do nich nie doprowadza. Dobry kierowca potrafi przede wszystkim przewidywać 

- Jakie trzeba mieć cechy jako zwykły kierowca?
-Właśnie trzeba mieć wielką wyobraźnię. Będąc na drodze jesteśmy w zasadzie na polu bitwy. Każdy uczestnik ruchu może się do nas zbliżyć w nie przewidziany sposób. My musimy sobie z tym radzić, więc z pewnością nie może zabraknąć czujności. Trzba też być rozsądnym na drodze, a tego zwykle brakuje młodym kierowcą.

- Czy umiejętności kierowania pojazdem można rozwijać?
- Wszystkie umiejętności prowadzenia samochodu można rozwijać i szlifować. 

- Czym się różni prowadzanie zwykłej osobówki podczas codziennego pokonywania trasy z domu do pracy od prowadzenia samochodu rajdowego?
- W sumie to niczym. Oba samochody mają te same pedały, kierownicę i cztery koła. Jedyne czym się różnią to właściwościami i osiągami. Rajdówkę możemy wykorzystać na zamkniętym odcinku drogi. Czasem jest to szeroka równa droga asfaltowa ale kręta , czasem jest to leśny dukt z szutrowymi koleinami. Tam się zaczyna zabawa. 

- Czy pasażer podczas podróży samochodem osobowym to skarb, czy może problem?
- Dla mnie pasażer to zawsze miły akcent w samochodzie. Jest z kim zamienić słowo, trochę się wygadać. Nie można jednak odpływać za daleko. Najważniejsze jest przecież bezpieczne dotarcie do celu.

- A czy pasażer może pomagać w prowadzenia samochodu kierowcy?
- Kierowca musi być samodzielny i stawać na wysokości zadania jakiego się podjął. Jeżeli się nie czujemy na siłach nie wyruszajmy w długą trasę, a jeżeli warunki są nie pewne to jedźmy ostrożniej. 

- Jakie ma Pan plany na przyszły sezon?
- Dalej chciałbym się rozwijać aczkolwiek cieszę się już z tego co mam. 

 

POLECANE
Trudna sytuacja w Nysie: nowe informacje gorące
Trudna sytuacja w Nysie: nowe informacje

Chcemy zorganizować łańcuch ludzi, którzy będą rzucać piasek i elementy betonowe, by powstrzymać zburzenie wału przeciwpowodziowego - powiedział w poniedziałek burmistrz Nysy Kordian Kolbiarz.

Donald Trump jest wrogiem NATO? To kłamstwo tylko u nas
Donald Trump jest wrogiem NATO? To kłamstwo

Przeciwnicy Donalda Trumpa - zarówno wśród polityków jak i w mediach - ukuli fejkowy stereotyp, głoszący, że Trump jest wrogiem NATO, że chce osłabić tę organizację lub całkowicie zniszczyć. To kłamstwo jest powtarzane bezczelnie od lat, jakby było oczywistością.

Klasztor w Kłodzku błaga o pomoc Wiadomości
Klasztor w Kłodzku błaga o pomoc

Zalany został zabytkowy klasztor w Kłodzku. Jest apel o pomoc.

Fala wezbraniowa dociera do Krakowa wideo
Fala wezbraniowa dociera do Krakowa

Według doniesień medialnych fala wezbraniowa powoli dociera do Krakowa.

Reporter Republiki siłą wyrzucony z powodziowej konferencji Tuska Wiadomości
Reporter Republiki siłą wyrzucony z "powodziowej" konferencji Tuska

Dziennikarz TV Republika został siłowo usunięty z konferencji Donalda Tuska.

z ostatniej chwili
Zielony Ład? Mamy raport – jest źle! Konrad Wernicki poleca nowy "Tygodnik Solidarność"

Tak kompleksowej analizy dotyczącej polityki klimatycznej UE oraz jej wpływu na Polskę jeszcze nie było. "European Green Deal" jest na ustach wszystkich polityków unijnego mainstreamu, a przede wszystkim Komisji Europejskiej. Jego implementacja ma być kluczowa dla przyszłości Unii. Jednak nikt z piewców Zielonego Ładu nie chce wprost mówić o kosztach z nim związanych. Na to reaguje Solidarność, która zleciła niezależnym ekspertom przygotowanie kompleksowego raportu dot. realizacji założeń polityki klimatycznej. W nowym numerze "Tygodnika Solidarność" prezentujemy wnioski płynące z raportu, który w całości może pobrać na stronie preczzzielonymladem.pl.

Kolejne niemieckie CPK będzie rozbudowywane gorące
Kolejne "niemieckie CPK" będzie rozbudowywane

Zatwierdzono plan rozbudowy lotniska niemieckiego Lipsk/Halle, będącego drugim największym portem lotniczym cargo w Niemczech.

Remigiusz Okraska: Było jasne, że rząd neoliberalnych łajdaków wyłoży się na pierwszej poważnej przeszkodzie gorące
Remigiusz Okraska: Było jasne, że rząd neoliberalnych łajdaków wyłoży się na pierwszej poważnej przeszkodzie

Tylko skończeni durnie sądzili, że ekipa Tuska nadaje się do czegoś poważnego. Gdy przez kilka lat Polska przechodziła w miarę suchą stopą przez bezprecedensową kumulację nieszczęść – globalną pandemię, wojnę w sąsiednim kraju, kryzys energetyczny, zerwanie łańcuchów dostaw, kryzys inflacyjny – dziękowałem losowi, że nie rządzą nami neoliberalni durnie.

Tych sześciu mężczyzn uratowało ujęcie wody dla Jeleniej Góry z ostatniej chwili
Tych sześciu mężczyzn uratowało ujęcie wody dla Jeleniej Góry

Sześciu pracowników Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "Wodnik" uratowało ujęcia wody dla Jeleniej Góry.

Kazachska ropa dla Niemiec przejawia chemiczne cechy ropy rosyjskiej gorące
"Kazachska" ropa dla Niemiec przejawia chemiczne cechy ropy rosyjskiej

Już w niedziele 22 września w Brandenburgii odbędą się wybory landowe. Sytuacja jest napięta, bo co prawda tylko jednym procentem, ale jednak w sondażach prowadzi populistyczno-prawicowa partia Alternative für Deutschland (AfD).

REKLAMA

Kierowca Rajdowy Wojtek Puchała dla Tysol.pl: Dobry kierowca nie doprowadza do poślizgu

Z Mistrzem Polski w Rajdach Samochodowych z 2014 r z pilotem Sebastianem Rozwadowskim i aktualnym Mistrzem Europy w rajdach samochodowych w klasie erc2 razem z Danielem Dymurskim rozmawia Andrzej Berezowski.
M. Żegliński Kierowca Rajdowy Wojtek Puchała dla Tysol.pl: Dobry kierowca nie doprowadza do poślizgu
M. Żegliński / TS
- Jak podsumuje Pan sezon rajdowy 2016? 
- Myślę że to wymarzony sezon w karierze sportowca. Brałem udział w cyklu Mistrzostw Europy bez doświadczenia a od razu na moich ramionach mogłem powiesić zwycięską szarfę. To piękne uczucie, wiedząc że tyle leży w rękach człowieka, że sukces czasem może być na wyciągnięcie ręki.

- Co to znaczy, że ktoś jest dobrym kierowcą na drodze, podczas zwykłej podróży samochodem?
– Dobry kierowca to nie ten, który potrafi opanować każdy poślizg, ale ten, który do nich nie doprowadza. Dobry kierowca potrafi przede wszystkim przewidywać 

- Jakie trzeba mieć cechy jako zwykły kierowca?
-Właśnie trzeba mieć wielką wyobraźnię. Będąc na drodze jesteśmy w zasadzie na polu bitwy. Każdy uczestnik ruchu może się do nas zbliżyć w nie przewidziany sposób. My musimy sobie z tym radzić, więc z pewnością nie może zabraknąć czujności. Trzba też być rozsądnym na drodze, a tego zwykle brakuje młodym kierowcą.

- Czy umiejętności kierowania pojazdem można rozwijać?
- Wszystkie umiejętności prowadzenia samochodu można rozwijać i szlifować. 

- Czym się różni prowadzanie zwykłej osobówki podczas codziennego pokonywania trasy z domu do pracy od prowadzenia samochodu rajdowego?
- W sumie to niczym. Oba samochody mają te same pedały, kierownicę i cztery koła. Jedyne czym się różnią to właściwościami i osiągami. Rajdówkę możemy wykorzystać na zamkniętym odcinku drogi. Czasem jest to szeroka równa droga asfaltowa ale kręta , czasem jest to leśny dukt z szutrowymi koleinami. Tam się zaczyna zabawa. 

- Czy pasażer podczas podróży samochodem osobowym to skarb, czy może problem?
- Dla mnie pasażer to zawsze miły akcent w samochodzie. Jest z kim zamienić słowo, trochę się wygadać. Nie można jednak odpływać za daleko. Najważniejsze jest przecież bezpieczne dotarcie do celu.

- A czy pasażer może pomagać w prowadzenia samochodu kierowcy?
- Kierowca musi być samodzielny i stawać na wysokości zadania jakiego się podjął. Jeżeli się nie czujemy na siłach nie wyruszajmy w długą trasę, a jeżeli warunki są nie pewne to jedźmy ostrożniej. 

- Jakie ma Pan plany na przyszły sezon?
- Dalej chciałbym się rozwijać aczkolwiek cieszę się już z tego co mam. 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe