Honda wycofuje się z produkcji samochodów elektrycznych. To już światowy trend

Japoński koncern samochodowy Honda robi wielki krok wstecz jeśli chodzi o produkcję samochodów elektrycznych - Auta elektryczne nie przyjęły się na największych rynkach, nie będziemy w nie inwestować - informują managerowie drugiego największego producenta samochodów w Japonii i kasują z celów sprzedażowych założenie o rocznej sprzedaży przynajmniej 30 proc. aut elektrycznych do 2030 roku.
Elektryczna Honda e Honda wycofuje się z produkcji samochodów elektrycznych. To już światowy trend
Elektryczna Honda e / Wikipedia CC BY 2,0 Rutger van der Maar

Co musisz wiedzieć?

  • Honda wycofuje się z inwestycji w produkcję samochodów elektrycznych
  • Donald Trump odwołał decyzję Joe Bidena o zakazie samochodów spalinowych w USA od 2030 roku.
  • Inne koncerny motoryzacyjne również wycofują się z produkcji samochodów elektrycznych

 

Zarząd Honda Motor poinformował, że ogranicza inwestycje w pojazdy elektryczne ze względu na spowolnienie popytu i skupi się na hybrydach, które są teraz znacznie bardziej popularne. Na rynek hybryd i tradycyjnych aut chce wrócić z mnóstwem odnowionych modeli.

- Naprawdę trudno jest odczytać rynek, ale w tej chwili przewidujemy, że pojazdy elektryczne będą stanowić około jednej piątej do tego czasu - mówi japońskim mediom Toshihiro Mibe, dyrektor generalny koncernu tłumacząc bezprecedensową decyzję o odejściu od produkowania samochodów elektrycznych. Honda obcięła planowane inwestycje w elektryfikację i oprogramowanie do tego roku o 30 proc. do 7 bln jenów (48,4 mld dolarów).

 

Nie pierwsza marka

Jest to jedna z wielu globalnych marek samochodowych, które ograniczają inwestycje w pojazdy elektryczne ze względu na zmianę popytu na korzyść hybryd i ponieważ rządy na całym świecie łagodzą harmonogramy, aby spełnić przepisy dotyczące emisji i cele sprzedaży pojazdów elektrycznych.

Prezydent USA Donald Trump odwołał na przykład rozporządzenie wykonawcze administracji Bidena, które miało na celu zapewnienie, że wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Stanach Zjednoczonych do 2030 r. będą elektryczne.

Honda planuje wprowadzić na rynek 13 modeli hybrydowych nowej generacji na całym świecie w ciągu czterech lat od 2027 r. W tej chwili sprzedaje ponad tuzin modeli hybrydowych na całym świecie, chociaż tylko trzy w USA - Civic, który jest dostępny w wersjach hatchback i sedan, Accord i CR-V. Opracuje również system hybrydowy dla modeli o dużych rozmiarach, który planuje wprowadzić na rynek w drugiej połowie dekady.
Producent samochodów ma zamiar sprzedać od 2,2 do 2,3 mln pojazdów hybrydowych do 2030 r., co stanowi ogromny wzrost w porównaniu z 868 tys. sprzedanych w zeszłym roku. To również można porównać z łączną liczbą 3,8 mln pojazdów sprzedanych w zeszłym roku.

 

Chcesz bezpiecznie jeździć? Zrezygnuj z elektryka

Na początku tego miesiąca Honda ogłosiła, że wstrzymała na około dwa lata plan budowy bazy produkcyjnej pojazdów elektrycznych w Ontario w Kanadzie o wartości 15 mld dolarów kanadyjskich (10,7 mld dolarów) z powodu nieodwracalnego spowolnienia popytu na samochody elektryczne.

Powody odchodzenia kierowców od samochodów elektrycznych nie są – zdaniem strategów hondy – tajemnicą. To auta dużo droższe, za to mniej bezpieczne i o mniejszym zasięgu, niż choćby hybrydy. To dlatego ich produkcja stoi na granicy opłacalności, a w ciągu kilku lat przestanie być opłacalna w ogóle.
Honda to nie jedyny gigant rynku automotive, który wycofuje się z produkcji elektryków. W połowie maja Nissan wycofał się z planów budowy fabryki akumulatorów o wartości 1,1 mld dolarów na południowo-zachodniej wyspie Kiusiu w Japonii, zaledwie kilka miesięcy po ogłoszeniu projektu.

W elektromobilność przestają wierzyć również europejscy producenci. Do niedawna brytyjski a dzisiaj należący do właścicieli z Indii Jaguar Land Rover odłożył plany budowy pojazdów elektrycznych w nadchodzącej fabryce o wartości 1 mld dolarów w południowych Indiach. 


 

POLECANE
Sukces Karola Nawrockiego. Rekordowy wynik w sondażu z ostatniej chwili
Sukces Karola Nawrockiego. Rekordowy wynik w sondażu

Karol Nawrocki został liderem listopadowego sondażu zaufania IBRiS dla portalu Onet. Prezydent uzyskał 51,8 proc. pozytywnych wskazań, co oznacza wzrost o 4,9 punktu proc. w porównaniu z pomiarem październikowym i nowy rekord jego społecznego poparcia w tym badaniu.

 Nocny pożar hotelu w Olsztynie. Goście ewakuowani z ostatniej chwili
Nocny pożar hotelu w Olsztynie. Goście ewakuowani

W Olsztynie w nocy z poniedziałku na wtorek doszło do pożaru hotelu nad jeziorem Ukiel. Kilkanaście osób ewakuowało się z obiektu samodzielnie, innym pomogli strażacy. Nikt nie ucierpiał.

Duże roszady w TVP. Na horyzoncie gwiazda TVN gorące
Duże roszady w TVP. Na horyzoncie gwiazda TVN

W porannym programie TVP znów wrze. Za kulisami zapadają decyzje, które mogą całkowicie odmienić układ sił w śniadaniówce, a widzowie już spekulują, kto pojawi się na ekranie, a kto z niego zniknie. Jedno jest pewne - zmiany będą naprawdę głośne.

Co to ma być do cholery?. Poseł alarmuje i wzywa MSZ do interwencji w Niemczech z ostatniej chwili
"Co to ma być do cholery?". Poseł alarmuje i wzywa MSZ do interwencji w Niemczech

Poseł PiS Michał Wójcik alarmuje o dramatycznej sytuacji Polki zatrzymanej w Niemczech wraz z trójką dzieci. Jak twierdzi parlamentarzysta, niemieckie władze miały zignorować orzeczenia polskich sądów, a polskie służby dyplomatyczne – przez trzy tygodnie – nie zareagować na sytuację.

Co z cenami prądu od 2026 roku? Ważna deklaracja ministra energii z ostatniej chwili
Co z cenami prądu od 2026 roku? Ważna deklaracja ministra energii

Minister energii Miłosz Motyka  zaprzeczył doniesieniom o 50-procentowych podwyżkach cen prądu od nowego roku. W rozmowie z Radiem Zet przedstawił własną interpretację nadchodzących zmian i przekonywał, że zapowiadane wzrosty to fake news. 

Ważna rozmowa Xi – Trump. Tajwan i Ukraina na agendzie z ostatniej chwili
Ważna rozmowa Xi – Trump. Tajwan i Ukraina na agendzie

Przywódca Chin Xi Jinping zaapelował w poniedziałek podczas rozmowy telefonicznej do prezydenta USA Donalda Trumpa o „wydłużenie listy obszarów współpracy i skrócenie listy problemów”, różniących dwa mocarstwa – poinformowało MSZ w Pekinie. Obaj politycy poruszyli także kwestie dotyczące Tajwanu i Ukrainy.

Włodzimierz Czarzasty marszałkiem Sejmu: szyderczy paradoks historii tylko u nas
Włodzimierz Czarzasty marszałkiem Sejmu: szyderczy paradoks historii

Włodzimierz Czarzasty został wybrany marszałkiem Sejmu. Spójrzmy na to wybiórczo: pomińmy wszystkie zarzuty, jakie mu się stawia i weźmy pod uwagę tylko jedną jego życiową decyzję: wstąpienie do PZPR w 1983 roku.

„Waldemar Żurek wypowiedział prezydentowi Rzeczpospolitej wojnę” z ostatniej chwili
„Waldemar Żurek wypowiedział prezydentowi Rzeczpospolitej wojnę”

Rzecznik Dyscyplinarny Sędziów Sądów Powszechnych sędzia Piotr Schab ostro skrytykował ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka za jego zapowiedź postawienia prezydenta Karola Nawrockiego przed Trybunałem Stanu. 

Najdroższy artefakt z Titanica trafił pod młotek. Cena zaskoczyła nawet ekspertów gorące
Najdroższy artefakt z Titanica trafił pod młotek. Cena zaskoczyła nawet ekspertów

Na jednej z brytyjskich aukcji sprzedano przedmiot związany z tragedią Titanica, który osiągnął niespodziewanie wysoką cenę. Eksperci podkreślają, że to nie tylko rzadki artefakt, ale także niezwykle poruszająca opowieść zapisana w drobnym detalu. Dopiero po ujawnieniu historii licytowanego przedmiotu stało się jasne, skąd taka wartość.

Polskę czeka fala zachorowań. GIS wydał ostrzeżenie Wiadomości
Polskę czeka fala zachorowań. GIS wydał ostrzeżenie

Szef GIS dr Paweł Grzesiowski ostrzega przed rosnącą liczbą zachorowań na grypę i wirus RSV w Polsce. Już teraz pojawiają się pierwsze sygnały wzrostu infekcji, a chłodna aura sprzyja rozprzestrzenianiu się wirusów.

REKLAMA

Honda wycofuje się z produkcji samochodów elektrycznych. To już światowy trend

Japoński koncern samochodowy Honda robi wielki krok wstecz jeśli chodzi o produkcję samochodów elektrycznych - Auta elektryczne nie przyjęły się na największych rynkach, nie będziemy w nie inwestować - informują managerowie drugiego największego producenta samochodów w Japonii i kasują z celów sprzedażowych założenie o rocznej sprzedaży przynajmniej 30 proc. aut elektrycznych do 2030 roku.
Elektryczna Honda e Honda wycofuje się z produkcji samochodów elektrycznych. To już światowy trend
Elektryczna Honda e / Wikipedia CC BY 2,0 Rutger van der Maar

Co musisz wiedzieć?

  • Honda wycofuje się z inwestycji w produkcję samochodów elektrycznych
  • Donald Trump odwołał decyzję Joe Bidena o zakazie samochodów spalinowych w USA od 2030 roku.
  • Inne koncerny motoryzacyjne również wycofują się z produkcji samochodów elektrycznych

 

Zarząd Honda Motor poinformował, że ogranicza inwestycje w pojazdy elektryczne ze względu na spowolnienie popytu i skupi się na hybrydach, które są teraz znacznie bardziej popularne. Na rynek hybryd i tradycyjnych aut chce wrócić z mnóstwem odnowionych modeli.

- Naprawdę trudno jest odczytać rynek, ale w tej chwili przewidujemy, że pojazdy elektryczne będą stanowić około jednej piątej do tego czasu - mówi japońskim mediom Toshihiro Mibe, dyrektor generalny koncernu tłumacząc bezprecedensową decyzję o odejściu od produkowania samochodów elektrycznych. Honda obcięła planowane inwestycje w elektryfikację i oprogramowanie do tego roku o 30 proc. do 7 bln jenów (48,4 mld dolarów).

 

Nie pierwsza marka

Jest to jedna z wielu globalnych marek samochodowych, które ograniczają inwestycje w pojazdy elektryczne ze względu na zmianę popytu na korzyść hybryd i ponieważ rządy na całym świecie łagodzą harmonogramy, aby spełnić przepisy dotyczące emisji i cele sprzedaży pojazdów elektrycznych.

Prezydent USA Donald Trump odwołał na przykład rozporządzenie wykonawcze administracji Bidena, które miało na celu zapewnienie, że wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Stanach Zjednoczonych do 2030 r. będą elektryczne.

Honda planuje wprowadzić na rynek 13 modeli hybrydowych nowej generacji na całym świecie w ciągu czterech lat od 2027 r. W tej chwili sprzedaje ponad tuzin modeli hybrydowych na całym świecie, chociaż tylko trzy w USA - Civic, który jest dostępny w wersjach hatchback i sedan, Accord i CR-V. Opracuje również system hybrydowy dla modeli o dużych rozmiarach, który planuje wprowadzić na rynek w drugiej połowie dekady.
Producent samochodów ma zamiar sprzedać od 2,2 do 2,3 mln pojazdów hybrydowych do 2030 r., co stanowi ogromny wzrost w porównaniu z 868 tys. sprzedanych w zeszłym roku. To również można porównać z łączną liczbą 3,8 mln pojazdów sprzedanych w zeszłym roku.

 

Chcesz bezpiecznie jeździć? Zrezygnuj z elektryka

Na początku tego miesiąca Honda ogłosiła, że wstrzymała na około dwa lata plan budowy bazy produkcyjnej pojazdów elektrycznych w Ontario w Kanadzie o wartości 15 mld dolarów kanadyjskich (10,7 mld dolarów) z powodu nieodwracalnego spowolnienia popytu na samochody elektryczne.

Powody odchodzenia kierowców od samochodów elektrycznych nie są – zdaniem strategów hondy – tajemnicą. To auta dużo droższe, za to mniej bezpieczne i o mniejszym zasięgu, niż choćby hybrydy. To dlatego ich produkcja stoi na granicy opłacalności, a w ciągu kilku lat przestanie być opłacalna w ogóle.
Honda to nie jedyny gigant rynku automotive, który wycofuje się z produkcji elektryków. W połowie maja Nissan wycofał się z planów budowy fabryki akumulatorów o wartości 1,1 mld dolarów na południowo-zachodniej wyspie Kiusiu w Japonii, zaledwie kilka miesięcy po ogłoszeniu projektu.

W elektromobilność przestają wierzyć również europejscy producenci. Do niedawna brytyjski a dzisiaj należący do właścicieli z Indii Jaguar Land Rover odłożył plany budowy pojazdów elektrycznych w nadchodzącej fabryce o wartości 1 mld dolarów w południowych Indiach. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe