Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego

W dniu 28 lutego Parlament Europejski i państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie w sprawie zmian w dyrektywie o pracownikach delegowanych. Jest to sukces strony związkowej. Dyrektywa na razie nie obejmie pracowników międzynarodowego transportu drogowego. W tym temacie toczą się osobne negocjacje dot. tzw. Pakietu mobilności.
 Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego
/ Ciężarówka. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. publicdomainpictures.net
Frank Moreels, przewodniczący Europejskiej Federacji Transportowców ETF skomentował:

„Ogólnie rzecz biorąc, porozumienie to jest krokiem naprzód. Mamy wreszcie projekt dyrektywy potwierdzający zasadę, że jednakowa praca zasługuje na równą płacę w całej UE. To zwycięstwo ruchu związkowego: uznanie tego, czego domagaliśmy się od lat i dowód, że nasze działania w odniesieniu do delegowana pracowników odniosły sukces. Nie można więc zaprzeczyć, że jest to przełom, ale patrząc na sektor transportu drogowego widzimy ogromne luki i obłudną niekonsekwencję. Dlaczego, na litość boską, zawodowi kierowcy nie mieliby mieć zagwarantowanego takiego samego sprawiedliwego traktowania jak pracownicy w innych sektorach? "


W ocenie ETF sytuacja jest rażąco niesprawiedliwa. Zawodowi kierowcy będą mieli prawo do minimalnego wynagrodzenia, ale już nie do tej samej płacy, co miejscowi pracownicy. Sytuacja może jednak jeszcze się pogorszyć, gdyż instytucje UE pracują nad zasadniczą rewizją zasad mających zastosowanie do transportu drogowego, jest to tzw. Pakiet Mobilności (Mobility Package). Obecnie dyskutowana jest możliwość odstępstw nawet od minimalnego wynagrodzenia kraju wykonywania usługi przez kierowców autobusów, autokarów i ciężarówek - przez kilka pierwszych dni w miesiącu.

Eduardo Chagas, sekretarz generalny ETF, powiedział, że ETF prowadzi szeroko zakrojoną kampanię na rzecz uczciwego transportu, a więc wysokiej jakości miejsc pracy w Europie, gdyż unijne drogi i autostrady są pełne wyzysku i dyskryminacji płacowej. Tysiące niezabezpieczonych zawodowych kierowców żyje na parkingach. Wyłączenie transportu drogowego z zasady równości płac nie przyczyni się w jakikolwiek sposób do rozwiązania tych problemów.

Roberto Parrillo, prezes Sekcji Drogowej ETF dodaje: Jeśli unijni prawodawcy troszczą się o godną pracę i bezpieczeństwo na naszych drogach, transport drogowy musi być objęty tym samym systemem delegowania, co wszystkie inne sektory. W przeciwnym razie stanie się jasne, że ostatnie wydarzenia - w tym naciski niektórych państw członkowskich na całkowite wykluczenie transportu drogowego ze wszystkich przepisów dotyczących delegowania - są niczym innym jak próbą zalegalizowania dumpingu socjalnego.

Jak wskazuje Tadeusz Kucharski, przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność, dla związku kwestią kluczową jest aby wreszcie rozwiązać wewnętrzny polski problem dotyczący struktury wynagradzania kierowców.

-Nie może być dłużej tak, że zdecydowana większość wynagrodzenia kierowcy nie podlega składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Polski ustawodawca zachowuje się w sposób krytycznie nieodpowiedzialny – budując rentowność polskiej branży transportowej na przyszłych głodowych emeryturach kierowców –zwraca uwagę Kucharski.


Więcej na temat reakcji europejskich związków na porozumienie Europarlamentu i państw członkowskich można znaleźć tutaj oraz tutaj.

bs

 

POLECANE
Potwierdził to. Sensacyjne doniesienia ws. znanego piłkarza Wiadomości
"Potwierdził to". Sensacyjne doniesienia ws. znanego piłkarza

Gruziński piłkarz Napoli Chwicza Kwaracchelia chce jak najszybciej opuścić klub - poinformował na konferencji prasowej trener lidera włoskiej ekstraklasy Antonio Conte. Według doniesień medialnych 23-letni napastnik może przenieść się do Liverpoolu lub Paris Saint-Germain.

Ostrzegam wszystkich. Znany aktor trafił do szpitala Wiadomości
"Ostrzegam wszystkich". Znany aktor trafił do szpitala

Znany aktor Jacek Borkowski, który od lat wciela się w postać Piotra Rafalskiego w serialu "Klan", przeszedł niedawno poważną operację biodra. Problemy zdrowotne zmusiły go do przerwania dotychczasowego trybu życia. W mediach społecznościowych opowiedział o swoich doświadczeniach, apelując jednocześnie do fanów.

Portugalia odrzuca liberalizację aborcji gorące
Portugalia odrzuca liberalizację aborcji

W piątek portugalski parlament odrzucił propozycje ustaw mających na celu złagodzenie przepisów dotyczących aborcji. Jednym z nich był projekt skrajnie lewicowej partii Livre, zakładający wydłużenie dopuszczalnego terminu przerwania ciąży z 10 do 14 tygodni. Inne odrzucone inicjatywy pochodziły m.in. od Partii Socjalistycznej (PS), Bloku Lewicy (BE) oraz Inicjatywy Liberalnej (IL).

Wypadek autokaru przy granicy z Polską. Są ofiary śmiertelne Wiadomości
Wypadek autokaru przy granicy z Polską. Są ofiary śmiertelne

Media obiegła informacja o groźnym wypadku autokaru. Są ofiary śmiertelne.

Niepozorne objawy. Dramat aktora serialu M jak miłość Wiadomości
"Niepozorne objawy". Dramat aktora serialu "M jak miłość"

Maciej Jachowski, aktor znany z seriali takich jak "M jak miłość" czy "Barwy szczęścia", zaskoczył fanów wiadomością o swojej chorobie. Pod koniec ubiegłego roku ujawnił, że zmaga się z nowotworem gardła, który zmusił go do zrobienia przerwy w pracy.

Wybory w Niemczech. Ogłoszono kandydatkę AfD na kanclerza z ostatniej chwili
Wybory w Niemczech. Ogłoszono kandydatkę AfD na kanclerza

Liderka prawicowo-populistycznej Alternatywy dla Niemiec (AfD) Alice Weidel została oficjalnie kandydatką partii na kanclerza w wyborach do Bundestagu, które odbędą się 23 lutego. Zajmująca drugie miejsce w sondażach, AfD po raz pierwszy wystawia swojego polityka w wyścigu o fotel szefa rządu.

Nie żyje gwiazda telewizji BBC Wiadomości
Nie żyje gwiazda telewizji BBC

W wieku zaledwie 56 lat odeszła Kerry Wilson, znana artystka estradowa i gwiazda telewizji BBC. Informację o jej nagłej śmierci przekazała zrozpaczona matka. Przyczyną zgonu były komplikacje związane z grypą.

Zmienił zdanie w trzy dni. Nowy rekord Trzaskowskiego pilne
Zmienił zdanie w trzy dni. Nowy rekord Trzaskowskiego

8 stycznia Rafał Trzaskowski kwestionował wejście Ukrainy do UE, dzisiaj, 3 dni później skrytykował swojego kontrkandydata za tę samą opinię.

To karygodne. Pijany lekarz przyjmował na SOR Wiadomości
"To karygodne". Pijany lekarz przyjmował na SOR

Pijany lekarz pełnił dyżur na SOR w szpitalu w Piotrkowie Trybunalskim (Łódzkie). 56-letni mężczyzna został zatrzymany przez policję. Szpital zapowiada wyciągnięcie konsekwencji i zerwanie kontraktu z medykiem. "To karygodne. Nie powinno się wydarzyć" - usłyszał reporter PAP w szpitalu w Piotrkowie.

Absolutnie porażające. Aborcja pierwszą przyczyną śmierci w 2024 roku Wiadomości
"Absolutnie porażające". Aborcja pierwszą przyczyną śmierci w 2024 roku

Po raz kolejny aborcja zajęła pierwsze miejsce na liście głównych przyczyn zgonów na świecie. Według danych za 2024 rok, w wyniku tego procederu życie straciło ponad 45 milionów dzieci, co oznacza wzrost o 400 tysięcy w porównaniu do roku poprzedniego. Dla porównania, na nowotwory zmarło w tym czasie 8,2 miliona osób.

REKLAMA

Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego

W dniu 28 lutego Parlament Europejski i państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie w sprawie zmian w dyrektywie o pracownikach delegowanych. Jest to sukces strony związkowej. Dyrektywa na razie nie obejmie pracowników międzynarodowego transportu drogowego. W tym temacie toczą się osobne negocjacje dot. tzw. Pakietu mobilności.
 Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego
/ Ciężarówka. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. publicdomainpictures.net
Frank Moreels, przewodniczący Europejskiej Federacji Transportowców ETF skomentował:

„Ogólnie rzecz biorąc, porozumienie to jest krokiem naprzód. Mamy wreszcie projekt dyrektywy potwierdzający zasadę, że jednakowa praca zasługuje na równą płacę w całej UE. To zwycięstwo ruchu związkowego: uznanie tego, czego domagaliśmy się od lat i dowód, że nasze działania w odniesieniu do delegowana pracowników odniosły sukces. Nie można więc zaprzeczyć, że jest to przełom, ale patrząc na sektor transportu drogowego widzimy ogromne luki i obłudną niekonsekwencję. Dlaczego, na litość boską, zawodowi kierowcy nie mieliby mieć zagwarantowanego takiego samego sprawiedliwego traktowania jak pracownicy w innych sektorach? "


W ocenie ETF sytuacja jest rażąco niesprawiedliwa. Zawodowi kierowcy będą mieli prawo do minimalnego wynagrodzenia, ale już nie do tej samej płacy, co miejscowi pracownicy. Sytuacja może jednak jeszcze się pogorszyć, gdyż instytucje UE pracują nad zasadniczą rewizją zasad mających zastosowanie do transportu drogowego, jest to tzw. Pakiet Mobilności (Mobility Package). Obecnie dyskutowana jest możliwość odstępstw nawet od minimalnego wynagrodzenia kraju wykonywania usługi przez kierowców autobusów, autokarów i ciężarówek - przez kilka pierwszych dni w miesiącu.

Eduardo Chagas, sekretarz generalny ETF, powiedział, że ETF prowadzi szeroko zakrojoną kampanię na rzecz uczciwego transportu, a więc wysokiej jakości miejsc pracy w Europie, gdyż unijne drogi i autostrady są pełne wyzysku i dyskryminacji płacowej. Tysiące niezabezpieczonych zawodowych kierowców żyje na parkingach. Wyłączenie transportu drogowego z zasady równości płac nie przyczyni się w jakikolwiek sposób do rozwiązania tych problemów.

Roberto Parrillo, prezes Sekcji Drogowej ETF dodaje: Jeśli unijni prawodawcy troszczą się o godną pracę i bezpieczeństwo na naszych drogach, transport drogowy musi być objęty tym samym systemem delegowania, co wszystkie inne sektory. W przeciwnym razie stanie się jasne, że ostatnie wydarzenia - w tym naciski niektórych państw członkowskich na całkowite wykluczenie transportu drogowego ze wszystkich przepisów dotyczących delegowania - są niczym innym jak próbą zalegalizowania dumpingu socjalnego.

Jak wskazuje Tadeusz Kucharski, przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność, dla związku kwestią kluczową jest aby wreszcie rozwiązać wewnętrzny polski problem dotyczący struktury wynagradzania kierowców.

-Nie może być dłużej tak, że zdecydowana większość wynagrodzenia kierowcy nie podlega składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Polski ustawodawca zachowuje się w sposób krytycznie nieodpowiedzialny – budując rentowność polskiej branży transportowej na przyszłych głodowych emeryturach kierowców –zwraca uwagę Kucharski.


Więcej na temat reakcji europejskich związków na porozumienie Europarlamentu i państw członkowskich można znaleźć tutaj oraz tutaj.

bs


 

Polecane
Emerytury
Stażowe