Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India

Pojawiły się nowe informacje dotyczące katastrofy samolotu linii Air India, w której życie straciło 260 osób. Wstępny raport wskazuje, że w dreamlinerze doszło do odcięcia dopływu paliwa do obu silników. – Sekwencja zdarzeń nie wskazuje na pomyłkę. Przełączniki przesunęły się w odstępie sekundy, mniej więcej tyle, ile zajęłoby przestawienie jednego, a potem drugiego – mówi jeden z ekspertów.
katastrofa w Ahmedabad, Gujarat Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India
katastrofa w Ahmedabad, Gujarat / PAP/IMAGO/Hindustan Times

Co musisz wiedzieć:

  • Wstępny raport wskazuje, że oba silniki Boeinga 787 zostały odcięte od paliwa tuż po starcie z Ahmedabadzie.
  • Słychać, jak jeden pilot pyta drugiego, dlaczego „odciął silniki”; chwilę przed uderzeniem padł sygnał „Mayday”.
  • Eksperci twierdzą, że wyłączenie nie było przypadkowe, ale minister apeluje o brak pochopnych wniosków – piloci mieli łącznie 38 tys. godzin nalotu.

 

Jak ujawnili dziennikarze „The Wall Street Journal”, na nagraniu z kabiny pilotów słychać, jak jeden z nich pyta drugiego, dlaczego „odciął silniki”. Te doniesienia wywołały oburzenie wśród przedstawicieli indyjskiego lotnictwa.

Raport przygotowany przez indyjskie Biuro ds. Badania Przyczyn Katastrof Lotniczych (AAIB) opublikowano w sobotę. Dokument opisuje zdarzenie, do którego doszło 12 czerwca krótko po starcie, ale zaznacza, że ustalenia mają charakter wstępny i nie wskazują osób winnych.

 

Katastrofa Air India. Odcięcie dopływu paliwa

Według raportu zaledwie trzy sekundy po oderwaniu się od pasa startowego w Ahmedabadzie kontrolki paliwowe obu silników zmieniły ustawienie z „włączone” na „wyłączone”. To uniemożliwiło dalsze wznoszenie się maszyny, choć wcześniej zdążyła osiągnąć prędkość 333 km/h.

Jak informuje „The Wall Street Journal”, analiza nagrania z rejestratora rozmów w kokpicie sugeruje, że kapitan mógł samodzielnie zablokować przewody paliwowe zaraz po starcie. Drugi pilot miał wówczas w panice zapytać: „dlaczego to zrobił” – twierdzi gazeta, powołując się na źródła bliskie śledztwu.

„Pilot zaprzeczył oskarżeniom kolegi” – podaje „WSJ”. Na kilka chwil przed zderzeniem z ziemią zarejestrowano jeszcze sygnał alarmowy: „Mayday, mayday, mayday”, choć nie wiadomo, który z pilotów go nadał i czy był to ten sam, który wcześniej oskarżył kolegę o odcięcie silników.

 

„Nieprzypadkowe wyłączenie”? Reakcje i kontrowersje

Prezes Federacji Indyjskich Pilotów skrytykował publikację „The Wall Street Journal”.

Wstępny raport nigdzie nie stwierdza, że piloci przesunęli przełączniki kontroli paliwa, na co wskazywałoby nagranie z CVR (rejestratora rozmów w kokpicie). Niech zespół śledczy zbada sprawę szczegółowo

– dodał.

Minister lotnictwa cywilnego Indii Ram Mohan Naidu wezwał natomiast opinię publiczną do ostrożności.

Zależy nam na dobru pilotów, dlatego na tym etapie nie wyciągajmy pochopnych wniosków, poczekajmy na raport końcowy

– powiedział.

 

Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India

Eksperci również zabierają głos.

Nie rozumiem, dlaczego pilot miałby celowo zakłócić pracę silników

– powiedział Anthony Brickhouse, amerykański specjalista ds. bezpieczeństwa lotniczego. 

Innego zdania jest ekspert lotniczy John Nance.

Sekwencja zdarzeń nie wskazuje na pomyłkę. Przełączniki przesunęły się w odstępie sekundy, mniej więcej tyle, ile zajęłoby przestawienie jednego, a potem drugiego. (…) pilot normalnie nigdy nie wyłącza przełączników podczas lotu, zwłaszcza gdy samolot zaczyna się wznosić

– zauważył.

Obaj piloci byli bardzo doświadczeni – każdy z nich miał około 19 tys. godzin nalotu, w tym 9 tys. na Dreamlinerach. Na obecnym etapie śledztwa linie lotnicze, w tym Air India, nie kierują oskarżeń ani wobec Boeinga, ani producenta silników GEnx-1B, firmy GE Aerospace.

 

Katastrofa w Ahmedabadzie

Katastrofa wydarzyła się 12 czerwca w indyjskim Ahmedabadzie, krótko po starcie samolotu Air India Boeing 787 Dreamliner. Zginęło 260 osób – pasażerów i osób przebywających w budynkach, na które spadła maszyna.

Wstępne ustalenia wskazują na odcięcie dopływu paliwa do obu silników kilka sekund po oderwaniu się od pasa. Śledztwo prowadzi indyjskie AAIB, a jego ostateczne wyniki nie są jeszcze znane.

 


 

POLECANE
PKO BP wydał komunikat dla klientów z ostatniej chwili
PKO BP wydał komunikat dla klientów

PKO Bank Polski poinformował, że w nocy z 19 na 20 lipca mogą wystąpić chwilowe przerwy w dostępie do serwisów internetowych i aplikacji. Transakcje kartą płatniczą będą działały normalnie.

Spotkanie Nawrocki–Zandberg. Wiadomo, o czym rozmawiali z ostatniej chwili
Spotkanie Nawrocki–Zandberg. Wiadomo, o czym rozmawiali

Lider partii Razem Adrian Zandberg spotkał się w piątek z prezydentem elektem Karolem Nawrockim. Tematem rozmowy były sprawy dotyczące polityki społecznej i mieszkaniowej.

UE przyjęła 18. pakiet sankcji wobec Rosji. Najsurowsze restrykcje od początku wojny Wiadomości
UE przyjęła 18. pakiet sankcji wobec Rosji. Najsurowsze restrykcje od początku wojny

Ministrowie ds. europejskich państw UE przyjęli w piątek w Brukseli 18. pakiet sankcji unijnych wobec Rosji - poinformowała duńska prezydencja w Radzie UE. Zdaniem szefowej unijnej dyplomacji Kai Kallas to jeden z najsurowszych pakietów sankcji od początku wojny.

Merz: Wolałbym inny wynik wyborów prezydenckich w Polsce z ostatniej chwili
Merz: "Wolałbym inny wynik wyborów prezydenckich w Polsce"

Merz odpowiadał w piątek na pytania dziennikarzy podczas corocznej „letniej konferencji prasowej”, na której omawiane są osiągnięcia rządu federalnego i stojące przed nim wyzwania. Podczas konferencji nie ukrywał, że wynik wyborów w Polsce nie był po jego myśli.

Znaleźliśmy. Przełom w poszukiwaniach Złotego Pociągu? Wiadomości
"Znaleźliśmy". Przełom w poszukiwaniach Złotego Pociągu?

Grupa anonimowych pasjonatów historii, działająca pod nazwą Złoty Pociąg 2025, ogłosiła postępy w poszukiwaniach legendarnego pociągu. Jak zapewnia lider zespołu, podpisujący się jako „M.”, odkrywcy nie szukają już tunelu – oni twierdzą, że już go znaleźli.

Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego

Na stacji w Morągu powstanie nowa kładka dla pieszych, która połączy dwie części miasta i ułatwi dostęp do kolei - poinformowały w piątek PKP PLK. Obiekt będzie kosztował ponad 8,5 mln zł i ma być gotowy w przyszłym roku.

Rosja grozi: Będziecie celem Wiadomości
Rosja grozi: "Będziecie celem"

Rosja ostrzegła, że wszystkie zagraniczne oddziały wojskowe, które pojawią się na Ukrainie w ramach tzw. koalicji chętnych, będą traktowane jako legalne cele militarne. To reakcja Moskwy na plany utworzenia międzynarodowego kontyngentu wspierającego Kijów, które – jak ujawnił w czwartek brytyjski minister obrony John Healey – są już gotowe.

Fizyczny atak na wolontariuszy Ruchu Obrony Granic. Jest nagranie z ostatniej chwili
Fizyczny atak na wolontariuszy Ruchu Obrony Granic. Jest nagranie

Sieć obiegło nagranie dokumentujące incydent, do którego doszło podczas publicznej aktywności wolontariuszy Ruchu Obrony Granic. Jeden z przechodniów miał zaatakować fizycznie uczestnika wydarzenia, co wywołało interwencję służb mundurowych.

Niemcy deportowali 81 Afgańczyków do Kabulu. To groźni przestępcy z ostatniej chwili
Niemcy deportowali 81 Afgańczyków do Kabulu. To groźni przestępcy

W piątek rano z lotniska w Lipsku wystartował samolot z 81 Afgańczykami, którzy zostali odesłani do swojego kraju. Lot do Kabulu odbywa się w dniu, gdy w Alpach Bawarskich trwa szczyt azylowy zorganizowany przez niemieckiego ministra spraw wewnętrznych Alexandra Dobrindta.

Niepokojące wyniki kontroli lodów. Sanepid wydał zalecenie Wiadomości
Niepokojące wyniki kontroli lodów. Sanepid wydał zalecenie

Na Warmii i Mazurach sanepid skontrolował lody z automatów pod kątem zanieczyszczeń mikrobiologicznych. W wyniku badań w 9 proc. próbek wykryto zawyżoną ilość enterobakterii – poinformowała Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Olsztynie.

REKLAMA

Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India

Pojawiły się nowe informacje dotyczące katastrofy samolotu linii Air India, w której życie straciło 260 osób. Wstępny raport wskazuje, że w dreamlinerze doszło do odcięcia dopływu paliwa do obu silników. – Sekwencja zdarzeń nie wskazuje na pomyłkę. Przełączniki przesunęły się w odstępie sekundy, mniej więcej tyle, ile zajęłoby przestawienie jednego, a potem drugiego – mówi jeden z ekspertów.
katastrofa w Ahmedabad, Gujarat Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India
katastrofa w Ahmedabad, Gujarat / PAP/IMAGO/Hindustan Times

Co musisz wiedzieć:

  • Wstępny raport wskazuje, że oba silniki Boeinga 787 zostały odcięte od paliwa tuż po starcie z Ahmedabadzie.
  • Słychać, jak jeden pilot pyta drugiego, dlaczego „odciął silniki”; chwilę przed uderzeniem padł sygnał „Mayday”.
  • Eksperci twierdzą, że wyłączenie nie było przypadkowe, ale minister apeluje o brak pochopnych wniosków – piloci mieli łącznie 38 tys. godzin nalotu.

 

Jak ujawnili dziennikarze „The Wall Street Journal”, na nagraniu z kabiny pilotów słychać, jak jeden z nich pyta drugiego, dlaczego „odciął silniki”. Te doniesienia wywołały oburzenie wśród przedstawicieli indyjskiego lotnictwa.

Raport przygotowany przez indyjskie Biuro ds. Badania Przyczyn Katastrof Lotniczych (AAIB) opublikowano w sobotę. Dokument opisuje zdarzenie, do którego doszło 12 czerwca krótko po starcie, ale zaznacza, że ustalenia mają charakter wstępny i nie wskazują osób winnych.

 

Katastrofa Air India. Odcięcie dopływu paliwa

Według raportu zaledwie trzy sekundy po oderwaniu się od pasa startowego w Ahmedabadzie kontrolki paliwowe obu silników zmieniły ustawienie z „włączone” na „wyłączone”. To uniemożliwiło dalsze wznoszenie się maszyny, choć wcześniej zdążyła osiągnąć prędkość 333 km/h.

Jak informuje „The Wall Street Journal”, analiza nagrania z rejestratora rozmów w kokpicie sugeruje, że kapitan mógł samodzielnie zablokować przewody paliwowe zaraz po starcie. Drugi pilot miał wówczas w panice zapytać: „dlaczego to zrobił” – twierdzi gazeta, powołując się na źródła bliskie śledztwu.

„Pilot zaprzeczył oskarżeniom kolegi” – podaje „WSJ”. Na kilka chwil przed zderzeniem z ziemią zarejestrowano jeszcze sygnał alarmowy: „Mayday, mayday, mayday”, choć nie wiadomo, który z pilotów go nadał i czy był to ten sam, który wcześniej oskarżył kolegę o odcięcie silników.

 

„Nieprzypadkowe wyłączenie”? Reakcje i kontrowersje

Prezes Federacji Indyjskich Pilotów skrytykował publikację „The Wall Street Journal”.

Wstępny raport nigdzie nie stwierdza, że piloci przesunęli przełączniki kontroli paliwa, na co wskazywałoby nagranie z CVR (rejestratora rozmów w kokpicie). Niech zespół śledczy zbada sprawę szczegółowo

– dodał.

Minister lotnictwa cywilnego Indii Ram Mohan Naidu wezwał natomiast opinię publiczną do ostrożności.

Zależy nam na dobru pilotów, dlatego na tym etapie nie wyciągajmy pochopnych wniosków, poczekajmy na raport końcowy

– powiedział.

 

Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India

Eksperci również zabierają głos.

Nie rozumiem, dlaczego pilot miałby celowo zakłócić pracę silników

– powiedział Anthony Brickhouse, amerykański specjalista ds. bezpieczeństwa lotniczego. 

Innego zdania jest ekspert lotniczy John Nance.

Sekwencja zdarzeń nie wskazuje na pomyłkę. Przełączniki przesunęły się w odstępie sekundy, mniej więcej tyle, ile zajęłoby przestawienie jednego, a potem drugiego. (…) pilot normalnie nigdy nie wyłącza przełączników podczas lotu, zwłaszcza gdy samolot zaczyna się wznosić

– zauważył.

Obaj piloci byli bardzo doświadczeni – każdy z nich miał około 19 tys. godzin nalotu, w tym 9 tys. na Dreamlinerach. Na obecnym etapie śledztwa linie lotnicze, w tym Air India, nie kierują oskarżeń ani wobec Boeinga, ani producenta silników GEnx-1B, firmy GE Aerospace.

 

Katastrofa w Ahmedabadzie

Katastrofa wydarzyła się 12 czerwca w indyjskim Ahmedabadzie, krótko po starcie samolotu Air India Boeing 787 Dreamliner. Zginęło 260 osób – pasażerów i osób przebywających w budynkach, na które spadła maszyna.

Wstępne ustalenia wskazują na odcięcie dopływu paliwa do obu silników kilka sekund po oderwaniu się od pasa. Śledztwo prowadzi indyjskie AAIB, a jego ostateczne wyniki nie są jeszcze znane.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe