Oto serce CPK. Zaprezentowano projekt lotniska i dworca

Centralny Port Komunikacyjny przedstawił koncepcję architektoniczną nowego lotniska. Jej głównym elementem jest atrium łączące przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, kolei oraz autobusów. Nad projektem pracowało ok. 250 architektów i ekspertów z wielu państw. Integralną częścią portu będzie dworzec kolejowy łączący linie Kolei Dużych Prędkości prowadzące do głównych miast w Polsce.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego Oto serce CPK. Zaprezentowano projekt lotniska i dworca
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Polska jest w ścisłej unijnej czołówce państw z największym wzrostem PKB. Coraz więcej ekspertów podkreśla, że inwestycje CPK pomogą utrzymać ten trend i stworzyć do 2040 roku 290 tys. nowych miejsc pracy.

Projektant z międzynarodowym doświadczeniem

Za przygotowanie zaprezentowanej niedawno koncepcji architektonicznej odpowiada m.in. biuro Foster + Partners, które projektowało lotniska w Anglii, Chinach, Jordanii, Katarze czy Hongkongu, ale również biurowce w Warszawie, w tym Metropolitan przy pl. Piłsudskiego oraz Varso Tower – najwyższy budynek w UE.

Nasza firma realizuje jednocześnie projekty na wielu rynkach w wielu krajach. Te rzadkie momenty pracy w Polsce są wyjątkowo ekscytujące, bo są bliższe mojemu sercu

– mówi Krzysztof Górnicki, senior partner i architekt w Foster + Partners.

Podkreśla, że brytyjskie biuro projektowało już lotniska w wielu państwach, a niedawno odpowiadało za rozbudowę sieci kolejowej w Arabii Saudyjskiej. Bazując na swoim doświadczeniu, przekonuje, że polska gospodarka i Polacy skorzystają na budowie CPK.

Wystarczy spojrzeć na skalę naszego kraju i to, jakie lotniska posiadają Niemcy, Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania. Ich główne lotniska są zdecydowanie większe i mają większe możliwości, niż Okęcie, które jest lotniskiem małym i mocno ograniczonym. Aby zwiększyć potencjał rozwojowy kraju, inwestycje w infrastrukturę są niezbędne.

– zaznacza Krzysztof Górnicki.

Polska pod względem liczby ludności jest siódmym krajem w Europie, a Lotnisko Chopina to dopiero 30.–35. lotnisko na naszym kontynencie. Dziś większe porty niż my mają dużo mniejsze kraje, tj. Finlandia (5 mln mieszkańców) czy Austria (9 mln). Stąd pomysł budowy CPK – nowoczesnego lotniska, które przyciągnie inwestycje zagraniczne i będzie stymulować gospodarczo nie tylko Polskę, ale cały region Europy Środkowo-Wschodniej.

Nowa wizytówka Polski

Na początku lipca spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała publicznie koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego.
Centralnym elementem węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium to swoisty przestronny „przedpokój portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.

Szymon Kachniarz (senior project manager z Biura Projektowania i Inżynierii Podprogramu Lotniskowego w CPK) podkreśla, że będzie to wizytówka Polski. CPK będzie pierwszą rzeczą, którą zobaczą pasażerowie przylatujący do naszego kraju, ale również jedyną, z jaką zetkną się miliony turystów i biznesmenów, którzy będą się tu tylko przesiadać.

Projektowaliśmy tę przestrzeń tak, by zachęcała do przebywania w tym miejscu. Myślimy o programie funkcjonalnym, który sprawi, że hub transportowy będzie żył własnym życiem. Chcemy, by ludzie spotykali się tam na kawę, robili zakupy i załatwiali interesy. Powierzchnia ogólnodostępnego atrium będzie porównywalna do wielkości Rynku Starego Miasta w Warszawie. Pojawi się dużo naturalnego światła i zieleni. Architektura będzie nowoczesna, ale ponadczasowa i nienarzucająca się. Mówimy o projekcie na wiele, wiele lat, więc nie możemy zastosować rozwiązań, które za dekadę uznano by za niemodne

– wyjaśnia Kachniarz.

Dworzec kolejowy i tysiące kilometrów nowych linii

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów rocznie, ma zostać uruchomiony w 2028 r. W tym samym czasie ruszą pierwsze odcinki Kolei Dużych Prędkości (konkretnie trasa Warszawa – Łódź), których w sumie CPK wybuduje w najbliższych latach ok. 2000 km.

Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe dużych miast. Ma się składać z 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne.
Spółka CPK ma już wybranych pięć wariantów inwestorskich dla odcinków Kolei Dużych Prędkości. Są to Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Łętownia – Rzeszów, Katowice – Ostrawa oraz Sieradz – Poznań.

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Waldemar Krysiak: Czy Trzaskowski będzie zmuszał do nazywania brodatego mężczyzny kobietą? Wiadomości
Waldemar Krysiak: Czy Trzaskowski będzie zmuszał do nazywania brodatego mężczyzny kobietą?

Trzaskowski wprowadza ideologię gender do ratusza. Na Zachodzie policja już aresztuje tych, którzy ze skrajną lewicą się nie zgadzają. Czy więc Trzaskowski też będzie zmuszał swoich pracowników do nazywania brodatego mężczyzny kobietą? Czy obowiązkowe będą fikcyjne zaimki i końcówki, których zażyczy sobie transseksualista? Dlaczego prezydent Warszawy domaga się rzeczy absurdalnych?

Polak kieruje zespołem mającym przesunąć granice znanej fizyki Wiadomości
Polak kieruje zespołem mającym przesunąć granice znanej fizyki

W takich osobach moc!! Drodzy Państwo, Polak przeprowadza w naszym kraju jeden z największych w historii fizyki testów teorii kwantowej!

Znany polityk PiS zawieszony! Decyzja prezesa Kaczyńskiego z ostatniej chwili
Znany polityk PiS zawieszony! "Decyzja prezesa Kaczyńskiego"

Europoseł Krzysztof Jurgiel został zawieszony w prawach członka Prawa i Sprawiedliwości – poinformował rzecznik partii Rafał Bochenek.

Nieoczekiwane orędzie Hołowni: To kwestia wagi państwowej polityka
Nieoczekiwane orędzie Hołowni: "To kwestia wagi państwowej"

– Ostudzenie natychmiast temperatury sporu to kwestia wagi państwowej; to sprawa naszego bezpieczeństwa – powiedział marszałek Sejmu Szymon Hołownia w czwartkowym orędziu.

[Felieton „TS”] Jan Wróbel: Polski Ład w Europie tylko u nas
[Felieton „TS”] Jan Wróbel: Polski Ład w Europie

Do piór, które cenię, zaliczam pióro Marcina Napiórkowskiego, świadom, że pisuje on zasadniczo do pism z lewej strony polskiego centrum. Ale niech tam – wypowiada się po swojemu i językiem własnym, nie zaś językiem współczesnego polit-gramot-kuku-na-muniu. Kiedy zatem pisze o sporach wokół Zielonego Ładu, czytam, bo wiem, że nawet kiedy mnie zdenerwuje, to raczej nie spowoduje tzw. pęknięcia żyłki, lecz skłoni do myślenia. Czytam: „Aktywizm antyeuropejski motywuje dziś bardziej niż proeuropejski. Bo komu chciałoby się wychodzić z domu, żeby zamanifestować, że jest ok? «Nic się nie dzieje, spokojnie jest, i tak właśnie ma być!». Słabo wyglądałoby to na transparentach”. Zdaniem autora ostatni spór wykazuje nie tyle nonsens Zielonego Ładu, ile głęboki deficyt umiejętności budowania prestiżu i zrozumienia przez Unię Europejską. Nie tyle „Ład”, lecz nieład komunikacyjny jest kłopotem. Za projektem: „Stoi mnóstwo faktów, mnóstwo racji, mnóstwo niezłych pomysłów. Nie ma jednak opowieści. Nie ma mitów, które porwałyby tłumy?”.

Lewica zrywa współpracę z KO w Krakowie gorące
Lewica zrywa współpracę z KO w Krakowie

Struktury Nowej Lewicy wycofały się ze współpracy z Koalicją Obywatelską w Radzie Miasta Krakowa.

Kaczyński zadał niewygodne pytanie Tuskowi. Co zrobi premier? polityka
Kaczyński zadał niewygodne pytanie Tuskowi. Co zrobi premier?

– Tusk oświadczył, niedługo po tym głosowaniu, że ten pakt migracyjny przyniesie nam różne korzyści, że będziemy beneficjentami, no to ja teraz pytam publicznie. Panie Tusk, to dlaczego pan przeciw głosował? – powiedział w czwartek prezes PiS Jarosław Kaczyński. Jak na jego słowa odpowie premier Donald Tusk?

Zamach na premiera Słowacji Roberta Fico. Co wiemy do tej pory? gorące
Zamach na premiera Słowacji Roberta Fico. Co wiemy do tej pory?

Premier Słowacji Robert Fico, ciężko ranny w środowym zamachu, pozostaje w czwartek na oddziale intensywnej opieki medycznej szpitala w Bańskiej Bystrzycy. Napastnik przyznał, że kierował się motywami politycznymi. Władze apelują o uspokojenie nastrojów.

Rewolucyjny, agresywny język Marty Lempart zastrasza ludzi tylko u nas
"Rewolucyjny, agresywny język Marty Lempart zastrasza ludzi"

- Rewolucyjny, agresywny język nie tylko zatruwa debatę publiczną, ale też wpływa na myślenie ludzi. Może prowadzić do tego, że wiele osób poczuje się zastraszone, nie będzie chciało zabierać głosu. Niektóre osoby, może mniej zdecydowane, doprowadzi to do myślenia, żeby szukać jakichś kompromisów, żeby tylko zamknąć temat aborcji - mówi poseł Bartłomiej Wróblewski w rozmowie z portalem Tysol.pl.

Waldemar Buda wykluczony z posiedzenia komisji ds. tzw. wyborów kopertowych polityka
Waldemar Buda wykluczony z posiedzenia komisji ds. tzw. wyborów kopertowych

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Waldemar Buda został wykluczony z posiedzenia komisji ds. tzw. wyborów kopertowych. Wcześniej między posłem PiS a przewodniczącym komisji, posłem KO Dariuszem Jońskim doszło do ostrej kłótni.

REKLAMA

Oto serce CPK. Zaprezentowano projekt lotniska i dworca

Centralny Port Komunikacyjny przedstawił koncepcję architektoniczną nowego lotniska. Jej głównym elementem jest atrium łączące przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, kolei oraz autobusów. Nad projektem pracowało ok. 250 architektów i ekspertów z wielu państw. Integralną częścią portu będzie dworzec kolejowy łączący linie Kolei Dużych Prędkości prowadzące do głównych miast w Polsce.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego Oto serce CPK. Zaprezentowano projekt lotniska i dworca
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Polska jest w ścisłej unijnej czołówce państw z największym wzrostem PKB. Coraz więcej ekspertów podkreśla, że inwestycje CPK pomogą utrzymać ten trend i stworzyć do 2040 roku 290 tys. nowych miejsc pracy.

Projektant z międzynarodowym doświadczeniem

Za przygotowanie zaprezentowanej niedawno koncepcji architektonicznej odpowiada m.in. biuro Foster + Partners, które projektowało lotniska w Anglii, Chinach, Jordanii, Katarze czy Hongkongu, ale również biurowce w Warszawie, w tym Metropolitan przy pl. Piłsudskiego oraz Varso Tower – najwyższy budynek w UE.

Nasza firma realizuje jednocześnie projekty na wielu rynkach w wielu krajach. Te rzadkie momenty pracy w Polsce są wyjątkowo ekscytujące, bo są bliższe mojemu sercu

– mówi Krzysztof Górnicki, senior partner i architekt w Foster + Partners.

Podkreśla, że brytyjskie biuro projektowało już lotniska w wielu państwach, a niedawno odpowiadało za rozbudowę sieci kolejowej w Arabii Saudyjskiej. Bazując na swoim doświadczeniu, przekonuje, że polska gospodarka i Polacy skorzystają na budowie CPK.

Wystarczy spojrzeć na skalę naszego kraju i to, jakie lotniska posiadają Niemcy, Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania. Ich główne lotniska są zdecydowanie większe i mają większe możliwości, niż Okęcie, które jest lotniskiem małym i mocno ograniczonym. Aby zwiększyć potencjał rozwojowy kraju, inwestycje w infrastrukturę są niezbędne.

– zaznacza Krzysztof Górnicki.

Polska pod względem liczby ludności jest siódmym krajem w Europie, a Lotnisko Chopina to dopiero 30.–35. lotnisko na naszym kontynencie. Dziś większe porty niż my mają dużo mniejsze kraje, tj. Finlandia (5 mln mieszkańców) czy Austria (9 mln). Stąd pomysł budowy CPK – nowoczesnego lotniska, które przyciągnie inwestycje zagraniczne i będzie stymulować gospodarczo nie tylko Polskę, ale cały region Europy Środkowo-Wschodniej.

Nowa wizytówka Polski

Na początku lipca spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała publicznie koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego.
Centralnym elementem węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium to swoisty przestronny „przedpokój portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.

Szymon Kachniarz (senior project manager z Biura Projektowania i Inżynierii Podprogramu Lotniskowego w CPK) podkreśla, że będzie to wizytówka Polski. CPK będzie pierwszą rzeczą, którą zobaczą pasażerowie przylatujący do naszego kraju, ale również jedyną, z jaką zetkną się miliony turystów i biznesmenów, którzy będą się tu tylko przesiadać.

Projektowaliśmy tę przestrzeń tak, by zachęcała do przebywania w tym miejscu. Myślimy o programie funkcjonalnym, który sprawi, że hub transportowy będzie żył własnym życiem. Chcemy, by ludzie spotykali się tam na kawę, robili zakupy i załatwiali interesy. Powierzchnia ogólnodostępnego atrium będzie porównywalna do wielkości Rynku Starego Miasta w Warszawie. Pojawi się dużo naturalnego światła i zieleni. Architektura będzie nowoczesna, ale ponadczasowa i nienarzucająca się. Mówimy o projekcie na wiele, wiele lat, więc nie możemy zastosować rozwiązań, które za dekadę uznano by za niemodne

– wyjaśnia Kachniarz.

Dworzec kolejowy i tysiące kilometrów nowych linii

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów rocznie, ma zostać uruchomiony w 2028 r. W tym samym czasie ruszą pierwsze odcinki Kolei Dużych Prędkości (konkretnie trasa Warszawa – Łódź), których w sumie CPK wybuduje w najbliższych latach ok. 2000 km.

Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe dużych miast. Ma się składać z 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne.
Spółka CPK ma już wybranych pięć wariantów inwestorskich dla odcinków Kolei Dużych Prędkości. Są to Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Łętownia – Rzeszów, Katowice – Ostrawa oraz Sieradz – Poznań.

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe