Solidarność żąda sektorowej płacy minimalnej dla kierowców

Unijny Pakiet Mobilności nie zastąpi potrzeby systemowego uporządkowania zasad wynagrodzeń polskich kierowców transportu drogowego – oceniają związkowcy i eksperci NSZZ Solidarność.
 Solidarność żąda sektorowej płacy minimalnej dla kierowców
/ fot. YouTube
31 maja 2017 r.  w ramach Pakietu Mobilności Komisja Europejska przedstawiła propozycję wniosku zmieniającego dyrektywę 2006/ 22/WE w odniesieniu  do wymogów w zakresie egzekwowania prawa oraz ustanawiającą szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96/71/ WE i dyrektywy 2014/ 67/ UE  dotyczące delegowania kierowców  w sektorze transportu drogowego. Projekt dostępny jest TUTAJ.  Spowodowało to żywiołową negatywną reakcję organizacji polskich przedsiębiorców transportu międzynarodowego, wskazujących że zmuszanie ich do stosowania zachodnioeuropejskich płac minimalnych wobec własnych pracowników stanowi obronę partykularnych interesów starych państw członkowskich UE.
 
Wniosek Komisji przewiduje, że w sytuacji gdy delegowanie następuje w oparciu o art. 1 ust. 3 litera a  (czyli gdy przedsiębiorstwo deleguje pracowników na własny rachunek i pod swoim kierownictwem na terytorium innego państwa członkowskiego w ramach umowy zawartej między przedsiębiorstwem delegującym a odbiorcą usług) warunki zatrudnienia wskazane w art. 3 ust. 1 litera b i c (płatne urlopy roczne, minimalne stawki płacy) stosuje się o ile delegowany pracownik spędził w państwie przyjmującym co najmniej trzy dni. Innymi słowy delegowanie (związane z realizacją wszelkich wymogów wskazanych w art. 3 dyrektywy o pracownikach delegowanych)  ma miejsce niezależnie  od czasu, gdy mamy do czynienia z kabotażem oraz gdy delegowanie następuje w oparciu o art. 1 ust. 3 litera b (delegowanie w ramach grupy przedsiębiorstw) oraz litera c (poprzez agencje pracy tymczasowej). 
 
- Rozumiem intencje, ale obawiam się, że propozycje Komisji mogą spotęgować istniejący chaos w odniesieniu do tego sektora. Przykładowo jeżeli w dyrektywie dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług pojawi się maksymalny okres delegowania (proponowany jest okres 24 miesięcy) po którym pracownik będzie podlegał prawu państwa przyjmującego, to w odniesieniu do kierowców pojawi się problem z określeniem prawa właściwego - zwraca uwagę Barbara Surdykowska, ekspert KK. – Kierowcom międzynarodowego transportu drogowego potrzebne są odrębne unijne rozwiązania socjalne dostosowane do specyfiki ich pracy, wysoce mobilnych pracowników. Wydaje się, że w UE wciąż brak woli politycznej do podjęcia tego wyzwania  – dodaje ekspertka.
 
- Stan prawny dynamicznie się zmienia, nie wiemy jaki będzie ostateczny kształt zmian w dyrektywie o pracownikach delegowanych. Lepszym rozwiązaniem byłoby wskazanie wprost, że niezależnie od czasu przebywania w państwie przyjmującym kierowca transportu międzynarodowego jest pracownikiem delegowanym - wskazuje Tadeusz Kucharski, szef Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność. –Dla nas najważniejsze jest pilne wypracowanie w Polsce innego, rzetelnego modelu wynagradzania kierowców. System niepodlegających składce na ubezpieczanie społeczne diet i ryczałtów powoduje, że przyszłe świadczenia emerytalne kierowców będą skandalicznie niskie. Kierowcy nie mają de facto prawa do płatnego urlopu wypoczynkowego ani nie mogą korzystać ze zwolnienia lekarskiego ze względu na wysokość zasiłku chorobowego – dodaje przewodniczący.
 
Sekcja postuluje wprowadzenie minimalnej płacy dla kierowców transportu krajowego i międzynarodowego oraz świadczenia kompensacyjnego (zastępującego obecne diety i ryczałty), którego wysokość będzie ulegać stopniowemu obniżeniu przy jednoczesnym wzroście płacy zasadniczej.  Ze Stanowiskiem Sekcji można zapoznać się TUTAJ.

bs
 

 

POLECANE
Burza po nowych doniesieniach ws. Familiady. Karol Strasburger zabrał głos Wiadomości
Burza po nowych doniesieniach ws. "Familiady". Karol Strasburger zabrał głos

„Familiada” to nieodłączny element polskiej telewizji od 1994 roku. Dla wielu rodzin weekendowe popołudnia nie mogą obyć się bez dowcipów Karola Strasburgera i emocjonującej rywalizacji uczestników. Jednak wraz z emisją odcinka 4 stycznia 2025 roku zakończyła się pewna era - produkcja programu przeszła w ręce nowej firmy.

Takie kłamstwa będą rozstrzygane w sądzie. Karol Nawrocki mocno odpowiada posłowi KO z ostatniej chwili
"Takie kłamstwa będą rozstrzygane w sądzie". Karol Nawrocki mocno odpowiada posłowi KO

– Łączenie mnie ze śmiercią Pawła Adamowicza jest głęboką niegodziwością – podkreślił dr Karol Nawrocki, obywatelski kandydat PiS na prezydenta, odnosząc się do kłamliwego wpisu posła KO Artura Łąckiego.

Nie wiemy już, co robić. Wrocławskie zoo wydało komunikat Wiadomości
"Nie wiemy już, co robić". Wrocławskie zoo wydało komunikat

Wrocławskie zoo opublikowało w mediach społecznościowych nagranie, na którym widać, jak dwie osoby w sylwestrową noc odpalają fajerwerki tuż przy ogrodzeniu ogrodu zoologicznego. Do zdarzenia doszło na Kładce Zwierzynieckiej, niedaleko Bramy Japońskiej. Wywołało ono lawinę komentarzy w sieci. "To już zrobili na złość, powinien być zakaz sprzedaży tych materiałów, co te zwierzęta musiały przejść" - czytamy jeden z wpisów.

Niemcom brakuje motywacji do pracy. Jest gorzej niż w reszcie świata [BADANIE] z ostatniej chwili
Niemcom brakuje motywacji do pracy. Jest gorzej niż w reszcie świata [BADANIE]

Jak podaje niemiecki "Die Welt", poziom motywacji w pracy w Niemczech jest poniżej międzynarodowej średniej. Badanie jednoznacznie pokazało, że co druga osoba ma problem z motywacją do wypełniania swoich zawodowych obowiązków.

Ten film poruszy serca widzów. Już wkrótce na ekranach Wiadomości
Ten film poruszy serca widzów. Już wkrótce na ekranach

Polskie kina szykują się na premierę filmu, który może poruszyć serca widzów. 21 lutego tego roku na ekrany trafi "Jeden na milion", adaptacja bestsellerowej powieści autorstwa Susy Flory i Scotta LeRette.

Politico: Potworny problem Unii Europejskiej z Elonem Muskiem z ostatniej chwili
Politico: "Potworny problem" Unii Europejskiej z Elonem Muskiem

Pytanie o to, jak odpowiedzieć na promowanie przez Elona Muska prawicowych sił w Europie za pomocą platformy X jest "potwornym problemem" dla wracających właśnie do pracy urzędników UE - ocenił w poniedziałek portal Politico.

Niepokojące doniesienia z granicy. Jest raport Straży Granicznej gorące
Niepokojące doniesienia z granicy. Jest raport Straży Granicznej

Straż graniczna regularnie informuje o zdarzeniach na granicy polsko-białoruskiej. Okazuje się, że ostatnim razem również było niespokojnie.

Masz 24h na przeprosiny. Polityk PO nakłamał nt. Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
"Masz 24h na przeprosiny". Polityk PO nakłamał nt. Karola Nawrockiego

Można w jednym wpisie minąć się z prawdą aż cztery razy? Okazuje się, że tak, co udowodnił parlamentarzysta Platformy Obywatelskiej Artur Łącki, który zaatakował Karola Nawrockiego w mediach społecznościowych, usiłując obarczyć go odpowiedzialnością za śmierć Pawła Adamowicza.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej przedłużył ważność ostrzeżeń pierwszego stopnia przed marznącymi opadami. Na krańcach południowych Polski do wtorkowego poranka obowiązują też alerty przed silnym wiatrem.

Jest beznadziejnie. Alarmujące doniesienia ws. znanej piosenkarki Wiadomości
"Jest beznadziejnie". Alarmujące doniesienia ws. znanej piosenkarki

Maja Hyży, popularna piosenkarka, od dłuższego czasu zmaga się z poważnymi problemami zdrowotnymi. Na swoim Instagramie regularnie informuje fanów o swoim stanie, jednak najnowsze wieści nie napawają optymizmem. Celebrytka przyznała, że jej sytuacja zdrowotna wciąż jest trudna, a powrót do normalności wydaje się odległy.

REKLAMA

Solidarność żąda sektorowej płacy minimalnej dla kierowców

Unijny Pakiet Mobilności nie zastąpi potrzeby systemowego uporządkowania zasad wynagrodzeń polskich kierowców transportu drogowego – oceniają związkowcy i eksperci NSZZ Solidarność.
 Solidarność żąda sektorowej płacy minimalnej dla kierowców
/ fot. YouTube
31 maja 2017 r.  w ramach Pakietu Mobilności Komisja Europejska przedstawiła propozycję wniosku zmieniającego dyrektywę 2006/ 22/WE w odniesieniu  do wymogów w zakresie egzekwowania prawa oraz ustanawiającą szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96/71/ WE i dyrektywy 2014/ 67/ UE  dotyczące delegowania kierowców  w sektorze transportu drogowego. Projekt dostępny jest TUTAJ.  Spowodowało to żywiołową negatywną reakcję organizacji polskich przedsiębiorców transportu międzynarodowego, wskazujących że zmuszanie ich do stosowania zachodnioeuropejskich płac minimalnych wobec własnych pracowników stanowi obronę partykularnych interesów starych państw członkowskich UE.
 
Wniosek Komisji przewiduje, że w sytuacji gdy delegowanie następuje w oparciu o art. 1 ust. 3 litera a  (czyli gdy przedsiębiorstwo deleguje pracowników na własny rachunek i pod swoim kierownictwem na terytorium innego państwa członkowskiego w ramach umowy zawartej między przedsiębiorstwem delegującym a odbiorcą usług) warunki zatrudnienia wskazane w art. 3 ust. 1 litera b i c (płatne urlopy roczne, minimalne stawki płacy) stosuje się o ile delegowany pracownik spędził w państwie przyjmującym co najmniej trzy dni. Innymi słowy delegowanie (związane z realizacją wszelkich wymogów wskazanych w art. 3 dyrektywy o pracownikach delegowanych)  ma miejsce niezależnie  od czasu, gdy mamy do czynienia z kabotażem oraz gdy delegowanie następuje w oparciu o art. 1 ust. 3 litera b (delegowanie w ramach grupy przedsiębiorstw) oraz litera c (poprzez agencje pracy tymczasowej). 
 
- Rozumiem intencje, ale obawiam się, że propozycje Komisji mogą spotęgować istniejący chaos w odniesieniu do tego sektora. Przykładowo jeżeli w dyrektywie dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług pojawi się maksymalny okres delegowania (proponowany jest okres 24 miesięcy) po którym pracownik będzie podlegał prawu państwa przyjmującego, to w odniesieniu do kierowców pojawi się problem z określeniem prawa właściwego - zwraca uwagę Barbara Surdykowska, ekspert KK. – Kierowcom międzynarodowego transportu drogowego potrzebne są odrębne unijne rozwiązania socjalne dostosowane do specyfiki ich pracy, wysoce mobilnych pracowników. Wydaje się, że w UE wciąż brak woli politycznej do podjęcia tego wyzwania  – dodaje ekspertka.
 
- Stan prawny dynamicznie się zmienia, nie wiemy jaki będzie ostateczny kształt zmian w dyrektywie o pracownikach delegowanych. Lepszym rozwiązaniem byłoby wskazanie wprost, że niezależnie od czasu przebywania w państwie przyjmującym kierowca transportu międzynarodowego jest pracownikiem delegowanym - wskazuje Tadeusz Kucharski, szef Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność. –Dla nas najważniejsze jest pilne wypracowanie w Polsce innego, rzetelnego modelu wynagradzania kierowców. System niepodlegających składce na ubezpieczanie społeczne diet i ryczałtów powoduje, że przyszłe świadczenia emerytalne kierowców będą skandalicznie niskie. Kierowcy nie mają de facto prawa do płatnego urlopu wypoczynkowego ani nie mogą korzystać ze zwolnienia lekarskiego ze względu na wysokość zasiłku chorobowego – dodaje przewodniczący.
 
Sekcja postuluje wprowadzenie minimalnej płacy dla kierowców transportu krajowego i międzynarodowego oraz świadczenia kompensacyjnego (zastępującego obecne diety i ryczałty), którego wysokość będzie ulegać stopniowemu obniżeniu przy jednoczesnym wzroście płacy zasadniczej.  Ze Stanowiskiem Sekcji można zapoznać się TUTAJ.

bs
 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe