Jak zostać przedsiębiorcą
W systemie prawa polskiego występuje wiele definicji przedsiębiorcy, jednak za podstawowe należy uznać definicje zawarte w Kodeksie cywilnym oraz w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.
W świetle art. 43 1 Kodeksu cywilnego przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 §1 tegoż kodeksu, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Decydując się na rozpoczęcie działalności gospodarczej, jako przyszli przedsiębiorcy, zobligowani jesteśmy przez państwo do dokonania szeregu czynności polegających między innymi na dokonaniu odpowiedniej rejestracji firmy.
Jak wynika z przepisów prawa głównym obowiązkiem przedsiębiorcy jest uzyskanie wpisu do właściwego rejestru. Zatem przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi. We wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) mają oni prawo określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.
Natomiast do czynności materialno-technicznych przy zakładaniu działalności gospodarczej należy wybrać jeden z trybów postępowania:
- zalogowanie się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i złożenie (podpisanie) go elektronicznie; przy pierwszym logowaniu należy założyć konto i aktywować je po otrzymaniu potwierdzenia mejlowego;
- bez logowania się do CEIDG – przygotowanie wniosku on-line i podpisanie go w dowolnej gminie;
- pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie;
- przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy; w takim przypadku podpis musi być notarialnie potwierdzony.
Powyższe informacje dostępne są na stronie www.ceidg.gov.pl. Co ważne, wniosek do CEIDG jest jednocześnie zgłoszeniem do ZUS (lub KRUS), zgłoszeniem do urzędu statystycznego dla uzyskania REGON oraz wnioskiem do urzędu skarbowego o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub jego aktualizację. Wpis dokonywany jest nie później niż następnego dnia roboczego od wpływu poprawnego wniosku do CEIDG.
Podczas rejestracji w CEIDG nie wymaga się żadnych nowych zgłoszeń w jakichkolwiek bazach. Jednak niektóre nieuczciwe firmy próbują naciągnąć świeżo zarejestrowanych przedsiębiorców na opłatę za wpis do bazy.
Każdy przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji jest zobowiązany w ramach prowadzonej firmy umieszczać w oświadczeniach pisemnych, kierowanych do innych kontrahentów lub organów administracji państwowej, numer identyfikacji podatkowej NIP, a także adres przedsiębiorstwa. Sam numer NIP nadawany jest w drodze decyzji Urzędu Skarbowego.
Wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej wiąże się też z koniecznością uzyskania koncesji, licencji, zezwolenia lub wpisu do rejestru działalności regulowanej. Chcąc prowadzić działalność tego typu, o pozwolenie należy się starać przed założeniem firmy.
Tomasz Oleksiewicz
Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (51/2016) dostępnego też w wersji cyfrowej tutaj