Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce

Realizacja programu CPK ze względu na swoją skalę i globalny zasięg pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę m.in. poprzez wzrost zatrudnienia i generowanie wpływów do budżetu. Inwestycja pozwoli stworzyć do 2028 r. blisko 100 tys. nowych miejsc pracy.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o. Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Kearney, pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak i na etapie operacyjnym (potrzeba ludzi, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu oraz przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).

W przypadku obu tych etapów będzie można wyróżnić cztery rodzaje wpływu CPK na gospodarkę: bezpośredni i pośredni oraz indukowany i katalityczny. Dwa pierwsze są dosyć oczywiste. Wpływ bezpośredni wynika z działalności firm zatrudnionych podczas projektowania, budowy i funkcjonowania lotniska oraz węzła kolejowego (np. firm budowlanych, linii lotniczych, sklepów i restauracji). Natomiast wpływ pośredni generowany będzie w ramach łańcucha dostaw (producentów materiałów budowlanych, dostawców paliwa lotniczego, hurtowników zaopatrujących sklepy itd.).

Wpływ indukowany wytwarzany będzie przez zatrudnionych pracowników na lotnisku i w biznesach z nim powiązanych, którzy przeznaczają swój dochód na dobra i usługi w gospodarce. Z kolei wpływ katalityczny wynika z poprawy dostępności regionu dla pasażerów biznesowych, inwestorów i turystów. Zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów pozwoli na budowę nowych łańcuchów dostaw o międzynarodowym zasięgu. To właśnie ten rodzaj wpływu, który jest widoczny na etapie funkcjonowania lotniska, stanowi największą część w oddziaływaniu lotnisk na gospodarkę w Europie (zarówno pod względem miejsc pracy, wpływu do budżetu oraz PKB). Oznacza to, że działanie portu lotniczego CPK będzie generowało dla gospodarki korzyści znacznie wykraczające poza bezpośrednie i pośrednie efekty działalności operacyjnej portu.

Przenosząc to na konkretne liczby, analitycy szacują, że dzięki projektowi CPK globalna (łączna) produkcja w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 126,6 mld zł. Największa część wzrostu gospodarczego będzie wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z części lotniskowej – 22 proc. i inwestycji drogowych – 17 proc.

Wzrośnie też zatrudnienie. Przybędzie ok. 95,2 tys. nowy miejsc pracy, gdzie inwestycje kolejowe wygenerują ok. 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycje lotniskowe ok. 28,4 tys., natomiast inwestycje drogowe ok. 9,8 tys. To dobry prognostyk dla zainteresowanych zatrudnieniem przy nowo budowanej infrastrukturze.

Największym beneficjentem CPK będzie branża budowalna, do której trafi ponad 80 proc. inwestycji związanych z realizacją planu. Wzrost produkcji globalnej tej branży wyniesie ok. 162 mld zł. Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana w budownictwie wyniesie 94 mld zł. W szczytowym momencie budowy wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniesie 72 tys. dodatkowych miejsc pracy.    

Co bardzo istotne, projekt CPK będzie pełnić rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, poprawiając siłę krajowej ekonomii oraz budując know-how, z którego korzyści będą czerpane przez kolejne lata.

Spółka CPK tworzy nowy system transportowy w Polsce, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie port lotniczy CPK oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 tzw. szprych. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Inwestycje te umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

 

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.


 

POLECANE
Upada jedyna taka firma w Polsce. Właściciel do premiera Tuska: Nie dotrzymał pan słowa Wiadomości
Upada jedyna taka firma w Polsce. Właściciel do premiera Tuska: "Nie dotrzymał pan słowa"

Podkarpacki producent lekkich samolotów Ekolot wygasza działalność po 30 latach obecności na rynku. - Przecież obiecał pan, panie premierze, że już nigdy żaden urzędnik nie doprowadzi do bankructwa polskiej firmy. Nie dotrzymał pan słowa - napisał w liście otwartym do premiera Donalda Tuska, dyrektor firmy Ekolot Henryk Słowik.

Ukraina szuka bohatera narodowego tylko u nas
Ukraina szuka bohatera narodowego

Było dwóch przywódców w historii Ukrainy, których postawy i decyzje sprzed stuleci mają związek z atakiem Rosji na to państwo w lutym 2022 roku.

Zastępca Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów ośmiesza Adama Bodnara z ostatniej chwili
Zastępca Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów ośmiesza Adama Bodnara

4 kwietnia Minister sprawiedliwości Adam Bodnar poinformował, że "odwołał" sędziego Przemysława Radzika z funkcji Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych - Bezskuteczny akt ministra Adama Bodnara, sędzia Przemysław Radzik dalej pełni swą funkcję – komentował sędzia Jakub Iwaniec.

Nowa ukraińska ofensywa na terytorium Rosji pilne
Nowa ukraińska ofensywa na terytorium Rosji

– Nadal prowadzimy aktywne operacje w obszarach przygranicznych na terytorium wroga i jest to absolutnie słuszne – wojna musi wrócić tam, skąd przyszła – powiedział prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, potwierdzając prowadzoną ofensywę na terytorium Rosji.

Atak na Krzywy Róg. Jest reakcja szefa MSZ Ukrainy Wiadomości
Atak na Krzywy Róg. Jest reakcja szefa MSZ Ukrainy

"Ukraina zwołała nadzwyczajne posiedzenie Rady Bezpieczeństwa ONZ w związku z ubiegłotygodniowym rosyjskim atakiem na Krzywy Róg, skutkującym śmiercią 20 osób" – poinformował w poniedziałek szef ukraińskiej dyplomacji Andrij Sybiha na platformie X.

Rumakowanie się skończyło. UE gotowa do negocjacji z Trumpem nt. ceł polityka
"Rumakowanie się skończyło". UE gotowa do negocjacji z Trumpem nt. ceł

Komisarz ds. handlu Marosz Szefczovicz zapowiedział, że w negocjacjach z USA na temat handlu UE nie zaproponuje wycofania podatku VAT. Jak poinformował, oferował Stanom Zjednoczonym zerowe stawki nie tylko na samochody, ale też na wszystkie towary przemysłowe. "Rumakowanie się skończyło" – napisał znany bloger Paweł Rybicki.

Patryk Jaki o Marszu Tysiąclecia Królestwa Polskiego: To będą rekolekcje patriotyczne Wiadomości
Patryk Jaki o Marszu Tysiąclecia Królestwa Polskiego: To będą rekolekcje patriotyczne

– Chciałbym, żeby Tysiąclecie Królestwa Polskiego było naszymi „rekolekcjami patriotycznymi” – powiedział europoseł Patryk Jaki na antenie TV Trwam. Przypomnijmy, że 12 kwietnia odbędzie się marsz z okazji 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego i 500-lecia hołdu pruskiego.

Chiny ogłosiły cła odwetowe na towary z USA. Jest reakcja Donalda Trumpa Wiadomości
Chiny ogłosiły cła odwetowe na towary z USA. Jest reakcja Donalda Trumpa

Prezydent USA Donald Trump przekazał w poniedziałek, że nałoży w środę dodatkowe, 50 proc. cło na Chiny, jeśli Pekin nie wycofa się ze swoich ceł odwetowych zapowiedzianych w piątek.

To zdjęcie wywołało wściekły atak na Karola Nawrockiego. Internauci odpowiadają Wiadomości
To zdjęcie wywołało wściekły atak na Karola Nawrockiego. Internauci odpowiadają

"Gratulacje dla sztabu Paweł Szefernaker. Nawrocki w kampanii" – napisał wiceminister obrony narodowej Sławomir Nitras, przedstawiając zdjęcie wypoczywającego z rodziną kandydata na prezydenta Karola Nawrockiego. Pod wpisem polityka pojawiły się liczne komentarze.

Bliska płaczu. Cztery pytania Samuela Pereiry do mec. Gregorczyk-Abram gorące
"Bliska płaczu". Cztery pytania Samuela Pereiry do mec. Gregorczyk-Abram

Dziś Adam Bodnar poinformował o powstaniu nowej komisji mającej na celu "wyjaśnienie mechanizmów represji wobec organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz działaczy społecznych w latach 2015–2023". Szefową komisji została znana ze sprawy siłowego i bezprawnego przejęcia mediów publicznych Sylwia Gregorczyk-Abram.

REKLAMA

Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce

Realizacja programu CPK ze względu na swoją skalę i globalny zasięg pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę m.in. poprzez wzrost zatrudnienia i generowanie wpływów do budżetu. Inwestycja pozwoli stworzyć do 2028 r. blisko 100 tys. nowych miejsc pracy.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o. Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Kearney, pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak i na etapie operacyjnym (potrzeba ludzi, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu oraz przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).

W przypadku obu tych etapów będzie można wyróżnić cztery rodzaje wpływu CPK na gospodarkę: bezpośredni i pośredni oraz indukowany i katalityczny. Dwa pierwsze są dosyć oczywiste. Wpływ bezpośredni wynika z działalności firm zatrudnionych podczas projektowania, budowy i funkcjonowania lotniska oraz węzła kolejowego (np. firm budowlanych, linii lotniczych, sklepów i restauracji). Natomiast wpływ pośredni generowany będzie w ramach łańcucha dostaw (producentów materiałów budowlanych, dostawców paliwa lotniczego, hurtowników zaopatrujących sklepy itd.).

Wpływ indukowany wytwarzany będzie przez zatrudnionych pracowników na lotnisku i w biznesach z nim powiązanych, którzy przeznaczają swój dochód na dobra i usługi w gospodarce. Z kolei wpływ katalityczny wynika z poprawy dostępności regionu dla pasażerów biznesowych, inwestorów i turystów. Zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów pozwoli na budowę nowych łańcuchów dostaw o międzynarodowym zasięgu. To właśnie ten rodzaj wpływu, który jest widoczny na etapie funkcjonowania lotniska, stanowi największą część w oddziaływaniu lotnisk na gospodarkę w Europie (zarówno pod względem miejsc pracy, wpływu do budżetu oraz PKB). Oznacza to, że działanie portu lotniczego CPK będzie generowało dla gospodarki korzyści znacznie wykraczające poza bezpośrednie i pośrednie efekty działalności operacyjnej portu.

Przenosząc to na konkretne liczby, analitycy szacują, że dzięki projektowi CPK globalna (łączna) produkcja w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 126,6 mld zł. Największa część wzrostu gospodarczego będzie wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z części lotniskowej – 22 proc. i inwestycji drogowych – 17 proc.

Wzrośnie też zatrudnienie. Przybędzie ok. 95,2 tys. nowy miejsc pracy, gdzie inwestycje kolejowe wygenerują ok. 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycje lotniskowe ok. 28,4 tys., natomiast inwestycje drogowe ok. 9,8 tys. To dobry prognostyk dla zainteresowanych zatrudnieniem przy nowo budowanej infrastrukturze.

Największym beneficjentem CPK będzie branża budowalna, do której trafi ponad 80 proc. inwestycji związanych z realizacją planu. Wzrost produkcji globalnej tej branży wyniesie ok. 162 mld zł. Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana w budownictwie wyniesie 94 mld zł. W szczytowym momencie budowy wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniesie 72 tys. dodatkowych miejsc pracy.    

Co bardzo istotne, projekt CPK będzie pełnić rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, poprawiając siłę krajowej ekonomii oraz budując know-how, z którego korzyści będą czerpane przez kolejne lata.

Spółka CPK tworzy nowy system transportowy w Polsce, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie port lotniczy CPK oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 tzw. szprych. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Inwestycje te umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

 

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe