Jeden lot w roku – nowy pomysł europejskich ekologów

Transport lotniczy generuje niecałe 2,5 proc. światowej emisji dwutlenku węgla, plasuje się tym samym znacznie dalej niż m.in. przemysł tekstylny czy transport drogowy, które stoją na czele branż będących największymi emitentami zanieczyszczeń. Mimo to, wskutek manipulacji organizacji ekologicznych, branża lotnicza wskazywana jest jako ta, której działalność trzeba koniecznie ograniczać, żeby klimat odzyskał równowagę.
podróż lotnicza Jeden lot w roku – nowy pomysł europejskich ekologów
podróż lotnicza / pixabay

Zgodnie z postulatami organizacji ekologicznych podążają władze poszczególnych krajów Unii Europejskiej, nakładając na branżę kolejne podatki, co doprowadza unijne linie lotnicze do utraty konkurencyjności i rentowności, a daje pole do rozwoju liniom spoza regionu, takim jak choćby Air China. W ostatnich miesiącach coraz bardziej widoczna staje się dominacja tego przewoźnika obsługującego trasy między europejskimi a chińskimi miastami, z których pasażerowie udają się na dalsze, azjatyckie trasy, obsługiwane przez tę linię lub jej podwykonawców. Rynek lotów Unii Europejskiej przejmują z powodzeniem chińscy przewoźnicy, subsydiowani przez władze centralne Chińskiej Republiki Ludowej, którzy mogą nieustannie latać przez przestrzeń powietrzną Federacji Rosyjskiej, oferując bilety w bardziej atrakcyjnych cenach.

Podatek będzie rósł z każdą podróżą lotniczą

Pomysłodawcą nowych rozwiązań, mających ograniczać popyt na podróże lotnicze, a co za tym idzie, hamować ich negatywny wpływ na środowisko naturalne, jest sieć Stay Grounded, zrzeszająca ponad 160 organizacji ekologicznych. Organizacja domaga się od władz Unii Europejskiej wprowadzenia podatku dla osób często latających. Według tego pomysłu bez podatku można byłoby odbyć wyłącznie jedną podróż lotniczą (tam i z powrotem) w roku. Z każdym kolejnym lotem podatek rósłby wykładniczo. Danina miałaby zostać naliczana już od trzeciego lotu. Początkowa stawka podatku wynosiłaby 50 euro, czwarty lot to dodatkowy koszt 100 euro, piąty to 200 euro, a szósty to już nawet 500 euro, przy dziesiątym podróżny musiałby zapłacić już kilka tysięcy euro podatku w koszcie biletu.

Jeden lot w roku – nowy pomysł europejskich ekologów

W opinii ekologów nowy podatek miałby zmniejszyć wpływ dwutlenku węgla na środowisko, który emitują samoloty, o 20 proc. do 2028 r., ograniczeniu w sposób oczywisty uległaby liczba lotów o 25 proc., a wpływy budżetowe, które miałyby trafiać do „specjalnego funduszu”, kalkuluje się nawet na 51 mld euro rocznie. Te niebanalne środki miałyby być przeznaczone na wspieranie „zielonej” infrastruktury transportowej.

Na razie liderem we wprowadzaniu tego typu rozwiązań jest Francja, która podąża drogą wskazaną przez ekologów. Rząd znad Sekwany planuje, aby podatek od lotów pasażerskich, które w rejsie o długości do 5 tys. kilometrów wynosi obecnie 7,51 euro, wzrósł do 42 euro. Podatek od rejsów długodystansowych (dłuższych niż 5 tys. kilometrów) ma wynosić 60 euro.


 

POLECANE
Kto opuści rosyjski konsulat w Poznaniu? Rzecznik MSZ podał konkretną liczbę dyplomatów z ostatniej chwili
Kto opuści rosyjski konsulat w Poznaniu? Rzecznik MSZ podał konkretną liczbę dyplomatów

Rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych Paweł Wroński poinformował, kto opuści rosyjski konsulat w Poznaniu. Podkreślił on, że pracownicy nie otrzymają akredytacji.

Kłamstwa, dezinformacja, manipulacja. Macierewicz o raporcie komisji przedstawionym w MON z ostatniej chwili
"Kłamstwa, dezinformacja, manipulacja". Macierewicz o raporcie komisji przedstawionym w MON

Szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował dzisiaj, że specjalny zespół negatywnie ocenił działanie podkomisji smoleńskiej we wszystkich badanych aspektach: gospodarności, legalności, celowości oraz rzetelności. Zapowiedział wnioski do prokuratury.

z ostatniej chwili
„Szlachetny Piątek” – pozytywna alternatywa dla „Tęczowego Piątku”

Po kilku latach przerwy, inicjatywa „Tęczowy Piątek” wraca do polskich szkół. W ramach tego projektu, promowanego przez środowiska LGBT, dzieci i młodzież mają być zaznajamiane z treściami dotyczącymi homoseksualizmu, zachęcane do coming outów, a także informowane, że płeć nie zależy od biologii, lecz od subiektywnego odczucia. Brak stosowania preferowanych zaimków jest natomiast przedstawiany jako przejaw „transfobii”.

W Niemczech brakuje mieszkań, ale wiele stoi pustych bo klimat tylko u nas
W Niemczech brakuje mieszkań, ale wiele stoi pustych "bo klimat"

W Niemczech występuje ogromny niedobór tanich mieszkań na wynajem. Badania zlecone przez bliską związkom zawodowym fundacje Hans Böckler Stiftung wskazują na niedobór od 700 000 do kilku milionów mieszkań socjalnych w 2023 roku. Ostatni raz takie zapotrzebowanie miało miejsce 20 lat temu. Zdaniem niemieckich ekspertów nowe mieszkania budowane są w Niemczech zbyt wolno i przez te opóźnienia problem pogłębia się z roku na rok.

z ostatniej chwili
Anna Lewandowska podzieliła się radosną informacją. W sieci lawina gratulacji

Anna Lewandowska podzieliła się ze swoimi obserwatorami radosną informacją na Instagramie. W sieci nie widać końca gratulacji.

Krztusiec – wielki powrót. Choroba może być śmiertelna dla noworodków i niemowląt z ostatniej chwili
Krztusiec – wielki powrót. Choroba może być śmiertelna dla noworodków i niemowląt

Rośnie liczba zachorowań na krztusiec. W 2023 r. odnotowano 927 takich przypadków, a do połowy października tego roku już 20 677. Tylko w ostatnich dwóch tygodniach zachorowało 3849 osób.

Ukraina w NATO? Nie tylko Stany Zjednoczone blokują dołączenie Kijowa do Sojuszu z ostatniej chwili
Ukraina w NATO? Nie tylko Stany Zjednoczone blokują dołączenie Kijowa do Sojuszu

Jak poinformował portal Politico, Niemcy i Stany Zjednoczone nie są jedynymi państwami, które blokują zaproszenie Ukrainy do NATO. "Sojusz nie osiągnął punktu, w którym byłby gotowy zaoferować członkostwo" - powiedziała odchodząca ambasador USA przy NATO Julianne Smith.

Rozłam w partii Razem. Jest komentarz Pauliny Matysiak pilne
Rozłam w partii Razem. Jest komentarz Pauliny Matysiak

Magdalena Biejat, Anna Górska, Daria Gosek-Popiołek, Dorota Olko i Joanna Wicha opuszczają Partię Razem. W mediach społecznościowych udostępniły swoje oświadczenie, uzasadniające tę decyzję. Jest komentarz Pauliny Matysiak.

Burza w partii Razem. Kto odchodzi z partii? z ostatniej chwili
Burza w partii Razem. Kto odchodzi z partii?

Magdalena Biejat, Anna Górska, Daria Gosek-Popiołek, Dorota Olko i Joanna Wicha opuszczają Partię Razem. W mediach społecznościowych udostępniły swoje oświadczenie, uzasadniające tę decyzję.

Szokujące słowa kard. Nycza. Krzysztof Bosak: To nie ma nic wspólnego z wiarą katolicką z ostatniej chwili
Szokujące słowa kard. Nycza. Krzysztof Bosak: To nie ma nic wspólnego z wiarą katolicką

Powinna być możliwość zawierania związków partnerskich, o ile nie będą zrównywane z małżeństwem – uważa metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz. W rozmowie z Polsat News zadeklarował, że Kościół nie będzie się wtrącał w prace parlamentarne. Tę wypowiedź krytycznie ocenił wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak.

REKLAMA

Jeden lot w roku – nowy pomysł europejskich ekologów

Transport lotniczy generuje niecałe 2,5 proc. światowej emisji dwutlenku węgla, plasuje się tym samym znacznie dalej niż m.in. przemysł tekstylny czy transport drogowy, które stoją na czele branż będących największymi emitentami zanieczyszczeń. Mimo to, wskutek manipulacji organizacji ekologicznych, branża lotnicza wskazywana jest jako ta, której działalność trzeba koniecznie ograniczać, żeby klimat odzyskał równowagę.
podróż lotnicza Jeden lot w roku – nowy pomysł europejskich ekologów
podróż lotnicza / pixabay

Zgodnie z postulatami organizacji ekologicznych podążają władze poszczególnych krajów Unii Europejskiej, nakładając na branżę kolejne podatki, co doprowadza unijne linie lotnicze do utraty konkurencyjności i rentowności, a daje pole do rozwoju liniom spoza regionu, takim jak choćby Air China. W ostatnich miesiącach coraz bardziej widoczna staje się dominacja tego przewoźnika obsługującego trasy między europejskimi a chińskimi miastami, z których pasażerowie udają się na dalsze, azjatyckie trasy, obsługiwane przez tę linię lub jej podwykonawców. Rynek lotów Unii Europejskiej przejmują z powodzeniem chińscy przewoźnicy, subsydiowani przez władze centralne Chińskiej Republiki Ludowej, którzy mogą nieustannie latać przez przestrzeń powietrzną Federacji Rosyjskiej, oferując bilety w bardziej atrakcyjnych cenach.

Podatek będzie rósł z każdą podróżą lotniczą

Pomysłodawcą nowych rozwiązań, mających ograniczać popyt na podróże lotnicze, a co za tym idzie, hamować ich negatywny wpływ na środowisko naturalne, jest sieć Stay Grounded, zrzeszająca ponad 160 organizacji ekologicznych. Organizacja domaga się od władz Unii Europejskiej wprowadzenia podatku dla osób często latających. Według tego pomysłu bez podatku można byłoby odbyć wyłącznie jedną podróż lotniczą (tam i z powrotem) w roku. Z każdym kolejnym lotem podatek rósłby wykładniczo. Danina miałaby zostać naliczana już od trzeciego lotu. Początkowa stawka podatku wynosiłaby 50 euro, czwarty lot to dodatkowy koszt 100 euro, piąty to 200 euro, a szósty to już nawet 500 euro, przy dziesiątym podróżny musiałby zapłacić już kilka tysięcy euro podatku w koszcie biletu.

Jeden lot w roku – nowy pomysł europejskich ekologów

W opinii ekologów nowy podatek miałby zmniejszyć wpływ dwutlenku węgla na środowisko, który emitują samoloty, o 20 proc. do 2028 r., ograniczeniu w sposób oczywisty uległaby liczba lotów o 25 proc., a wpływy budżetowe, które miałyby trafiać do „specjalnego funduszu”, kalkuluje się nawet na 51 mld euro rocznie. Te niebanalne środki miałyby być przeznaczone na wspieranie „zielonej” infrastruktury transportowej.

Na razie liderem we wprowadzaniu tego typu rozwiązań jest Francja, która podąża drogą wskazaną przez ekologów. Rząd znad Sekwany planuje, aby podatek od lotów pasażerskich, które w rejsie o długości do 5 tys. kilometrów wynosi obecnie 7,51 euro, wzrósł do 42 euro. Podatek od rejsów długodystansowych (dłuższych niż 5 tys. kilometrów) ma wynosić 60 euro.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe