Ultimatum Owsiaka. Ekspert: Naraził WOŚP na potężne problemy prawne
Owsiak stawia ultimatum partnerom Telewizji Republika
Podczas poniedziałkowego briefingu prasowego Jerzy Owsiak postawił ultimatum firmom, które współpracują z Telewizją Republika.
Z tego miejsca oświadczam, że jeżeli firma jakakolwiek chce z nami współpracować, to musi wybrać. Nie będziemy z wami współpracowali, jeżeli będziecie się reklamowali w Telewizji Republika. Ta stacja jest antyludzka i spowodowała, że groźby karalne były zainspirowane ich przekazem. Jeżeli będziecie kupowali nowe pakiety, to wybraliście tamtą telewizję, a my mówimy wam, że nie gramy z wami. Nie można tego połączyć i przejść obojętnie
– powiedział prezes WOŚP.
W sprawie oświadczenie wydał Lidl, który na ten moment jest najbardziej reklamowaną marką w Polsce. W wydanym oświadczeniu poinformowano, że jeśli Telewizja Republika nie dojdzie do porozumienia z WOŚP, dalsze emisje spotów reklamowych na antenie tej stacji nie będą realizowane.
- TVN na sprzedaż. Warner Bros. Discovery podjął decyzję
- Gwałtowny wzrost ataków. Straż Graniczna wydała komunikat
- Ekspert: Nord Stream 3 – Niemcy ratują Rosję
- "Zupełnie za darmo!" Wrocławskie zoo wydało komunikat
Ekspert komentuje
Tymczasem zdaniem eksperta, doktora nauk prawnych mec. Bartosza Lewandowskiego ultimatum Jerzego Owsiaka jest niezgodne z prawem.
Pan Jerzy Owsiak chyba mocno nie przemyślał swojej wypowiedzi nawołującej do wycofywania reklam i bojkotu @RepublikaTV, bowiem naraził @fundacjawosp na potężne problemy prawne wynikające z czynu nieuczciwej konkurencji i spore roszczenia odszkodowawcze. (…) polskim prawie obowiązuje ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
– informuje Lewandowski. Mecenas dodaje, że w art. 3 ustawa definiuje czyn nieuczciwej konkurencji jako "działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta".
➡️ Przepisy zawierają katalog otwarty zachowania jakiegoś podmiotu, który stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Jest nim nie tylko – w myśl art. 3 ust. 2 – „nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy” (np. emisji reklam), ale także bojkot (art. 15). Ustawodawca jednoznacznie wskazuje, że czynem nieuczciwej konkurencji jest: ❌ „nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców” (art. 15 ust. 1 pkt 2); ❌ „działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy” (art. 15 ust. 1 pkt 5)
– oznajmia mecenas i podkreśla, że "katalog jest otwarty, ale orzecznictwo sądowe pokazuje, że działanie polegające na «szantażowaniu» innych podmiotów na rynku i zniechęcanie do skorzystania z usług przedsiębiorcy jest zwyczajnie zakazane".
Przywołał także przykład sprawy Fundacji Instytut Reportażu, która nawoływała do bojkotu wyrobów spółek pana Marka Jakubiaka w ramach akcji Wielkie Lanie Ciechana. Sąd Okręgowy w Warszawie w sprawie XX GC 1186/14 oraz Sąd Apelacyjny w Warszawie w sprawie VII AGa 786/18 nie miał wątpliwości, że czyn ten stanowił czyn nieuczciwej konkurencji i spółki były pokrzywdzone takim czynem ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Konsekwencje
W ostatniej części wpisu mecenas poinformował, jakie skutki prawne mogą czekać Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy z powodu nieprzemyślanego działania jej założyciela.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy oprócz przeprosin i złożenia innych oświadczeń,
@RepublikaTV może domagać się zasądzenia nie tylko odszkodowania (wartość utraconych kontraktów reklamowych), ale również wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści przez @fundacjawosp
– informuje mec. Lewandowski i podkreśla, że kolejne oświadczenia firm Lidl czy Kaufland nie pomagają fundacji WOŚP, a wręcz ułatwią Telewizji Republika dochodzenie swoich praw w sądzie.
Ignorantia iuris nocet [łac. nieznajomość prawa szkodzi – red.]
– podsumował Bartosz Lewandowski.
‼️ Pan Jerzy Owsiak chyba mocno nie przemyślał swojej wypowiedzi nawołującej do wycofywania reklam i bojkotu @RepublikaTV, bowiem naraził @fundacjawosp na potężne problemy prawne wynikające z czynu nieuczciwej konkurencji i spore roszczenia odszkodowawcze.
— Bartosz Lewandowski (@BartoszLewand20) January 29, 2025
➡️ Być może pan Jerzy… pic.twitter.com/D4EZ6a1YgA