Sejm przychyli się do postulatu handlowej "S" Sklepy będą mogły odmówić sprzedaży klientom bez maseczki

Jak informuje m.in. portal money.pl Sejm ma zająć się zmianą w prawie, która da sklepom prawną możliwość odmowy obsługi klientów, którzy nie stosują się do nakazu noszenia maseczek. Jest to spełnienie jednego z postulatów Krajowego Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność.
 Sejm przychyli się do postulatu handlowej "S" Sklepy będą mogły odmówić sprzedaży klientom bez maseczki
/ pexels

Do pracy nad zmianą ma dojść już podczas najbliższego posiedzenia Sejmu, które ma mieć miejsce w piątek 14 sierpnia. Potwierdził to Piotr Muller, rzecznik rządu w Programie Trzecim Polskiego Radia. Jeszcze przed weekendem postulat ten poparła Polska Rada Centrum Handlowych. Do tej pory sklepy nie miały uprawnień by wyciągać konsekwencje wobec klientów nie noszących maseczek.

Jest to spełnienie jednego z punktów pisma, które wystosował Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń do Ministra Zdrowia Łukasza Szumowskiego i Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marleny Maląg.

Punkt ten apelował, w odwołaniu do przepisów zawartych w art. 210 Ustawy - Kodeks Pracy w zakresie możliwości odmowy wykonywania pracy przez pracownika zatrudnionego w placówce handlowej w sytuacji, kiedy klient poprzez niezastosowanie środków ochrony własnej będzie stanowił potencjalne zagrożenie dla pracownika związane z narażeniem go na zakażenie COVID-19.

Jak pisała Solidarność:

W obecnym kształcie regulacji pracownik, niezależnie od niewłaściwego zachowania klienta w zakresie przestrzegania reżimu sanitarnego, nie ma możliwości odmowy wykonania pracy oraz opuszczenia stanowiska pracy, mimo istniejącego ryzyka zakażenia. Ponadto próby przywołania przez pracowników klientom zasad przestrzegania reżimu sanitarnego są często nieskuteczne, a sami pracownicy ponoszą konsekwencje za działanie mające na celu ograniczenie ryzyka epidemiologicznego, włączenie z nakładaniem kar porządkowych, o których mowa w przepisach Ustawy - Kodeks pracy. Istotne jest także aby projektowane regulacje prawne wskazywał na odpowiedzialność za przestrzeganie przez klientów reżimu sanitarnego zarówno pracodawcy, jak i osób za działających w jego imieniu na poziomie placówki handlowej.

 


Noszenie maseczek w trakcie zakupów popiera zdecydowana większość Polaków.

W sondażu "Zakupy podczas epidemii" przeprowadzonego przez Uniwersytet Opolski, który został w maju przeprowadzony wśród klientów centrów handlowych, aż 87 proc. badanych przyznało się, że zabezpiecza się, używając własnych środków ochrony (płyn do dezynfekcji, maseczki, rękawice). Do tego 92 proc. ankietowanych deklaruje, że korzysta ze środków oferowanych przez sklepy. Największy niepokój wśród klientów budzi nie stosowanie przez innych środków ochrony, wskazało na to 79 proc. ankietowanych.

 

Sekretariat w swoim piśmie apeluje również o zagwarantowanie możliwości świadczenia pracy przez pracowników placówek handlowych w wymiarze nie dłuższym niż 8 godzin dziennie w pięciodniowym tygodniu pracy i o dodatkową przerwę w pracy, która pozwoliłaby na regenerację pracownikom, którzy cierpią dodatkowe niedogodności związane ze stałym noszeniem maseczek.

Jak czytamy:

Od wielu lat obserwujemy, że warunki pracy w sektorze handlu pozostawiają wiele do życzenia. Wielozadaniowość na stanowiskach pracy i nadmierne obciążenie obowiązkami, szczególnie obecnie, kiedy placówki handlowe muszą nieprzerwanie funkcjonować oraz nie mogą zastosować przestoju są mocno odczuwalne przez pracowników. W kontekście utrudnień związanych z koniecznością nieprzerwalnego świadczenia pracy w środkach ochronnych indywidualnej (maskach i przyłbicach), w warunkach temperatury pomieszczeń pracy niewyposażonych w wentylacje mechaniczną (...) obecnie pracownicy, mimo utrudnionych warunków pracy dysponują wyłącznie 15-minutową przerwą w pracy, która nie wystarcza na regenerację organizmu.

 

A co jeszcze znalazło się w piśmie skierowanym przez Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń do Ministra Zdrowia Łukasza Szumowskiego i Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marleny Maląg?






(Takie samo pismo zostało wystosowane do p. ministra Łukasza Szumowskiego).


 

POLECANE
Jeszcze dziś rozmowa Nawrocki-Trump ws. rosyjskich dronów nad Polską z ostatniej chwili
Jeszcze dziś rozmowa Nawrocki-Trump ws. rosyjskich dronów nad Polską

Prezydent USA Donald Trump planuje jeszcze dziś przeprowadzić rozmowę z prezydentem RP Karolem Nawrockim - przekazała w środę PAP przedstawicielka Białego Domu.

Unia Europejska zwariowała z ostatniej chwili
"Unia Europejska zwariowała"

W Parlamencie Europejskim odbyło się wystąpienie szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, a jej przemówienie wywołało falę komentarzy. Szczególnie ostro zareagował europoseł PiS Tobiasz Bocheński, który nie szczędził krytyki zarówno wobec samej von der Leyen, jak i posłów Koalicji Obywatelskiej, którzy bili jej brawo. 

Prezydent zwołuje pilną Radę Bezpieczeństwa Narodowego z ostatniej chwili
Prezydent zwołuje pilną Radę Bezpieczeństwa Narodowego

Po bezprecedensowym ataku rosyjskich dronów, prezydent Karol Nawrocki – jak ustalił Polsat News – zwołał pilną Radę Bezpieczeństwa Narodowego. „To wyjątkowy moment w historii Polski i NATO” – podkreślił prezydent, zapowiadając wyciągnięcie konsekwencji wobec agresora.

MSZ wezwało ambasadora. Rosja: „Nie ma żadnych dowodów, że drony były rosyjskie” z ostatniej chwili
MSZ wezwało ambasadora. Rosja: „Nie ma żadnych dowodów, że drony były rosyjskie”

Po nocnym ataku dronów, które naruszyły polską przestrzeń powietrzną, MSZ wezwało rosyjskiego dyplomatę i wręczyło mu notę protestacyjną. Moskwa jednak wszystkiemu zaprzecza, twierdząc: „Nie ma żadnych dowodów, że to były drony rosyjskie”.

Drony nad Polską. Kreml wydał komunikat: Brak prośby od polskich władz z ostatniej chwili
Drony nad Polską. Kreml wydał komunikat: Brak prośby od polskich władz

Kreml odmówił komentarza w sprawie wtargnięcia rosyjskich dronów w polską przestrzeń powietrzną w nocy z wtorku na środę – przekazał rzecznik Dmitrij Pieskow. Podkreślił, że sprawa leży w gestii rosyjskiego ministerstwa obrony, które dotąd nie odniosło się do incydentu.

NATO zgodziło się na uruchomienie art. 4 pilne
NATO zgodziło się na uruchomienie art. 4

Drony nad Polską zmusiły Warszawę do sięgnięcia po jeden z najważniejszych artykułów Traktatu Północnoatlantyckiego. NATO uruchomiło art. 4 – konsultacje sojuszników już się rozpoczęły.

Eksplozje pod Wilnem. Płoną wagony Orlenu z ostatniej chwili
Eksplozje pod Wilnem. Płoną wagony Orlenu

W środę rano na stacji w podwileńskich Trokach Wokach zapaliło się osiem wagonów kolejowych przewożących gaz płynny. Jak poinformowały służby, zgłoszenie wpłynęło o 9.46. W wyniku zdarzenia jedna osoba została ranna.

Drony nad Polską. Jest komunikat Sztabu Generalnego z ostatniej chwili
Drony nad Polską. Jest komunikat Sztabu Generalnego

Oficjalnie potwierdzono naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej przez wojskowe drony. Jest nowy komunikat Sztabu Generalnego.

MSWiA: Nie było konieczności wysyłania alertów RCB z ostatniej chwili
MSWiA: Nie było konieczności wysyłania alertów RCB

– Państwo w nocy czuwało, czuwało wojsko, MON, MSWiA i wszystkie służby, żeby obywatele mogli spać. Wysłanie komunikatu RCB w nocy lub rankiem, gdy nie było bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia, spowodowałoby niebywałą panikę – stwierdziła podczas spotkania z dziennikarzami rzecznik MSWiA Karolina Gałecka.

Jeden z dronów uderzył w budynek mieszkalny. Trwa akcja służb z ostatniej chwili
Jeden z dronów uderzył w budynek mieszkalny. Trwa akcja służb

Jeden z dronów, które naruszyły dzisiaj polską przestrzeń powietrzną, uderzył w dom mieszkalny w miejscowości Wyryki w woj. lubelskim. Maszyna uszkodziła dach budynku i samochód stojący nieopodal domu.

REKLAMA

Sejm przychyli się do postulatu handlowej "S" Sklepy będą mogły odmówić sprzedaży klientom bez maseczki

Jak informuje m.in. portal money.pl Sejm ma zająć się zmianą w prawie, która da sklepom prawną możliwość odmowy obsługi klientów, którzy nie stosują się do nakazu noszenia maseczek. Jest to spełnienie jednego z postulatów Krajowego Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność.
 Sejm przychyli się do postulatu handlowej "S" Sklepy będą mogły odmówić sprzedaży klientom bez maseczki
/ pexels

Do pracy nad zmianą ma dojść już podczas najbliższego posiedzenia Sejmu, które ma mieć miejsce w piątek 14 sierpnia. Potwierdził to Piotr Muller, rzecznik rządu w Programie Trzecim Polskiego Radia. Jeszcze przed weekendem postulat ten poparła Polska Rada Centrum Handlowych. Do tej pory sklepy nie miały uprawnień by wyciągać konsekwencje wobec klientów nie noszących maseczek.

Jest to spełnienie jednego z punktów pisma, które wystosował Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń do Ministra Zdrowia Łukasza Szumowskiego i Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marleny Maląg.

Punkt ten apelował, w odwołaniu do przepisów zawartych w art. 210 Ustawy - Kodeks Pracy w zakresie możliwości odmowy wykonywania pracy przez pracownika zatrudnionego w placówce handlowej w sytuacji, kiedy klient poprzez niezastosowanie środków ochrony własnej będzie stanowił potencjalne zagrożenie dla pracownika związane z narażeniem go na zakażenie COVID-19.

Jak pisała Solidarność:

W obecnym kształcie regulacji pracownik, niezależnie od niewłaściwego zachowania klienta w zakresie przestrzegania reżimu sanitarnego, nie ma możliwości odmowy wykonania pracy oraz opuszczenia stanowiska pracy, mimo istniejącego ryzyka zakażenia. Ponadto próby przywołania przez pracowników klientom zasad przestrzegania reżimu sanitarnego są często nieskuteczne, a sami pracownicy ponoszą konsekwencje za działanie mające na celu ograniczenie ryzyka epidemiologicznego, włączenie z nakładaniem kar porządkowych, o których mowa w przepisach Ustawy - Kodeks pracy. Istotne jest także aby projektowane regulacje prawne wskazywał na odpowiedzialność za przestrzeganie przez klientów reżimu sanitarnego zarówno pracodawcy, jak i osób za działających w jego imieniu na poziomie placówki handlowej.

 


Noszenie maseczek w trakcie zakupów popiera zdecydowana większość Polaków.

W sondażu "Zakupy podczas epidemii" przeprowadzonego przez Uniwersytet Opolski, który został w maju przeprowadzony wśród klientów centrów handlowych, aż 87 proc. badanych przyznało się, że zabezpiecza się, używając własnych środków ochrony (płyn do dezynfekcji, maseczki, rękawice). Do tego 92 proc. ankietowanych deklaruje, że korzysta ze środków oferowanych przez sklepy. Największy niepokój wśród klientów budzi nie stosowanie przez innych środków ochrony, wskazało na to 79 proc. ankietowanych.

 

Sekretariat w swoim piśmie apeluje również o zagwarantowanie możliwości świadczenia pracy przez pracowników placówek handlowych w wymiarze nie dłuższym niż 8 godzin dziennie w pięciodniowym tygodniu pracy i o dodatkową przerwę w pracy, która pozwoliłaby na regenerację pracownikom, którzy cierpią dodatkowe niedogodności związane ze stałym noszeniem maseczek.

Jak czytamy:

Od wielu lat obserwujemy, że warunki pracy w sektorze handlu pozostawiają wiele do życzenia. Wielozadaniowość na stanowiskach pracy i nadmierne obciążenie obowiązkami, szczególnie obecnie, kiedy placówki handlowe muszą nieprzerwanie funkcjonować oraz nie mogą zastosować przestoju są mocno odczuwalne przez pracowników. W kontekście utrudnień związanych z koniecznością nieprzerwalnego świadczenia pracy w środkach ochronnych indywidualnej (maskach i przyłbicach), w warunkach temperatury pomieszczeń pracy niewyposażonych w wentylacje mechaniczną (...) obecnie pracownicy, mimo utrudnionych warunków pracy dysponują wyłącznie 15-minutową przerwą w pracy, która nie wystarcza na regenerację organizmu.

 

A co jeszcze znalazło się w piśmie skierowanym przez Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń do Ministra Zdrowia Łukasza Szumowskiego i Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marleny Maląg?






(Takie samo pismo zostało wystosowane do p. ministra Łukasza Szumowskiego).



 

Polecane
Emerytury
Stażowe