Związki zawodowe żądają odpowiedzialnej postawy firmy Amazon w Polsce w związku z koronawirusem

Związki zawodowe niepokoją się o bezpieczeństwo zdrowotne kilkunastu tysięcy pracowników magazynów Amazon zlokalizowanych w naszym kraju.
/ fot.shutterstock

Wykonują oni swoje obowiązki w systemie zmianowym po 10,5 h, co samo w sobie znacznie obniża odporność pracowników. Zdecydowana większość pracowników jest dowożonych autobusami pracowniczymi, w których podróżują w jedną stronę nawet 2 godziny, co stanowi dodatkowe zagrożenie. Brak zachowania niezbędnego dystansu ma miejsce każdego dnia, gdyż w podobnym czasie przed magazynem pojawia się 30 autokarów.

23 marca 2020 r. obie działające przy Amazon Fulfilment Poland sp. z o.o.  organizacje związkowe (OZZ Inicjatywa Pracownicza oraz Komisja Międzyzakładowa NSZZ „Solidarność”) wystosowały do pracodawcy pismo z żądaniem natychmiastowego spotkania w celu uzgodnienia zasad związanych ze świadczeniem pracy w tym trudnym i niebezpiecznym dla wszystkich okresie.

Organizacje związkowe żądają między innymi:

- Wprowadzenia dodatkowych środków ochronnych w trakcie dojazdu do pracy, w tym zagwarantowania, aby każdy z pracowników miał możliwość siedzieć w autokarze osobno. Pracownik mógłby odmówić wejścia do autobusu, jeśli nie będzie miał możliwości siedzieć samodzielnie. Jeśli w takich okolicznościach nie dojedzie do pracy, należy zakodować tę roboczodniówkę jako pełnopłatny przestój.

- Wprowadzenie takiej organizacji dojazdu, aby kierowcy autokarów wjeżdżali w określonej kolejności, a każdy kolejny autokar podjeżdżałby pod magazyn dopiero w chwili, kiedy osoby z poprzedniego autobusu wejdą na obszar produkcyjny. Identycznie sytuacja miałaby wyglądać z wyjściem z magazynu. Ma to na celu ograniczenie liczby osób przebywających w jednej chwili w szatniach.

- Przeorganizowania stacji roboczych, aby pracownik w trakcie wykonywania swoich obowiązków w każdej chwili nie zbliżał się do innego pracownika na odległość bliższą niż 1,5 metra. W przypadku jeśli odległość nie jest zachowana pracownicy powinni pracować na co drugiej stacji. W innym wypadku pracownik może odmówić pracy na podst. art. 210 kodeksu pracy 12.

Organizacje związkowe podkreślają, że wśród  pracowników jest wiele osób w wieku 50+, którzy są dużo bardziej narażeni na negatywne konsekwencje korona wirusa stąd też  oczekują, że pracodawca wprowadzi dla tej grupy wiekowej dodatkowe formy ochrony.

Kolejny postulat dotyczy konieczności pilnego przedstawienia procedur postępowania, gdy któryś z pracowników ma objawy zachorowania przypominające zachorowanie na koronawirusa. Pracownicy chcą dostawać na bieżąco od pracodawcy informację na temat występowania ewentualnych przypadków zachorowań na koronawirusa, aby móc reagować w sytuacji gdy dotyczy to któregoś ze współpracowników.

bs


 

POLECANE
Trudna sytuacja w prawie całym kraju. IMGW ostrzega: najgorzej będzie w nocy gorące
Trudna sytuacja w prawie całym kraju. IMGW ostrzega: najgorzej będzie w nocy

Gołoledź i marznące opady sparaliżowały drogi w niemal całej Polsce. IMGW ostrzega przed bardzo trudnymi warunkami do jazdy, a służby apelują o ostrożność po serii groźnych wypadków i kolizji.

Tȟašúŋke Witkó: Opadające rosyjskie portki tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Opadające rosyjskie portki

Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macron odebrał w ostatnim czasie publiczną lekcję pokory, zafundowaną mu przez Siergieja Wiktorowicza Ławrowa. Wyłącznie ze względu na panującą obecnie świąteczno-noworoczną porę, nie wskażę części ciała, w którą Francuz otrzymał od Rosjanina sążnistego, dyplomatycznego kopniaka, a jedynie dla ułatwienia dodam, że nad Loarą tytułują ją słowem „fesses”.

Samuel Pereira: Polityczna amnezja i świąteczna projekcja tylko u nas
Samuel Pereira: Polityczna amnezja i świąteczna projekcja

Wigilia to nie jest zwykły wieczór. To moment czuwania – nie tylko w sensie religijnym, ale też ludzkim. Zatrzymania się. Wyłączenia szumu i odkładania sporów na bok. Nawet jeśli ktoś nie wierzy, rozumie intuicyjnie, że to most między codziennością a czymś ważniejszym. Dlatego właśnie tak boleśnie widać, gdy ktoś próbuje ten most zamienić w kolejną barykadę.

Wiadomo, ilu Polaków musi opuścić USA. MSZ podał liczbę z ostatniej chwili
Wiadomo, ilu Polaków musi opuścić USA. MSZ podał liczbę

MSZ ujawniło skalę deportacji Polaków z USA. Jak podano w komunikacie, na dzień 6 listopada 2025 r. 68 osób było w rękach amerykańskiego Urzędu Celno-Imigracyjnego, a około 130 obywateli Polski ma w tym roku opuścić kraj.

Tragedia w Boże Narodzenie. Śmiertelnie ugodził partnerkę z ostatniej chwili
Tragedia w Boże Narodzenie. Śmiertelnie ugodził partnerkę

Makabryczne Boże Narodzenie w Strzale pod Siedlcami. Podczas świątecznej kolacji, 53-letni mężczyzna w trakcie kłótni śmiertelnie ugodził nożem swoją 55-letnią partnerkę.

Uszkodzone tory kolejowe na Opolszczyźnie. Jest komunikat z ostatniej chwili
Uszkodzone tory kolejowe na Opolszczyźnie. Jest komunikat

Policja poinformowała w piątek po południu, że funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei stwierdzili brak fragmentu szyny kolejowej na linii kolejowej relacji Sławięcice - Rudziniec. Badane są przyczyny zdarzenia.

Tego najbardziej obawiają się Polacy w 2026 roku. Jest sondaż z ostatniej chwili
Tego najbardziej obawiają się Polacy w 2026 roku. Jest sondaż

W 2026 roku Polacy najbardziej obawiają się problemów z dostępem do służby zdrowia oraz pogorszenia zdrowia własnego lub bliskich - wynika z badania pracowni United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski.

Prezydent Karol Nawrocki rozmawiał z Donaldem Trumpem. Jest komunikat z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki rozmawiał z Donaldem Trumpem. Jest komunikat

Odbyła się kolejna rozmowa telefoniczna prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem USA Donaldem Trumpem - poinformowała w piątek po godz. 15 Kancelaria Prezydenta Karola Nawrockiego.

Karambol na S8. Trasa do Warszawy zablokowana z ostatniej chwili
Karambol na S8. Trasa do Warszawy zablokowana

Dziewięć samochodów osobowych uczestniczyło w karambolu, do którego doszło na drodze ekspresowej S8 pod Rawą Mazowiecką w woj. łódzkim. Pięć osób zostało poszkodowanych. Trasa w stronę Warszawy jest nieprzejezdna.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Gołoledź występuje na trasie A1 od 190. do 196. kilometra w kierunku Łodzi. Auta wpadają w poślizg i wypadają z drogi - podała w piątek kujawsko-pomorska straż pożarna. Dotychczas nie odnotowano osób rannych.

REKLAMA

Związki zawodowe żądają odpowiedzialnej postawy firmy Amazon w Polsce w związku z koronawirusem

Związki zawodowe niepokoją się o bezpieczeństwo zdrowotne kilkunastu tysięcy pracowników magazynów Amazon zlokalizowanych w naszym kraju.
/ fot.shutterstock

Wykonują oni swoje obowiązki w systemie zmianowym po 10,5 h, co samo w sobie znacznie obniża odporność pracowników. Zdecydowana większość pracowników jest dowożonych autobusami pracowniczymi, w których podróżują w jedną stronę nawet 2 godziny, co stanowi dodatkowe zagrożenie. Brak zachowania niezbędnego dystansu ma miejsce każdego dnia, gdyż w podobnym czasie przed magazynem pojawia się 30 autokarów.

23 marca 2020 r. obie działające przy Amazon Fulfilment Poland sp. z o.o.  organizacje związkowe (OZZ Inicjatywa Pracownicza oraz Komisja Międzyzakładowa NSZZ „Solidarność”) wystosowały do pracodawcy pismo z żądaniem natychmiastowego spotkania w celu uzgodnienia zasad związanych ze świadczeniem pracy w tym trudnym i niebezpiecznym dla wszystkich okresie.

Organizacje związkowe żądają między innymi:

- Wprowadzenia dodatkowych środków ochronnych w trakcie dojazdu do pracy, w tym zagwarantowania, aby każdy z pracowników miał możliwość siedzieć w autokarze osobno. Pracownik mógłby odmówić wejścia do autobusu, jeśli nie będzie miał możliwości siedzieć samodzielnie. Jeśli w takich okolicznościach nie dojedzie do pracy, należy zakodować tę roboczodniówkę jako pełnopłatny przestój.

- Wprowadzenie takiej organizacji dojazdu, aby kierowcy autokarów wjeżdżali w określonej kolejności, a każdy kolejny autokar podjeżdżałby pod magazyn dopiero w chwili, kiedy osoby z poprzedniego autobusu wejdą na obszar produkcyjny. Identycznie sytuacja miałaby wyglądać z wyjściem z magazynu. Ma to na celu ograniczenie liczby osób przebywających w jednej chwili w szatniach.

- Przeorganizowania stacji roboczych, aby pracownik w trakcie wykonywania swoich obowiązków w każdej chwili nie zbliżał się do innego pracownika na odległość bliższą niż 1,5 metra. W przypadku jeśli odległość nie jest zachowana pracownicy powinni pracować na co drugiej stacji. W innym wypadku pracownik może odmówić pracy na podst. art. 210 kodeksu pracy 12.

Organizacje związkowe podkreślają, że wśród  pracowników jest wiele osób w wieku 50+, którzy są dużo bardziej narażeni na negatywne konsekwencje korona wirusa stąd też  oczekują, że pracodawca wprowadzi dla tej grupy wiekowej dodatkowe formy ochrony.

Kolejny postulat dotyczy konieczności pilnego przedstawienia procedur postępowania, gdy któryś z pracowników ma objawy zachorowania przypominające zachorowanie na koronawirusa. Pracownicy chcą dostawać na bieżąco od pracodawcy informację na temat występowania ewentualnych przypadków zachorowań na koronawirusa, aby móc reagować w sytuacji gdy dotyczy to któregoś ze współpracowników.

bs



 

Polecane