Hulajnogi elektryczne coraz większym zagrożeniem na drogach

Od 1 stycznia do 19 sierpnia 2025 r. odnotowano w Polsce 798 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych, to o 338 więcej niż w tym samym okresie 2024 r. Prof. Piotr Józwiak, prawnik z SWPS zaznaczył, że problematyka hulajnóg elektrycznych jest regulowana przepisami dopiero od 4 lat.
Hulajnogi elektryczne Hulajnogi elektryczne coraz większym zagrożeniem na drogach
Hulajnogi elektryczne / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Od 1 stycznia do 19 sierpnia 2025 r. w Polsce odnotowano 798 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych - o 338 więcej niż w tym samym okresie 2024 r
  • Liczba osób rannych wzrosła do 729, a ofiar śmiertelnych było 7
  • Problematyka hulajnóg elektrycznych jest regulowana przepisami dopiero od 4 lat (od 20 maja 2021 r.)
  • Hulajnogą elektryczną mogą jeździć osoby od 10. roku życia; osoby poniżej 18. roku życia muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T

 

Niepokojący raport dot. bezpieczeństwa ruchu drogowego

Polska Agencja Prasowa przygotowała raport dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wynika z niego m.in., że największe ryzyko śmierci w wypadku samochodowym w Polsce występuje w październikowe soboty między godz. 14:00 a godz. 18:00, natomiast najczęściej do obrażeń dochodzi w lipcowe piątki po południu. Rośnie też znacząco liczba niebezpiecznych wypadków z udziałem hulajnóg.

Na początku sierpnia mazowiecka policja przeprowadziła akcję „E-hulajnoga”, „E-rower – Lokalnie”, podczas której skontrolowano m.in. 386 użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz 73 kierujących rowerami elektrycznymi. Osoby poruszające się hulajnogami otrzymały 32 mandaty, 68 pouczeń oraz 27 wniosków do sądu. W grupie rowerzystów elektrycznych wystawiono jeden mandat i skierowano jeden wniosek do sądu.

Jak przekazał PAP podinsp. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP, od 1 stycznia do 19 sierpnia 2025 r. odnotowano 798 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych – o 338 więcej niż w tym samym okresie 2024 r. Liczba rannych wzrosła do 729 (o 334 więcej), a ofiar śmiertelnych było 7 (o 2 więcej). W przypadku rowerzystów bilans wypadków i osób rannych był niższy niż rok wcześniej: do 19 sierpnia 2025 r. policjanci odnotowali 2261 wypadków (o 223 mniej), 2046 osób rannych (o 225 mniej) oraz 87 ofiar śmiertelnych (o 21 mniej).

Prof. Piotr Józwiak, prawnik z Wydziału Psychologii i Prawa na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu, zaznaczył, że problematyka hulajnóg elektrycznych jest regulowana przepisami dopiero od 4 lat.

 

Zmiany w przepisach ruchu drogowego

20 maja 2021 roku w życie weszły zmiany w przepisach ruchu drogowego dotyczące poruszania się hulajnogami elektrycznymi. Pojawiły się trzy nowe definicje pojazdów, w tym m.in. hulajnogi elektrycznej, która stanowi, że to „pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe”. Osoba kierująca tego typu pojazdem jest zobowiązana do korzystania z drogi przeznaczonej dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z prędkością do 20 km/h. Hulajnogą elektryczną można poruszać się po jezdni z prędkością nie większą niż 30 km/h, gdy nie ma drogi dla rowerów, maksymalną dopuszczalną prędkością jest 20 km/h.

Korzystanie z chodników i dróg dla pieszych jest możliwe tylko wtedy, gdy brakuje drogi lub pasa ruchu dla rowerów i gdy chodnik mieści się wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością maksymalną do 30 km/h.

Rower, zgodnie z prawem o ruchu drogowym, to pojazd „o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”.

W przypadku rowerów wspomaganych napędem elektrycznym napięcie nie może przekraczać 48 V, a moc maksymalna – 250 W. – Napęd pomocniczy w rowerze elektrycznym powinien jedynie wspomagać kierującego do prędkości 25 km/h. Po jej osiągnięciu powinien przestać działać – wyjaśnił podinsp. Opas.

Prof. Piotr Józwiak z Wydziału Psychologii i Prawa SWPS w Poznaniu zaznaczył, że choć prawo zakłada ograniczenie napędu do 25 km/h, nie oznacza to, że rower nie może jechać szybciej.

– Nie trudno sobie wyobrazić, że ktoś może jechać 30 czy 40 km/h – wtedy stosujemy przepisy dotyczące roweru. Natomiast jeśli silnik nie wyłącza się po przekroczeniu 25 km/h i rower jest dalej napędzany, np. manetką gazu, wówczas mamy już do czynienia z klasycznym motorowerem

– wyjaśnił prof. Jóźwiak.

Z hulajnogi elektrycznej mogą korzystać osoby, które ukończyły 10. rok życia. Do lat 18 kierujący musi posiadać uprawnienia, takie jak w przypadku poruszania się rowerem – kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

– Gdy funkcjonariusz zauważy, że dziecko poniżej 18. roku życia korzysta z pojazdu bez wymaganych uprawnień, powinien jak najszybciej skontaktować się z jego opiekunem, ponieważ nie może przesłuchiwać nieletniego w tym zakresie. W przypadku naruszenia przepisów dziecko podlega ustawie o odpowiedzialności nieletnich, ale nie za wykroczenia, tylko ewentualnie za demoralizację

– podkreślił ekspert.

 

Dzieci coraz częściej sprawcami groźnych wypadków

Podinsp. Robert Opas przypomniał, że rodzice powinni zwracać uwagę na sprzęt, który kupują dzieciom. – Najmłodsi zdecydowanie najczęściej doznają obrażeń i są sprawcami zdarzeń, przede wszystkim z udziałem hulajnóg elektrycznych – wyjaśnił.

Obecnie nie ma przepisu nakazującego noszenie kasku podczas jazdy na hulajnodze elektrycznej. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podczas posiedzenia 14 lipca 2025 r. zarekomendowała wprowadzenie obowiązku jazdy w kasku do 16. roku życia – zarówno podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną, jak i innym urządzeniem transportu osobistego. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział uwzględnienie tego obowiązku w nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym.

– Zawsze, gdy obserwujemy np. wzrost liczby wypadków, warto zastanowić się, czy przepisy są adekwatne – powiedział prof. Jóźwiak. Podkreślił, że istotne jest określenie, jakie wykroczenia są najczęściej popełniane i z czego one wynikają. – Trzeba pamiętać, że przepisy istnieją po to, aby były egzekwowane. Sam wzrost liczby wykroczeń niewiele zmieni – ocenił ekspert. 


 

POLECANE
Manipulacja ws. limuzyny prezydenckiej. Kłamstwo jest kamieniem węgielnym rządzącej koalicji z ostatniej chwili
Manipulacja ws. limuzyny prezydenckiej. "Kłamstwo jest kamieniem węgielnym rządzącej koalicji"

Koalicja rządząca manipuluje w sprawie limuzyny, którą porusza się prezydent Karol Nawrocki. – Kłamstwo jest kamieniem węgielnym obecnie rządzącej koalicji w Polsce. Kłamali w trakcie kampanii wyborczej przed 2023 rokiem, kłamali w trakcie swoich rządów, kłamali w trakcie kampanii prezydenckiej, szkalując Karola Nawrockiego – twierdzi poseł PiS Paweł Lisiecki.

Niemiecka telewizja oburzona wydawaniem przez rząd Tuska pieniędzy z KPO na sauny i jachty z ostatniej chwili
Niemiecka telewizja oburzona wydawaniem przez rząd Tuska pieniędzy z KPO na sauny i jachty

– Około 280 mln euro przeznaczono na zakup saun, solariów, jachtów i innych dóbr luksusowych – mówi w reportażu niemieckiej telewizji ARTE dziennikarka Anja Mainwald i zwraca uwagę na skandal wokół KPO w Polsce.

Nie żyje Stanisław Soyka. Jest komunikat prokuratury z ostatniej chwili
Nie żyje Stanisław Soyka. Jest komunikat prokuratury

W poniedziałek odbędzie się sekcja zwłok Stanisława Soyki. To rutynowa procedura – podała Prokuratura Rejonowa w Sopocie.

Holandia tonie w znakach drogowych. Eksperci alarmują o zagrożeniu Wiadomości
Holandia tonie w znakach drogowych. Eksperci alarmują o zagrożeniu

Na holenderskich drogach ustawiono już ponad trzy miliony znaków. Jak wyliczają eksperci, aż około 600 tys. z nich jest zbędnych. Zamiast pomagać kierowcom, tablice często utrudniają koncentrację i zwiększają ryzyko kolizji.

Stanowski zmiażdżył Jońskiego. Europoseł KO sam się podłożył z ostatniej chwili
Stanowski zmiażdżył Jońskiego. Europoseł KO sam się podłożył

Jak się popatrzy na te rozmowy przywódców europejskich, to bez Donalda Tuska one w ogóle by nie istniały. Tak na dobra sprawę Donald Tusk jest autorytetem dla Europy - powiedział Dariusz Joński w programie TVP Info Woronicza 17. - To nie jest program satyryczny - usłyszał od prezydenckiego doradcy, Błażeja Poboży. To niejedyna wypowiedź europosła KO, po której usłyszał dziś ciętą ripostę. Kolejną usłyszał od Krzysztofa Stanowskiego ws. ustawy wiatrakowej i cen energii.

Prezydent zawetuje kolejną ustawę? Nie będzie zgody z ostatniej chwili
Prezydent zawetuje kolejną ustawę? "Nie będzie zgody"

Prezydent Karol Nawrocki pokrzyżuje plany rządu Donalda Tuska dotyczące podniesienia akcyzy na alkohol. – Jeżeli pan prezydent powiedział, że nie podpisze ustawy podwyższającej podatki to nie podpisze takiej ustawy. I tyle – powiedział szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki.

Przeszukanie u Ewy Stankiewicz. Sędzia nie zostawia suchej nitki na służbach tylko u nas
Przeszukanie u Ewy Stankiewicz. Sędzia nie zostawia suchej nitki na służbach

7 marca 2025 roku Żandarmeria Wojskowa przeprowadziła przeszukanie w domu dziennikarki Ewy Stankiewicz oraz jej męża, inżyniera Glenna Jørgensena. Funkcjonariusze weszli do trzech pomieszczeń: mieszkania, komórki lokatorskiej oraz piwnicy. W działaniach uczestniczyło dziewięciu żandarmów. Czynność została przeprowadzona na podstawie postanowienia prokuratora i dotyczyła rzekomych fragmentów wraku samolotu Tu-154M, który uległ katastrofie 10 kwietnia 2010 roku w Smoleńsku.

Szokujące sceny w centrum Berlina. Sześć osób rannych z ostatniej chwili
Szokujące sceny w centrum Berlina. Sześć osób rannych

W sobotni wieczór, 23 sierpnia, w centrum Berlina doszło do groźnego starcia między dwiema grupami. W pobliżu Forum Humboldta, tuż obok odbudowanego Zamku Miejskiego, uczestnicy bójki sięgnęli po noże.

Komunikat dla mieszkańców Krakowa z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Krakowa

W poniedziałek 25 sierpnia 2025 r. wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu w rejonie mostu Kotlarskiego – będzie ona dotyczyć ograniczenia prędkości.

Hit TVN ponownie w ramówce. Co wydarzy się w nowym sezonie? Wiadomości
Hit TVN ponownie w ramówce. Co wydarzy się w nowym sezonie?

Już 1 września widzowie znów zobaczą kultowy serial kryminalny „Detektywi”. Produkcja będzie emitowana od poniedziałku do piątku o godz. 17:55 na antenie TVN.

REKLAMA

Hulajnogi elektryczne coraz większym zagrożeniem na drogach

Od 1 stycznia do 19 sierpnia 2025 r. odnotowano w Polsce 798 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych, to o 338 więcej niż w tym samym okresie 2024 r. Prof. Piotr Józwiak, prawnik z SWPS zaznaczył, że problematyka hulajnóg elektrycznych jest regulowana przepisami dopiero od 4 lat.
Hulajnogi elektryczne Hulajnogi elektryczne coraz większym zagrożeniem na drogach
Hulajnogi elektryczne / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Od 1 stycznia do 19 sierpnia 2025 r. w Polsce odnotowano 798 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych - o 338 więcej niż w tym samym okresie 2024 r
  • Liczba osób rannych wzrosła do 729, a ofiar śmiertelnych było 7
  • Problematyka hulajnóg elektrycznych jest regulowana przepisami dopiero od 4 lat (od 20 maja 2021 r.)
  • Hulajnogą elektryczną mogą jeździć osoby od 10. roku życia; osoby poniżej 18. roku życia muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T

 

Niepokojący raport dot. bezpieczeństwa ruchu drogowego

Polska Agencja Prasowa przygotowała raport dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wynika z niego m.in., że największe ryzyko śmierci w wypadku samochodowym w Polsce występuje w październikowe soboty między godz. 14:00 a godz. 18:00, natomiast najczęściej do obrażeń dochodzi w lipcowe piątki po południu. Rośnie też znacząco liczba niebezpiecznych wypadków z udziałem hulajnóg.

Na początku sierpnia mazowiecka policja przeprowadziła akcję „E-hulajnoga”, „E-rower – Lokalnie”, podczas której skontrolowano m.in. 386 użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz 73 kierujących rowerami elektrycznymi. Osoby poruszające się hulajnogami otrzymały 32 mandaty, 68 pouczeń oraz 27 wniosków do sądu. W grupie rowerzystów elektrycznych wystawiono jeden mandat i skierowano jeden wniosek do sądu.

Jak przekazał PAP podinsp. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP, od 1 stycznia do 19 sierpnia 2025 r. odnotowano 798 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych – o 338 więcej niż w tym samym okresie 2024 r. Liczba rannych wzrosła do 729 (o 334 więcej), a ofiar śmiertelnych było 7 (o 2 więcej). W przypadku rowerzystów bilans wypadków i osób rannych był niższy niż rok wcześniej: do 19 sierpnia 2025 r. policjanci odnotowali 2261 wypadków (o 223 mniej), 2046 osób rannych (o 225 mniej) oraz 87 ofiar śmiertelnych (o 21 mniej).

Prof. Piotr Józwiak, prawnik z Wydziału Psychologii i Prawa na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu, zaznaczył, że problematyka hulajnóg elektrycznych jest regulowana przepisami dopiero od 4 lat.

 

Zmiany w przepisach ruchu drogowego

20 maja 2021 roku w życie weszły zmiany w przepisach ruchu drogowego dotyczące poruszania się hulajnogami elektrycznymi. Pojawiły się trzy nowe definicje pojazdów, w tym m.in. hulajnogi elektrycznej, która stanowi, że to „pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe”. Osoba kierująca tego typu pojazdem jest zobowiązana do korzystania z drogi przeznaczonej dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z prędkością do 20 km/h. Hulajnogą elektryczną można poruszać się po jezdni z prędkością nie większą niż 30 km/h, gdy nie ma drogi dla rowerów, maksymalną dopuszczalną prędkością jest 20 km/h.

Korzystanie z chodników i dróg dla pieszych jest możliwe tylko wtedy, gdy brakuje drogi lub pasa ruchu dla rowerów i gdy chodnik mieści się wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością maksymalną do 30 km/h.

Rower, zgodnie z prawem o ruchu drogowym, to pojazd „o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”.

W przypadku rowerów wspomaganych napędem elektrycznym napięcie nie może przekraczać 48 V, a moc maksymalna – 250 W. – Napęd pomocniczy w rowerze elektrycznym powinien jedynie wspomagać kierującego do prędkości 25 km/h. Po jej osiągnięciu powinien przestać działać – wyjaśnił podinsp. Opas.

Prof. Piotr Józwiak z Wydziału Psychologii i Prawa SWPS w Poznaniu zaznaczył, że choć prawo zakłada ograniczenie napędu do 25 km/h, nie oznacza to, że rower nie może jechać szybciej.

– Nie trudno sobie wyobrazić, że ktoś może jechać 30 czy 40 km/h – wtedy stosujemy przepisy dotyczące roweru. Natomiast jeśli silnik nie wyłącza się po przekroczeniu 25 km/h i rower jest dalej napędzany, np. manetką gazu, wówczas mamy już do czynienia z klasycznym motorowerem

– wyjaśnił prof. Jóźwiak.

Z hulajnogi elektrycznej mogą korzystać osoby, które ukończyły 10. rok życia. Do lat 18 kierujący musi posiadać uprawnienia, takie jak w przypadku poruszania się rowerem – kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

– Gdy funkcjonariusz zauważy, że dziecko poniżej 18. roku życia korzysta z pojazdu bez wymaganych uprawnień, powinien jak najszybciej skontaktować się z jego opiekunem, ponieważ nie może przesłuchiwać nieletniego w tym zakresie. W przypadku naruszenia przepisów dziecko podlega ustawie o odpowiedzialności nieletnich, ale nie za wykroczenia, tylko ewentualnie za demoralizację

– podkreślił ekspert.

 

Dzieci coraz częściej sprawcami groźnych wypadków

Podinsp. Robert Opas przypomniał, że rodzice powinni zwracać uwagę na sprzęt, który kupują dzieciom. – Najmłodsi zdecydowanie najczęściej doznają obrażeń i są sprawcami zdarzeń, przede wszystkim z udziałem hulajnóg elektrycznych – wyjaśnił.

Obecnie nie ma przepisu nakazującego noszenie kasku podczas jazdy na hulajnodze elektrycznej. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podczas posiedzenia 14 lipca 2025 r. zarekomendowała wprowadzenie obowiązku jazdy w kasku do 16. roku życia – zarówno podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną, jak i innym urządzeniem transportu osobistego. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział uwzględnienie tego obowiązku w nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym.

– Zawsze, gdy obserwujemy np. wzrost liczby wypadków, warto zastanowić się, czy przepisy są adekwatne – powiedział prof. Jóźwiak. Podkreślił, że istotne jest określenie, jakie wykroczenia są najczęściej popełniane i z czego one wynikają. – Trzeba pamiętać, że przepisy istnieją po to, aby były egzekwowane. Sam wzrost liczby wykroczeń niewiele zmieni – ocenił ekspert. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe