Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku

''Polska chce zbudować nowy kanał żeglugowy do Świnoujścia na Morzu Bałtyckim i rozpoczęła kolejną transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko'' – pisze serwis ndr.de i informuje, że Niemcy planują zaprotestować w tej sprawie.
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne / fot. PAP/Marcin Bielecki

Co musisz wiedzieć?

  • Planowany tor wodny będzie liczył około 75 km długości, 500 m szerokości i 17 m głębokości, co umożliwi portowi w Świnoujściu obsługę kontenerowców o długości do 400 m.
  • Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że rozdzielenie procedur OOŚ dla terminalu i toru narusza prawo środowiskowe UE.
  • Uwagi do nowej oceny oddziaływania na środowisko można składać tylko do połowy czerwca 2025 r.

 

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście

Jak informuje niemiecki serwis ndr.de, Polska czeka na kolejną ocenę oddziaływania na środowisko, obejmującą pełny, wschodni tor podejściowy do planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie argumentuje, że trasa ta umożliwi obsługę kontenerowców o długości 400 m i podniesie konkurencyjność portu na Morzu Bałtyckim.

Pogłębienie akwenu – parametry

Projekt przewiduje pogłębienie akwenu do 17 m, poszerzenie do 500 m i poprowadzenie nowej trasy o długości około 75 km – w całości po polskich wodach terytorialnych. Według Polskiego Portalu Morskiego nowy tor skróci czas oczekiwania statków oraz zlikwiduje ryzyko kolizji.

Wielomiliardowa inwestycja

Ministerstwo Infrastruktury szacuje koszty programu (tor + falochron) na 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł ma pokryć dofinansowanie unijne.

Wydobycie ponad 160 mln metrów sześciennych piasku

Według informacji Urzędu Morskiego konieczne będzie wydobycie nawet 160 mln metrów sześciennych piasku. Materiał zostanie odłożony w dwóch rejonach morskich. Z czasem mogą tam powstać sztuczne wyspy, podobne do utworzonych na Zalewie Szczecińskim po pogłębieniu toru Świnoujście – Szczecin, gdzie część obszaru zamieniła się w "ptasi raj".

 

Niemcy niezadowoleni z polskiej inwestycji

Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że plany Polski "oznaczają katastrofę ekologiczną" i "zniszczą morską florę i faunę". "Będzie to miało również wpływ na niemieckie Morze Bałtyckie" – podkreślono.

Sewris ndr.de powołuje się także na burmistrz Heringsdorf Laurę-Isabell Marisken, która uważa, że "podzielenie budowy terminalu na kilka niezależnych procedur narusza prawo środowiskowe UE".

Będzie pozew?

"Lebensraum Vorpommern" chce teraz złożyć pismo w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Ma na to czas do połowy czerwca 2025 r. Przypomnijmy, że wcześniej niemiecka organizacja zaskarżyła Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Wraz z gminą Heringsdorf (powiat Vorpommern-Greifswald) podjęła już kroki prawne przeciwko wstępnej ocenie oddziaływania na środowisko przed sądem administracyjnym w Warszawie. Dotyczy ona jednak tylko planowanego portu kontenerowego. W postępowaniu inicjatywa obywatelska i gmina chcą teraz domagać się uwzględnienia również nowego kanału żeglugowego i przeanalizowania skutków projektu jako całości

– pisze niemiecki portal.


 

POLECANE
Ruszył proces ciotki Jacka Jaworka. To u niej ukrywał się potrójny zabójca z ostatniej chwili
Ruszył proces ciotki Jacka Jaworka. To u niej ukrywał się potrójny zabójca

Przed Sądem Rejonowym w Myszkowie rozpoczął się w poniedziałek proces 75-letniej Teresy D., oskarżonej o ukrywanie Jacka Jaworka - sprawcy potrójnego zabójstwa w Borowcach koło Częstochowy. Kobieta przyznała się do winy i odmówiła składania wyjaśnień.

TV Republika: Zamówiono konwój dla Zbigniewa Ziobry na 22 grudnia. Jest komentarz polityka pilne
TV Republika: Zamówiono konwój dla Zbigniewa Ziobry na 22 grudnia. Jest komentarz polityka

Z ustaleń TV Republika wynika, że warszawski sąd wystąpił o zabezpieczenie konwoju na 22 grudnia dotyczącego Zbigniewa Ziobry, co wywołało jego natychmiastową reakcję w sieci.

UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A. Bank musi wypłacić rekompensaty  z ostatniej chwili
UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A. Bank musi wypłacić rekompensaty 

Bank Pekao S.A. będzie musiał usunąć skutki naruszeń i wypłacić rekompensaty klientom — tak wynika z decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Regulacje zostały nałożone po tym, jak do urzędu trafiły liczne skargi konsumentów dotyczące przewlekłego rozpatrywania reklamacji w latach 2021–2023.

Awaria kluczowego systemu. Paraliż na lotnisku w Gdańsku z ostatniej chwili
Awaria kluczowego systemu. Paraliż na lotnisku w Gdańsku

Według przekazanych informacji naprawa systemu ILS (lotniczy system wspomagający lądowania) potrwa do godziny 13, a dopiero jego przywrócenie wraz z poprawą widzialności pozwoli stopniowo rozładować opóźnienia w ruchu nad Gdańskiem.

Dywersja na kolei. Jest ruch prokuratury z ostatniej chwili
Dywersja na kolei. Jest ruch prokuratury

Prokurator przedstawił Volodymyrowi B. zarzut pomocnictwa w sprawie aktów dywersji z 15-16 listopada na infrastrukturę kolejową – poinformował w poniedziałek rzecznik Prokuratury Krajowej prok. Przemysław Nowak. To trzecia osoba z zarzutami w tej sprawie. Mężczyzna trafił do aresztu.

ABW wściekła na prokuraturę po wypuszczeniu podejrzanych Ukraińców Wiadomości
ABW wściekła na prokuraturę po wypuszczeniu podejrzanych Ukraińców

Czterech Ukraińców zatrzymanych w związku z wydarzeniami z 15 i 16 listopada — podejrzewanych o pomoc w przygotowaniu dywersji na kolei — zostało zwolnionych przez prokuraturę. Według informacji Onetu wśród nich był mężczyzna, który przewoził sprawców zamachu po Polsce, jednak śledczy uznali, że działał nieświadomie i nie wiedział, kogo przewozi ani w jakim celu. Decyzja ta wzbudziła oburzenie w ABW.

Karol Nawrocki w Czechach. Seria kluczowych spotkań przed szczytem V4 z ostatniej chwili
Karol Nawrocki w Czechach. Seria kluczowych spotkań przed szczytem V4

Oficjalna wizyta polskiej pary prezydenckiej w Czechach wpisuje się w serię rozmów przed grudniowym szczytem V4 na Węgrzech. W Pradze zaplanowano spotkania zarówno na najwyższym szczeblu, jak i dyskusje o relacjach polsko-czeskich oraz współpracy energetycznej.

Kancelaria Premiera opublikowała nagranie z Tuskiem. W sieci zawrzało z ostatniej chwili
Kancelaria Premiera opublikowała nagranie z Tuskiem. W sieci zawrzało

Wizyta Donalda Tuska na szczycie w Angoli zeszła na dalszy plan po opublikowaniu nagrania z przylotu premiera, gdzie uwagę internautów przyciągnął jego strój.

Tyle wynosi średnia płaca. Są nowe dane GUS z ostatniej chwili
Tyle wynosi średnia płaca. Są nowe dane GUS

Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w październiku 2025 r. wzrosło do 8 865,12 zł, czyli o 6,6 proc. rok do roku – podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny.

Nowy plan pokojowy dla Ukrainy. „Poprawiony i ulepszony” z ostatniej chwili
Nowy plan pokojowy dla Ukrainy. „Poprawiony i ulepszony”

Podczas rozmów w Genewie delegacje Ukrainy i Stanów Zjednoczonych osiągnęły wyraźne postępy w opracowywaniu nowego projektu planu pokojowego. Jak poinformowano we wspólnym oświadczeniu opublikowanym równocześnie w Kijowie i Waszyngtonie, rozmowy przyniosły „poprawiony i ulepszony” dokument, który w kolejnych dniach będzie dalej rozwijany we współpracy z europejskimi partnerami.

REKLAMA

Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku

''Polska chce zbudować nowy kanał żeglugowy do Świnoujścia na Morzu Bałtyckim i rozpoczęła kolejną transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko'' – pisze serwis ndr.de i informuje, że Niemcy planują zaprotestować w tej sprawie.
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne / fot. PAP/Marcin Bielecki

Co musisz wiedzieć?

  • Planowany tor wodny będzie liczył około 75 km długości, 500 m szerokości i 17 m głębokości, co umożliwi portowi w Świnoujściu obsługę kontenerowców o długości do 400 m.
  • Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że rozdzielenie procedur OOŚ dla terminalu i toru narusza prawo środowiskowe UE.
  • Uwagi do nowej oceny oddziaływania na środowisko można składać tylko do połowy czerwca 2025 r.

 

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście

Jak informuje niemiecki serwis ndr.de, Polska czeka na kolejną ocenę oddziaływania na środowisko, obejmującą pełny, wschodni tor podejściowy do planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie argumentuje, że trasa ta umożliwi obsługę kontenerowców o długości 400 m i podniesie konkurencyjność portu na Morzu Bałtyckim.

Pogłębienie akwenu – parametry

Projekt przewiduje pogłębienie akwenu do 17 m, poszerzenie do 500 m i poprowadzenie nowej trasy o długości około 75 km – w całości po polskich wodach terytorialnych. Według Polskiego Portalu Morskiego nowy tor skróci czas oczekiwania statków oraz zlikwiduje ryzyko kolizji.

Wielomiliardowa inwestycja

Ministerstwo Infrastruktury szacuje koszty programu (tor + falochron) na 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł ma pokryć dofinansowanie unijne.

Wydobycie ponad 160 mln metrów sześciennych piasku

Według informacji Urzędu Morskiego konieczne będzie wydobycie nawet 160 mln metrów sześciennych piasku. Materiał zostanie odłożony w dwóch rejonach morskich. Z czasem mogą tam powstać sztuczne wyspy, podobne do utworzonych na Zalewie Szczecińskim po pogłębieniu toru Świnoujście – Szczecin, gdzie część obszaru zamieniła się w "ptasi raj".

 

Niemcy niezadowoleni z polskiej inwestycji

Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że plany Polski "oznaczają katastrofę ekologiczną" i "zniszczą morską florę i faunę". "Będzie to miało również wpływ na niemieckie Morze Bałtyckie" – podkreślono.

Sewris ndr.de powołuje się także na burmistrz Heringsdorf Laurę-Isabell Marisken, która uważa, że "podzielenie budowy terminalu na kilka niezależnych procedur narusza prawo środowiskowe UE".

Będzie pozew?

"Lebensraum Vorpommern" chce teraz złożyć pismo w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Ma na to czas do połowy czerwca 2025 r. Przypomnijmy, że wcześniej niemiecka organizacja zaskarżyła Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Wraz z gminą Heringsdorf (powiat Vorpommern-Greifswald) podjęła już kroki prawne przeciwko wstępnej ocenie oddziaływania na środowisko przed sądem administracyjnym w Warszawie. Dotyczy ona jednak tylko planowanego portu kontenerowego. W postępowaniu inicjatywa obywatelska i gmina chcą teraz domagać się uwzględnienia również nowego kanału żeglugowego i przeanalizowania skutków projektu jako całości

– pisze niemiecki portal.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe