Rafał Górski dla "TS": Prezydent Łodzi likwiduje

Czy wiecie Państwo, z czego słynie Łódź? Wg rankingu „TomTom Traffic Index” Łódź pozostaje najbardziej zakorkowanym miastem do 800 tysięcy mieszkańców w Europie.
By Ralf Lotys (Sicherlich) - Praca własna Rafał Górski dla "TS": Prezydent Łodzi likwiduje
By Ralf Lotys (Sicherlich) - Praca własna / CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Co na to Pani Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska? 31 marca br. wysłała do samorządów Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego list, w którym złożyła im propozycję likwidacji komunikacji tramwajowej. Zdaniem prezydent tramwaje podmiejskie winny zostać zastąpione autobusami elektrycznymi, dzięki którym Łódź z sąsiednimi miastami miałaby zostać połączona „ekonomicznym i przyjaznym środowisku systemem transportu publicznego”. Realizacja tego pomysłu byłaby nieodwracalną tragedią dla rozwoju aglomeracji łódzkiej i dla jakości życia jej mieszkańców. Na dodatek rozwiązanie to jest praktycznie niemożliwe do wcielenia w życie. Dlaczego?

Po pierwsze: tramwaj podmiejski to wygodny dojazd do centrum Łodzi. Jedną z ich największych zalet jest to, że dowożą mieszkańców Ozorkowa, Zgierza, Lutomierska, Konstantynowa i Pabianic bezpośrednio do centrum Łodzi. Dowożą do pracy, szkoły, lekarza, urzędu. Komfort ten jest nie do zrealizowania w przypadku zastąpienia tramwajów autobusami, te utykałyby bowiem w korkach zarówno w Zgierzu czy Ksawerowie, jak i w samej Łodzi.
Po drugie: tramwaj to nie przeżytek, a tramwaj podmiejski to nie dziwoląg. Tramwaje triumfalnie wracają do kolejnych miast w Europie, gdzie ich likwidacji dokonywano po II wojnie światowej. W ostatnich dekadach ten środek transportu powrócił m.in. do Edynburga, Barcelony, Londynu, Paryża czy Sztokholmu. Bardzo często odbudowa bądź rozbudowa sieci tramwajowej jest połączona z procesem rewitalizacji miast. Warto zauważyć, że dziś prezydent Zdanowska kreuje Łódź na lidera rewitalizacji w Polsce.

Po trzecie: przekroje dróg, przy których przebiegają tramwajowe linie podmiejskie, oraz charakter infrastruktury tramwajowej, zdominowanej przez odcinki jednotorowe, praktycznie wyklucza budowę buspasów na miejscu zlikwidowanych linii tramwajowych. Jedyne, co może powstać w miejscu po zlikwidowanej jednotorowej linii tramwajowej, to ścieżka rowerowa…

Czy łódzkie tramwaje można uratować? Oczywiście. Remont torowisk może być sfinansowany z funduszy UE. Był na to czas, np. w latach 2010-2014, kiedy koalicja PO-PSL rządziła w kraju, w województwie łódzkim, w samej Łodzi i w okolicznych miastach.
Na koniec apel. Proszę Państwa o podpisanie petycji przeciwko likwidacji łódzkich tramwajów podmiejskich na stronie www.obywateledecyduja.pl. Każdy podpis jest cenny!  

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (18/2017) dostępnego także w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 

POLECANE
Niepokojące wieści dla reprezentacji. Polski bramkarz kontuzjowany Wiadomości
Niepokojące wieści dla reprezentacji. Polski bramkarz kontuzjowany

Podstawowy bramkarz Bolonii oraz reprezentacji Polski Łukasz Skorupski doznał kontuzji na początku meczu 11. kolejki włoskiej ekstraklasy piłkarskiej. Jego zespół wygrał u siebie z broniącym tytułu Napoli 2:0.

Nowe odkrycie na księżycu Saturna. Naukowcy nie kryją zaskoczenia Wiadomości
Nowe odkrycie na księżycu Saturna. Naukowcy nie kryją zaskoczenia

Enceladus, niewielki księżyc Saturna, zaskoczył naukowców. Okazuje się, że pod jego grubą, lodową powierzchnią może od milionów lat istnieć ocean, który nie tylko się nie wychładza, ale wciąż pozostaje ciepły i aktywny.

Ważny komunikat Policji dla mieszkańców Warszawy. MSWiA ostrzega przed surowymi karami Wiadomości
Ważny komunikat Policji dla mieszkańców Warszawy. MSWiA ostrzega przed surowymi karami

W dniu Święta Niepodległości – 11 listopada 2025 r. – nad znaczną częścią Warszawą obowiązywać będzie zakaz lotów dronów. Decyzję o wprowadzeniu czasowych ograniczeń w przestrzeni powietrznej podjęły wspólnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA), Komenda Stołeczna Policji (KSP) i Służba Ochrony Państwa (SOP) w związku z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas uroczystości i zgromadzeń publicznych.

IMGW wydał pilny komunikat dla mieszkańców województwa pomorskiego z ostatniej chwili
IMGW wydał pilny komunikat dla mieszkańców województwa pomorskiego

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW-PIB) wydał ostrzeżenie pierwszego stopnia dla niemal całego województwa pomorskiego. Synoptycy zapowiadają gęste mgły, które miejscami mogą ograniczać widzialność poniżej 200 metrów.

Nie żyje znany prezenter telewizyjny. Widzowie go kochali Wiadomości
Nie żyje znany prezenter telewizyjny. Widzowie go kochali

Brytyjskie media poinformowały o śmierci Quentina Willsona - dziennikarza i prezentera znanego z programu „Top Gear”. Miał 68 lat. Jak przekazała jego rodzina, zmarł po krótkiej walce z rakiem płuc.

Spektakularny pościg przez granicę. Śląska policja zatrzymała złodziei pilne
Spektakularny pościg przez granicę. Śląska policja zatrzymała złodziei

Dwóch obywateli Czech zostało zatrzymanych po pościgu, który rozpoczął się w ich kraju, a zakończył w Polsce. Skradziony Volkswagen Transporter wjechał na teren powiatu raciborskiego, gdzie akcję przejęli polscy funkcjonariusze.

Burza w Pałacu Buckingham. Wpadka księcia Harry’ego Wiadomości
Burza w Pałacu Buckingham. Wpadka księcia Harry’ego

Książę Harry i Meghan Markle znów przyciągnęli uwagę mediów - tym razem podczas meczu baseballowego w Los Angeles, który odbył się 28 października. Choć para przyszła tam po prostu kibicować, wydarzenie skończyło się małą wpadką i… publicznymi przeprosinami księcia.

Koniec niemieckiego potentata motoryzacyjnego Wiadomości
Koniec niemieckiego potentata motoryzacyjnego

Po kilkudziesięciu latach działalności AEM z Dessau, producent silników elektrycznych z długą tradycją, kończy swoją historię. Mimo intensywnych poszukiwań inwestora i pomocy zewnętrznych konsultantów, nie udało się uratować firmy przed upadłością. Jak poinformował dziennik Mitteldeutsche Zeitung, przedsiębiorstwo, które przez dekady należało do liderów branży, ostatecznie nie znalazło finansowego ratunku.

Potężne fale na Teneryfie przyczyną tragedii. Są ranni i ofiary śmiertelne pilne
Potężne fale na Teneryfie przyczyną tragedii. Są ranni i ofiary śmiertelne

Trzy osoby zginęły, a piętnaście zostało rannych w wyniku gwałtownych fal, które uderzyły w wybrzeża Teneryfy. Jak podaje Deutsche Welle, część poszkodowanych miała zignorować ostrzeżenia służb przed niebezpiecznymi warunkami na morzu.

Tragiczna noc w Szczecinku. Nie żyje 23-latek Wiadomości
Tragiczna noc w Szczecinku. Nie żyje 23-latek

Lekarzom nie udało się uratować życia 23-latka, który trafił do szpitala w nocy z soboty na niedzielę po bójce w centrum Szczecinka. Mężczyzna zmarł – poinformowała PAP oficer prasowa szczecineckiej policji asp. Anna Matys.

REKLAMA

Rafał Górski dla "TS": Prezydent Łodzi likwiduje

Czy wiecie Państwo, z czego słynie Łódź? Wg rankingu „TomTom Traffic Index” Łódź pozostaje najbardziej zakorkowanym miastem do 800 tysięcy mieszkańców w Europie.
By Ralf Lotys (Sicherlich) - Praca własna Rafał Górski dla "TS": Prezydent Łodzi likwiduje
By Ralf Lotys (Sicherlich) - Praca własna / CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Co na to Pani Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska? 31 marca br. wysłała do samorządów Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego list, w którym złożyła im propozycję likwidacji komunikacji tramwajowej. Zdaniem prezydent tramwaje podmiejskie winny zostać zastąpione autobusami elektrycznymi, dzięki którym Łódź z sąsiednimi miastami miałaby zostać połączona „ekonomicznym i przyjaznym środowisku systemem transportu publicznego”. Realizacja tego pomysłu byłaby nieodwracalną tragedią dla rozwoju aglomeracji łódzkiej i dla jakości życia jej mieszkańców. Na dodatek rozwiązanie to jest praktycznie niemożliwe do wcielenia w życie. Dlaczego?

Po pierwsze: tramwaj podmiejski to wygodny dojazd do centrum Łodzi. Jedną z ich największych zalet jest to, że dowożą mieszkańców Ozorkowa, Zgierza, Lutomierska, Konstantynowa i Pabianic bezpośrednio do centrum Łodzi. Dowożą do pracy, szkoły, lekarza, urzędu. Komfort ten jest nie do zrealizowania w przypadku zastąpienia tramwajów autobusami, te utykałyby bowiem w korkach zarówno w Zgierzu czy Ksawerowie, jak i w samej Łodzi.
Po drugie: tramwaj to nie przeżytek, a tramwaj podmiejski to nie dziwoląg. Tramwaje triumfalnie wracają do kolejnych miast w Europie, gdzie ich likwidacji dokonywano po II wojnie światowej. W ostatnich dekadach ten środek transportu powrócił m.in. do Edynburga, Barcelony, Londynu, Paryża czy Sztokholmu. Bardzo często odbudowa bądź rozbudowa sieci tramwajowej jest połączona z procesem rewitalizacji miast. Warto zauważyć, że dziś prezydent Zdanowska kreuje Łódź na lidera rewitalizacji w Polsce.

Po trzecie: przekroje dróg, przy których przebiegają tramwajowe linie podmiejskie, oraz charakter infrastruktury tramwajowej, zdominowanej przez odcinki jednotorowe, praktycznie wyklucza budowę buspasów na miejscu zlikwidowanych linii tramwajowych. Jedyne, co może powstać w miejscu po zlikwidowanej jednotorowej linii tramwajowej, to ścieżka rowerowa…

Czy łódzkie tramwaje można uratować? Oczywiście. Remont torowisk może być sfinansowany z funduszy UE. Był na to czas, np. w latach 2010-2014, kiedy koalicja PO-PSL rządziła w kraju, w województwie łódzkim, w samej Łodzi i w okolicznych miastach.
Na koniec apel. Proszę Państwa o podpisanie petycji przeciwko likwidacji łódzkich tramwajów podmiejskich na stronie www.obywateledecyduja.pl. Każdy podpis jest cenny!  

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (18/2017) dostępnego także w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#


 

Polecane
Emerytury
Stażowe