Na jakim etapie jest dziś CPK?

Na terenie inwestycji CPK od miesięcy trwają już przygotowawcze prace budowlane. Idą zgodnie z rekordowym harmonogramem, a to znaczy, że inwestor ma już także m.in. decyzję środowiskową, zatwierdzony Plan Generalny, a nawet promesę Urzędu Lotnictwa Cywilnego na założenie lotniska. Dla najważniejszych odcinków Kolei Dużych Prędkości wybrane są trasy przebiegu.
Materiały prasowe CPK
Materiały prasowe CPK

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Prace na terenie lotniska CPK ruszyły, i to kilka miesięcy temu. W kilkuset lokalizacjach prowadzone są odwierty i sondowania geologiczne. Trwają również intensywne roboty rozbiórkowe.

– Rzeczywiście są niemedialne, ale wynika to ze świadomej decyzji, by w jak najmniejszym stopniu i jak najpóźniej dokonywać wywłaszczeń. Jak najdłużej chcemy pracować tylko na gruntach pozyskanych dobrowolnie od mieszkańców i właścicieli – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

W międzyczasie dla osób, które same zgłosiły chęć sprzedaży swoich nieruchomości, spółka zorganizowała i sfinansowała już ponad 50 przeprowadzek. Proces ten szybko postępuje, bo pierwszy raz w historii Polski wprowadzono atrakcyjny Program Dobrowolnych Nabyć (PDN)właściciele otrzymują 140 proc. wartości budynków i 120 proc. wartości gruntu. Dzięki temu do PDN zgłosiło się dotychczas ponad 1300 właścicieli posiadających prawie 3600 ha.

Najważniejsze decyzje już uzyskane

Brytyjskie konsorcjum Foster + Partners przygotowało projekt koncepcyjny terminala i dworca kolejowego CPK. Spółka posiada pakiet ważnych uzgodnień i dokumentów, m.in. master plan lotniska czy decyzję środowiskową wydaną przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska. Jest zatwierdzony Plan Generalny i promesa zezwolenia na założenie lotniska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Spółka złożyła też wniosek do wojewody mazowieckiego o wydanie decyzji lokalizacyjnej.

Uruchomienie pierwszego etapu lotniska CPK, czyli dwóch dróg startowych i infrastruktury o przepustowości do 40 mln pasażerów, planowane jest na 2028 rok.

Bruksela z uznaniem o inwestycjach kolejowych

Program Kolejowy CPK zakłada budowę ok. 2000 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do nowego „serca Polski”. Niektóre odcinki dofinansowuje już Unia Europejska. Jak zauważył szef Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej Kristian Schmidt, „w perspektywie 10-20 lat polska sieć kolejowa może być lepsza niż w starej Unii”.

Na ten moment gotowe albo w opracowaniu są już studia wykonalności dla 1500 km linii. Trasy przebiegu mają wybrane: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Sieradz – Poznań, Łętownia – Rzeszów oraz Katowice – Ostrawa.

Eksperci z Polski i świata na pokładzie CPK

Od dłuższego czasu sukcesywnie budowana jest Grupa Kapitałowa CPK. W jej skład wchodzą już m.in. takie spółki jak CPK. Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za infrastrukturę lotniskową czy Torpol zajmujący się kompleksową modernizacją i budową infrastruktury kolejowej. We wrześniu tego roku pełnomocnik rządu wniósł do CPK akcje spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL).

Od 2021 roku doradcą strategicznym CPK jest Seul Incheon, główne międzynarodowe lotnisko w Korei Południowej. Ostatnio wybrano z kolei preferowanego partnera strategicznego, czyli mniejszościowego udziałowca w spółce, która będzie odpowiadać za budowę i zarządzanie lotniskiem CPK. To francuski Vinci Airports operujący 65 lotniskami na całym świecie oraz australijski IFM zarządzający aktywami ok. 140 mld dolarów.

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.


 

POLECANE
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa” Wiadomości
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa”

Beata Szydło na X skomentowała ostatnie doniesienia medialne o tym, że „Komisja Europejska rezygnuje z zakazu aut spalinowych od 2035 roku”. Jak podkreśliła europoseł PiS, nowe regulacje KE nadal zagrażają europejskiemu przemysłowi samochodowemu.

Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie Wiadomości
Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie

Z taśmy produkcyjnej fabryki Volkswagena w Dreźnie we wtorek zjechał ostatni samochód. Koncern tym samym zamknął ten zakład, co jest pierwszym takim przypadkiem dla tej firmy w Niemczech w ciągu 88 lat jej działalności. Fabryka w Dreźnie ma zostać przekształcona w centrum badań i rozwoju, skoncentrowane na półprzewodnikach, sztucznej inteligencji oraz robotyce. Połowę przestrzeni ma zająć Uniwersytet Techniczny w Dreźnie.

Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej tylko u nas
Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej

Ameryka Łacińska ma dość lewicowych eksperymentów, na dodatek prawicę w tej części świata natchnęło zwycięstwo Donalda Trumpa. W kolejnych krajach zwyciężają kandydaci konserwatywni, opowiadający się za wolnym rynkiem, rządami twardego prawa i współpracą z USA. Szczególnie symboliczny jest wynik wyborów prezydenckich w Chile: zdecydowane zwycięstwo polityka otwarcie chwalącego rządy Augusto Pinocheta.

Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. Nie dla ETS2 i paktu migracyjnego z ostatniej chwili
Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. "Nie" dla ETS2 i paktu migracyjnego

Nowy rząd Czech pod przewodnictwem premiera Andreja Babisza otwarcie kwestionuje kluczowe elementy polityki Unii Europejskiej. Gabinet, zaprzysiężony dzień wcześniej, przyjął uchwały odrzucające zarówno system handlu emisjami ETS2, jak i unijny pakt migracyjny, zapowiadając, że regulacje te nie zostaną wdrożone do czeskiego prawa.

Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu z ostatniej chwili
Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu

Organizator Jarmarku Warszawskiego, w związku z publikacjami dotyczącymi zatrzymania 19-letniego studenta, który miał planować zamach terrorystyczny, zwrócił się do firmy ochrony o zintensyfikowanie działań prewencyjnych, reagowania i informowania o wszelkich sytuacjach mogących stanowić zagrożenie dla odwiedzających jarmark.

Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy Wiadomości
Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy

Większość Niemców i Francuzów chce ograniczenia pomocy dla Ukrainy, podczas gdy Amerykanie, Brytyjczycy i Kanadyjczycy chcą ją zwiększyć lub utrzymać na obecnym poziomie - wykazał najnowszy sondaż Politico przeprowadzony w tych pięciu krajach i opublikowany we wtorek.

 GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów z ostatniej chwili
GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące świeżych jaj z chowu ściółkowego, w których wykryto bakterie Salmonella spp. GIS apeluje, aby nie jeść jaj z partii 05.01.2026, zwłaszcza jeśli nie zostały odpowiednio ugotowane lub usmażone.

Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki tylko u nas
Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki

Aleksandra Fedorska, ekspert ds. Niemiec, analizuje najnowszy raport niemieckiego think tanku Institut für Europäische Politik, który wskazuje trzy kluczowe warunki przejęcia przez Berlin większej roli w europejskiej polityce obronnej. W tle wojna w Ukrainie, zmiany w NATO oraz ambicje nowego rządu Friedricha Merza.

KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan Wiadomości
KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan

Komisja Europejska zmienia nieco podejście do planowanego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku. Zamiast pełnego zakazu proponuje obowiązek redukcji emisji CO2 o 90 proc., co ma otworzyć furtkę dla wybranych technologii spalinowych i hybrydowych.

Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została odebrana Wiadomości
Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została "odebrana"

Inwestycja popowodziowa warta ponad 400 tys. zł została formalnie odebrana, mimo że w terenie nie wykonano żadnych prac. Sprawa wyszła na jaw po ujawnieniu dokumentów z Dolnego Śląska.

REKLAMA

Na jakim etapie jest dziś CPK?

Na terenie inwestycji CPK od miesięcy trwają już przygotowawcze prace budowlane. Idą zgodnie z rekordowym harmonogramem, a to znaczy, że inwestor ma już także m.in. decyzję środowiskową, zatwierdzony Plan Generalny, a nawet promesę Urzędu Lotnictwa Cywilnego na założenie lotniska. Dla najważniejszych odcinków Kolei Dużych Prędkości wybrane są trasy przebiegu.
Materiały prasowe CPK
Materiały prasowe CPK

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Prace na terenie lotniska CPK ruszyły, i to kilka miesięcy temu. W kilkuset lokalizacjach prowadzone są odwierty i sondowania geologiczne. Trwają również intensywne roboty rozbiórkowe.

– Rzeczywiście są niemedialne, ale wynika to ze świadomej decyzji, by w jak najmniejszym stopniu i jak najpóźniej dokonywać wywłaszczeń. Jak najdłużej chcemy pracować tylko na gruntach pozyskanych dobrowolnie od mieszkańców i właścicieli – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

W międzyczasie dla osób, które same zgłosiły chęć sprzedaży swoich nieruchomości, spółka zorganizowała i sfinansowała już ponad 50 przeprowadzek. Proces ten szybko postępuje, bo pierwszy raz w historii Polski wprowadzono atrakcyjny Program Dobrowolnych Nabyć (PDN)właściciele otrzymują 140 proc. wartości budynków i 120 proc. wartości gruntu. Dzięki temu do PDN zgłosiło się dotychczas ponad 1300 właścicieli posiadających prawie 3600 ha.

Najważniejsze decyzje już uzyskane

Brytyjskie konsorcjum Foster + Partners przygotowało projekt koncepcyjny terminala i dworca kolejowego CPK. Spółka posiada pakiet ważnych uzgodnień i dokumentów, m.in. master plan lotniska czy decyzję środowiskową wydaną przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska. Jest zatwierdzony Plan Generalny i promesa zezwolenia na założenie lotniska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Spółka złożyła też wniosek do wojewody mazowieckiego o wydanie decyzji lokalizacyjnej.

Uruchomienie pierwszego etapu lotniska CPK, czyli dwóch dróg startowych i infrastruktury o przepustowości do 40 mln pasażerów, planowane jest na 2028 rok.

Bruksela z uznaniem o inwestycjach kolejowych

Program Kolejowy CPK zakłada budowę ok. 2000 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do nowego „serca Polski”. Niektóre odcinki dofinansowuje już Unia Europejska. Jak zauważył szef Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej Kristian Schmidt, „w perspektywie 10-20 lat polska sieć kolejowa może być lepsza niż w starej Unii”.

Na ten moment gotowe albo w opracowaniu są już studia wykonalności dla 1500 km linii. Trasy przebiegu mają wybrane: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Sieradz – Poznań, Łętownia – Rzeszów oraz Katowice – Ostrawa.

Eksperci z Polski i świata na pokładzie CPK

Od dłuższego czasu sukcesywnie budowana jest Grupa Kapitałowa CPK. W jej skład wchodzą już m.in. takie spółki jak CPK. Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za infrastrukturę lotniskową czy Torpol zajmujący się kompleksową modernizacją i budową infrastruktury kolejowej. We wrześniu tego roku pełnomocnik rządu wniósł do CPK akcje spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL).

Od 2021 roku doradcą strategicznym CPK jest Seul Incheon, główne międzynarodowe lotnisko w Korei Południowej. Ostatnio wybrano z kolei preferowanego partnera strategicznego, czyli mniejszościowego udziałowca w spółce, która będzie odpowiadać za budowę i zarządzanie lotniskiem CPK. To francuski Vinci Airports operujący 65 lotniskami na całym świecie oraz australijski IFM zarządzający aktywami ok. 140 mld dolarów.

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.



 

Polecane