Nowość w polskiej szkole: organizacja pracy i podstawy dialogu

Uczniowie polskich szkół nie wiedzą, jakie reguły rządzą rynkiem pracy, nie znają nawet podstaw prawa pracy. W efekcie, często stają się bezwolnymi narzędziami w ręku nieuczciwych pracodawców. Z drugiej strony nie zawsze rozumieją wymagania, które muszą spełniać jako pracownicy, albo będąc przedsiębiorcami. Sytuację może poprawić wprowadzenie do szkół nauki o organizacji pracy.
 Nowość w polskiej szkole: organizacja pracy i podstawy dialogu
/ www.pexels.com

Takie rozwiązanie proponują związki i pracodawcy z Rady Dialogu Społecznego. Odpowiedni wniosek złożyli do resortów edukacji oraz nauki. Dyskutowali o tym również na posiedzeniu zespołu ds. dialogu społecznego.

 

Wykształceni Polacy są pozbawieni wiedzy na temat organizacji pracy. Ograniczają się do kwestii technicznych. Potem osoby organizujące pracę, mylnie rozumieją jej sens” - mówił Tomasz Wójcik z KK NSZZ „Solidarność”.

 

Podkreślił potrzebę poszerzenia podstawą programowej o aksjologię, filozofię pracy. Dodał, że w sytuacji, gdy praca jest źle organizowana, staje się uciążliwa, nieefektywna, nie przynosi odpowiednich rezultatów dla żadnej ze stron. Jego zdaniem, podstawówka to zbyt wczesny okres, by przekazywać treści dotyczące organizacji pracy. Powinny się one natomiast znaleźć w programie szkół ponadpodstawowych i być uzupełniane na studiach.

 

Według Michała Lewandowskiego z OPZZ, każdy wiek jest dobry, żeby zaznajamiać młodego człowieka z zasadami pracy, jej organizacją, ale także z zasadami dialogu i rolą partnerów społecznych w procesie zatrudnienia.

 

Związkowcy wskazywali, że absolwent szkoły ponadpodstawowej w ogóle nie wie np., że istnieje Państwowa Inspekcja Pracy i czym się zajmuje, a nawet, że Kodeks pracy to konkretny zbiór przepisów, z którego wynikają konkretne uprawnienia pracownicze.

 

Według nich, nie powinno być problemu, by np. nauczyciele uczący WOS czy przedsiębiorczości zostali zobowiązani np. do spotkań z inspektorami pracy, przedstawicielami związków zawodowych i pracodawców. Jeśli jest taka potrzeba, powinni zostać dokształceni z wiedzy o dialogu społecznym i roli tej instytucji w życiu społecznym.

 

Opinię związków o braku wiedzy o zasadach prawa pracy oraz dialogu potwierdzali pracodawcy. Izabela Opęchowska z ZRP argumentowała, że zasadne byłoby wprowadzenie obowiązkowej liczby godzin nauki o dialogu.

 

Jej zdaniem, problemem są też nauczyciele szkół ponadpodstawowych, którzy nie mają wiedzy na ten temat. Niewiele wiedzą też o związkach zawodowych, organizacjach pracodawców i ich praktycznych działaniach w życiu społecznym i gospodarczym.

 

Waldemar Sopata, reprezentujący NSZZ „Solidarność”, szczególnie podkreślał problem szkół zawodowych czy techników, których absolwenci, wchodząc na rynek pracy, nie znają swoich praw i obowiązków, nie wiedzą, po jaką pomoc mogą zgłosić się do związku zawodowego.

 

Jak poinformowała członków zespołu przedstawicielka resortu edukacji, tworzona jest i konsultowana nowa podstawa programowa do przedmiotu kształcenie zawodowe. W jego ramach, w szerszym niż obecnie zakresie, mają być uwzględnione kwestie związane z regulacjami dotyczącymi pracy.

 

Jest to nowość dydaktyczna, która ma być wprowadzona do szkół ponadpodstawowych. Po etapie konsultacji, zostanie opracowany projekt ustawy, który do konsultacji społecznych ma być skierowany w pierwszej połowie czerwca.

 

Anna Grabowska


 

POLECANE
Marek Jakubiak: Trzeba wrócić do węgla polityka
Marek Jakubiak: Trzeba wrócić do węgla

- Moim zdaniem powinniśmy wrócić do węgla i nie patrzeć na to, co wyczynia w tej sprawie Ursula von der Leyen - powiedział w Radiu Wnet poseł Marek Jakubiak. W dalszej części rozmowy wyraził opinię, że Zielony Ład zostanie powstrzymany.

Marcin Palade prognozuje wyniki II tury wyborów prezydenckich pilne
Marcin Palade prognozuje wyniki II tury wyborów prezydenckich

Znany socjolog Marcin Palade opublikował na swoich mediach społecznościowych prognozę drugiej tury wyborów prezydenckich w Polsce.

Wybory prezydenckie w Chorwacji. Podano wyniki exit poll z ostatniej chwili
Wybory prezydenckie w Chorwacji. Podano wyniki exit poll

W niedzielę w Chorwacji odbyły się wybory prezydenckie. O reelekcję ubiegał się obecny chorwacki przywódca Zoran Milanović. Po godzinie 19:00 podano wyniki exit poll.

Polska gotowa pomóc Ukrainie. Chodzi o groźby Roberta Fico Wiadomości
Polska gotowa pomóc Ukrainie. Chodzi o groźby Roberta Fico

Jak poinformowała w niedzielę agencja Bloomberg, Polska jest gotowa zwiększyć dostawy energii elektrycznej na Ukrainę, jeśli premier Słowacji Robert Fico odetnie dostawy ze swojego kraju.

Kompromitacja neo-TVP. Londyński korespondent nadawał z Kępna? gorące
Kompromitacja neo-TVP. Londyński korespondent nadawał z Kępna?

Od czasu siłowego i pozbawionego podstawy prawnej przejęcia mediów publicznych przez Koalicję 13 grudnia, w TVP absurd goni absurd. Czy tak było i tym razem?

Pilne oświadczenie Zastępców Prokuratora Generalnego Adama Bodnara z ostatniej chwili
Pilne oświadczenie Zastępców Prokuratora Generalnego Adama Bodnara

Prawie od początku swojego istnienia koalicja 13 grudnia łamie konstytucję, ustawy i zasady praworządności. Zastępcy Prokuratora Generalnego Adama Bodnara donoszą o kolejnym takim przypadku.

Miesiąc temu występowali z Moskwie. Na Sylwestra wystąpią z neo-TVP gorące
Miesiąc temu występowali z Moskwie. Na Sylwestra wystąpią z neo-TVP

Na początku grudnia w Moskwie i Sankt Petersburgu wystąpiła grupa Ottawan. Teraz mają oni przybyć do Polski, aby wystąpić w nocy sylwestrowej TVP.

Nie żyje wybitny polski chirurg z ostatniej chwili
Nie żyje wybitny polski chirurg

Jak poinformował prof. Dawid Murawa, w nocy z 28 na 29 grudnia po długiej walce z chorobą zmarł jego ojciec i wybitny polski chirurg prof. dr. hab. n. med. Paweł Murawa.

Lider HTS: przygotowania do wyborów mogą potrwać do czterech lat polityka
Lider HTS: przygotowania do wyborów mogą potrwać do czterech lat

- Przygotowania do przeprowadzenia wyborów w Syrii mogą potrwać do czterech lat - powiedział Ahmed asz-Szara, lider Hajat Tahrir asz-Szam (HTS) i faktyczny przywódca Syrii, cytowany w niedzielę przez agencję Reutera.

Znany socjolog opublikował prognozę wyników I tury wyborów prezydenckich. Potężne zaskoczenie z ostatniej chwili
Znany socjolog opublikował prognozę wyników I tury wyborów prezydenckich. Potężne zaskoczenie

Znany socjolog Marcin Palade opublikował na swoim profilu na platformie "X" prognozę wyników I tury wyborów prezydenckich. Nie brakuje zaskoczeń.

REKLAMA

Nowość w polskiej szkole: organizacja pracy i podstawy dialogu

Uczniowie polskich szkół nie wiedzą, jakie reguły rządzą rynkiem pracy, nie znają nawet podstaw prawa pracy. W efekcie, często stają się bezwolnymi narzędziami w ręku nieuczciwych pracodawców. Z drugiej strony nie zawsze rozumieją wymagania, które muszą spełniać jako pracownicy, albo będąc przedsiębiorcami. Sytuację może poprawić wprowadzenie do szkół nauki o organizacji pracy.
 Nowość w polskiej szkole: organizacja pracy i podstawy dialogu
/ www.pexels.com

Takie rozwiązanie proponują związki i pracodawcy z Rady Dialogu Społecznego. Odpowiedni wniosek złożyli do resortów edukacji oraz nauki. Dyskutowali o tym również na posiedzeniu zespołu ds. dialogu społecznego.

 

Wykształceni Polacy są pozbawieni wiedzy na temat organizacji pracy. Ograniczają się do kwestii technicznych. Potem osoby organizujące pracę, mylnie rozumieją jej sens” - mówił Tomasz Wójcik z KK NSZZ „Solidarność”.

 

Podkreślił potrzebę poszerzenia podstawą programowej o aksjologię, filozofię pracy. Dodał, że w sytuacji, gdy praca jest źle organizowana, staje się uciążliwa, nieefektywna, nie przynosi odpowiednich rezultatów dla żadnej ze stron. Jego zdaniem, podstawówka to zbyt wczesny okres, by przekazywać treści dotyczące organizacji pracy. Powinny się one natomiast znaleźć w programie szkół ponadpodstawowych i być uzupełniane na studiach.

 

Według Michała Lewandowskiego z OPZZ, każdy wiek jest dobry, żeby zaznajamiać młodego człowieka z zasadami pracy, jej organizacją, ale także z zasadami dialogu i rolą partnerów społecznych w procesie zatrudnienia.

 

Związkowcy wskazywali, że absolwent szkoły ponadpodstawowej w ogóle nie wie np., że istnieje Państwowa Inspekcja Pracy i czym się zajmuje, a nawet, że Kodeks pracy to konkretny zbiór przepisów, z którego wynikają konkretne uprawnienia pracownicze.

 

Według nich, nie powinno być problemu, by np. nauczyciele uczący WOS czy przedsiębiorczości zostali zobowiązani np. do spotkań z inspektorami pracy, przedstawicielami związków zawodowych i pracodawców. Jeśli jest taka potrzeba, powinni zostać dokształceni z wiedzy o dialogu społecznym i roli tej instytucji w życiu społecznym.

 

Opinię związków o braku wiedzy o zasadach prawa pracy oraz dialogu potwierdzali pracodawcy. Izabela Opęchowska z ZRP argumentowała, że zasadne byłoby wprowadzenie obowiązkowej liczby godzin nauki o dialogu.

 

Jej zdaniem, problemem są też nauczyciele szkół ponadpodstawowych, którzy nie mają wiedzy na ten temat. Niewiele wiedzą też o związkach zawodowych, organizacjach pracodawców i ich praktycznych działaniach w życiu społecznym i gospodarczym.

 

Waldemar Sopata, reprezentujący NSZZ „Solidarność”, szczególnie podkreślał problem szkół zawodowych czy techników, których absolwenci, wchodząc na rynek pracy, nie znają swoich praw i obowiązków, nie wiedzą, po jaką pomoc mogą zgłosić się do związku zawodowego.

 

Jak poinformowała członków zespołu przedstawicielka resortu edukacji, tworzona jest i konsultowana nowa podstawa programowa do przedmiotu kształcenie zawodowe. W jego ramach, w szerszym niż obecnie zakresie, mają być uwzględnione kwestie związane z regulacjami dotyczącymi pracy.

 

Jest to nowość dydaktyczna, która ma być wprowadzona do szkół ponadpodstawowych. Po etapie konsultacji, zostanie opracowany projekt ustawy, który do konsultacji społecznych ma być skierowany w pierwszej połowie czerwca.

 

Anna Grabowska



 

Polecane
Emerytury
Stażowe