Karol Pionnier – konstruktor Syreny

Gdzieś na początku XX wieku z Francji do Polski przyjeżdża Leon Pionnier. Będzie uczył francuskiego w szkołach średnich. W roku 1913 w Mińsku Litewskim Leonowi rodzi się syn Karol Aimé Pionnier. Chłopiec postanawia zostać konstruktorem samochodów. Będzie przyszłym konstruktorem samochodu Syrena.
fot. nieznany Karol Pionnier – konstruktor Syreny
fot. nieznany / TS
W latach trzydziestych studiuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej, by w 1939 roku uzyskać tytuł naukowy inżyniera mechanika ze specjalnością budowy samochodów. W czasie studiów, w latach 1937-39, był asystentem prof. Stanisława Zwierzchowskiego w Katedrze Silników Wod. i Pomp.  - Po uzyskaniu dyplomu rozpoczął pracę w Biurze Studiów Państwowego Zakładu Inżynierii w Warszawie (PZInż) jako konstruktor w dziale samochodów ciężarowych. Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej zdążył opracować konstrukcję likwidującą „trzepotanie” kół pojazdów terenowych. W tym czasie pełnił również funkcję rzeczoznawcy samochodowego w Towarzystwie Ubezpieczeń. W czasie wojny pracował jako monter elektryk, a następnie był kierownikiem warsztatu napraw ciągników i maszyn rolniczych w Starachowicach – mówi TS historyk techniki i członek związku „S” Bartosz Zakrzewski. Po wojnie zorganizował Stację Obsługi i Napraw Samochodów Ciężarowych i był szefem produkcji w Państwowych Zakładach Samochodowych nr 8 w Kaliszu. W 1950 r. został powołany na stanowisko głównego konstruktora w FSO. Pracuje przy  dostosowaniu samochodu Pabieda do polskich realiów oraz nad powstaniem i rozwojem Syreny.  

Żalił się wypowiedziach, że podczas pracy napotyka na trudności, stawiane przez organizacje partyjne i koterie fabryczne: „Jesteśmy zasypywani radami przez wszystkich, a tylko niewiele z tych osób zdaje sobie sprawę, jak trudną sprawą jest konstrułowanie a później produkowanie samochodów. Konstruktor samochodu u nas bardzo często zazdrości konstruktorowi telewizora czy chemikowi pracującym nad nowym lekiem. Ludziom tym bowiem, poza uwagami prawdziwych fachowców, nikt nie usiłuje nawet udzielać wskazówek, co stwarza warunki spokojnej, pozbawionej nerwowości pracy”.  

W  1960 r. odchodzi z FSO.  - Działacze partyjni dopięli swego i spowodowali ustąpienie Pionniera ze stanowiska - twierdzi Zakrzewski.

W związku z pozyskaniem licencji na produkcję Fiata 126p wraca 1966 roku FSO. Zajmuje się się odbiorem i sprawdzaniem dokumentacji technicznej. Już rok później opuszcza fabrykę i rozpoczyna pracę w Instytucie Transportu Samochodowego. Karol Pionnier zmarł w 1984 roku w Warszawie. 

AB


 

 

POLECANE
Los na front? Niemcy znów kłócą się o pobór - młodzi są wściekli z ostatniej chwili
Los na front? Niemcy znów kłócą się o pobór - młodzi są wściekli

Ponad połowa Niemców chce przywrócenia obowiązkowej służby wojskowej – tak wynika z najnowszego sondażu instytutu Forsa. Pomysł rządu o losowym poborze wywołał jednak burzę. Dla jednych to sposób na bezpieczeństwo, dla innych - "służba wojskowa dla pechowców".

Wstrząsające dane WHO o Europie. Siedem rodzajów raka z jednego powodu Wiadomości
Wstrząsające dane WHO o Europie. Siedem rodzajów raka z jednego powodu

Europa jest światowym liderem pod względem spożycia alkoholu – i to niechlubne pierwszeństwo ma tragiczne konsekwencje. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) tysiące Europejczyków umierają każdego roku na nowotwory wywołane alkoholem. Eksperci podkreślają, że liczby te można stosunkowo łatwo zmniejszyć poprzez odpowiednie regulacje.

Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham. Książę William stracił cierpliwość z ostatniej chwili
Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham. Książę William stracił cierpliwość

William miał powiedzieć królowi Karolowi III: "ja albo Harry", po wrześniowym spotkaniu króla z księciem Harrym. Napięcie w Pałacu Buckingham rośnie.

Kocha Izrael tak bardzo… Zaskakujące słowa Trumpa w Knesecie  gorące
"Kocha Izrael tak bardzo…" Zaskakujące słowa Trumpa w Knesecie 

Ivanka Trump, córka prezydenta USA, przeszła na judaizm. Donald Trump powiedział o tym publicznie – nie gdzie indziej jak w izraelskim parlamencie. Jego słowa natychmiast obiegły świat i wywołały falę komentarzy.

Brutalny atak Ukraińców na polskiego kierowcę w Karlsruhe. Nowe informacje z ostatniej chwili
Brutalny atak Ukraińców na polskiego kierowcę w Karlsruhe. Nowe informacje

Aleksandra Fedorska ujawnia szczegóły napaści na polskiego kierowcę w Karlsruhe. Trzej obywatele Ukrainy zostali zatrzymani po ataku, w wyniku którego 31-letni pan Krzysztof doznał poważnych obrażeń ręki. Motywem mogła być "kłótnia po alkoholu", choć sam poszkodowany wskazuje na "patriotyczny kontekst zdarzenia".

Nie żyje znany polski muzyk z ostatniej chwili
Nie żyje znany polski muzyk

Zmarł Janusz "Yasieq" Olszówka – muzyk, pedagog i producent Ryczących Dwudziestek, jednego z najstarszych śląskich zespołów szant.

Zabójstwo Klaudii z Torunia. Ważny krok w śledztwie z ostatniej chwili
Zabójstwo Klaudii z Torunia. Ważny krok w śledztwie

Opinia biegłych psychiatrów trafiła do prokuratury – może przesądzić o dalszym losie podejrzanego 19-latka z Wenezueli.

Po latach sporu Paweł Rabiej przyznaje, że nie powinien obrażać Ordo Iuris, nazywając organizację sektą gorące
Po latach sporu Paweł Rabiej przyznaje, że nie powinien obrażać Ordo Iuris, nazywając organizację "sektą"

Sześć lat po kontrowersyjnych słowach o ''sekcie Ordo Iuris'' Paweł Rabiej przyznaje, że przekroczył granice debaty publicznej. Wraz z prezesem Instytutu Jerzym Kwaśniewskim apeluje dziś o większy szacunek w dyskusjach politycznych.

Mejza zatrzymany przez policję. Jest oświadczenie z ostatniej chwili
Mejza zatrzymany przez policję. Jest oświadczenie

Poseł PiS Łukasz Mejza jechał trasą S3 w powiecie polkowickim (Dolnośląskie) z prędkością 200 km/h. Poseł zadeklarował w oświadczeniu, że „jeśli będzie taka możliwość prawna, to ureguluje mandat za przekroczenie prędkości od razu”. „A jak nie, to natychmiast, zrzeknę się immunitetu i poniosę pełną odpowiedzialność” – dodał.

Nie godzę się na to. Prezydent Nawrocki zdecydowanie o porządku prawnym w Polsce z ostatniej chwili
"Nie godzę się na to". Prezydent Nawrocki zdecydowanie o porządku prawnym w Polsce

Prezydent Karol Nawrocki wręczył akty powołania na stanowiska sędziów i asesorów sądowych. W trakcie uroczystości podkreślił znaczenie wierności Rzeczypospolitej, poszanowania konstytucji oraz jedności środowiska sędziowskiego. Posłuchaj.

REKLAMA

Karol Pionnier – konstruktor Syreny

Gdzieś na początku XX wieku z Francji do Polski przyjeżdża Leon Pionnier. Będzie uczył francuskiego w szkołach średnich. W roku 1913 w Mińsku Litewskim Leonowi rodzi się syn Karol Aimé Pionnier. Chłopiec postanawia zostać konstruktorem samochodów. Będzie przyszłym konstruktorem samochodu Syrena.
fot. nieznany Karol Pionnier – konstruktor Syreny
fot. nieznany / TS
W latach trzydziestych studiuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej, by w 1939 roku uzyskać tytuł naukowy inżyniera mechanika ze specjalnością budowy samochodów. W czasie studiów, w latach 1937-39, był asystentem prof. Stanisława Zwierzchowskiego w Katedrze Silników Wod. i Pomp.  - Po uzyskaniu dyplomu rozpoczął pracę w Biurze Studiów Państwowego Zakładu Inżynierii w Warszawie (PZInż) jako konstruktor w dziale samochodów ciężarowych. Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej zdążył opracować konstrukcję likwidującą „trzepotanie” kół pojazdów terenowych. W tym czasie pełnił również funkcję rzeczoznawcy samochodowego w Towarzystwie Ubezpieczeń. W czasie wojny pracował jako monter elektryk, a następnie był kierownikiem warsztatu napraw ciągników i maszyn rolniczych w Starachowicach – mówi TS historyk techniki i członek związku „S” Bartosz Zakrzewski. Po wojnie zorganizował Stację Obsługi i Napraw Samochodów Ciężarowych i był szefem produkcji w Państwowych Zakładach Samochodowych nr 8 w Kaliszu. W 1950 r. został powołany na stanowisko głównego konstruktora w FSO. Pracuje przy  dostosowaniu samochodu Pabieda do polskich realiów oraz nad powstaniem i rozwojem Syreny.  

Żalił się wypowiedziach, że podczas pracy napotyka na trudności, stawiane przez organizacje partyjne i koterie fabryczne: „Jesteśmy zasypywani radami przez wszystkich, a tylko niewiele z tych osób zdaje sobie sprawę, jak trudną sprawą jest konstrułowanie a później produkowanie samochodów. Konstruktor samochodu u nas bardzo często zazdrości konstruktorowi telewizora czy chemikowi pracującym nad nowym lekiem. Ludziom tym bowiem, poza uwagami prawdziwych fachowców, nikt nie usiłuje nawet udzielać wskazówek, co stwarza warunki spokojnej, pozbawionej nerwowości pracy”.  

W  1960 r. odchodzi z FSO.  - Działacze partyjni dopięli swego i spowodowali ustąpienie Pionniera ze stanowiska - twierdzi Zakrzewski.

W związku z pozyskaniem licencji na produkcję Fiata 126p wraca 1966 roku FSO. Zajmuje się się odbiorem i sprawdzaniem dokumentacji technicznej. Już rok później opuszcza fabrykę i rozpoczyna pracę w Instytucie Transportu Samochodowego. Karol Pionnier zmarł w 1984 roku w Warszawie. 

AB


 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe