Kolegium NSA nie pozwoli na zastraszanie sędziów

Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego podjęło uchwałę, w której sprzeciwiło się próbom zastraszania sędziów oraz podważania ich niezawisłości. Sprawa dotyczy kontrowersji wokół powołań sędziowskich po 2018 roku i ma znaczenie dla stabilności polskiego wymiaru sprawiedliwości.
Tylko u nas Kolegium NSA nie pozwoli na zastraszanie sędziów
Tylko u nas / grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Minister Sprawiedliwości i Prokurator Generalny Waldemar Żurek wezwał sędziów Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych przez Prezydenta RP z rekomendacji Krajowej Rady Sądownictwa po 2018 roku do zaprzestania orzekania
  • W odpowiedzi Kolegium NSA podjęło uchwałę w obronie sędziów
  • Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska analizuje konsekwencje zaistniałej sytuacji

 

29 września 2025 r. Kolegium NSA podjęło uchwałę, która jasno wyznacza granicę: sędziowie powołani przez Prezydenta RP po 2018 r. są skutecznie ustanowionymi sędziami, a próby podważania ich mandatu są bezprawne. To odpowiedź na działania ministra i Prokuratora Generalnego Waldemara Żurka, który wezwał sędziów do zaprzestania orzekania pod groźbą odpowiedzialności karnej i finansowej.

 

Uchwała Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2025 r.

- W dniu 24 września 2025 r. wpłynęły do Naczelnego Sądu Administracyjnego pisma Prokuratora Generalnego skierowane do sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 3). W treści pism stwierdzono, że dalsze orzekanie tych sędziów „(…) może zostać ocenione in concreto jako określone w art. 231 § 2 k.k. przekroczenie uprawnień albo być uznane za stypizowane w art. 227 k.k. przywłaszczenie funkcji publicznej”. Wskazano także na możliwość żądania zwrotu od sędziego „na zasadzie regresu” wypłaconych kwot w związku z wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

W konkluzji Prokurator Generalny wezwał adresatów pism do „zaprzestania podejmowania czynności w charakterze sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego”.  

  1. W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sam fakt powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej sędziego na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej powołaną ustawą z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw nie może być uważany za wyłączną i jedyną podstawę do uznania jego udziału w składzie orzekającym za naruszający prawo strony do niezawisłego, bezstronnego sądu ustanowionego ustawą w rozumieniu art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (dalej: KPP) – np. wyrok TSUE z 4 września 2025 r., „R” S.A. przeciwko AW „T” sp. z o.o., C-225/22, ECLI:EU:C:2025:649, pkt 50 i powołany tam wyrok TSUE z 21 grudnia 2023 r., L.G. przeciwko Krajowej Radzie Sądownictwa, C-718/21, ECLI:UE:C:2023:1015. Odmowa uznania przez Trybunał Sprawiedliwości statusu niezawisłego i bezstronnego sądu wymaga uwzględnienia wielu innych przesłanek rozpatrywanych łącznie i dotyczących konkretnych okoliczności faktycznych (wyrok TSUE z 21 grudnia 2023 r., L.G. przeciwko Krajowej Radzie Sądownictwa, C-718/21, ECLI:UE:C:2023:1015, pkt 77). Okoliczności przywołane w tym wyroku przez Trybunał nie zaistniały wobec sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej udzielał także odpowiedzi na pytania prejudycjalne Naczelnego Sądu Administracyjnego zadawane przez składy z udziałem sędziów powołanych po 2018 r. (np. wyroki TSUE z 29 kwietnia 2025 r., E. sp. z o.o. przeciwko Prezydentowi Miasta Mielca, C-453/23, ECLI:UE:C:2025:285 i 8 maja 2025 r., L. s.c. przeciwko Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej, C‑405/24, ECLI:EU:C:2025:335). W żadnej ze spraw Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie zakwestionował udziału tych sędziów w składach orzekających. Europejski Trybunał Praw Człowieka również nigdy nie stwierdził naruszenia art. 6 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (dalej: EKPC) w związku z udziałem w orzekaniu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych po 2018 r.
  2. Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego dostrzega potrzebę wykonania przez władzę ustawodawczą, w sposób zgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Konstytucja RP), wyroku pilotażowego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie Wałęsa przeciwko Polsce (skarga nr 50849/21, § 329). Wykonanie wyroku pilotażowego nie leży w kompetencji władzy sądowniczej, która sprawuje wymiar sprawiedliwości, nie leży w kompetencji administracji sądowej i w żadnym razie nie może również polegać na faktycznych działaniach władzy wykonawczej zmierzających do odsunięcia od orzekania sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych po 2018 r.
  3. Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1267; dalej: p.u.s.a.) strony mogą złożyć wniosek o zbadanie niezawisłości i bezstronności sędziego z uwzględnieniem okoliczności towarzyszących jego powołaniu i jego postępowania po powołaniu. W wyniku takiego postępowania sędzia może zostać wyłączony od rozpoznania sprawy. Od dnia 15 lipca 2022 r. (czyli wejścia w życie tego przepisu) do Naczelnego Sądu Administracyjnego wpłynęły sześćdziesiąt trzy takie wnioski.
  4. Naczelny Sąd Administracyjny i wojewódzkie sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości poprzez kontrolę zgodności z prawem działań podejmowanych przez administrację publiczną (art. 184 Konstytucji RP w zw. z art. 1 p.u.s.a.). Statystyczny czas rozpoznania skargi kasacyjnej w Naczelnym Sądzie Administracyjnym od dwóch lat zmniejsza się i obecnie nie przekracza dwudziestu miesięcy. W wojewódzkich sądach administracyjnych czas rozpoznania skargi nie przekracza pięciu miesięcy. Zaprzestanie orzekania przez trzydziestu ośmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyniku pism Prokuratora Generalnego doprowadziłoby do poważnych utrudnień w pracy Naczelnego Sądu Administracyjnego, czego skutkiem byłoby naruszenie, gwarantowanego na podstawie art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, art. 6 ust. 1 EKPC i art. 47 KPP, prawa obywatela do rozpoznania sprawy przez sąd bez nieuzasadnionej zwłoki.                                                   

Przewodniczący Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego Jacek Chlebny

- czytamy w uchwale Kolegium.

 

Odsunięcie sędziów doprowadziłoby do paraliżu sądownictwa administracyjnego

  • Kolegium udzieliło sędziom pełnego wsparcia, podkreślając, że nie ma żadnej podstawy konstytucyjnej ani traktatowej do kwestionowania ich statusu. Żaden organ międzynarodowy ani Trybunał Sprawiedliwości UE, ani Europejski Trybunał Praw Człowieka  nigdy nie stwierdził, by udział tych sędziów w składach NSA naruszał prawo do sądu. Wręcz przeciwnie, orzecznictwo europejskie wyraźnie wskazuje, że prerogatywa Prezydenta do powoływania sędziów nie może być przedmiotem politycznej rewizji.
  • Kolegium przypomniało, że kwestie niezawisłości i bezstronności są rozstrzygane w ramach procedury pytań prejudycjalnych, a odpowiedzi udziela Trybunał Sprawiedliwości UE. To instytucjonalna droga, która gwarantuje jednolite stosowanie prawa w całej Unii. Tymczasem próba „rozwiązania problemu” poprzez żądanie, by sędziowie sami zaprzestali orzekania, została jednoznacznie nazwana naruszeniem fundamentów państwa prawa.

Realnym zagrożeniem dla obywateli byłoby odsunięcie sędziów NSA powołanych po 2018 Wyłączenie 38 sędziów doprowadziłoby do paraliżu sądownictwa administracyjnego i pogwałcenia art. 45 Konstytucji RP, art. 6 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i art. 47 Karty Praw Podstawowych. Kolegium powołało się na twarde dane: czas rozpoznania spraw w NSA i WSA wyraźnie się skrócił, co dowodzi sprawności i rzetelności obecnych składów.

 

Sygnał dla władzy i opinii publicznej

Uchwała Kolegium NSA jest czymś więcej niż wewnętrznym stanowiskiem to sygnał wysłany w stronę władzy wykonawczej i opinii publicznej: sędziowie nie mogą być zastraszani, a sądy nie mogą być przedmiotem politycznych rozgrywek. Legalnie powołani sędziowie będą orzekać, a ich eliminacja byłaby naruszeniem podstawowych praw obywateli.

Kolegium NSA wypowiedziało się w sposób kategoryczny, bez półcieni i niedomówień. Nie pozwoli na zastraszanie sędziów, nie pozwoli na podważanie prerogatyw Prezydenta i nie pozwoli na pozbawianie obywateli prawa do sądu. To mocny głos nie tylko w obronie sędziów, ale przede wszystkim w obronie obywateli i państwa prawa.

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i "FAQ", oraz śródtytuły i cytat uchwały Kolegium NSA od Redakcji]

[Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska, zastępca rzecznika dyscyplinarnego sędziów sądów powszechnych, wykładowca KSSiP i Akademii Nauk Stosowanych im. Angelusa Silesiusa]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

  1. Czym jest Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego? To organ wewnętrzny NSA, który zajmuje się sprawami organizacyjnymi i opiniodawczymi dotyczącymi funkcjonowania sądu.
  2. Jaki był główny cel uchwały Kolegium NSA z 29 września 2025 r.? Uchwała miała podkreślić sprzeciw wobec prób zastraszania sędziów i kwestionowania ich niezawisłości.
  3. Jakie znaczenie ma ta uchwała dla polskiego sądownictwa? Decyzja Kolegium NSA ma charakter symboliczny i prawny – pokazuje wsparcie dla niezależności sędziów oraz sygnalizuje potrzebę przestrzegania standardów konstytucyjnych i europejskich.
  4. Czy w sprawie zabrały głos inne instytucje? Uchwała odnosi się do wcześniejszych orzeczeń TSUE i ETPC

 

POLECANE
Łukasz Jasina: Problemem jest Zełenski tylko u nas
Łukasz Jasina: Problemem jest Zełenski

Relacje polsko-ukraińskie po czterech latach wojny weszły w fazę wyraźnego ochłodzenia. Coraz więcej napięć pojawia się wokół decyzji prezydenta Wołodymyra Zełenskiego, które – zdaniem części ekspertów – utrudniają dialog z Polską i osłabiają pozycję samej Ukrainy. Najnowsze wydarzenia pokazują, że powrót do bliskiej współpracy z pierwszych miesięcy wojny staje się coraz trudniejszy

Niemiecki dom aukcyjny handluje rzeczami ofiar niemieckich zbrodni gorące
Niemiecki dom aukcyjny handluje rzeczami ofiar niemieckich zbrodni

Niemiecki dom aukcyjny Felzmann chce sprzedać na licytacji dokumenty należące do ofiar obozów koncentracyjnych. Wśród wystawionych przedmiotów są listy więźniów, kartoteki Gestapo i osobiste pamiątki. Organizacje pamięci o Holokauście mówią o „skandalu” i żądają natychmiastowego przerwania aukcji.

Tragedia w Wielkopolsce: 45-latek znaleziony martwy z ostatniej chwili
Tragedia w Wielkopolsce: 45-latek znaleziony martwy

Policja wyjaśnia, jak zginął 45-latek, którego ciało zostało znalezione w sobotę po południu na jednej z ulic w Poznaniu. Niewykluczone, że mężczyzna został pobity; zatrzymano dwie osoby.

Zdjęcie Polaka otrzymało wyróżnienie od NASA Wiadomości
Zdjęcie Polaka otrzymało wyróżnienie od NASA

Zdjęcie wykonane przez Piotra Czerskiego trafiło 15 listopada na stronę NASA jako Astronomy Picture of the Day. To ogromne wyróżnienie, przyznawane jedynie najbardziej wyjątkowym fotografiom związanym z kosmosem. Jego praca, zatytułowana „Andromeda i Przyjaciele”, przedstawia Galaktykę Andromedy oraz towarzyszące jej mniejsze galaktyki - M32 i M110.

Karol Nawrocki: zapraszam Zełenskiego do Warszawy Wiadomości
Karol Nawrocki: zapraszam Zełenskiego do Warszawy

Prezydent Karol Nawrocki w rozmowie z tygodnikiem Do Rzeczy (która ukaże się w najbliższym wydaniu) stwierdził, że oczekuje przyjazdu Wołodymyra Zełenskiego do Polski. Podkreślił, że wizyta w Warszawie byłaby okazją do spotkania z ukraińską diasporą oraz do podziękowania Polakom za wsparcie udzielane Ukrainie od początku wojny.

Kontuzja w reprezentacji Polski przed meczem z Maltą z ostatniej chwili
Kontuzja w reprezentacji Polski przed meczem z Maltą

Sebastian Szymański opuścił zgrupowanie kadry przed poniedziałkowym meczem z Maltą, który zakończy fazę grupową eliminacji mistrzostw świata - poinformował selekcjoner piłkarskiej reprezentacji Jan Urban, cytowany na stronie PZPN.

Niemiecki historyk: Berlin wykorzystuje „kulturę pamięci”, aby blokować reparacje wojenne tylko u nas
Niemiecki historyk: Berlin wykorzystuje „kulturę pamięci”, aby blokować reparacje wojenne

Niemiecki historyk Karl Heinz Roth ujawnia, że Berlin stosuje „kulturę pamięci” jako strategię odsuwania rozmów o odszkodowaniach za II wojnę światową. Jego analiza pokazuje, jak ta metoda zadziałała wobec Grecji — i jak podobny mechanizm ma dziś dotyczyć Polski.

Atak zimy nad Polską: nadchodzą śnieg i przymrozki Wiadomości
Atak zimy nad Polską: nadchodzą śnieg i przymrozki

Jak informuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, nad wschodnią i południowo-wschodnią częścią Europy będzie zalegał jeszcze słabnący układ wyżowy. Resztę kontynentu zdominują liczne niże z frontami atmosferycznymi. Polska od południowego zachodu będzie się dostawać pod wpływ zatoki niżowej z pofalowanym frontem chłodnym. Na froncie tym utworzy się płytki ośrodek niżowy, który w ciągu dnia przemieszczać się będzie przez północną część kraju. Napływać będzie wilgotne powietrze polarne morskie, które przejściowo będzie wypierać z północy kraju chłodniejsze powietrze pochodzenia arktycznego.

Ważny komunikat dla mieszkańców Łodzi z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Łodzi

Od 7 listopada 2025 roku w Łodzi działa pierwszy odcinkowy pomiar prędkości. System pojawił się na ul. Chocianowickiej i ma zwiększyć bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych. Gdzie dokładnie stanęły kamery, jakie obowiązuje tu ograniczenie oraz dlaczego wybrano właśnie to miejsce?

Tusk znowu kłamał? Naczelna Izba Lekarska odpowiada premierowi z ostatniej chwili
Tusk znowu kłamał? Naczelna Izba Lekarska odpowiada premierowi

Premier Donald Tusk podczas piątkowej konferencji prasowej w Retkowie stanowczo zaprzeczył doniesieniom o odsyłaniu pacjentów onkologicznych ze szpitali. „To jest kłamstwo, prostowaliśmy te informacje” - mówił szef rządu. Dodał: „Do tej pory informacje, jakie przekazywano, były sprawdzane natychmiast i okazywały się nieprawdziwe”. Podkreślił, że szpitale nie mają prawa odsyłać tych chorych, a w razie choćby jednego przypadku osobiście interweniuje minister zdrowia. Tusk wspomniał też o rozmowie z szefową MZ, Jolantą Sobierańską-Grendą.

REKLAMA

Kolegium NSA nie pozwoli na zastraszanie sędziów

Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego podjęło uchwałę, w której sprzeciwiło się próbom zastraszania sędziów oraz podważania ich niezawisłości. Sprawa dotyczy kontrowersji wokół powołań sędziowskich po 2018 roku i ma znaczenie dla stabilności polskiego wymiaru sprawiedliwości.
Tylko u nas Kolegium NSA nie pozwoli na zastraszanie sędziów
Tylko u nas / grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Minister Sprawiedliwości i Prokurator Generalny Waldemar Żurek wezwał sędziów Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych przez Prezydenta RP z rekomendacji Krajowej Rady Sądownictwa po 2018 roku do zaprzestania orzekania
  • W odpowiedzi Kolegium NSA podjęło uchwałę w obronie sędziów
  • Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska analizuje konsekwencje zaistniałej sytuacji

 

29 września 2025 r. Kolegium NSA podjęło uchwałę, która jasno wyznacza granicę: sędziowie powołani przez Prezydenta RP po 2018 r. są skutecznie ustanowionymi sędziami, a próby podważania ich mandatu są bezprawne. To odpowiedź na działania ministra i Prokuratora Generalnego Waldemara Żurka, który wezwał sędziów do zaprzestania orzekania pod groźbą odpowiedzialności karnej i finansowej.

 

Uchwała Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2025 r.

- W dniu 24 września 2025 r. wpłynęły do Naczelnego Sądu Administracyjnego pisma Prokuratora Generalnego skierowane do sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 3). W treści pism stwierdzono, że dalsze orzekanie tych sędziów „(…) może zostać ocenione in concreto jako określone w art. 231 § 2 k.k. przekroczenie uprawnień albo być uznane za stypizowane w art. 227 k.k. przywłaszczenie funkcji publicznej”. Wskazano także na możliwość żądania zwrotu od sędziego „na zasadzie regresu” wypłaconych kwot w związku z wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

W konkluzji Prokurator Generalny wezwał adresatów pism do „zaprzestania podejmowania czynności w charakterze sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego”.  

  1. W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sam fakt powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej sędziego na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej powołaną ustawą z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw nie może być uważany za wyłączną i jedyną podstawę do uznania jego udziału w składzie orzekającym za naruszający prawo strony do niezawisłego, bezstronnego sądu ustanowionego ustawą w rozumieniu art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (dalej: KPP) – np. wyrok TSUE z 4 września 2025 r., „R” S.A. przeciwko AW „T” sp. z o.o., C-225/22, ECLI:EU:C:2025:649, pkt 50 i powołany tam wyrok TSUE z 21 grudnia 2023 r., L.G. przeciwko Krajowej Radzie Sądownictwa, C-718/21, ECLI:UE:C:2023:1015. Odmowa uznania przez Trybunał Sprawiedliwości statusu niezawisłego i bezstronnego sądu wymaga uwzględnienia wielu innych przesłanek rozpatrywanych łącznie i dotyczących konkretnych okoliczności faktycznych (wyrok TSUE z 21 grudnia 2023 r., L.G. przeciwko Krajowej Radzie Sądownictwa, C-718/21, ECLI:UE:C:2023:1015, pkt 77). Okoliczności przywołane w tym wyroku przez Trybunał nie zaistniały wobec sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej udzielał także odpowiedzi na pytania prejudycjalne Naczelnego Sądu Administracyjnego zadawane przez składy z udziałem sędziów powołanych po 2018 r. (np. wyroki TSUE z 29 kwietnia 2025 r., E. sp. z o.o. przeciwko Prezydentowi Miasta Mielca, C-453/23, ECLI:UE:C:2025:285 i 8 maja 2025 r., L. s.c. przeciwko Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej, C‑405/24, ECLI:EU:C:2025:335). W żadnej ze spraw Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie zakwestionował udziału tych sędziów w składach orzekających. Europejski Trybunał Praw Człowieka również nigdy nie stwierdził naruszenia art. 6 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (dalej: EKPC) w związku z udziałem w orzekaniu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych po 2018 r.
  2. Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego dostrzega potrzebę wykonania przez władzę ustawodawczą, w sposób zgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Konstytucja RP), wyroku pilotażowego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie Wałęsa przeciwko Polsce (skarga nr 50849/21, § 329). Wykonanie wyroku pilotażowego nie leży w kompetencji władzy sądowniczej, która sprawuje wymiar sprawiedliwości, nie leży w kompetencji administracji sądowej i w żadnym razie nie może również polegać na faktycznych działaniach władzy wykonawczej zmierzających do odsunięcia od orzekania sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych po 2018 r.
  3. Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1267; dalej: p.u.s.a.) strony mogą złożyć wniosek o zbadanie niezawisłości i bezstronności sędziego z uwzględnieniem okoliczności towarzyszących jego powołaniu i jego postępowania po powołaniu. W wyniku takiego postępowania sędzia może zostać wyłączony od rozpoznania sprawy. Od dnia 15 lipca 2022 r. (czyli wejścia w życie tego przepisu) do Naczelnego Sądu Administracyjnego wpłynęły sześćdziesiąt trzy takie wnioski.
  4. Naczelny Sąd Administracyjny i wojewódzkie sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości poprzez kontrolę zgodności z prawem działań podejmowanych przez administrację publiczną (art. 184 Konstytucji RP w zw. z art. 1 p.u.s.a.). Statystyczny czas rozpoznania skargi kasacyjnej w Naczelnym Sądzie Administracyjnym od dwóch lat zmniejsza się i obecnie nie przekracza dwudziestu miesięcy. W wojewódzkich sądach administracyjnych czas rozpoznania skargi nie przekracza pięciu miesięcy. Zaprzestanie orzekania przez trzydziestu ośmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyniku pism Prokuratora Generalnego doprowadziłoby do poważnych utrudnień w pracy Naczelnego Sądu Administracyjnego, czego skutkiem byłoby naruszenie, gwarantowanego na podstawie art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, art. 6 ust. 1 EKPC i art. 47 KPP, prawa obywatela do rozpoznania sprawy przez sąd bez nieuzasadnionej zwłoki.                                                   

Przewodniczący Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego Jacek Chlebny

- czytamy w uchwale Kolegium.

 

Odsunięcie sędziów doprowadziłoby do paraliżu sądownictwa administracyjnego

  • Kolegium udzieliło sędziom pełnego wsparcia, podkreślając, że nie ma żadnej podstawy konstytucyjnej ani traktatowej do kwestionowania ich statusu. Żaden organ międzynarodowy ani Trybunał Sprawiedliwości UE, ani Europejski Trybunał Praw Człowieka  nigdy nie stwierdził, by udział tych sędziów w składach NSA naruszał prawo do sądu. Wręcz przeciwnie, orzecznictwo europejskie wyraźnie wskazuje, że prerogatywa Prezydenta do powoływania sędziów nie może być przedmiotem politycznej rewizji.
  • Kolegium przypomniało, że kwestie niezawisłości i bezstronności są rozstrzygane w ramach procedury pytań prejudycjalnych, a odpowiedzi udziela Trybunał Sprawiedliwości UE. To instytucjonalna droga, która gwarantuje jednolite stosowanie prawa w całej Unii. Tymczasem próba „rozwiązania problemu” poprzez żądanie, by sędziowie sami zaprzestali orzekania, została jednoznacznie nazwana naruszeniem fundamentów państwa prawa.

Realnym zagrożeniem dla obywateli byłoby odsunięcie sędziów NSA powołanych po 2018 Wyłączenie 38 sędziów doprowadziłoby do paraliżu sądownictwa administracyjnego i pogwałcenia art. 45 Konstytucji RP, art. 6 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i art. 47 Karty Praw Podstawowych. Kolegium powołało się na twarde dane: czas rozpoznania spraw w NSA i WSA wyraźnie się skrócił, co dowodzi sprawności i rzetelności obecnych składów.

 

Sygnał dla władzy i opinii publicznej

Uchwała Kolegium NSA jest czymś więcej niż wewnętrznym stanowiskiem to sygnał wysłany w stronę władzy wykonawczej i opinii publicznej: sędziowie nie mogą być zastraszani, a sądy nie mogą być przedmiotem politycznych rozgrywek. Legalnie powołani sędziowie będą orzekać, a ich eliminacja byłaby naruszeniem podstawowych praw obywateli.

Kolegium NSA wypowiedziało się w sposób kategoryczny, bez półcieni i niedomówień. Nie pozwoli na zastraszanie sędziów, nie pozwoli na podważanie prerogatyw Prezydenta i nie pozwoli na pozbawianie obywateli prawa do sądu. To mocny głos nie tylko w obronie sędziów, ale przede wszystkim w obronie obywateli i państwa prawa.

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i "FAQ", oraz śródtytuły i cytat uchwały Kolegium NSA od Redakcji]

[Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska, zastępca rzecznika dyscyplinarnego sędziów sądów powszechnych, wykładowca KSSiP i Akademii Nauk Stosowanych im. Angelusa Silesiusa]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

  1. Czym jest Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego? To organ wewnętrzny NSA, który zajmuje się sprawami organizacyjnymi i opiniodawczymi dotyczącymi funkcjonowania sądu.
  2. Jaki był główny cel uchwały Kolegium NSA z 29 września 2025 r.? Uchwała miała podkreślić sprzeciw wobec prób zastraszania sędziów i kwestionowania ich niezawisłości.
  3. Jakie znaczenie ma ta uchwała dla polskiego sądownictwa? Decyzja Kolegium NSA ma charakter symboliczny i prawny – pokazuje wsparcie dla niezależności sędziów oraz sygnalizuje potrzebę przestrzegania standardów konstytucyjnych i europejskich.
  4. Czy w sprawie zabrały głos inne instytucje? Uchwała odnosi się do wcześniejszych orzeczeń TSUE i ETPC


 

Polecane
Emerytury
Stażowe