Branża motoryzacyjna alarmuje: Limity emisji pojazdów są nierealne

Unijna polityka klimatyczna coraz bardziej stanowi utopię. Branża motoryzacyjna alarmuje, że obecne limity emisji pojazdów są nierealne. List w tej sprawie trafił na biurko szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen. Przedstawiciele przemysłu wezmą udział w zaplanowanym na 12 września w Brukseli „strategicznym dialogu” z udziałem urzędników Komisji oraz części organizacji społecznych. Producenci mówią wprost, że jest to „ostatnia szansa UE na dostosowanie polityki klimatycznej do realiów gospodarczych i geopolitycznych”.
 Branża motoryzacyjna alarmuje: Limity emisji pojazdów są nierealne
/ Pixabay

Co musisz wiedzieć:

  • Branża motoryzacyjna otwarcie mówi o niemożności realizacji unijnej polityki klimatycznej
  • Od 2035 r. nie będzie możliwości sprzedaży i rejestracji aut napędzanych paliwami kopalnymi
  • Branża motoryzacyjna oczekuje dopłat do aut elektrycznych z pieniędzy podatników

 

W ocenie przedstawicieli branży motoryzacyjnej wyznaczone przez UE na lata 2030 i 2035 cele klimatyczne będą niezmiernie trudne do osiągnięcia i apelują do Komisji Europejskiej o korektę obecnej polityki. Zgodnie z unijnymi przepisami od 2035 roku wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie muszą być pojazdami o zerowej emisji CO₂ z rur wydechowych. Od tego momentu niemożliwe zatem będzie zarejestrowanie auta z silnikiem napędzanym paliwami kopalnymi.

 

Dramatyczny apel

W cytowanym przez portal Euractiv.pl liście skierowanym do Komisji Europejskiej liderzy Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacyjnych (CLEPA) zwracają uwagę, że UE nie stworzyła warunków pozwalających na realizację tych założeń.

„Oczekuje się od nas transformacji w warunkach poważnych ograniczeń” – stwierdzili, wskazując m.in. na silną zależność od Azji w zakresie dostaw baterii, rekordowo wysokie ceny energii elektrycznej oraz amerykańskie cła, które osłabiają konkurencyjność europejskich firm.

 

Czy podatnicy zechcą płacić?

Jednym z pomysłów mających w założeniu branży pomóc w produkcji i zbycie „ekologicznych” aut są dopłaty do samochodów elektrycznych oraz wprowadzenie ulg podatkowych. Gdyby KE rzeczywiście przyjęła takie rozwiązanie oznaczałoby to, że wszyscy podatnicy dołożą się do samochodów zakupywanych przez najbogatszych. Postulują również rewizję całej unijnej strategii transformacji. „Jest już jasne, że same kary i wymogi prawne nie wystarczą, by napędzić transformację” – napisali sygnatariusze listu skierowanego do Ursuli von der Leyen.

Przemysłowcy domagają się ponadto szerszego zastosowania zasady neutralności technologicznej. W praktyce oznaczałoby to włączenie do polityki transformacyjnej nie tylko aut w pełni elektrycznych, lecz także hybryd plug-in, pojazdów z tzw. range extenderami, nowoczesnych silników spalinowych, technologii wodorowych oraz paliw niskoemisyjnych. Taką możliwość już wywalczyły sobie niemieckie koncerny.


 

POLECANE
Plan pokojowy dla Ukrainy. Zełenski wydał oświadczenie z ostatniej chwili
Plan pokojowy dla Ukrainy. Zełenski wydał oświadczenie

W wydanym w mediach społecznościowych oświadczeniu prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski odniósł się do przedstawionego planu pokojowego dla Ukrainy.

IMGW podał prognozę na weekend. Nadchodzi załamanie pogody z ostatniej chwili
IMGW podał prognozę na weekend. Nadchodzi załamanie pogody

Do Polski napływa arktyczne powietrze, które w połączeniu z niżami znad Bałtyku i znad Włoch przyniesie gwałtowne załamanie pogody. IMGW ostrzega przed intensywnymi opadami śniegu, silnym wiatrem na wybrzeżu oraz znacznym spadkiem temperatury. Najtrudniejsza sytuacja zapowiada się na południowym wschodzie, gdzie pokrywa śnieżna może wzrosnąć nawet o 20 cm.

Karol Nawrocki będzie liderem prawicy? Polacy odpowiedzieli [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Karol Nawrocki będzie liderem prawicy? Polacy odpowiedzieli [SONDAŻ]

Nowy sondaż Instytutu Badań Pollster dla „Super Expressu”, pokazuje, że 58 proc. ankietowanych uważa, że prezydent Karol Nawrocki może być głównym liderem polskiej prawicy. 

Tajemnicza śmierć młodych kobiet w Krakowie. Policja zatrzymała już 10 osób Wiadomości
Tajemnicza śmierć młodych kobiet w Krakowie. Policja zatrzymała już 10 osób

Małopolska policja ujawniła szokującą skalę działalności grupy przestępczej, która handlowała opioidami i lekami psychotropowymi, zdobywanymi dzięki fałszywie wystawianym receptom. Ofiarami były głównie młode kobiety — cztery z nich zmarły, część wykorzystywano seksualnie. Wśród zatrzymanych jest 58-letni lekarz z Dolnego Śląska. Śledczy zapowiadają kolejne zatrzymania.

KO na czele, Konfederacja w górę, 5 partii w Sejmie. Zobacz najnowszy sondaż z ostatniej chwili
KO na czele, Konfederacja w górę, 5 partii w Sejmie. Zobacz najnowszy sondaż

Według sondażu IBRiS dla Onetu Koalicja Obywatelska wygrałaby nadchodzące wybory z poparciem 31,5 proc., PiS plasuje się na drugim miejscu z wynikiem 27,6 proc. Kolejne miejsca zajęły: Konfederacja (14,1 proc.), Konfederacja Korony Polskiej (7,3 proc.) oraz Lewica (7 proc.).

„Groteskowe fałszowanie historii”. Mocne przemówienie ambasadora USA ws. oskarżania Polski o współudział w Holokauście z ostatniej chwili
„Groteskowe fałszowanie historii”. Mocne przemówienie ambasadora USA ws. oskarżania Polski o współudział w Holokauście

Podczas konferencji IJL International Conference w Warszawie ambasador USA w Polsce Thomas Rose wygłosił ważne przemówienie dotyczące relacji historycznych między Polską a światową opinią publiczną. Zdecydowanie sprzeciwił się tezie o polskiej współodpowiedzialności za zbrodnie popełnione na jej terytorium. – Przekonanie, że Polska współdzieli winę za barbarzyńskie czyny dokonane przeciwko niej, jest groteskowym fałszowaniem historii – podkreślał. 

Axios opublikował wersję planu pokojowego dla Ukrainy z ostatniej chwili
Axios opublikował wersję planu pokojowego dla Ukrainy

Portal Axios opublikował w czwartek 28-punktowy amerykański plan pokojowy dla Ukrainy. Zgodnie z dokumentem Kijów ma zobowiązać się m.in. do nieprzystępowania do NATO. Suwerenność Ukrainy zostanie potwierdzona, ale liczebność wojska miałaby być ograniczona i część terytorium oddana Rosji. Europejskie myśliwce miałyby stacjonować w Polsce. USA mają gwarantować bezpieczeństwo. 

Pierwsze czytanie ustawy o końcu CBA. PSL i Polska 2050 jednogłośnie za pilne
Pierwsze czytanie ustawy o końcu CBA. PSL i Polska 2050 jednogłośnie za

Podczas czwartkowej sejmowej debaty posłowie PSL i Polski 2050 jednoznacznie poparli projekt likwidacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Wskazywali na brak działań Biura w czasie pandemii oraz zapowiadali współpracę nad ustawą przenoszącą jego zadania do innych służb.

Poważne zarzuty wobec wójta Gozdowa. Policja potwierdza dwa incydenty Wiadomości
Poważne zarzuty wobec wójta Gozdowa. Policja potwierdza dwa incydenty

Wójt gminy Gozdowo Dariusz K. został w ostatnim czasie dwukrotnie zatrzymany, gdy kierował samochodem po alkoholu. Ponieważ za pierwszym razem badanie alkomatem wykazało ponad 2 promile, stracił prawo jazdy. Mimo tego prowadził auto następnego dnia. Wtedy okazało się, że ma prawie 0,4 promila.

Żurek komentuje decyzję Trybunału ws. KRS: „Nibywyrok nibyTK” pilne
Żurek komentuje decyzję Trybunału ws. KRS: „Nibywyrok nibyTK”

Waldemar Żurek stwierdził, że decyzja Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności noweli KRS to jedynie „element politycznego sporu”. Jednocześnie zapowiedział własny projekt zmian i skrytykował obecny model, mówiąc wprost o „wydrenowanych milionach złotych”.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna alarmuje: Limity emisji pojazdów są nierealne

Unijna polityka klimatyczna coraz bardziej stanowi utopię. Branża motoryzacyjna alarmuje, że obecne limity emisji pojazdów są nierealne. List w tej sprawie trafił na biurko szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen. Przedstawiciele przemysłu wezmą udział w zaplanowanym na 12 września w Brukseli „strategicznym dialogu” z udziałem urzędników Komisji oraz części organizacji społecznych. Producenci mówią wprost, że jest to „ostatnia szansa UE na dostosowanie polityki klimatycznej do realiów gospodarczych i geopolitycznych”.
 Branża motoryzacyjna alarmuje: Limity emisji pojazdów są nierealne
/ Pixabay

Co musisz wiedzieć:

  • Branża motoryzacyjna otwarcie mówi o niemożności realizacji unijnej polityki klimatycznej
  • Od 2035 r. nie będzie możliwości sprzedaży i rejestracji aut napędzanych paliwami kopalnymi
  • Branża motoryzacyjna oczekuje dopłat do aut elektrycznych z pieniędzy podatników

 

W ocenie przedstawicieli branży motoryzacyjnej wyznaczone przez UE na lata 2030 i 2035 cele klimatyczne będą niezmiernie trudne do osiągnięcia i apelują do Komisji Europejskiej o korektę obecnej polityki. Zgodnie z unijnymi przepisami od 2035 roku wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie muszą być pojazdami o zerowej emisji CO₂ z rur wydechowych. Od tego momentu niemożliwe zatem będzie zarejestrowanie auta z silnikiem napędzanym paliwami kopalnymi.

 

Dramatyczny apel

W cytowanym przez portal Euractiv.pl liście skierowanym do Komisji Europejskiej liderzy Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacyjnych (CLEPA) zwracają uwagę, że UE nie stworzyła warunków pozwalających na realizację tych założeń.

„Oczekuje się od nas transformacji w warunkach poważnych ograniczeń” – stwierdzili, wskazując m.in. na silną zależność od Azji w zakresie dostaw baterii, rekordowo wysokie ceny energii elektrycznej oraz amerykańskie cła, które osłabiają konkurencyjność europejskich firm.

 

Czy podatnicy zechcą płacić?

Jednym z pomysłów mających w założeniu branży pomóc w produkcji i zbycie „ekologicznych” aut są dopłaty do samochodów elektrycznych oraz wprowadzenie ulg podatkowych. Gdyby KE rzeczywiście przyjęła takie rozwiązanie oznaczałoby to, że wszyscy podatnicy dołożą się do samochodów zakupywanych przez najbogatszych. Postulują również rewizję całej unijnej strategii transformacji. „Jest już jasne, że same kary i wymogi prawne nie wystarczą, by napędzić transformację” – napisali sygnatariusze listu skierowanego do Ursuli von der Leyen.

Przemysłowcy domagają się ponadto szerszego zastosowania zasady neutralności technologicznej. W praktyce oznaczałoby to włączenie do polityki transformacyjnej nie tylko aut w pełni elektrycznych, lecz także hybryd plug-in, pojazdów z tzw. range extenderami, nowoczesnych silników spalinowych, technologii wodorowych oraz paliw niskoemisyjnych. Taką możliwość już wywalczyły sobie niemieckie koncerny.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe