Likwidacja sklepu, a wadliwy produkt. Czy wiesz, że żeby złożyć reklamację nie potrzebujesz paragonu?

Okazało się, że po niespełna trzech miesiącach używania moich nowych butów do biegania, które kupiłem w profesjonalnym sklepie, ich stan uległ znacznemu pogorszeniu, wystąpiły wady, które spowodowały, że buty przestały spełniać swoje przeznaczanie. Po prostu popękały i rozkleiły się. Niestety, zaraz po tym, jak podjąłem decyzję o zareklamowaniu butów, pojawiły się dwa problemy. Pierwszy - trudności w odnalezieniu paragonu potwierdzającego zakup. Drugi – niestety, dużo gorszy - sklep, w którym dokonałem zakupu, przestał istnieć. Co teraz, od czego zacząć, jak realizować swoje prawa?
M. Żegliński Likwidacja sklepu, a wadliwy produkt. Czy wiesz, że żeby złożyć reklamację nie potrzebujesz paragonu?
M. Żegliński / Tygodnik Solidarność
A zatem od początku. Kiedy okazało się, że nie masz potwierdzenia zakupu w formie paragonu, zachowaj spokój, ponieważ aby złożyć reklamację, nie musisz go posiadać. Paragon fiskalny jest tylko jednym z wielu dowodów zawarcia umowy. Pamiętaj, że dowieść zakupu towaru możesz również w inny sposób, choćby poprzez wydruk historii z karty płatniczej, wiadomości mejlowej z potwierdzeniem zawarcia umowy czy nawet przedstawieniem świadków transakcji. Poza tym każdy sprzedawca prowadzi rejestr sprzedaży, gdzie bez trudu, przy odrobinie dobrej woli, można z łatwością odnaleźć dowód zakupu. Tym samym istotne jest, aby zapamiętać, że sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego.
    
Sytuacja zaczyna się komplikować w momencie, kiedy okaże się, że sprzedawca zniknął, a po „Super sklepie” pozostało jedynie ogłoszenie z napisem „lokal do wynajęcia”. Z pewnością zadanie ułatwiłaby nam jakakolwiek informacja o losach sprzedawcy, choćby zamieszczona na drzwiach sklepu. Często zdarza się, że przyczyną zamknięcia sklepu w danym miejscu jest zwykła zmiana lokalizacji na inną, korzystniejszą ze względu na potencjalnych kupujących. Dlatego istotne jest, aby przedsiębiorca umieszczał takie informacje w miejscu ogólnie dostępnym.
Kiedy jednak okaże się, że zamknięcie sklepu nastąpiło z innych powodów, np. plajty czy upadłości przedsiębiorcy lub zmiany właściciela i przejęcia przedsiębiorstwa przez inny podmiot, sprawa staje się trudniejsza, jednak nie beznadziejna.
    
W takiej sytuacji w pierwszej kolejności należy spróbować ustalić ewentualnego nabywcę przedsiębiorstwa, ponieważ zgodnie z zasadą wyrażoną w przepisie art. 554 kodeksu cywilnego właśnie nabywca przedsiębiorstwa lub gospodarstwa rolnego jest odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa lub gospodarstwa, chyba że w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach mimo zachowania należytej staranności. Odpowiedzialność nabywcy ogranicza się do wartości nabytego przedsiębiorstwa lub gospodarstwa według stanu w chwili nabycia, a według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela. Odpowiedzialności tej nie można bez zgody wierzyciela wyłączyć ani ograniczyć.
    
Podejmując próbę ustalenia aktualnego nabywcy, u którego chcemy zareklamować wadliwy towar, bez wątpienia pomocna okazać się może strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości https://ems.ms.gov.pl/krs/, gdzie w zakładce Krajowy Rejestr Sądowy wykorzystać możemy dane z posiadanego paragonu i ustalić ewentualne zmiany dotyczące przedsiębiorcy.
    
Kiedy jednak okaże się, że nie ma nowego nabywcy bądź mamy do czynienia z faktyczną likwidacją lub upadkiem dotychczasowego sprzedawcy-przedsiębiorcy na skutek jego bankructwa, pamiętajmy, że na większość kupionych towarów udzielana jest gwarancja. Sama gwarancja jest udzielana bez dodatkowej opłaty w drodze oświadczenia woli gwaranta, które powinno być zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub - co dla nas korzystniejsze - w reklamie odnoszącej się do sprzedanego towaru. Dokument ten określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego właśnie na wypadek, gdyby okazało się, że towar okazał się wadliwy. Gwarancja powinna zawierać podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w szczególności dotyczy to nazwy i adresu gwaranta lub jego przedstawicielstwa w Polsce. W dokumencie tym określone powinny być również takie elementy jak czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Oznacza to, że w przypadku likwidacji sklepu, w którym dokonaliśmy zakupu, powinniśmy skierować nasze kroki reklamacyjne do gwaranta naszego towaru.

Jeżeli powyższe nie przyniesie skutku lub nie wiemy, jak tego dokładnie dokonać, możemy skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, który pomoże uzyskać bezpłatną pomoc prawną. Do kompetencji rzeczników konsumenta należy:
zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi, wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Aby uzyskać kontakt do najbliższego rzecznika konsumenta w miejscu naszego zamieszkania, najprostszym i zarazem najszybszym sposobem jest skorzystanie z wyszukiwarki instytucji udzielających pomocy konsumenckiej zamieszczonej na stronie: https://uokik.gov.pl/.

Pamiętajmy więc, że zamknięcie sklepu czy to z powodu jego likwidacji, zmiany właściciela, czy innych przyczyn, nie oznacza, iż automatycznie zakupiony towar przestaje być objęty ochroną, a my jesteśmy pozbawieni prawa do wymiany wadliwego sprzętu na nowy. Następnym razem, kiedy przeczytasz na drzwiach sklepu informację „likwidacja”, nie poddawaj się od razu i skorzystaj z przysługujących ci praw.

Tomasz Oleksiewicz

 

POLECANE
Parlament Korei Południowej sprzeciwia się ogłoszeniu stanu wojennego przez prezydenta z ostatniej chwili
Parlament Korei Południowej sprzeciwia się ogłoszeniu stanu wojennego przez prezydenta

Zgromadzenie Narodowe Korei Płd. zagłosowało w środę czasu lokalnego za zażądaniem od prezydenta Jun Suk Jeola zniesienia stanu wyjątkowego.

Komunikat dla mieszkańców Gdyni z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Gdyni

We wtorek oddano do użytku wiadukt w ciągu ul. Puckiej w Gdyni. Obiekt o długości 185 metrów ma zapewnić bezpieczny transport ładunków do gdyńskiego portu i poprawę komunikacji w mieście. Budowa kosztowała ponad 65 mln złotych netto - poinformowały PKP PLK.

Stan wojenny w Korei Południowej. Ekspert: Wielki chaos tylko u nas
Stan wojenny w Korei Południowej. Ekspert: Wielki chaos

Media donoszą, że prezydent Korei Południowej wprowadził stan wojenny, parlament sprzeciwia się jego decyzji a pod jego budynkiem zbierają się Koreańczycy, a dostęp do niego blokują siły porządkowe.

Lubelskie: Kolejne ogniska wścieklizny z ostatniej chwili
Lubelskie: Kolejne ogniska wścieklizny

Wojewoda lubelski wprowadził obowiązek szczepienia kotów przeciwko wściekliźnie w pięciu powiatach Lubelszczyzny - biłgorajskim, hrubieszowskim, krasnostawskim, tomaszowskim i zamojskim. W regionie stwierdzono dotychczas 27 ognisk wścieklizny, głównie u lisów.

Przełomowa informacja. PKW uznaje istnienie Sądu Najwyższego z ostatniej chwili
"Przełomowa informacja. PKW uznaje istnienie Sądu Najwyższego"

"Najwyraźniej mec. Kalisz pogubił się w krętactwie własnym" – pisze w mediach społecznościowych były minister edukacji Przemysław Czarnek, komentując wniosek Państwowej Komisji Wyborczej do SN o wyłączenie tzw. "neosędziów" z orzekania ws. skargi PiS na decyzję o odrzuceniu sprawozdania finansowego.

To był przekręt. Boniek zabrał głos ws. Lewandowskiego Wiadomości
"To był przekręt". Boniek zabrał głos ws. Lewandowskiego

Zbigniew Boniek, były prezes PZPN, nie kryje rozczarowania decyzjami związanymi z plebiscytem Złotej Piłki. W rozmowie z Polsatem Sport podkreślił, że Robert Lewandowski powinien już dwukrotnie otrzymać to prestiżowe wyróżnienie.

Politico: Kijów stawia NATO ultimatum z ostatniej chwili
Politico: Kijów stawia NATO ultimatum

Jak podaje "Politico", władze w Kijowie coraz bardziej tracą nadzieję, że Ukraina wejdzie do sojuszu wojskowego w najbliższym czasie. Sam prezydent elekt USA Donald Trump zaproponował opóźnienie przyjęcia Ukrainy do NATO. 

Awaria tamy na Jeziorze Bystrzyckim Wiadomości
Awaria tamy na Jeziorze Bystrzyckim

W Zagórzu Śląskim, nad Jeziorem Bystrzyckim, dzieje się coś niepokojącego. Lustro wody opadło o kilka metrów, odsłaniając brzegi pełne mułu i kamieni. Wszystko za sprawą niespodziewanej awarii ponad stuletniej tamy. Woda, zamiast spokojnie spoczywać w zbiorniku, nieustannie przelewa się jednym z upustów - a zatrzymać jej nie sposób.

Wojsko może próbować aresztować deputowanych. Nowe informacje ws. Korei Południowej z ostatniej chwili
"Wojsko może próbować aresztować deputowanych". Nowe informacje ws. Korei Południowej

Lider południowokoreańskiej opozycji Li Dze Mjung oświadczył, że parlament będzie próbował unieważnić decyzję prezydenta o wprowadzeniu stanu wojennego. Ostrzegł jednak, że wojsko może próbować aresztować deputowanych. Według agencji Yonhap wejście do budynku parlamentu zostało zablokowane.

Prezydent Korei Południowej ogłosił stan wojenny pilne
Prezydent Korei Południowej ogłosił stan wojenny

Prezydent Korei Południowej Jun Suk Jeol ogłosił we wtorek stan wojenny, oskarżając opozycję o sympatyzowanie z Koreą Północną i paraliżowanie prac rządu - podała agencja Yonhap. Na razie nie jest jasne, jakie zostaną środki zostaną podjęte.

REKLAMA

Likwidacja sklepu, a wadliwy produkt. Czy wiesz, że żeby złożyć reklamację nie potrzebujesz paragonu?

Okazało się, że po niespełna trzech miesiącach używania moich nowych butów do biegania, które kupiłem w profesjonalnym sklepie, ich stan uległ znacznemu pogorszeniu, wystąpiły wady, które spowodowały, że buty przestały spełniać swoje przeznaczanie. Po prostu popękały i rozkleiły się. Niestety, zaraz po tym, jak podjąłem decyzję o zareklamowaniu butów, pojawiły się dwa problemy. Pierwszy - trudności w odnalezieniu paragonu potwierdzającego zakup. Drugi – niestety, dużo gorszy - sklep, w którym dokonałem zakupu, przestał istnieć. Co teraz, od czego zacząć, jak realizować swoje prawa?
M. Żegliński Likwidacja sklepu, a wadliwy produkt. Czy wiesz, że żeby złożyć reklamację nie potrzebujesz paragonu?
M. Żegliński / Tygodnik Solidarność
A zatem od początku. Kiedy okazało się, że nie masz potwierdzenia zakupu w formie paragonu, zachowaj spokój, ponieważ aby złożyć reklamację, nie musisz go posiadać. Paragon fiskalny jest tylko jednym z wielu dowodów zawarcia umowy. Pamiętaj, że dowieść zakupu towaru możesz również w inny sposób, choćby poprzez wydruk historii z karty płatniczej, wiadomości mejlowej z potwierdzeniem zawarcia umowy czy nawet przedstawieniem świadków transakcji. Poza tym każdy sprzedawca prowadzi rejestr sprzedaży, gdzie bez trudu, przy odrobinie dobrej woli, można z łatwością odnaleźć dowód zakupu. Tym samym istotne jest, aby zapamiętać, że sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego.
    
Sytuacja zaczyna się komplikować w momencie, kiedy okaże się, że sprzedawca zniknął, a po „Super sklepie” pozostało jedynie ogłoszenie z napisem „lokal do wynajęcia”. Z pewnością zadanie ułatwiłaby nam jakakolwiek informacja o losach sprzedawcy, choćby zamieszczona na drzwiach sklepu. Często zdarza się, że przyczyną zamknięcia sklepu w danym miejscu jest zwykła zmiana lokalizacji na inną, korzystniejszą ze względu na potencjalnych kupujących. Dlatego istotne jest, aby przedsiębiorca umieszczał takie informacje w miejscu ogólnie dostępnym.
Kiedy jednak okaże się, że zamknięcie sklepu nastąpiło z innych powodów, np. plajty czy upadłości przedsiębiorcy lub zmiany właściciela i przejęcia przedsiębiorstwa przez inny podmiot, sprawa staje się trudniejsza, jednak nie beznadziejna.
    
W takiej sytuacji w pierwszej kolejności należy spróbować ustalić ewentualnego nabywcę przedsiębiorstwa, ponieważ zgodnie z zasadą wyrażoną w przepisie art. 554 kodeksu cywilnego właśnie nabywca przedsiębiorstwa lub gospodarstwa rolnego jest odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa lub gospodarstwa, chyba że w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach mimo zachowania należytej staranności. Odpowiedzialność nabywcy ogranicza się do wartości nabytego przedsiębiorstwa lub gospodarstwa według stanu w chwili nabycia, a według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela. Odpowiedzialności tej nie można bez zgody wierzyciela wyłączyć ani ograniczyć.
    
Podejmując próbę ustalenia aktualnego nabywcy, u którego chcemy zareklamować wadliwy towar, bez wątpienia pomocna okazać się może strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości https://ems.ms.gov.pl/krs/, gdzie w zakładce Krajowy Rejestr Sądowy wykorzystać możemy dane z posiadanego paragonu i ustalić ewentualne zmiany dotyczące przedsiębiorcy.
    
Kiedy jednak okaże się, że nie ma nowego nabywcy bądź mamy do czynienia z faktyczną likwidacją lub upadkiem dotychczasowego sprzedawcy-przedsiębiorcy na skutek jego bankructwa, pamiętajmy, że na większość kupionych towarów udzielana jest gwarancja. Sama gwarancja jest udzielana bez dodatkowej opłaty w drodze oświadczenia woli gwaranta, które powinno być zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub - co dla nas korzystniejsze - w reklamie odnoszącej się do sprzedanego towaru. Dokument ten określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego właśnie na wypadek, gdyby okazało się, że towar okazał się wadliwy. Gwarancja powinna zawierać podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w szczególności dotyczy to nazwy i adresu gwaranta lub jego przedstawicielstwa w Polsce. W dokumencie tym określone powinny być również takie elementy jak czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Oznacza to, że w przypadku likwidacji sklepu, w którym dokonaliśmy zakupu, powinniśmy skierować nasze kroki reklamacyjne do gwaranta naszego towaru.

Jeżeli powyższe nie przyniesie skutku lub nie wiemy, jak tego dokładnie dokonać, możemy skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, który pomoże uzyskać bezpłatną pomoc prawną. Do kompetencji rzeczników konsumenta należy:
zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi, wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Aby uzyskać kontakt do najbliższego rzecznika konsumenta w miejscu naszego zamieszkania, najprostszym i zarazem najszybszym sposobem jest skorzystanie z wyszukiwarki instytucji udzielających pomocy konsumenckiej zamieszczonej na stronie: https://uokik.gov.pl/.

Pamiętajmy więc, że zamknięcie sklepu czy to z powodu jego likwidacji, zmiany właściciela, czy innych przyczyn, nie oznacza, iż automatycznie zakupiony towar przestaje być objęty ochroną, a my jesteśmy pozbawieni prawa do wymiany wadliwego sprzętu na nowy. Następnym razem, kiedy przeczytasz na drzwiach sklepu informację „likwidacja”, nie poddawaj się od razu i skorzystaj z przysługujących ci praw.

Tomasz Oleksiewicz


 

Polecane
Emerytury
Stażowe