Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce

Realizacja programu CPK ze względu na swoją skalę i globalny zasięg pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę m.in. poprzez wzrost zatrudnienia i generowanie wpływów do budżetu. Inwestycja pozwoli stworzyć do 2028 r. blisko 100 tys. nowych miejsc pracy.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o. Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Kearney, pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak i na etapie operacyjnym (potrzeba ludzi, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu oraz przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).

W przypadku obu tych etapów będzie można wyróżnić cztery rodzaje wpływu CPK na gospodarkę: bezpośredni i pośredni oraz indukowany i katalityczny. Dwa pierwsze są dosyć oczywiste. Wpływ bezpośredni wynika z działalności firm zatrudnionych podczas projektowania, budowy i funkcjonowania lotniska oraz węzła kolejowego (np. firm budowlanych, linii lotniczych, sklepów i restauracji). Natomiast wpływ pośredni generowany będzie w ramach łańcucha dostaw (producentów materiałów budowlanych, dostawców paliwa lotniczego, hurtowników zaopatrujących sklepy itd.).

Wpływ indukowany wytwarzany będzie przez zatrudnionych pracowników na lotnisku i w biznesach z nim powiązanych, którzy przeznaczają swój dochód na dobra i usługi w gospodarce. Z kolei wpływ katalityczny wynika z poprawy dostępności regionu dla pasażerów biznesowych, inwestorów i turystów. Zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów pozwoli na budowę nowych łańcuchów dostaw o międzynarodowym zasięgu. To właśnie ten rodzaj wpływu, który jest widoczny na etapie funkcjonowania lotniska, stanowi największą część w oddziaływaniu lotnisk na gospodarkę w Europie (zarówno pod względem miejsc pracy, wpływu do budżetu oraz PKB). Oznacza to, że działanie portu lotniczego CPK będzie generowało dla gospodarki korzyści znacznie wykraczające poza bezpośrednie i pośrednie efekty działalności operacyjnej portu.

Przenosząc to na konkretne liczby, analitycy szacują, że dzięki projektowi CPK globalna (łączna) produkcja w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 126,6 mld zł. Największa część wzrostu gospodarczego będzie wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z części lotniskowej – 22 proc. i inwestycji drogowych – 17 proc.

Wzrośnie też zatrudnienie. Przybędzie ok. 95,2 tys. nowy miejsc pracy, gdzie inwestycje kolejowe wygenerują ok. 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycje lotniskowe ok. 28,4 tys., natomiast inwestycje drogowe ok. 9,8 tys. To dobry prognostyk dla zainteresowanych zatrudnieniem przy nowo budowanej infrastrukturze.

Największym beneficjentem CPK będzie branża budowalna, do której trafi ponad 80 proc. inwestycji związanych z realizacją planu. Wzrost produkcji globalnej tej branży wyniesie ok. 162 mld zł. Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana w budownictwie wyniesie 94 mld zł. W szczytowym momencie budowy wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniesie 72 tys. dodatkowych miejsc pracy.    

Co bardzo istotne, projekt CPK będzie pełnić rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, poprawiając siłę krajowej ekonomii oraz budując know-how, z którego korzyści będą czerpane przez kolejne lata.

Spółka CPK tworzy nowy system transportowy w Polsce, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie port lotniczy CPK oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 tzw. szprych. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Inwestycje te umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

 

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.


 

POLECANE
Wraca sprawa sprzedaży TVN. Jest komunikat Warner Bros. Discovery z ostatniej chwili
Wraca sprawa sprzedaży TVN. Jest komunikat Warner Bros. Discovery

Świat mediów może czekać największa fuzja dekady. Koncern Warner Bros. Discovery – właściciel m.in. HBO, CNN i TVN – potwierdził, że analizuje oferty przejęcia całej spółki lub jej części. W tle mówi się o zainteresowaniu Paramount Skydance, koncernu powiązanego z rodziną Larry’ego Ellisona i środowiskiem Donalda Trumpa.

Nagroda TOTUS Medialny dla filmu „21.37” z ostatniej chwili
Nagroda TOTUS Medialny dla filmu „21.37”

Tegoroczna nagroda TOTUS Medialny im. Bpa Jana Chrapka została przyznana twórcom filmu „21.37” – poruszającego dokumentu w reżyserii Mariusza Pilisa, który powstał z okazji 20. rocznicy śmierci Jana Pawła II. Tytułowa godzina, 21:37, przypomina moment odejścia Papieża – chwilę, która zatrzymała serca Polaków i zjednoczyła ich w modlitwie oraz wspólnej refleksji nad wartościami duchowymi i narodowymi.

Szokujące wyjaśnienie Luwru. Dlaczego skradzione diamenty nie były ubezpieczone? gorące
Szokujące wyjaśnienie Luwru. Dlaczego skradzione diamenty nie były ubezpieczone?

Francję obiegła wiadomość o jednym z najbardziej śmiałych rabunków w historii. Z Luwru zniknęły bezcenne klejnoty, w tym tiara cesarzowej Eugenii, wysadzana diamentami. Jak ujawniają francuskie media – skradzione skarby nie były w ogóle ubezpieczone

Michał Woś: Pegasus służył walce z przestępczością. Na uczciwy proces nie liczę z ostatniej chwili
Michał Woś: Pegasus służył walce z przestępczością. Na uczciwy proces nie liczę

Pegasus służył walce z przestępczością, a dofinansowanie CBA z pieniędzy Funduszu Sprawiedliwości było legalne - podkreślił b. wiceminister sprawiedliwości Michał Woś odnosząc się do aktu oskarżenia skierowanego wobec niego przez prokuratora. Na uczciwy proces nie liczę - dodał poseł PiS.

W Skaryszewie odbył się Zjazd Tysiąclecia Wiadomości
W Skaryszewie odbył się Zjazd Tysiąclecia

W miniony weekend, 18 października, w Villi Cyganeria w Skaryszewie niedaleko Radomia odbył się Zjazd Tysiąclecia. Kilkuset działaczy, polityków i miłośników historii zebrało się, by uczcić tysiąclecie koronacji Bolesława Chrobrego. Organizatorami Zjazdu byli m.in. Fundacja Osuchowa i Instytut Wiedzy Społecznej im. Krzysztofa Karonia, który promuje działalność znanego publicysty. Impreza była objęta patronatem Grzegorza Brauna.

Ławrow: Polacy grożą, są gotowi popełniać akty terroru  z ostatniej chwili
Ławrow: "Polacy grożą, są gotowi popełniać akty terroru" 

Groźby ze strony Polski, dotyczące bezpieczeństwa samolotu prezydenta Rosji Władimira Putina, świadczą o tym, że Polacy są gotowi popełniać akty terroru — powiedział we wtorek minister spraw zagranicznych Rosji Siergiej Ławrow w reakcji na wypowiedź szefa polskiej dyplomacji Radosława Sikorskiego.

OZE się nie sprawdziły? Popłoch w Niemczech. Brakuje im energii z ostatniej chwili
OZE się nie sprawdziły? Popłoch w Niemczech. Brakuje im energii

„Niemcy obecnie nie wytwarzają wystarczającej ilości energii elektrycznej na własne potrzeby!” – alarmuje „Bild”. – Wyraźną przyczyną deficytu dostaw jest słaba produkcja energii wiatrowej i słonecznej. Niemcy są pilnie uzależnione od importu – powiedział w rozmowie z gazetą ekonomista zajmujący się energią prof. Manuel Frondel (Instytut RWI Leibniza).

Nowe regulacje na cmentarzach. Nie przestrzegasz - zapłacisz mandat Wiadomości
Nowe regulacje na cmentarzach. Nie przestrzegasz - zapłacisz mandat

Na pierwszy rzut oka wyglądają niepozornie, ale to część większej zmiany w systemie gospodarowania odpadami – zwłaszcza w okresie Wszystkich Świętych, kiedy na nekropoliach pojawiają się tysiące zniczy i baterii z lamp LED.

Kompletna porażka Waldemara Żurka przed sądem z ostatniej chwili
Kompletna porażka Waldemara Żurka przed sądem

Sąd dyscyplinarny przy Sądzie Apelacyjnym w Warszawie uchylił decyzję ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka w sprawie natychmiastowego zawieszenia sędziego Jakuba Iwańca — poinformował portal niezalezna.pl.

Jest akt oskarżenia wobec Michała Wosia. Prokuratura wydała komunikat pilne
Jest akt oskarżenia wobec Michała Wosia. Prokuratura wydała komunikat

Prokurator generalny skierował do sądu akt oskarżenia wobec byłego wiceministra sprawiedliwości, a obecnie posła PiS – Michała Wosia. Sprawa dotyczy przekazania 25 milionów złotych z Funduszu Sprawiedliwości na zakup systemu Pegasus dla CBA.

REKLAMA

Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce

Realizacja programu CPK ze względu na swoją skalę i globalny zasięg pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę m.in. poprzez wzrost zatrudnienia i generowanie wpływów do budżetu. Inwestycja pozwoli stworzyć do 2028 r. blisko 100 tys. nowych miejsc pracy.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o. Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Kearney, pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak i na etapie operacyjnym (potrzeba ludzi, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu oraz przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).

W przypadku obu tych etapów będzie można wyróżnić cztery rodzaje wpływu CPK na gospodarkę: bezpośredni i pośredni oraz indukowany i katalityczny. Dwa pierwsze są dosyć oczywiste. Wpływ bezpośredni wynika z działalności firm zatrudnionych podczas projektowania, budowy i funkcjonowania lotniska oraz węzła kolejowego (np. firm budowlanych, linii lotniczych, sklepów i restauracji). Natomiast wpływ pośredni generowany będzie w ramach łańcucha dostaw (producentów materiałów budowlanych, dostawców paliwa lotniczego, hurtowników zaopatrujących sklepy itd.).

Wpływ indukowany wytwarzany będzie przez zatrudnionych pracowników na lotnisku i w biznesach z nim powiązanych, którzy przeznaczają swój dochód na dobra i usługi w gospodarce. Z kolei wpływ katalityczny wynika z poprawy dostępności regionu dla pasażerów biznesowych, inwestorów i turystów. Zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów pozwoli na budowę nowych łańcuchów dostaw o międzynarodowym zasięgu. To właśnie ten rodzaj wpływu, który jest widoczny na etapie funkcjonowania lotniska, stanowi największą część w oddziaływaniu lotnisk na gospodarkę w Europie (zarówno pod względem miejsc pracy, wpływu do budżetu oraz PKB). Oznacza to, że działanie portu lotniczego CPK będzie generowało dla gospodarki korzyści znacznie wykraczające poza bezpośrednie i pośrednie efekty działalności operacyjnej portu.

Przenosząc to na konkretne liczby, analitycy szacują, że dzięki projektowi CPK globalna (łączna) produkcja w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 126,6 mld zł. Największa część wzrostu gospodarczego będzie wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z części lotniskowej – 22 proc. i inwestycji drogowych – 17 proc.

Wzrośnie też zatrudnienie. Przybędzie ok. 95,2 tys. nowy miejsc pracy, gdzie inwestycje kolejowe wygenerują ok. 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycje lotniskowe ok. 28,4 tys., natomiast inwestycje drogowe ok. 9,8 tys. To dobry prognostyk dla zainteresowanych zatrudnieniem przy nowo budowanej infrastrukturze.

Największym beneficjentem CPK będzie branża budowalna, do której trafi ponad 80 proc. inwestycji związanych z realizacją planu. Wzrost produkcji globalnej tej branży wyniesie ok. 162 mld zł. Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana w budownictwie wyniesie 94 mld zł. W szczytowym momencie budowy wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniesie 72 tys. dodatkowych miejsc pracy.    

Co bardzo istotne, projekt CPK będzie pełnić rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, poprawiając siłę krajowej ekonomii oraz budując know-how, z którego korzyści będą czerpane przez kolejne lata.

Spółka CPK tworzy nowy system transportowy w Polsce, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie port lotniczy CPK oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 tzw. szprych. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Inwestycje te umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

 

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe